Insekter i buren
har nu hittat säkert nu ca 5-6 stycken på ett par dagar, guldbrun gula maskar/tusenfoting med flera små sköldar, liknande i skalet,i buren, visserligen kollar jag inte gräset innan jag lägger in det och klipper med sax, någon vet vad det kan vara för något ? de är ca 2-3 cm långa också.
Huh, äckligt *rysa* Har världens mask-/larvfobi…
Jag vet tyvärr inte vad det kan vara, eller vad det kan komma ifrån. Har du alltid torrt i buren? Varifrån kommer hö/spån? Lägger du in grenar med blad utan att kolla igenom dem innan kanske?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Använder Toalätt, så därifrån kommer det inte, tror inte heller höet, det är jättefint… så jag tror att boven i dramat kan vara just gräset, brukar ta en tuva och sen klippa, kanske finns det ägg där som utvecklas inomhus.. :/ Imorgon ska jag total städa & skura buren igen iallafall..Det blir aldrig högar som får gosa till sig så att säga i buren, städar flera gånger i veckan, speciellt nu när jag har tre, de verkar revir kissa som tokar :/
Tycker det låter som fluglarver. fast vissa kanske inte har blivit larver än, ser det ut som puppor? Har ni mycket flugor vid marsvinen hos er?
Dom lägger sig gärna där det är blött och fuktigt. Suck har faktiskt varit med om det själv då jag haft ganska många flugor i djurrummet ett tag. -.- och din beskrivning låter som det jag såg då. Äckligt var det urk!..
Fluglarver brukar ju liksom vara korta och tjocka, har haft miljon tals förra sommaren av dem i vår soptunna, kärlsortering, de här ser ut som tusenfotingar närmast !?.. Har kollat djuren också och inte funnit något på dem.. har inte sett en fluga här inne på lääänge…
Nej maggot kan vi stryka från listan..
#4 ok då vet jag inte vad det kan vara. :/
tror att det kan vara kanske någon form av tusenfoting, då de har massor av sk segment.. det kan ju vara någon typ av larv som gillar gräsmatta :/

Måste vara något från gräset.
Har själv vid ett par tillfällen i sommar fått population av flugor.
Och jag hatar flugor. 
Äckligt med dessa småflugor som kommit periodvis. Men det kommer ju även från jorden i krukväxterna.
Turligt nog försvinner det ju snabbt.
Jag brukar spraya såpvatten i burarna nu sommartid vid städningarna. Och torka ut förstås.
Marsvin 4-ever
.

kan du inte fota insekterna?
Förra sensommaren (eller hösten) hade jag mängde med snuskiga larver på rummet - som utan tvekan hörde ihop med marsvinen på något vis. De var vit/gula med ett gulare/orangeare huvud och byggde små "kokonger", som såg ut som gjorda av spindelnät, på diverse ställen - gärna på textilier.
Dessa mördade jag framgångsrikt i minst en månad, fattar inte vart de kom ifrån och jag såg aldrig annat än detta larvstadie (nog måste de blivit något av dom…)
För en vecka sedan hittade jag två nya, en var och kröp på väggen och den andra låg i sin kokong som var gömd i mellan två pinnar i marsvinen ena "bro-hus". Nu hoppas jag att det var allt, har inte sett några sedan jag klämde de båda. Snuskiga är dom *rysa*
Jag vet dock inte om det är samma som du har, skulle kunna vara det. Får du en bild på en så kan jag jämföra :)
Hanna

#10 Såna larver hade jag också ett tag när jag bodde i Uppsala. De gjorde små kokonger och en del kläcktes dessutom till äckliga små gråsilvriga "malar" som flög omkring. *rysa* Jag är rätt säker på att de kom från höet eftersom jag hittade många lraver som kröp i och kring hösäcken då…
#11 - Åh, men sådana malar har jag ju här! Eller ja, inte just nu. Men det har varit. Inte trodde jag att de hörde ihop… Tack för att du hjälpt mig att lösa mysteriet :)
Hanna

Ja nog för vi är djurvänner, men det får ju finnas gränser. 
Skrattar ibland med tanke på att man anser sig "värna" om alla djur, men när det kommer till oinbjudna insekter så släpper alla hämningar gällande sätt att mörda.
Panga med flugsmällare. Mosa. Krossa m.m.
Marsvin 4-ever
.
Jag har aldrig haft sådana larver.
Städar VARJE DAG i burarna. Och jag skakar gräs och grenar ute, innan dom får det.
MEN bananflugor/blomflugor har/hade vi många av!
Men dom fick jag tips om hur man mördar! hehehe
Man tar och häller äppelcidervinäger upp till ett halvt glas. Sedan duttar man i lite diskmedel (gärna yes). Rör om till en "cocktail" och ställer där det är som mest flugor. Även vanliga flugor har jag mördat med det!
Jag har ställt ett glas i hagen. Marsvinen rör det inte, för det luktar starkt, så det får vara ifred.
Sen har jag ett glas i fönstret och ett glas på diskbänken.
MÅNGA flugor har det blivit! Det ser man i botten på glasen.

#14 Här skall blomflugorna få sig en match!
Tack för tipset.
Marsvin 4-ever
.
Lycka till!
När Du ska kolla hur många Du mördat, så titta underifrån glaset. Då syns det bäst hur dom ligger på botten, livlösa och stendöda!
#15 dom gillar också saft i glas med en droppe diskmedel funkar också mot blomflugor.
Totalstädade buren igen igår, och då hittade jag inga inkräktare, är säker att de måste ha tagit sig in i höet men jag tror mest på färska gräset…
Jag provade det först. Alltså med sötad saft och diskmedel. Men dom gick inte på det här, inte!
Fick då tips om äppelcidervinäger. Och då blev det massdöd! 
Äppelcidervinäger kan man ju också använda när man bantar. Så det är kanske bantande flugor vi har! *fniss*

#18 Ditt tips om äppelcidersvinäger blir ju bara bättre o bättre. 
Gissa vad man lagt på sig sen syrran "snodde" hästen. Hon lånar han på foder ett tag. 
Marsvin 4-ever
.
Ge flugorna en hutt MED diskmedel, så tar Du TVÅ huttar UTAN diskmedel. Så kan ni festa tillsammans. *skrattar gott*

#20 Ha ha. Här skall festas.
Marsvin 4-ever
.
Tips! Kolla frukten/grönsaker noga i affären innan ni tar hem den.
Jag har hittta driljoner bananflugor/fruktflugor när jag skakat tex en vindruvspåse/korg/klase.
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
#14 Den använder vi oss också utav ;) Fast 2 delar äppelcidervinäger, 1 del vatten och en minidroppe diskmedel.
Flugorna älskar doften, åker ner och vill äta - diskmedlet förstör ytspänningen och de sjunker :P Vi har ofta sådana små flugfällor intill fruktkorgen nu när det är sådana tider…
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Malen kommer ofta med hem från djuraffären.
De lever bl.a. på torrfodret, första gången vi fick
påhälsning förstod jag inte alls vart de kom i
från, såg flera gula larver i taket, tog flera veckor
att utrota då dom även tagits sig in i köksskåpen.
Hittade malar i marsvinsfodret och frågade i djur
affären vi brukar köpa torrfoder och dom sa att de
hände att man fick dom på köpet…handlar numer
aldrig i en djuraffär som har flygfän….
#24 In med maten i frysen ett dygn eller två, se'n är alla larver slutt, putsväck, borta, hehehe
Strunta i att jag låter helt psyko, är trött