Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 2399 ggr
[Lynx76]
0

Jag vill ha marsvin igen!

Var ju tvungen att sälja mina marsvin för att sambon utvecklade allergi mot hö, men saknar dem… Vill ha marsvin igen, man kanske skulle kunna ha dem någon annanstans. Eller är det totalfel att skaffa nya djur när man en gång tvingats sälja de man redan hade? Det går ju inte att få tillbaka dem….

Moa-16
1

Hm, jag tycker det är fel. Men jag förstår hur du känner. Men du har ju tvingas sälja dina marsvin. Jag skulle aldrig köpa nya då. Måste vara hemskt att sälja dom… Sen köpa nya. Nä, då skulle jag ha lite dåligt samvete. Då får du isåfall göra dig av med sambon ;) Så du är säker på att det funkar. Annars tycker jag det är fel mot marsvinen. OM du skulle behöva sälja även dom.

mallan87
0

Håller med föregående.

Fiona
0

Om du är säker på att det funkar denna gång så ser jag inget hinder!

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Abico
0

Jag tror att det kan bli hemskt tråkigt för dig att skaffa marsvin igen och sedan ha dom på något annat ställe. Det blir ju inte som att ha marsvin på samma sätt som tidigare. Något annat, icke-höätande, djur skulle nog kunna passa bättre då, tror jag.

Hanna 

jorgengustavsson
0

Ser inga hinder överhuvudtaget vad det gäller att köpa nya.. Men att ha dom någon annanstans funkar ju tyvär inte eller funkar gör det ju men inte kul för varken dig eller marsvinen… Är ju inte som en häst eller hmm kanske är samma princip ;-) i så fall funkar det ju det gäller bara att veta att man har tid för dom. men det bästa är ju om man kan ha dom hemma. Ni råkar inte ha ett garage, förråd, rum eller liknande som inte används så mycket? Balkong med ett värme element funkar ju också :-) hehe allt för di små

Asa-S
0

Hur länge sedan var det du sålde dem du hade? Bättre att vänta ett tag för att inte hamna i samma situation. För djurens skull. Sen undrar jag om du hade långhåriga? En kompis till mig fick sälja sina långhår för hennes dotter tålde inte dem. De var helt förkrossade över att göra sig av med sina gullegrisar. Sen prova (lånade)de med teddy och det gick toppenGlad! De har tre teddytjejer nu.Glad

Bim
0

*host* skaffa råttor*host*

jorgengustavsson
0

#6 problemet är tydligen höet… Men Lynx76 säg till din gubbe/pojkvän att göra som jag.. BIT IHOP hehe jag är också allergisk men man får offra sig ;-) OCH vi har dom i samma rum som jag sover :-P Och krisar det så finns det medecin ;-) det har i alla fall jag för min allergi :-)

jorgengustavsson
0

Kan ju tillägga att min flickvän också har marsvin så din sambo får allt ta och offra sig. Har han allergi som jag så ska man gå till doktorn istället för att gnälla ;-) Lätt jag hade låtit min sambo ha vilket djur som hellst då jag själv älskar djur :-)

Bim
0

Om du inte förstod mitt inlägg menar jag att råttor är det perfekta djuret. Och de ska inte ha hö! :)

[findusen]
0

min sambo är allergisk mot höet men vi har marsvinen i ett eget rum och jag ger hö när han inte är hemma… han kelade häromdagen med melvin, hans favoritgris, men då fick han svårt med andningen så det kan han tyvärr inte göra mer :( men annars märker han inte av det nåt speciellt…

för övrigt så tål han inte aaalls råttor, var hemma hos en som har många råttor och han kunde inte alls andas där.. dom är definitivt inte allgerivänliga så jag hade låtit  honom testa sig för råttor innan jag skaffat sådana!

[Lynx76]
0

Vi bor i en etta, så det är extra svårt då. Höet är ju överallt, speciellt som hundarna drar runt med det också. Suck. Råttor kunde ju kanske vara nåt men jag vet inte… de känns inte lika mysiga och så är jag rädd att de bits.

Nej, skulle såklart aldrig skaffa marsvin (eller annat djur) igen om jag inte var säker på att det funkade denna gång, det håller jag såklart med om. Jag var lite nere när jag skrev inlägget och tänkte att tja… har man misslyckats eller vad man ska säga och sålt sina djur kanske man inte ska ha några fler. Sen saknar jag ju mina speciella grisar, speciellt en av dem som var/är väldigt social och charmig, och det blir ju inte detsamma.

nä jag ville väl mest beklaga mig.. och det gör man ju bäst för marsvinsfolk ;)

CamillaS
0

#7-10 ha ha!
Men håller med dig. :P Råttor är underbara djur.

#11 Men om det nu var höt din sambo var allergisk mot, varför reagerade han då så starkt på råttorna?
Visst kan hålla med om att råttor inte är allergivänliga för pälsallergiker, men aldrig hört att man reagerat på dom när man är hö allergiker. :/

#12 Råttor är väldigt mysiga och social individer. Såklart som med vilket annat djur som häls har inköps stället en stor faktor i det hela. köper du från en uppfödare så är du mer garanterad att få trevliga råttor som inte bits.
Förrästen är det som med marsvin, råttor bits vanligen inte! Isåfall är det något som inte är bra med råttans psyke.

