Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1165 ggr
josida
0

Kan marsvin bli förkylda?

Ett av mina marsvin "nyser" ibland, låter det som i alla fall. Kan marsvin bli förkylda?

FeliciaS
0

Marsvin kan bli förkylda av t.ex. drag (vilket de är känsliga för) eller om de varit nerkylda. De brukar nysa och ibland få rinnig nos. Se till att hålla det dragfritt och ge de c-vitaminrika grönsaker så går det över av sig självt. Det är viktigt att man inte låter ett förkylt marsvin vara i drag, så att lunginflammation utveckas - för det är allvarligt och kan innebära döden om man inte upptäcker och behandlar det i tid.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Strawberi]
0

hm mina marsvin nyser någon gång ibland. Och har hänt att sophie hostar hon äter som en dåre så hon hinner inte tugga ordentligt. Är inte något farligt hoppas jag.

[WeepingWillow]
0

Jag köpte nått hö nångång som va extra dammigt, hödamm då inte smutsdamm, o jäklar va dom nös varje gång jag la in nytt. Nu har dom dock bättre hö så det blir inte lika mycket men ibland så nyser dom ju ändå när dom får in nått smuts el nått i nosen. Det gör ju vi människor me :) Om dom är torra o fina i nosen o bara nyser nångång ibland så ska det inte va nån fara.

#2 Den där hostningen har jag frågat om här innan för jag va lite orolig att min ena gjorde så så ofta men fick svaret att det inte är nån fara :) Hon är väl extra glupsk el nått hehe.

FeliciaS
0

Om de bara nyser till då och då, alltså inte regelbundet i en viss tid, är det mer troligt att de fått nått i nosen bara. Precis som vi människor nyser till ibland när det kittlar i näsan ;)

#3 Ja, precis, av dammigt spån/hö kan de nysa en del.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus