Beteende förändring hos marsvin
Jag har 2 marsvinshanar Albert och Hugo, och som ny på marsvin märker jag att man hela tiden ställs inför nya frågor.
Iallafall den minsta Hugo har alltid varit ett väldigt kaxigt marsvin, massor av attityd, men han hade börjat bli lite tamare äntligen(Haft dem i 2 månader) men nu helt plötsligt får jag inte röra honom. Han springer iväg å låter eller försöker han bita mej i buren, dock gör han inte så mot min dotter eller sambo. Vad händer? Det e alltid jag som ger dem mat, vatten rensar buren osv. Någon som kan hjälpa mej?

Hmm låter konstigt
Mina är inte så förtjusta i att man tar upp dem från buren (men de bits inte, försöker bara rymma iväg) men i knät e de hur goa som helst, biter han hårt om du stoppar ner handen?? Är tyvärr inte nån beteende-expert
kanske nån annan som e bra på det här??

Alltså jag vet inte heller vad jag gör för fel:=) Jag vill bara att mina marsvin ska må bra å vara lyckliga, samt så vill jag ju självklart att dem ska bli så där tama å goa som jag hört att dem kan bli, men Hugo som sagt e jättekonstig just nu, och Albert som va 4 månader när jag fick hem honom har inte heller blivit tamare, han sitter fortfarande bara mest stilla i buren och gömmer sig. Jag vet inte vad jag gör för fel.
Dem har trähus, rulle, massor av hö, jag ger dem grönsaker 2 gånger om dagen och jag försöker kela med dem genomsnitt minst 5-6 gånger om dagen, men dem verkar helt enkelt inte tycka om mej:=(
Har du något gott med dig till dem när du stoppar in handen i buren? Tex. en bit gurka så de kommer fram till dig, då går det att vänja de att de kommer fram när man hälsar på dem i buren :)
Jag har inga hus till mina utan en planka som går som tak och så hade de "husväggar" lika som buren så det är som ett krypin :) Då är det lättare att få dem tama tycker jag och de har även någonstans att gömma sig. Har även ett rör men de brukar de inte gömma sig i längre.
Det brukar ta tid att få marsvin riktigt tama, tog mig nog nästan ett år att få mina grabbar som jag själv hade fött upp att bara komma fram till mig i buren och inte springa iväg när man skulle ta upp dem. Fast har även tagit vuxna marsvin som varit rädda och de har gått fortare att få tama, tror det beror på individerna.
Hoppas det går fortsatt bra med grabbarna, om de är unga så kanske de bara är inne i någon trots period just nu
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Jag hade samma problem med några av mina, fick då rådet att det kunde vara en "bitperiod" som de kan ha när de är små, och att det skulle gå över. Det gick över, och blev likadant med ett par av de marsvin jag skaffade senare. Så de kanske har en sk trotsperiod.
Med min sons marsvin har jag märkt att det går upp och ner.. Ibland funkar det och ibland får dom spelet bara man visar sig. Något som är viktigt med min sons är att visa handen innan man klappar eller liknande, vi har också haft våra i typ 2 månader och man lär sig nytt om dom varje dag. Det är bara att pröva sig fram till vad som funkar tror inte det finns en universal lösning. Sedan att tänka på VARJE marsvin har sin personlighet :-) det tycker jag är det roligaste med att vara med min sons marsvin :-)

Som #4 så har ibland marsvin en bitperiod när de är i "trotsåldern"
Calvin min lillkille är nu ca 5 mån och kan vara lite bitig ibland, men han biter inte speciellt hårt som tur är:) min stora är inte bitig alls o han e ? år, gissar på 3-4 år gammal..
Har haft Calvin i ca 3,5 mån nu och han är inte så förtjust i att bli gosad me, utan vill mest bara springa runt o utforska:) Medans Elvis är en riktig gose-gris:) Calvin är inte speciellt tam än, så det kan ta sin tid men det kommer nog så småningon..
Du verkar göra ett väldigt bra jobb med dem:)när du gosar med dem 5-6 gånger har du dem i knäet eller?? Och hur lång tid ungefär per gång?? Är Hugo väldigt agressiv mot bara dig eller får t.ex nån annan röra honom??
Tror inte du gör nåt fel, utan att de är sådana just nu, men det kommer nog att bli bättre:) Det är bara fortsätta att kela och spendera tid med dem i buren, en morot kanske lockar dem??:D Du verkar vara mycket mån om dem så det kommer nog bli bra tror jag!!:)
Lycka till nu!!