kejsarsnitt - hur stor är risken?
Mamma och jag hade en diskussion om kejsarsnitt på marsvin. Hon är jätte orolig att lilla Sophie ska få åka in och göra ett.
Hur stor är risken på ett ungefär? Någon som har lite koll?

Det är nog väldigt liten risk att man måste göra kejsarsnitt, har aldrig hänt mig och jag har haft ganska många kullar.
#1 - Okej, så de är något jag inte egentligen behöver vara jätte orolig över?

Nej, du behöver inte vara jätteorolig för det, är bara honan i bra kondition och bra ålder så brukar det nästan alltid gå bra.
Jag skulle definitivt inte säga att dräktighet och förlossning "nästan alltid går bra".
Eftersom ungarna är så stora jämfört med mamman är själva dräktigheten en mycket stor påfrestning för hennes kropp. Speciellt om ungarna dessutom är många händer det ofta att marsvinsmamman utvecklar toxicos och avlider.
Själva förlossningen brukar för det mesta gå bra. Om man har otur kan någon unge ligga fel och ha svårt att komma ut. Till sist brukar den komma ut, men har då oftast dött av syrebrist. Man kan, om man är lite van, hjälpa mamman att rätta till ungar som ligger fel och att sedan dra ut ungarna.
Ibland kan marsvinsmamman bli traumatiserad av en jobbig förlossning och inte vara intresserad av att ta hand om ungarna. Det kan hjälpa att sätta henne ihop med ungarna i en mindre låda.
Kejsarsnitt anser jag vara en totalt felaktig åtgärd för marsvin eftersom de är extremt känsliga för att bli sövda. De överlever alltså sällan ett kejsarsnitt. Om det skulle vara så att honan krystat mycket länge (>4-5 timmar) utan att få ut någon unge, och ägaren inte lyckas att dra ut någon unge, anser jag att det är bättre att få veterinären att ta till andra åtgärder än kejsarsnitt.
Jag hållar med #4 här. Är det såpass illa att kejsarsnitt är nödvändigt tror jag inte att man ha stora chanser att klara marsvinshonan. Marsvin är väldigt känsliga när det kommer till strul med magen och att då skära upp den för att ta ut ungar, ja jag tror att chansen är mycket liten att honan kommer igång att äta efter en sån sak.
Förhoppningsvis ska det väl gå bra. Sophie har flera duktiga mammor i släkten :) Har du satt henne med hanen ännu?
Hanna
#4 - okej tack så mycket nu vet jag!
#5 - nop 20 november kommer min nära vän och hon tar med marsvinet! :)
#5 Jag vet en som har gjort kjejsarsnitt på en hona och den honan ska må bra efter det. Skönt med tråkiga historier som slutar Bra!
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Jag vet några få personer som lyckats klara honor efter kejsarsnitt.
För min Lily-Anne slutade det dock inte lyckligt utan hon dog efter att ha varit hemma i ca 8 timmar :-(
Jag ville att veterinären skulle ge värkstimulerande i första hand men det ville inte de, avlivning eller kejsarsnitt var vad jag fick välja på…
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
#8 - Så tragist att de inte överlever :(
Det är just själva operationsingreppet som är svårt att klara på en marsvinshona. Och om man räddar ungarna genom snittet är det inte heller enkelt att föda upp dessa helt moderlösa. Ifall man inte har någon annan nybliven marsvinsmamma som kan ta sig an dem.
Enligt min åsikt bör man sätta in alla krafter på att rädda honan i ett sådant här fall. Honan är viktigare än ungarna. Precis som #8 skriver bör veterinären försöka få ut ungarna på annat sätt än genom operation. Tyvärr verkar många veterinärer pigga på att genast ta till kniven, kanske för att det fungerar bra på andra djurslag som katt och hund. Eller kanske för att de då tycker att "gör något"; mera än om de sätter in dropp, värkstimulerande och antibiotika.
Sluta läsa här ifall du som läser är känslig av dig:
Det gör mindre att honan går med döda ungar i magen 1-2 dygn än att hon blir opererad. Och de döda ungarna kan också vara enklare för henne att krysta ut då de har börjat mjukna. Genom att ge henne antibiotika kan man minska risken för livmoderinflammation. Detta är mina åsikter baserat på erfarenhet.

#10 Det låter rimligt faktiskt, även om det skulle kännas jättehemskt.
Om jag kom i situationen skulle jag nog välja kejsarsnitt om jag hade en hona med ungar som kunde ta hand om eventuella överlevande ungar om honan skulle dö av ingreppet :( Skulle kännas hemskt att riskera mamman, men det gör man väl ändå…

Jag tycker man ska lära sig den teknik och handgrepp som krävs för att få ut ungar i livmodern om man föder upp marsvin. Det är inte svårt att lära sig när det är något man måste kunna!
Det korrekta för en veterinär är att tillgripa kirugi, de får inte "exprimentera" med patienter. Vänder du dig till en veterinär så har de ett ansvar att uppfylla. Hästar och marsvin gäller det samma, deras förlossning ska gå på några minuter. Drar det ut på tiden är det kejsarsnitt som gäller enligt skolboken!
Marsvins gurun (inte helt uppskattad av veterinärer men säkert älskad av marsvin) Peter Gurney beskriver hur man kan få ut ungarna när honan gett upp i länken nedan.
Instämmer i det #4 och även andra säger: det går absolut inte nästan alltid bra med marsvinsförlossningar och dräktighet. Tyvärr är det väl ganska väl känt att det är "ganska vanligt" med komplikationer. Jättetråkigt när det händer men nåt som man som uppfödare alltid måste ha i bakhuvudet.
Sen håller jag med #12 att det är absolut jättebra att kunna få ut ungar på egen hand. Har gjort det vid nåt tillfälle med ungar som fastnat. Inte direkt kul men nödvändigt. Har på detta vis lyckats klara honan! Kruxet är väl att man ofta inte är med och ser när förlossningen sätter igång. Om man som jag inte har dom direkt i bostaden så kan det faktiskt gå ganska många timmar mellan besöken i marsvinsrummet och då kan det tyvärr ofta redan vara försent när man upptäcker sin dåliga eller i värsta fall döda hona……