Kissade vitt - vad beror det på?
Igår hade jag alla tre grisarna springandes på en röd ny handduk på golvet, eftersom den va helt ny så sög den inte upp när dom kissade på den utan det la sig bara ovanpå så efter 20 minuter el så (jag va o fixade mat i köket) så hade nån av dom kissat helt gräddvitt på handduken, jag vet inte vem det va o alla kissade flera gånger sen o då va det helt genomskinligt o klart, va kan detta ha varit?
Har det nått me brunst att göra för i natt va dom 2 stora tjejerna extremt högljudda! Jag fick inte sova mycket! Kurrade, pep o sprang runt som dom gjorde när dom va små.

Det brukar mina också göra, men vet inte varför…

Mina två killar kissar nästan alltid vitt/grumligt,vet inte vad det beror på men vad jag vet är det helt ofarligt:)
Tyckte det var så underligt för det va liksom helt genomskinligt hela tiden o så bara helt plötsligt va det vitt o sen va det genomskinligt igen. Har aldrig sett det när dom gått på golvet förut, i buren vet jag inte för det går inte att se.

#3 Hmm lite konstigt ja men jag upplever nästan aldrig att mina kissar genomskinligt konstigt nog:S
#4 Jaså, det gör mina, ser ut som vatten, man får se upp när man går på golvet så man inte trampar i det för det syns inte :P Kanske är kosten som skiljer sig. Jag får se om det sker nån mer gång så ska jag fota. Det såg verkligen helkonstigt ut, som en gräddfläck ovanpå den knallröda handduken :P

#5 ja det kanske har med kosten att göra:S Kan fota senare när det är dags för golvtid, då brukar de kissa på deras svarta "filt" som de brukar springa på, hittar inte min kamera just nu också
Har för mig att de kan kissa vitt/grumligt när de har mycket salt i urinen, vilket kan betyda på urinstenar eller för hög salthalt i tex. pelletsen.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

#7 fast jag gav inte mina marsvin pellets alls under en period och de kissade ändå vitt så det verkar ju konstigt om det skulle vara salt då..
#8 Kanske är något som blir ibland då? Jag har för mig att alla mina marsvin har kissat vitt/grumligt flertalet gånger.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#6 Ja fota gärna om du hittar kameran, alltid intressant me foton :)
#7 Mina får inte heller mycket salt, dom får bara lite pellets ibland nu för jag försöker banta dom lite hehe o då borde det ju va vitt hela tiden o inte bara en gång emellan.

Antar att allt kiss inte är helt genomskinligt bara, alla de marsvin jag haft under mina 9,5 marsvinsår har kissat både grumligt och "vanligt"…
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#11 Ja det va ju typ så det såg ut fast ändå lite vitare, men det är väl nått dom gör bara, kanske har nån slags funktion som vi inte vet om :P Jag behöver iaf inte va orolig för det verkar va helt normalt :)

#13 Ja kanske det:P alla marsvin jag har haft har nog kissat vitt nån gång så det verkar vara helt normalt:D
Jaha, nu va det istället rött :/ Igår kväll när jag skulle lägga mig så såg jag att nån av tjejerna kissat rött/blod i buren på 2 ställen. Det kan ju aldrig vara sunt! Jag antar att det inte är lilltjejen utan nån av dom stora. Lily luktade lite äckligt igår när jag höll henne fast hon va ren o så kring könet, inget klet el nått. Det märks inget på allmäntillståndet på nån av dom. När jag gick upp imorse hittade jag inget mer blod men är ändå himla orolig. Har ju precis varit hos veterinären för parasiterna i huden!

#15 Låter inte bra:S
Nån här inne som vet vad det kan bero på??
#16 Nej det verkar inte bra alls :/
Kan melon färga det rött? Det fick dom tidigare på kvällen nämligen men det va ingen röd melon utan nått liknande honungsmelon fast inte så gul utan mer svagt rosaorange.
Sen tänkte jag på urinsten men dom stora är inte ens 2 år fyllda än o lillan är ca 3 månader o då borde hon ha ont också.