Asa-S
0

Gerbiler är allergi vänliga och de behöver inte heller hö. Inte luktar de något heller. Vet flera som är pälsalergiker som har sånna. Supertrevliga husdjur men man kelar ju inte på samma sätt som med ett marsvinFlört. Det går ju oxå att testa vilka djur man är allergisk mot. Min kompis tål inte marsvin,kaniner,hästar men både hund o katt har funkat bra. Hon tål även mina gerbiler:) men klappor hon marsvinen så blir det inget bra:(

Abico
0

#14 - Håller med om att gerbiler är roliga, men att dom är helt luktfria håller jag inte med om. Syrran har haft ett gäng och dom luktar "konstigt", jag gillar inte lukten :P Alla djur luktar väl på sitt sätt och sen om man uppskattar lukten eller ej är nog väldigt olika (marsvin luktar jättegott tycker jag, medan jag har kompisar som tycker att dom luktar illa).

Hanna 

Asa-S
0

#15 Mina gerbiler kissar i sandbadet och har stora akvarium som de ska bo i,med massor av spån i. Byter man sanden varannan dag som man bör(är ju deras toaFlört)blir det ingen doft. De luktar inget enligt mej o kompisar som kommer hit. Långhårsmarsvin luktar illa rätt fort tycker jag..i alla fall de jag haft. Medans korthår/strävhår inte luktar mycker alls. Sen beror det väl på hur kännslig man är och hur man håller rent.

Moa-16
0

Det är väl ändå buren som luktar, inte marsvinenFlört

Lyan
0

#14 Men gerbiler ska väl visst ha hö? Så har jag fått lära mig, att marsvin, kaniner, degu, chinchilla och gerbil behöver hö. Även om det inte är lika viktigt till bilarna.

Mina bilar tycker inte jag luktar någonting, fast jag har dem inte hemma och i gigantiska burar. När de bodde i akvarium luktade de lite, de har en väldigt distinkt lukt tycker jag, men den är inte särskilt stark.

Väldigt härliga djur är det iallafall Glad. Fast jag tycker de är mer att titta på än kela med.

Abico
0

#16 - Jag tycker nog ändå att gerbiler luktar mer än marsvin, själva djuret alltså. Sedan luktar självklart en smutsig marsvinsbur mer än en smutsig gerbilbur eftersom marsvin skitar ner mer :P Och sålänge man håller rent så luktar marsvinshöet mer än gerbilburarna, men själva gerbilerna tycker jag inte luktar något vidare ;)

#17 - Visst luktar buren mer än djuret, men stoppa näsan i en marsvinspäls och lukta så ska du se att dom också luktar :P

#18 - Jag har fått lära mig att man kan ge dom hö, men att dom inte nödvändigtvis behöver det. Jag brukar sticka åt syrrans en tuss när hon inte är hemma (syrran är höallergiker)

Hanna 

Moa-16
0

#19 Prata för dig själv. Mina marsvin luktar inte dom doftar ;)

Abico
0

#20 - Hahahaha Tungan ute

Hanna 

Yadakaninungen
0

#1 Mitt marsvin bor i ett stall i stora boxar och ibland i en suuuuper isolerad utebur, även på vintern! Detta går bra även på vintern för mig, bara dom har mat att äta hela tiden och mycket strö att bädda in sig med. Denne vintern har jag bara ett marsvin kvar, så får se om det går. Förut så värmde dom ju varandra. Men om du köper 2 stk så tror jag nt det ska vara ngt probelem, det har det inte vart för mig! :)

Asa-S
0

Nej,jag tycker att marsvinen luktar mer än gerbilerna. Fast mina "grisar" luktar inte mycket. Rent sandbad o papper att boa med är toppen för luktfritt!Glad

#18 Det är omdiskuterat det här med hö till gerbilerna. Vet många som inte har hö till dom. Jag tillhör de som ger dem hö. Jo,marsvin är mer kelvänliga…men gerbilerna är det mer hålligång på!Skrattande Kul med båda!

[Lynx76]
0

hmm…. tror jag bara vill ha marsvin, annars får det va *s* Får vänta tills vi bor i hus så kan de ha eget rum. Ute vill jag inte ha dem, det känns inte bra.

Asa-S
0

#24 Låter som en bra planGlad

Marsvinlove
0

#24 Ja det är väl bara att vänta, men förstår om det är jobbigt:S Skulle inte vilja vara utan marsvin heller..

Caspia
1

# 24. Tycker att det var väldigt moget och bra resonerat av dig, alltså att stå emot frestelsen och vänta tills det är bättre förutsättningar för att fungera i realiteten.

Envishet och drömmar

[Lynx76]
0

Japp det blir att vänta. Tack för diskussionen =)