Börjar Buseman bli sjuk?
Vår Buseman väger ca 1600 gram. Lite för mycket, kanske. Men han har varit pigg hela tiden.
Det är väl som med människor - vissa tjocka, vissa smala. Trasan, hans kompis, är smal och pigg som en liten unge!
De är båda ca 3 ½ år gamla.
Nu verkar Buseman att tackla av lite.
Han ligger väldigt mycket, antingen på fällen, under taket i matlådan. Eller så burrar han in sig i höet. Han kissar och bajsar där han ligger. Annars brukar dom hoppa ner i pelletsen och göra det.
Han använder inte heller något bo mer om nätterna, utan sover i/på höet eller på fällen under taket. Oftast ligger han med runmpan utåt under taket och näsan i hörnan.
Han vill/orkar inte gärna att ut och springa med Trasan på golvet när det är lekdags. Dvs, när jag städar.
Han är svår att få bort från fällen och höet, när det är städdags. Han gör rätt höga missnöjesljud då.
Är det så, att som med andra bytesdjur, att dom går undan när dom inte mår bra?
Kan man ta tempen på ett marsvin?
Ja, fler frågor lär nog dyka upp.
Finns det någon som vill/kan svara på mina frågor?
Det är inte lönt att någon kommenterar vikten, för båda får samma mat och jag VÄGRAR att skilja på dom, för att Buseman ska banta. Tror inte man KAN banta ett marsvin heller, för den delen.
Marsvin är, som du säger, bytesdjur och eftersom svaga individer lättare blir tagna av rovdjur döljer dom det bra när dom blir dåliga. Därför är det många gånger för sent att göra någonting när marsvinen väl visar sig sjuka.
Äter han som han ska? Snorig, rinniga ögon? Jag skulle ha lyssnat på lungorna också så att de låter som de ska. Bajseriet fungerar som det ska? Och det är inte löst eller sådär? Hur ser tassarna ut? Jag tänker att iom. att han är såpass tung så kan en liten skada/irritation eller ett sår säkert kännas extra pga. den vikt som ligger på.
Det skulle visserligen kunna vara av ålder och då lär du inte hitta några direkta fel på honom skulle jag tro. Men 3½ år är inte speciellt mycket så det känns konstigt om det skulle vara ålderna som gör att han blivit trött och förändrats såpass
Hanna

Hmm låter lite skumt ja,
men mina brukar väldigt ofta sova utanför husen, men om nu dina brukar göra det så är det ju konstigt om han har börjat sova utanför:S
Håller med #1….
Buseman äter som han ska. Rätt mycket hö, vilket nog är bra.
Han är varken snorig eller har rinniga ögon.
Bajseriet fungerar som det ska, men det är väldigt mjukt, nästintill kladdigt, trots höet.
Alla tassarna har vi inte tänkt på att kolla. Men baktassarna ser bra ut, men ska kolla igen, för säkerhets skull.
Lungorna ska vi lyssna på i kväll. Har gudskelov ett stetoskop!
Kan det vara av persiljan han blir lös i magen av? Båda får både bladpersilja och vanlig persilja, när affären har fint sånt.
Men Trasan blir inte lös i magen av det.
Jag har SÅDANA onda aningar! Hoppas att dom är fel!

Mina har aldrig blivit lösa i magen av blad eller vanlig persilja, du har inte gett honom mycket av nån slags frukt t.ex som han aldrig ätit förut?? De kan ju bli lite lösa om de inte är vana:S
#3 - Ni har inte bytt hö eller sådant nyligen då? Höet ser fint ut?
Har man inte stetoskop så räcker det att lägga örat till, lungorna ska inte klicka eller rossla.
Om han får väldigt mycket persilja så kan det vara problemet, men om dom är vana vid det så låter det konstigt att han plötsligt skulle reagera.
Hanna
#4 Marsvinslove
Dom har inte något alls som är nytt för dom i matväg eller godisväg. Så det kan vi utesluta. Hmmm…
VAD kan vara felet? Har sökt i mitt sinne så jag nästan blivit tokig! Tänk om vi gjort något fel. Gud förbjude! Men vi har behandlat dom likadant alltid.
#5 Abico
Nej, vi har inte bytt hö heller. Det ser fint ut, fast det är så ituhackat, kan man säga. Köper från samma ställe som vi gjorde från början, för 3 ½ år sen. Dom är MYCKET vana vid persilja! För dom bara ÄLSKAR det! Mycket vitaminer.
Bra att få veta hur lungorna INTE ska låta! För vi har aldrig lyssnat på dom förr. Har ju inte behövts.
Jaha, nu har Ronny kollat/lyssnat på lungorna. Dom låter inte konstigt. Men Busemans mage, låter desto mer! Som om tarmarna fått laxermedel, kan man säga.
Precis som människor kan marsvin få ont i magen, det kanske är något han har ätit som kanske stökat till det om han nu är lös i magen. Av det du har skrivit att döma låter det i alla fall som om det är något problem med magen. Jag skulle avvaktat och se vad som händer, har han inte blivit bättre inom ett par dagar bör det kollas upp för det ska inte vara långvarigt. Det kan vara att någon grönsak inte blivit sköljd, varit dålig, någon ny mat? Håller tummarna för att det går över av sig självt :)
#6 För mycket persilja är däremot inte bra, särskilt till äldre grisar ska man vara extra försiktig p.g.a den höga kalciumhalten. Några gånger i veckan på sin höjd, inte mer än så ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag skulle ge honom "snäll" mat i ett par dagar så att magen lugnar sig, det låter som om det kan vara problemet.
Vitkål ska vara en ganska snäll grönsak mot magen. Kanske även ge honom lite proviva (blåbär eller nypon brukar gillas) som jag vet hjälpt marsvin med tillfälligt knasiga magar förr.
Hanna
Ja, proviva är jättebra - testa det :) Gillar han inte bara det som det är kan du göra kligröt på det; blanda det med kruskakli till lagom konsistens.
Mvh Felicia
Ja, det ska vi göra.
Ska gröten vara varm? Eller det är bara att blanda och ge?

