Sår på nosen
Jag har två rexhannar, 2 år gamla som är halvbröder. De har bott tillsammans hela tiden, men flyttade till oss i juli. Det märks vem som har övertaget, men ibland blir den andra lite kaxig…Och då blir det bråk! Händer kanske 1 gång i månaden…
Nu ikväll blev det en riktig fajt och den ena blev biten vid nosen, man ser tydligt två tandmärken. Han ser lite svullen ut, vad kan jag göra för att det inte ska bli infekterat?
Vid tidigare fajter har han blivit biten i örat (fattas en liten bit där nu ) och en gång fick han en reva på nosen.
Är det normalt med dessa fajter, det händer ju inte så ofta, och däremellan är de hur sams som helst……
Jag skulle då inte tagit isär dom eftersom dom fungerar bra ihop. Lite gruff är det normalt mellan marsvin, jag kan inte påstå att mina honor är snällare än hanarna även om det syns tydligare när hanarna varit på varandra.
Hanna
Tack, känns skönt att höra för en nybörjare :)
Jag har tvättat såret med Barnängen tvål och vatten, behöver jag göra något mer?
Han, Robot, verkar inte lida av det, även om tväten inte var så populär :)
Jag tycker att marsvinens sår läker fort, sitter det på något olämpligt ställe kan det vara bra att rengöra men annars skulle jag låtit det vara. Att smörja med något t.ex. kan bara hindra läkningsprocessen.
Låt de hållas, en fördel är en lagom stor bur (minst 120*60 cm) så de inte behöver vara allför inpå varann ständigt och flera olika saker i buren där de kan gömma sig så de slipper bråka om gömställe. Sprid ut höet på olika platser i buren och se till att de alltid har något mer att göra, ex. en gren att gnaga på. Med lite sådana saker fokuserar de på annat och inte enbart på varandra. Därmed inte sagt att de kommer sluta bråka ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Tack!
De har en 120*60 bur, med varsitt hus i. För det mesta är de sams, men man tycker ju så synd om dem när de gör sig illa :(

#4 Ja det är ibland svårt att inte vara för "mammig" tycker jag, särskilt när min ena stora hane är väldigt klängig på min lilla, som klagoropar hela tiden när han e på G.. Då vill man lätt ta upp den andra men det blir ju nästan bara värre sen när man släpper ner den igen så jag låter dem bara va:S