Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: foder
Läst 1178 ggr
elin85
0

Ang 80% hö och 20% annat...

Jag har funderat lite över det som står på alla faktasidor om marsvin, att de ska ha 80% hö och 20% annat och gjort en liten egen hemmastudie över detta med två av mina marsvin :)

Dessa två äter ca 50-60g hö var varje dag (jag lastar in 150g till båda på en dag, men resten av detta lämnas). Detta skulle innebära att de bara får äta 13-15g var annat än hö (enligt mina uträkningar). Det blir ju då bara små bitar av c-vitaminrika grönsaker och lite pellets om man nu ger det. Jag tror nog vi alla ger mer grönsaker än så, troligen kring 20-50g per dag och marsvin och sedan lite kraftfoder på det. Hur går detta ihop?

Någon skrev på en faktasida att ex 10g broccoli eller 5g paprika räcker för att täcka ett marsvins c-vitaminbehov och att mer grönsaker än så behövde man inte ge och hävdade just det att marsvins föda ska bestå av främst hö. Jag följde hennes råd ett tag med mina marsvin och gav små mängder av c-vitaminrika grönsaker och bara någon extra grönsak då och då. Nu får mina marsvin säkert kring 30g grönsaker om dagen var för att jag ger dem kål och då krävs det så mycket. Men frågan är ju vad som är bäst? Vad säger ni?

Marsvinlove
0

Mina får 2-4 gr hö per dag, och då äter de så mycket de vill av det, sen ger jag grönsaker som räcker för c-vitaminbehovet och utöver det nån "godisgrönsak" och pellets, eftersom den ena tydligen är dräktig (fick ju reda på det nyss, och innan gav jag pellets för att hon växte), ibland får de även kligröt..

Tror att det där med 80% och 20% bara är mer som ett liksom "ungefärbehov" men mina äter nog lite mer grönsaker och annat än 20%

FeliciaS
0

80% av deras kost ska bestå av hö ja, men vem har sagt att 80% av deras kosts vikt ska vara hö? ;) Hö väger ju knappt ingenting, eftersom det är torkat, jämfört med grönsaker som innehåller mycket vatten (alla vet ju att vatten väger bra mycket).

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Linnet
0

#2 Men nog är det väl vikten som menas, annars går det ju inte att mäta.

Asa-S
0

Jag tror att deras kost ska bestå av 80% hö o 20% grönsaker och inte är det vikten någon menar.Flört Deras basföda är ju hö. Precis som vi delar in vår kost tex tallriksmodellen…Blir mycket hö på marsvinens tallrikSkrattande! Alltså inte vikten..

Linnet
0

#1 2-4 gram hö det är ju bara några strån.

Marsvinlove
0

#5 Jag menar 2-4 gånger skrev gr, blev lite felFlört

Asa-S
0

#6 Jag förstod vad du menadeFlört HahaSkrattande de måste vara små dina marsvinSkrattande

elin85
0

Jo fast om säger såhär då. Om marsvinen får MASSOR av hö på sin "tallrik" och sedan får de 50g grönsaker och 20g pellets. Då kommer ju marsvinen att vänta på sina godsaker för att de kan äta sig mätt på dem och därmed äter de nästan inget hö alls. Marsvinen vill ju äta sig mätt på det som är godast och de är inte dumma Flört Alltså om de kan äta sig mätt på grönsaker och pellets så kan vi fylla "tallriken" med massa hö bäst vi vill Glad Alltså måste man väl räkna ut i gram hur mycket grönsaker man kan ge utan att det får dem att dra ner på höätandet?

Asa-S
0

Mina får grönsaker på morgonen o kvällen i lagom mängd. Ett exepel: en normalstor morrot till två marsvin på morgonen och några blad med vitkål på kvällen eller en blandning av båda.Grönsakerna tar ju slut rätt fort. Resten av dagen äter de hö. Marsvin äter ju nästa jämtFlört Så den mängden av grönsaker blir inte mina mätta av ialla fall. Sen tycker inte jag att de ska få mitt på dagen. Man ska inte vräka in grönsaker..lagom är bäst! Kanske jag har haft marsvin så länge att jag inte tycker det är svårt att veta mängden. Hö är det viktigaste i deras kost.För deras mage och det "eviga" tuggandet för deras tänder.