#17 Mina har fått vanlig vattenmelon förut men vad jag vet så blir det inte rött av det
Av rödbetor kan ju kisset bli rött/rosa-aktigt…
#18 Några rödbetor brukar dom aldrig äta, det enda dom åt igår va broccoli till frukost o melon till middag plus hö då o så har dom nog aningens pellets kvar i skålen men det har jag dragit ner på på senaste tiden.
Får undersöka igenom dom ordentligt när jag kommer hem :(
Jag har för mig att jag fick panik en gång när mitt förra marsvin kissade rött en sommar men det försvann av sig själv den gången.
Kan det förresten bero på brunst? Dom har ju varit extremt sugna ett par dagar (o nätter!) nu. Det har gått riktigt livat till me en massa kurr o påsättningar o så.

Inga morötter heller alltså? Annars kan ju det okcså färga urinen. Urinvägsinfektion, urinsten och njursten kan göra att det kissar blod. Dessa sjukdomar kan du ju läsa mer om ifall du söker på google (eller här på mif)
#21 Fick en liten morot i kligröten i söndags men dom brukar äta mer morot än så o jag har aldrig sett nån färgförändring av det. Läste lite här om stenar o urinvägsinfektion så jag ska kolla symptom när jag kommer hem. Får sätta dom på en ljus handduk o observera. Ska känna o klämma lite på magarna me o se om dom gnäller mer än vanligt. Lillan kissade på min tröja igår o det va inte rött iaf så henne är det nog ingen fara me.
Kan dagen gå långsammare! Vill ju hem o se till mina älsklingar :( Håller tummarna för att det inte syns nått i buren när jag komme rhem o att det va en engångsgrej! Typiskt att man ska till tandläkaren idag me direkt efter jobbet….
#15 Aj då, det kan vara urinvägsinfektion. Ge den honan som kissar rött tranbärsdricka (osötad, ex. av märket B&P) som finns att köpa på tetrapack i mataffärer. Uppsök veterinär så du kan få antibiotika.
Mvh Felicia
Bara att jag inte vet vem det är :/ Har uteslutit lillan för att hon kissade på min tröja igår så nu har jag stora flickorna på golvet o har gett dom gurka för att få i dom extra vätska så nu är det vänta o se bara. Köpte sån tranbärsjuice faktiskt på life innan. Frågan bara hur jag ska få i dom det, dom är lite kräsna. Ja det blir väl att dra iväg till veterinären igen då fast vi va förra veckan…. Det är vid såna här tillfällen man vill ha körkort!
Lily har kissat en massa nu, våta fläckar överallt, men det är inte rött, helt genomskinligt, såg inte ut som att det gjorde ont heller, båda 2 gnäller konstant nu på golvet så jag hör inget särskilt ontgnäll. Michelle skvätte lite när hon uppvaktade Lily me kurr o det såg också fint ut. Lily är kladdig i baken o Michelle nosar som bara den i rumpan på henne, så det kanske är nått brunstigt ändå? Jag hittade inga nya fläckar i buren sen igår heller. Hoppas hoppas att det inte är nått!

#26 Jag tror inte rött kiss har med brunst att göra, men som det låter så tycks du ha tre friska grisar och jag ser ingen anledning att ta dem till veterinär. Har själv varit med om att marsvinen kissat rött utan anledning, men det har gått över av sig själv och marsvinen har inte visat något tecken på att ha haft ont eller något. Har du pellets av bra kvalité? Annrs kanske du ska helt sluta med pellets och ge dem gröter eller något istället för att förebygga stenar. Det är ju enormt smärtsamt om det väl utvecklas…
#27 Ja dom verkar vara friska, god aptit, pratiga o nyfikna. Nyss fick dom ändå kligröt me den dyraste tranbärsjuicen jag nånsin köpt (85 spänn för 0,75 l koncentrat!!) så det får dom banne mig äta o se glada ut :P
Vet inte vad det är för märke på min pellets, köpte den i lösvikt i djuraffären. Egentligen borde dom väl inte få pellets men tycker synd om dom när jag är borta från 5.30-17.00 varje dag o så har dom inget annat än hö att tugga på. Är det många som ger dom det där oxbow el va det heter som alla här snackar om?

