Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 592 ggr
Abico
0

Intresselistor på kullar?

Brukar du föra en intresse- eller kölista på kommande kullar? Eller är det först till kvar när kullarna väl kommer som gäller?

Vad anser du är fördelarna respektive nackdelarna med att föra en kölista på kommande kullar?

Hanna 

Abico
0

Själv är jag lite osäker, på vad som är bäst.
Å ena sidan är det nog bra att skriva upp de intresserade man har så att man kan kontakta dem när kullen är född. Men om man "lovar bort" ungar och kullen sedan går helt åt skogen så skulle det kännas ganska snopet, tror jag, som köpare om man blivit lovad en unge och inte får någon…

En lista med kontaktuppgifter till intresserade vore kanske bäst, så att man kan kontakta dessa när kullen kommit. Men vem ska då få välja unge först? Då får man nästan ha en köordning för att det ska bli rättvist.

Jag skulle gärna vilja veta hur ni gör för att komma fram till en bra lösning själv :)

Hanna 

Linnet
0

Jag har en intresselista på hemsidan, där jag skriver in dom som vill stå på kö, då är det turordning som gäller, ibland har dom ju redan hunnit skaffa på annat håll. Men givetvis kan man ju aldrig veta hur det går, men jag har oftast flera kullar på gång, så då blir det från nästa kull.

FeliciaS
0

Jag skulle kunna tänka mig att en intresselista är bra, men att lova bort ungar som inte är födda känns fel. Man vet ju inte om man vill behålla någon och isf vilken, ex. om det bara blir en av ett kön och man själv vill ha en hona/hane. Dessutom gillar inte jag tanken på att man lovar bort individer innan man hunnit se och träffa dem själv, känns liksom fel helt enkelt…

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

trocadero
0

Jag gör lite olika beroende på vad som passar bäst för tillfället. Jag gör inga intresselistor men är det någon som verkligen vill ha en unge eller fler ur en viss kull eller så, så brukar jag kontakta dom när kullen fötts då jag vet vad det blivit. Och passar det dom och mej så får dom tinga djur ur kullen redan då. Nackdelen med listor/köer är väl också att man kanske kan ändra sej om vem som bör få djuret. Vissa djur kan man ju tex tycka passar hos nån som vill avla, ställa ut eller ha som keldjur. Och då vill man ju kanske inte gärna ha tingat bort djuret. Tex så skulle jag hellre kanske sälja till någon jag redan sålt djur till där jag vet att dom kommer få det jättebra och köparen är lätt att kommunicera med än någon helt ny, även om den "nya" kanske mailat nån dag innan den andra.

Binajis
0

Jag brukar inte skriva direkta listor, men jag gör små noteringar; "vill ha en hane", eller "vill ha en mörk unge" och liknande. Jag berättar att jag inte kan garantera något, att jag själv ev ska ha en unge, att om någon blir "ämnad för avel" så kommer jag försöka hitta en passande köpare till den osv, så dom är införstådd med att det kanske inte blir något av. Det är såklart viktigt att dessutom berätta att alla ungar inte klarar sig, så det inte blir som #1 säger, ett snopet besked för köparen.

Är det många veckor kvar innan det kommer någon kull har de som anmält sig som intresserade oftast redan hittat ett annat marsvin, men vissa hänger med hela vägen och det tycker jag är väldigt trevligt :-)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Aristarcos
0

Tycker det verkar sunt med en intresse lista utan krav, dvs när du plockat de ungar du vill behålla så låter du andra få en chans, men låt också hjärtat styra, vill du verkligen inte sälja till en speciell person, sälj inte djuret dit, utan låt nästa på tur som passar bättre få djuret.

Sandra-B
0

När någon hör av sig till mig och vill tinga ungar ur en väntande kull (och det inte gäller de som köpt från mig tidigare) så säger jag alltid att jag planerar att behålla en bebis själv och att några andra har hört av sig men att jag inte vet om de fortfarande är intresserade samt att jag mer än gärna hör av mig när bebisarna har kommit.

Under väntetiden försöker jag få reda på lite mer om personen ifråga och skapa mig en uppfattning om jag tr att mina djur får det bra där.

Om jag instinktivt känner att jag i8nte vill sälja till personen ifråga säger jag bara att det är många som hört av sig och vill tinga ungar.

Problemet med min strategi är om en hört av sig och är intresserad och man senare känner att man inte vill sälja till den personen blir det lite svårt att sätta ut icke tingade djur till salu. Då får man helt enkelt säga att man inte tror att den personen är rätt för de ungarna, men det blir en knivig situation.

Jag har råkat ut för det en gång vilket slutade med att jag behöll marsvinet själv (vilket jagi efterhand är mycket glad för).

Jag säljer aldrig till någon bara för att "bli av" med djuren ifråga, tror jag inte att djuren får det bra hos någon så får de stanna här istället.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!