Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 10087 ggr
tenshii
1

Första dagarna med nytt marsvin

Hej! Jag har precis skaffat två nya marsvin idag. 2 hanar där den ena är en månad och den andre 7 månader från en uppfödare där dem tidigare bott tillsammans.

De är väldigt skygga och antingen gömmer sig eller sitter helt stilla och efter många timmar ej röra varken vatten eller mat. Har inte sätt dem bajsa osv heller. Det är säkert helt normalt, men det jag funderar över är hur länge de klarar sig utan att äta och dricka innan jag bör "tvångsmata" dem då jag läst att marsvin måste hålla igång magen hela tiden.

Jag undrar också vilket foder man ska ge, har läst att det inte är bra med färdigblandningar och vill gjärna ha förslag på bra foder (gjärna bild =p!)

Visste inte riktigt var jag skulle placera inlägget =p

Tack i förhand =D!

EvaLuna
0

Ojoj…. låter som du har 2 riktigt rädda marsvin hemma. Så där va våra juniorer innan de fick träffa gamlingarna. Nu har du inga gamlingar…

Ge dem tid! Du ska se att de vänjer sej efter en tid. Se till att de lätt kan komma åt mat & vatten. Om de går: ge dem tak utan att de blir för isolerade. Prata lugnt med dem & sitt hos dem en stund då & då så de vänjer sej vid din röst & din lukt. Vänta lite med att ta upp dem.

mat? Vi ger våra lite grönt (kål, morötter, broccoli, paprika, blomkål osv) & massor av hö. Eftersom dina är så unga kanske de också ska ha lite pellets. Försök hitta Oxbox's. Brukar finnas hos veterinärer.

De kommer att gå bra ska du se!

chade
0

Alltså..
Jag hade samma problem med mina marsvin när dom kom till mig. Dom står i en bur bakom mig när jag sitter vid datorn. På det sättet blev dom vana med att kunna röra sig i buren när jag var där och samtidigt veta att jag var koncentrerad på något annat. Om du bara är där, och låtsas som att dom inte finns, så att dom får vänja sig vid dig på det sättet. Visa att du finns utan att ge dom uppmärksamhet. Sen när dom blivit vana med det, och kan äta med dig i närheten så kan du börja jobba med att sitta vid dom osv.

Nu menar jag inte att du ska ignorera dom i flera veckor eller så o.O Men ja, jag är ju inte den bästa på att förklara. För mig funkar det här i alla fall. Och dom börjar (jääääätte) sakta men säkert lita på mig.

och om inte alls så borde väl hungern ta över när dom blir aldeles för hungriga? :S

Äh vad vet jag egentligen, haha..

Små stjärnor lyser också i mörkret.

FeliciaS
0

Det är inte konstigt att de är rädda - de är bytesdjur och har kommit till ett ställe med nya ljud, dofter osv. Ta upp dem ett par korta stunder varje dag, båda två samtidigt så de känner varandras närhet (= trygghet). Ha många gömställen i buren och mycket hö, lägg in grönsakerna på de platser där de mest är. Så småningom kommer de börja utforska sitt nya hem och vänja sig vid sin nya miljö. Låt det bara ta tid :) Har de mat och vatten tror jag att de äter och dricker, oftast passar de på när det är helt lugnt och tyst - definitivt inte när någon tittar på. Testa med persilja, det har marsvin ofta väldigt svårt att motstå ^^

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Marsvinlove
0

Säker på att de inte äter/dricker och gör sina behov på natten?;) Är de dina första marsvin? Iallafall här är lite grundläggande fakta, annars finns det många bra Artiklar på sajten du kan läsa också!

Nya marsvin kan vara väldigt osäkra på sin nya miljö (om de dessutom är unga och inte har en vuxen ledare så kan de vara ännu mer skraja) Låt dem få lugn och ro, och prata lugnt med dem när du kommer in i rummet. Ibland tar det lång tid för marsvin att bli sådär riktigt tama men det viktigast nu är ju först att de börjar röra sig i buren  (och såklart äta och dricka), så man kan alltid lägga ut lite godbitar (ex morot eller gurk-bitar) för att sporra dem att utforska buren:) Ta inte upp dem ännu eftersom de då kan bli ännu räddare..