#28 Oxbow är nog den bästa marsvinspelletsen man kan köpa i Sverige, men den finns nog inte på så många ställen…

#28 Jag skulle rekomendera dig att antingen köpa en pellets som anses bra (oxbow eller lottie) och bara ge väldigt lite, eller helt skippa pellets och ge kligröt. Pellets i lösvikt på djuraffär skulle jag inte lita på, man vet ju inget om innehållet, kan ju innehålla mycket salt eller kalcium och det kan ju få skadliga följder för marsvinet. Ge dem gröt och grönsaker istället, tänk dock på att hö helst ska utgöra 80% av födan så de behöver inte många gram av annat för att det ska överstigas. Dina marsvin är lyckliga av att få bra mat i längden ;)
#29 Jag har ingen aning om vart jag kan köpa det här. Jag har ju inte körkort än så jag har inte alltid lust att springa runt o leta men är det va mina grisar behöver så får jag ju fixa det.
#28 Jag skulle sluta ge den pelletsen med en gång, tyvärr innehåller den i princip alltid en på tok för hög salt- och kalciumhalt, vilket bidrar till urinvägsinfektion. Om de har infektion behöver de väl inte kissa rött just varenda gång de kissar? Tycker du ska hålla ett extra öga på de två vuxna, inträffar det igen bör du ta henne till veterinären.
#31 Behöver de pellets då? Havre och kornkross är annars utmärkt att ge om de håller vikten bra ändå.
Mvh Felicia
#32 Jag vet inte om dom behöver pellets, har alltid gett mina marsvin det för jag trott att dom ska äta det. Dom blir inte extra tjocka av havre o sånt då? Dom är lite åt det tjocka hållet redan hehe. Jag håller noga koll nu, förändras nått blir det veterinären direkt. Får väl söka efter oxbow istället.

#33 Mitt råd är att sluta helt med pellets. Marsvin behöver inte äta pellets, speciellt inte om de är "åt det tjocka hållet" :) Ge dem grönsaker och hö så klarar de sig bra.
#34 Men kan man sluta bara sådär på stört, blir dom inte konstiga i magen då? Sen så är jag ju borta ca 12 timmar på dagen så då får dom inga grönsaker. Går inte lägga i extra mycket på morgonen heller för då vräker dom i sig det direkt. Lillan är dessutom väldigt smal så hon kunde behöva lite extra. Ger du dina havre o korn istället eller ger du ingenting alls förutom hö o grönsaker?