#8 Min tallrik är nog 80 % hö o 20% grönsaker..Sen kan ju lite pellets komma in i vissa fall.

Myosotis
0

#8 Om du har problem med att dina marsvin inte vill äta hö föreslår jag att du byter höleverantör.

Har man bara tillräckligt bra kvalitet på sitt hö och ger marsvinen obegränsad tillgång till hö hela dagarna (och nätterna) finns det ingen risk att de skulle äta för lite hö.

Och som andra sagt ovan kan du självklart inte jämföra vikten mellan hö och grönsaker…

Moa-16
0

Ok, strunta i det där. Och ge dom hö och grönsaker bara ;)

Marsvinlove
0

Ja som sagts så är lagom med grönsaker bäst:P Mina äter hö ju dygnet runt (ok förutom när de sover eller gör nått annat) Och jag tror nog att de äter så mycket som de behöver av höet även om de skulle få jättemycket grönsaker,(vilket de inte får, bara lagom) eftersom mina faktiskt ibland lämnar ganska mycket grönsaker på tallriken och börjar äta hö istället.. Men om de nu inte skulle vilja äta hö så tror jag nog att det är höet som det är fel på. Som jag skrev tidigare så äter nog mina lite mer grönsaker och annat än 20% men det är ju just nu främst för att den ena är dräktig, men då äter hon ju mer hö också, hmm hur ska man förklara, knepig:P

Men ungefär ska nog deras kost bestå av 80% hö och 20% grönsaker och annat, det tror jag, sen kan det ju variera från marsvin till marsvin hur mycket pellets eller så den behöver, om den är dräktig  eller väldigt smal t.ex så behöver den kanske lite mer pellets.

elin85
0

#2 Ja, det är ju sant att grönsaker innehåller mycket vatten…så då kanske det menas rent näringsmässigt.

#10 Nej, jag har inte problem med mina marsvin eller mitt hö, det var bara ett exempel. Men eftersom mina marsvin älskar grönsaker och pellets så skulle jag inte våga ge dem fri tillgång till detta och tro att de fortfarande själva väljer att äta 80% hö.

marsvin2008
0

Oh shit pommfritt ska man börja väga höet nu också. Har jag aldrig haft en tanke på (har nog med mitt vängande av marsvinen jag) *tsss*

Intressant, jag ska väga lite hö och se ungefär hur mkt i vikt de får per antal marsvin, bur och dag här hos mig…
En liten tuss hö till tre marsvin ligger på ungefär 50-60gram och de får nytt hö/påfyllning (gammalt/överblivet tas bort en gång per dag) Det blir väl en vikt på ca 200gram per dag minus minst 50 som blir kvar.

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Linnet
0

#14 Nej, jag tror inte du behöver väga höet, dom ska ju ha fri tillgång till det.

Visst märker man att dom föredrar grönsaker och pellets först, mina äter sällan hö om annat finns att tillgå, så då kanske man ska begränsa pellets och grönsaker då eller…?

elin85
0

#14 Ja precis, jag tyckte bara det var lite intressant att kolla :) Det är inte som att jag kommer fortsätta väga, bara ungefär om de får i sig 80% hö och 20% grönsaker som tipsen säger. Går jag på vikt så blir det nog ändå typ 70-75% hö, så det är ju ändå bra ;)

marsvin2008
0

#15 och 16 Precis. Så länge de har fri tillgång till hö så äter de nog det som de ska. Inte ska då jag börja plocka bort grönt för att de ska äta på pricken %mässigt antal hö. *fniss*

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Asa-S
0

På pricken 80% hö är väl inte troligtFlört men de ska inte ha fri tillgång till grönsaker. Att det jämt finns grönsaker i buren. Då blir det säkert många dåliga magar…Hö o vatten är det som alltid ska finnas dygnet runt. torrfoder beror ju på om det behövs. Mina får inte det varje dag.

elin85
0

#18 Precis. Jag gjorde som sagt experimentet som en kul grej, räknade ut hur mycket hö de äter och hur mycket grönsaker de då skulle få äta om man följde på pricken och räknade i gram. Men huvudsaken är ju att de får bra hö (jag ger små portioner många ggr per dag så de inte smutsar ner och trampar ner onödigt mycket) och grönsaker så det täcker c-vitaminbehovet. Hur mycket övrigt man ger beror ju på marsvinets form.