Gröten behöver inte vara varm. Den kan serveras kall. :) Jag häller bara på (i mitt fall vatten) och blandar och ger dem. Gör samma sak med provivan. :)

Det är viktigt att fukta all kli ordentligt i gröten, annars kan magen svälla.
Jag vill bara låna denna tråd och fråga en fråga :) Två av mina marsvinstjejers magar ser ut som ballonger när de springer på golvet, som hårda ballonger som putar ut på båda sidor. Ska det se ut så? Jag tänker om magarna kan reagera på kål och kligröt? Eller om de är "knubbiga" (fast de väger lite), eller vad det annars kan bero på?
#12 - Hårda ballonger? Dom är inte dräktiga då?
Hanna

#13 Nej, jag misstänkte det, men hon brunstade för någon vecka sedan och då först blev hon parad :) Men jag såg ingen "propp" som jag läst att man ska se. Hon blev parad ca 20ggr på typ en timme. Kan det vara så att det ändå inte blev något? Men iaf ballongerna beror inte på dräktighet…
Hehehehe…..Busemans mage putar också åt båda sidor. Men han är INTE dräktig! *fniss* Bara tjock. Då känns han lite hård på sidorna när han är uppe/ute och går. Han måste ju spänna magmusklerna, tror jag.
Buseman verkar må bättre idag, faktiskt. Lite mer med och piggare.
En släng av svininfluensan?

Idag ska jag tvinga ut honom med Trasan, för han MÅSTE röra mer på sig, den latmasken!
Glömde givetvis att köpa kruskakli när jag handlade!
Det går inte lika bra med havregrynsgröt - kall sådan, på/med vatten? Har också rågflingor hemma.

Havregryn kan du ge som de är, hehöver inte blötas upp. Men jag vet inget om ifall det är snällt mot magen?
Ska prova lite till honom/dom. För havregryn tycker dom om. Rågflingor borde väl inte heller vara farligt?
MEN…nu när jag städade till dom, så LYFTE jag ut Buseman på mattan under bordet. (Under vilda protester från honom).
Det första han gör då, är att kissa! Sen gick han omkring och "smådrattade" tills jag fick in honom i hagen igen.
Trasan gör inte så för att markera. Ja, Buseman har inte heller gjort så förr. Bara pluttat, båda två.
Trasan kasar på ändan i någon decimeter, men det är väl för att markera att han varit där?
Jag upplevde det som att Buseman är inkontinent. Eftersom han drattade under bordet, han kissar uppe på fällen vid höet, han har börjat kissa i mysmössan också. Och det har han inte gjort tidigare. Då har han "sagt ifrån" att det är dags att kissa, genom att skutta lite vilt med baken.
Jag fattar INGENTING!
KAN ett marsvin bli inkontinent?

#17 I så fall skulle alla mina vara det :) De kissar hela tiden och överallt när jag släpper dem på golvet. Inte heller orkar de flytta sig från någon myshörna eller liknande. Men förutom det tror jag inte att ett marsvin kan bli inkontinent eftersom de ändå sällan håller sig utan kissar när de är kissnödig i minst 95% av fallen.