Bra foder är MASSOR med hö, (ska alltid finnas) det ska utgöra 80% av deras kost och 20% ska vara olika grönsaker (de behöver c-vitaminrika- grönsaker också eftersom de inte kan tillverka eget, en bra är t.ex paprika men tänk på att för mycket paprika kan orsaka munsvamp eftersom den är så syrlig) Men eftersom dina är såpass unga, och växer fortfarande så kan de även få lite pellets, här är en bra onlineshop som säljer Oxbow: http://www.husdjursbutiken.se/catalog/  Andra bra pellets är Lottie men vet ej var de säljs, (i många vanliga pellets finns det oftast för mycket av olika mineraler och så, och då kan det i värsta fall göra att marsvinet utvecklar urinsten)  Annars vet jag att man kan ge dem kornkross eller så kan man ge dem kligröt, här är en bra artikel om det: http://marsvin.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=64c70673-be7a-49e8-8644-3a0ee9bae967

Sen är det tid som är nyckelordet, om man bara tar ett steg i taget så ska det nog gå bra:) Hoppas nu att du får det kul med dina nya vänner!

Och lycka till!

tenshii
0

Tack för alla svar :D redan på natten när jag försökte sova så började de springa runt, göra alla möjliga läten och äta (morot) som vildar, de drack även!!

Något jag nu funderar på är varför det unga marsvinet springer fram till det stora och, blir tillbakaknuffat och sedan upprepar, nästan som om den retas xD det inga marsvinet låter hela tiden också, låter som en blandning av ljudet marsvin gör när de utforskar och ljudet de kan göra när de bli irriterade. Men det finns inga tecken på bråk eller liknande vad jag sett =p!

Marsvinlove
0

#5 Vad bra:D

Hur menar du blir knuffad?? Alltså knuffar den äldsta bort den minsta med kroppen?? Eller gör den som mina ibland, hackar tänder och den andre backar därifrån typ:P

[WeepingWillow]
0

#5 Tror det är det stora marsvinet som ska visa dominans o va allmänt taskig :P Mina gör likadant, lillan vill gosa me stora tjejen o kommer fram o nosar litegrann o söker kontakt o så blir stora tjejen sur, gnäller till o hugger me tänderna (utan att bitas dock). Lillan gör åtskilliga försök till kontakt men det funkar inte alls. Först när stora tjejen själv vill så går hon fram till lillan o nosar lite. Men tar jag lillan så blir det skrik så jag tror nog allt att dom gillar dom små ändå  ^^

Moonchild89
0

#5 Det där du beskriver är helt normalt. No need to worry :) Mina marsvin gör också på det där sättet. Ibland vill dom nosa på varandra och ibland "buffar" dom bort varandra. Marsvin vill också ha lite space ibland. Hos mig beror det lite på dominans. Ena tjejen är mer "buffig" av sig än den andra tjejen.

/Moonchild89 👻

tenshii
0

Skönt att höra, den lilla kommer fram och blir bortjagad eller bortknuffad av den store med kroppen. Det som är jobbigt är när den lille gnäller hela tiden, för då tror man ju att det är nått xD Kommer detta sluta med tiden? =p

Moonchild89
0

#9 Då tyder det nog på dominans. Det största marsvinet vill nog bara visa att det är den som bestämmer ;) Så länge hon bara buffar på henne och inte skadar henne så ska du absolut inte vara orolig.

Min sörsta tjej buffar oftast undan lillan då hon tycker att hon blir för närgången och jobbig, men även om hon vill sno åt sig maten XD

Det blir nog bättre med tiden ska du se då dom blir lite äldre och har hittat sin "plats" och vem som bestämmer. Det blir ofta så med marsvin, att den ena blir "ledaren".

/Moonchild89 👻