Linnet
0

Brukar också försöka se till så att C-vitaminbehovet täcks, det blir mest vitkål och morot nu på vintern och nån äppelbit, sallad och gurka mm. ibland. Även kligröt med C-vitamin nån gång då och då, särskilt till dräktiga och digivande honor och ungar.

elin85
0

#20 Tänk bara på att vitkål och morot inte innehåller så mycket c-vitamin så då måste man ju ge ganska mycket (på gott och ont) och morot innehåller rätt mycket socker (men det där vet du säkert redan oah har övervägt) Glad

elin85
0

#20 Tänk bara på att vitkål och morot inte innehåller så mycket c-vitamin så då måste man ju ge ganska mycket (på gott och ont) och morot innehåller rätt mycket socker (men det där vet du säkert redan oah har övervägt) Glad

Moa-16
0

Finns ju inte mycket annat att ge ;) Vitkål & morot kör jag för det mesta med.Paprika är ju annars C vitamin rik.

elin85
0

#23 Jo, det finns ju hur mycket som helst att variera med om man vill :) Broccoli är jättepopulärt och blomkålsblast (kan man ofta få gratis eftersom folk ändå sliter av det innan de köper), kålrot, salladskål (mest vatten med de älskar det) mm. Mums säger marsvinen Flört

Moa-16
0

#24 Jo, det klart. Men här blir det mest vitkål & morot. "Handla marsvins mat". Då blir det dom grönsakerna. Dock brukar jag ge våra grönsaker till marsvinenFlört Så det blir lite annt ibland…

marsvin2008
0

#23 Grönkål, purpurkål, rotsaker, majs, frukt, olika groddar och massa annat gott finns det ju också att välja på. =) Gräs kan man också odla inomhus, det har jag gjort och de var väldigt uppskattat även om dem bara fick några strån var. =)

[WeepingWillow]
0

Tycker ni också att broccolin är rätt sunkig nu? Eller är det affären jag handlar i som säljer sån sunkig broccoli för den blir helt mjuk o äcklig efter ca 1 dag. Marsvinen tycker det är jättegott ju men dom äter inte upp en hel så snabbt så det blir inte vidare ekonomiskt att köpa en hel sån o så äter dom lite o sen är den äcklig. Sen så gillar mina faktiskt självaste blomkålen jättemycket o inte bara blasten :)

Asa-S
0

Morrötter är standard här hemma men inte för c-vitets skull. När det gäller c-vitaminer får de vitkål,röd paprika,persilja,salladskål mm . Lite blandat för mina tröttnar på vitkålen och alla gillar inte paprikaFlörtSkrattande

elin85
0

#27 Nej, jag tycker broccolin är bra. Köpte två stycken för typ 3 veckor sedan och de är fortfarande helt gröna och hårda :) Mina gillar också blomkålet, fast blasten är ju gratis så därför får det blast varje dag och bara blomkål när det är "fest" ;)

Linnet
0

#22 Ett vitkålsblad av normalstorlek innehåller dagsbehovet av C-vitamin för ett marsvin, så det innehåller mycket C-vitamin.

Sandra-B
0

Vitkål innehåller ca 36 mg c-vitamin/100 gram.
Det tycker inte jag är så mycket om man jämför med gul & röd paprika som innehåller ca 200 mg/100 gram, grön som innehåller ca 115 mg/100 gram, persilja (blad) som innehåller ca 182 mg, broccoli ca 83 mg och blomkål ca 73 mg,

Men visst, vuxna marsvin behöver bara ca 10 mg/ kg kroppsvikt så de behöver inte speciellt mycket grönsaker (ca 30 gram vitkål) men att säga att vitkål innehåller mycket c-vitamin tycker jag är fel.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Linnet
0

#31 Beror ju på vad man jämför med. Jag vet att det finns mycket som innehåller mycket mer och mycket som innehåller mycket mindre ex. morot, men ändrar mig då och säger att det är en BRA och tillräcklig C-vitaminkälla. Paprika ska dom ju inte äta så mycket av och inte persilja hellr pga oxalsyra. SÅ därföe tycker jag att vitkål är bra att ge och som sagt dom behöver ca 10 mg per dag.