Mina är väldiga kissare när det gäller golvrastning:S Största hanen Elvis markerar också överallt:/ som #18 så flyttar inte mina på sig heller om de ligger på nån slags mysfilt, eller om de ligger i spånet så kissar de bara där också och fortsätter sova:S
Har aldrig hört om ett marsvin som är inkontinent….
Nähä, då är han bara lat!
För vi har faktiskt lärt dom, att dom ska skynda sig in i matlådan med pellets och kissa där. Och det har fungerat jättebra! Trasan gör så än.
Som ett spjut kommer han ibland och lättar på trycket i pelletsen och sen traskar han ut igen.
Buseman kanske gör så för att han är SÅ stor?!
Får väl köpa Pampers Up&Go till honom! *fniss*
Ikväll är Buseman lika slö igen. Vill bara ligga. Han ser nästan ynklig ut. *suck*
Ja, vi får se hur det går…… fortsättning följer!
Tack för alla råd jag fått!
Och om Ni kommer på fler, tar jag tacksamt emot dem!
Kram till Er!
Å andra sidan är han ju ingen unghane längre, vid 3½ år är det inte riktigt lika nödvändigt att rusa runt i 180km/h :P
Hanna

En del marsvin blir äldre tidigare. Jag har haft några i busemans ålder som visat ålderdomstecken och taggat ner sig mycket. Sen finns det de som studsar runt även vid 6 års ålder. Om han verkar ok i övrigt kanske det bara är så att han inte orkar/vill fara omkring som förut
.
#12 Det låter inte bra. Får de mycket kål (broccoli, grönkål, vitkål etc.)? Eller äter de för lite hö kanske? Vad ger du för kraftfoder (om du ger det)? Jag skulle även till dem testat kruskakligröt + Proviva.
#16 Nja, jag är rätt skeptisk till havregryn, de sväller ju en del bara man lägger dem med vätska så det känns som om de får samma effekt i magen. Däremot helhavre funkar ju super, men havre bör man överhuvudtaget undvika till marsvin som har lätt att lägga på hullet eftersom det är väldigt energirikt ;)
Mvh Felicia

Kladdig avföring är alltid ett tecken på att något kan gå galet och man ska behandla direkt.
Om man inte vill köra på det gamla viset med Proviva till människor finns det numera jätte bra grejor: Diarsanyl och/eller Fibreplex. Jag har hjälpt många marsvin med detta. Det blir bra avföring på en dag!
(#23 Det här med att saker sväller. Jag blir helt mörkrädd när folk blir rekommenderar Lucernpellets. Det sväller nästan tio gånger storleken!!)

Det är extra farligt när överviktiga marsvin blir sjuka äter sämre. Kroppsfett frigörs vid svält och det följer med blodbanan till levern. Där det blir något som kallas "fett lever". Detta innebär att levern inte kan rena blodet, som är dess uppgift.
Det kan även bli acidos i blodet på grund av de frigjorda fettsyrorna och detta leder till att marsvinet drabbas av det mer välkända toxicos. "Tox"

Låter som min maxi, men han är bra i magen. Tjock och lat också.. Vi kanske får ta en tur till veterinären båda två.
Det behövs nog inte här, nu. *gudskelov*
Han har piggnat till. Men JÖSSES vad lat han är! Och TJOCK!
Preeecis som Katten Gustav!
Han kanske känner av väderomväxlingar och att tidsrytmen rubbats? 
Jaja, vi får se hur det bär iväg.
Hoppas att Din Maxi också är pigg, TROTS tjockhet och lathet! 

Vad bra!!!!! Härligt! Har nog hittat felet på min gris också ;)

#27 skönt att han mår bra nu, lille tjockisen:P Det är väl bara för honom ut på golvet och motionera då (fast så tjock tror jag inte han är:)
Han väger lite över 1,6 KG! Liknar en högdräktig hona.
Vet inte HUR jag ska kunna aktivera honom utan att skrämma honom.
Ibland sätter vi honom BAKOM köks-ön och då MÅSTE han runda ett hörn, komma till mattan (en säkerhet för honom, han är rädd för det hala golvet), sen måste han välja mellan att springa över golvet till mattan under bordet, eller om han ska springa direkt "hem".
Känns som om det blir en liten adrenalinrusning i hans lilla kropp. Tänker även på hans hjärta. Ett stressmoment, helt enkelt.
Han springer INTE ut, även om man lägger något gott.
#30 Ta ut dem på golvet i en lagom stor hage (gärna minst ca 1,5*1,5 m) med mycket inredning och en trygg golvyta (ex vaxduk som står emot kiss). Efter att ha varit där ett par gånger vänjer de sig och börjar utforska sin miljö. Är de lite oroliga och sitter stilla i början, lägg ut små matbitar runt om i inhägnaden.
Jag skulle låtit bli att ge morötter och kraftfoder helt. Ser du till att ge honom mycket motion och en energi- och fettsnål kost kommer han säkert sakta i form :) Det är farligt och ohälsosamt för grisarna att vara överviktiga, det påverkar bl.a. deras organ negativt. Lycka till :)
Mvh Felicia