Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendehantering
Läst 1215 ggr
[Havsmaneten]
0

Honor och hanar i samma rum utan slagsmål?

Hej!

Jag har två hanar hemma, Texas och Findus.

Nu är det så att jag fått erbjudande om att överta en tjej med tillbehör, Lisen på tre år på grund av allergi. Min fundering nu är, kan man ha burarna i samma rum utan att pojkarna börjar slåss? Ingen är kastrerad eller så.

Vad anser ni, går det bra?

Tack på förhand! =)

godisgrisen
0

Det brukar gå bra att ha dem ganska nära och i samma rum borde inte vara några problem men undvik gärna att ställa burarna tätt intill varandra.

FeliciaS
0

Jag har hört om både ock, hanar som inte bryr sig och hanar som bråkar mer om honorna är i samma rum som dem. Jag tror det är en vanesak, att sätta in en brunstig hona i en bur alldeles med gallret intill hanarna känns som att be om bråk. Däremot om man städar honans bur första gången man sätter in den i rummet, och sätter den på avstånd från pojkarna, tror jag inte det ska vara några problem alls. Hanarna kan nog reagera mer om honorna brunstar också, men så länge de inte ser honorna borde de inte bry sig såpass mycket att de börjar slåss med varandra. Min egna erfarenhet har varit att ha hanar tillsammans i samma rum som en grupp honor, utan problem.

Tänk bara på att marsvin är flockdjur och ska bo med andra marsvin, så du får skaffa en honkompis till Lisen :) Men det har du säkert tänkt på redan.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Havsmaneten]
0

Hejsan! Tack för alla svar! =)

Då ska jag fråga om jag får ta hem Lisen på prov om det känsn bra efetr jag träffat henne allmänt, och du har rätt FeliciaS, isådanna fall ska hon så fort jag fått pengar och hittat en passande hona, få en kompis. =)

Väntar spänt på svar från ägaren nu i mailboxen. =)

Har sugit på karamellen ett tag och det känns bra. Tänkte skaffa honor längre fram men om allt klatschar nu, varför inte. =)

Älskar mina Pälsklingar!

Ta hand om er och murveltussarna!

MVH Anna, Texas och Findus