marsvinet har ont i magen efter han ätit...
Maxi får ont i magen när han ätit och piper och hugger efter en när man försöker lyfta honom. Annars är han väldigt gosig. Det är inte bara efter att han fått grönsaker utan också efter han precis fått nytt hö (de har alltid tillgång till hö). Han svullnar ganska mycket efter maten. Han bajsar helt normalt.
Någon som har en aning om vad det kan vara eller känner igen det?
Det är inte så att höet är dåligt?
Hanna

Nej det är fräscht.
Kanske dags för ett vetrinärbesök? Hur länge har det hållt på så?

Håller med #3, låter som att han behöver veterinärvård, men du kan ju ringa till vet och be om råd… Har inte hört om nåt marsvin som är svullen i magen men inte har diarre?

Magsår kanske? Har du testat att ge Proviva, lite snälla bakterier?

Jag tror inte ditt marsvin har ont i magen. Snarare vill han vara ifred efter "grönsaks-målet". Marsvin med smärta i magen sitter ihop kurad och drar ihop sig med ett gnyende.
Marsvinet har en stor blindtarm där födan passerar, som gör att magen ser svullen ut, speciellt när de ätit ett helt lass godsaker. Man ska inte kunna känna något hårt i magen om man klämmer försiktigt på var sida. Den ska vara mjuk. Då är den normal.
Viktigt att kolla så avföringen är normal till utseende och mängd. Och så var det också med ditt marsvin. Så jag tror inte du behöver vara orolig.
Om han däremot vill huggas jämt när du tar i honom kan han ha besvär i huden.
#5 Magsår? Kan marsvin få detta?

Tack för svaren! Han rör inte på sig så mycket. Ska boka tid till veterinären då det var helt omöjligt att vända på honom för att klippa klorna idag. Skulle ju kunna vara sellnic, men jag kan inte se något.
Vad tror ni om impacted rectum? jag tyckte att han var lite svullen där bak, men inga proppar..

Läste på zoonen att långhåriga marsvin ofta är pipiga när man rör deras bakdel och det har han ju alltid varit. Får se vad veterinären säger.. Känns som ett mysterium!
#8 - Det lät väldigt skumt. Långhår ska inte vara räddare om sin rumpa än andra marsvin. Däremot kan dom, om man borstar och luggar dom, bli rädda om rumpan - och det är ju inte konstigt om någon luggar en så snart dom kommer i närheten av rumpan.
Hanna

Abico - Eftersom man ofta klipper långhåriga marsvin så tror jag nog att de är mer rädda om sin rumpa än andra marsvin.
Jag tror att jag har hittat felet på maxi iallafall. Jag har varit borta och jobbat i tre månader och bara varit hemma 2 dagar i veckan och jag har inte tvättat maxi under denna tid. Annars brukar vi tvätta honom en gång i månaden ungefär (han är en riktig kissgris). När jag efter mycket motstånd vände honom på rygg såg jag att baken var alldeles gul. Har tvättat honom och klippt honom och nu är han lugn. Kom på detta när min pojkvän sa att han blev sur även när han inte ätit. Får se om han är lika pipig när man tar i honom imorgon och om han nu är det åker vi till vetten direkt!