#35 Jag ger min hane pellets (oxbow) och gröt bestående av havrekli och vetekross just nu, men det är på grund av att han är rätt smal och dessutom aktiv när han går med hona. Mina två vuxna honor är lite rundare så de får gröt gjord på kruskakli eftersom det inte innehåller så mycket kalorier, de får ingen pellets alls då de lätt går upp i vikt. Min minsting växer fortfarande så hon får samma kost som hanen, hon är dessutom lite smal. Jag ger mina marsvin individuell kost efter hur deras hull ser ut, har bytt om lite ibland efter behov. Deras magar har aldrig krånglat, så jag skulle säga att det bara är att ta bort pelletsen direkt. Lägg in ordentligt med hö när du åker på morgonen, det räcker för dem. När du kommer hem ger du nytt hö och ge lite grönsaker. Som sagt hö ska ju utgöra 80% av födan och de övriga 20% kan utan problem utgöras av grönsaker. Det är troligen bara det nyttigaste för just dina grisar :)
Mina kissade vitt förut. Vet inte vad det var för fel. Men de slutade rätt fort.
#36 Okej, det låter bra, men då har du säkert olika burar? Lite svårt me individuell kost när alla går i samma, går inte direkt säga till Lily att hon inte får äta lillans mat :P Dom får kligröt lite då o då, ibland även me havre i men inte varje gång för jag läste att dom blir tjocka av havre. Ska köpa hem både vetekross o kornkross o prova på det istället o jag kan säkert tvinga me pappa runt o leta oxbow i helgen som lillan kan få lite vid sidan av.
En hel vetenskap det här me marsvin :P Lätt tänkte jag när jag köpte dom men det va ju som att skaffa barn nästan haha. Tur att den här sajten finns. Alltid lär man sig nått nytt. Tänk när jag fick mina första marsvin, nu i efterhand gjorde jag ju nästan allt fel! För liten bur, massa pellets hela tiden, åt nästan bara gurka, morot o tomat. Får ju dåligt samvete i efterhand. Men nuså ska det bli rätt :)
Det va förresten inga nya röda fläckar i buren imorse heller o i natt va det tyst o inget brunsttjafs så matte fick faktiskt sova!

#38 Jag har två burar, men en smal gris i varje bur så de har inte samma diet i samma bur. Jag gör så att vid mattid delar jag burkompisarna åt så den ena får äta i rasthagen och den andra hemma i buren, på så vis äter de bara sin egen mat och behöver inte heller kivas :) Man får vara påhittig så man löser problemet ;) När det gäller oxbow så finns det att köpa på: www.husdjursbutiken.se där brukar de också ha bra pris (även inkl frakt). Oxbow finns inte att köpa på vanliga affärer, bara hos vissa veterinärer och på nätet.
#39 Jaha okej :) Jag har ingen rasthage heller, dom brukar bara gå runt lite i "vardagsrummet" o utforska. Men lillan är för rädd för att sitta ensam på golvet ännu, vid minsta ljud piper hon iväg i rasande fart. Men jag ska prova att sätta henne me oxbow i soffan jämte mig där hon känner sig tryggare.
Ah okej! online shopping me like! Men jag har läst att det ska finnas på granngården också, fast kanske inte i alla städer.
#39 Den är ju baserad i Borås den hemsidan, ja undrar ja om hon har en affär el nått. Lite onödigt att betala frakt när man bara kan gå o hämta det :P Hade fina matskålar också vilket jag behöver. Tack för tipset :)
#33 Då skulle jag enbart ge kornkross, pellets och havre är inte något de ska äta om de är kraftiga. Kom ihåg bara att det måste vara just krossat korn, för havre är det enda sädesslaget som kan ges helt. Pellets ökar dessutom risken för urinvägsinfektion om de är känsliga, eftersom det är en extra (och inte nödvändig) källa för salt och kalcium. Så jag skulle inte vågat ge det innan jag var helt säker på att det inte är urinvägsinfektion.
Mvh Felicia
#42 Dom har inte fått nån pellets denna veckan o jag fick i dom tranbärsjuice igår, det var väldigt uppskattat. Kornkross skall inhandlas på fredag. Men kruskakli funkar bra också eller?
#43 Så bra :) Kruskakli funkar bra, ja.
Mvh Felicia
#44 hur ofta ska man ge dom kligröt el kornkross? Varje dag eller bara ibland? Kornkrosset, ges det bara torrt som det är eller gör man gröt av det me?
#45 Det beror på :P Du kan låta dem ha fri tillgång på kornkross (ges som det är) om de inte häver i sig, att fylla på runt 0,5-1 dl en gång om dagen kan vara lagom.
Kligröt kan du ge lite när som, varje dag tills du vet om det är urinvägsinfektion eller inte - kruskakli blandat med tranbärsjuice som du har gett alltså. Ett bra sätt för dem (/henne) att få i sig tranbärsjuicen.
Mvh Felicia
#46 Aha okej, va bra då vet jag det :)
Dåliga nyheter :( Det är Lily som kissar blod o nu gör hon det igen o hon luktar fortfarande illa samt att hon pep till nu när hon kissade så imorrn blir det till att ringa veterinären så fort dom öppnar! Kan verkligen inte va borta från jobbet mer så jag hoppas på en kvällstid imorrn kväll. Nu är jag riktigt orolig :(
#47 Skönt att veta vem det är i alla fall, så hon kan få behandling :) Se till att ge henne tranbärsjuicen och mycket c-vitaminrika grönsaker. Det är det du kan göra tills imorgon, och får ni en tid imorgon kväll är det ju jättebra (annars kanske ni kan åka in akut efter att du kommit hem från jobbet?). Ingen fara med att vänta tills dess, hon blir inte värre på så kort tid i alla fall :)
Mvh Felicia
#48 Hon fick gul paprika när jag kom hem från jobbet o så kligröt me tranbärsjuice för nån timma sen. Fick blomkål imorses också. Jag ska ringa direkt när dom öppnar kl 7 så kanske man har en chans att få tid samma dag. Vet inte hur pass upptagna dom brukar vara men om det inte finns på blå stjärnan så finns det ett annat ställe här i Borås jag kan prova också. Jag hoppas inte hon blir sämre. Men så länge hon äter så borde hon väl klara det.

Men infektioner orsakas ju av bakterier, inte salt och kalcium…
Däremot urin-/njurstenar kan de få av för hög salt-/kalciumhalt.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
#50 Låter logiskt :) Men jag har slutat me pellets ändå för detta skrämde mig rejält me röntgen o när dom sa att det kanske skulle behövas operera o sen sa dom att det va en sten som va på väg ut fast så va det inte det iaf. Rädd var jag!

Jepp :-)
Kände att jag var tvungen att kommentera att infektioner orsakas av bakterier så att folk inte tror att infektioner orsakas av salt/kalcium.
Det förstår jag att du blev.
Jag använder väldigt sparsamt med pellets till mina marsvin (de får när de är dräktiga, digivande och växande). Tror inte att det är nyttigt för dem att äta en massa pellets, främst på grund av risken med njursten.
Vissa av mina marsvin får i princip inget kraftfoder alls utan har fri tillgång på hö och vatten samt får grönsaker dagligen. Ibland får de havregryn ch/eller kligröt.
De jag tycker behöver lägga på sig lite eller har svårt att hålla vikten får i princip fri tillgång till havregryn och kligröt (havre- eller kruskakli) någon gång i veckan.
Hoppas att din lilla gris kommer att må bra!
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
#52 Man kände riktigt på lukten att det va en massa bakterier för hon luktade starkt illa från baken när man lyfte henne trots att hon va ren o fin. Idag var dock lukten inte lika stark. Min huskur kanske har hjälpt litegrann :)
Vi vägde Lily nu också, hon vägde 980 så hon har gått ner drygt 100 gram sen jag slutade me pelletsen så nu är hon inte lika tjock längre. Jag hoppas det är mitt försök till bantning o inte sjukdom som lett till viktminskningen. Min minsting ska få lite särskild kost nu tänkte jag me havre eftersom hon fortfarande är lite benig men pappa sa att hon redan växt massor när han inte hade träffat henne på en dryg vecka :)
Jag hoppas också hon blir bra nu, Michelle satt o slickade henne på örat precis :) ursött! Fibreplexen skulle ges morgon middag kväll, undra om 5.00, 16.30 o 22.00 räknas som det. Lite svårt att åka hem 6 mil på lunchen o sen tillbaka igen. Blir till att gå upp extra tidigt imorrn om jag ska hinna medicinera.
Nu har jag betalat 2000 kr för denna lila gris på 2 veckor så det känns i plånboken. Kunde inte komma olägligare än när man precis köpt bil o ska tatuera sig om 2 veckor så nästa vecka blir det jag som går till banken o startar ett marsvinsvårdskonto me autogiro!