Sandra-B
0

Håller fullständigt med dig imm att vitkål är bra att ge dem, en suverän bas i grönsaksgivan :-)
FInns absolut minde c-vitaminrika grönsaker (morot, gurka, sallad etc):
Det jag ville ha fram med mitt inlägg var att vitkål inte innehåller mycket c-vitamin i jämförelse med andra vanliga grönsaker men att man inte behöver ge mycket för att tillgodose marsvinens c-vitaminbehov.

Sen håller jag inte med dig angående paprika och persilja (fast det beror förståss på vad du menar med mycket) men det är väl kanske en annan diskussion än den här.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

elin85
0

#32 Nej de ska inte äta mycket paprika, men samtidigt behöver de ju bara ca 5g för att få i sig tillräckligt med c-vitamin så då blir det ju aldrig mycket. När jag köper paprika till mina marsvin, vilket jag nästan alltid gör så räcker en paprika 4-5dagar till mina 4 marsvin och då får de in sig den c-vitamin de behöver. Men självklart får de lite blomkålsblast och ibland lite vitkål också (bara för att få njuta av godsaker lite längre) :)

Linnet
0

#34 Jo, det är sant,  jag ger sällan eller nästan aldrig heller paprika till marsvinen. C-vitamin får dom genom vitkål varje dag och sen får dom morötter i princip varje dag och annat ett par gånger i veckan, ex. äpple, sallad, gurka,  mm som finns hemma. Sallad och gurka innehåller ju nästan bara vatten, men dom gillar ju det.

Abico
0

#34 - Oj, en paprika i fyra dagar på fyra marsvin. Det var verkligen inte mycket :P Här går det en paprika/ dag på fem marsvin. Nu får inte mina marsvin paprika varje dag, men de gånger jag köper hem så blir det paprika i en veckas tid eller tills det tar slut.

Hanna 

elin85
0

#35 Jag skrev ju att jag ger paprika "nästan alltid" :)

#36 Ja, som sagt jag ger dem paprika ofta med i mycket små portioner. Ger jag gul paprika får de bara en liten bit på 4-5g var, det räcker ju för deras c-vitaminbehov och de riskerar knappast munsvamp av en sådan liten bit. Då blir paprikan billig, samtidigt som jag vet att de får en bra c-vitaminkälla. Övriga grönsaker jag ger är bara för att marsvinen älskar grönsaker inte för att de behöver dem för c-vitaminet.

marsvin2008
0

När jag läser får jag flör mig att jag ger alldeles för mkt till mina marsvin å ändå har jag börjat ge mindre än för ett år sedan.*hihi* Fast allt jag ger får oftast åt och blir inte liggande speciellt länge.

Sen verkar det som att många ger vitkål och morötter å en å annan paprika nästan varje dag… Jag kanske varierar för mkt till mina som ger minst grönt tre gånger per dygn och varje gång så är det minst tre nya saker så de blir ungefär 3-6 olika sorter per dag.

Hmmm det här tåls att tänkas på minsan! =)

[WeepingWillow]
0

#38 Jag ger också väldigt varierat o för det mesta 3 ggr per dag lite beroende på vad jag ahr hemma. Söndag är min handlingsdag så på lördagen blir det kanske inte så varierat men annars får dom massa olika grejer :) Det tror jag inte är nån nackdel iaf. Jag har ju tagit bort pelletsen nu efter Lilys urinvägsinfektionsscare så dom borde inte bli tjocka :)

marsvin2008
0

#39 Jag har satt in pellets till alla mina men ingen är tjock. De äter mest hö och grönt förutom Ninni som har två bebisar och äter massor av allt.

elin85
0

#38 Jag tror varken det är bättre eller sämre att ge mycket varierat. Jag ger paprika eller broccoli som c-vitamin, sedan ger jag vitkål och blomkålsblast som bas och ibland kan de få blomkål, kålrot, salladskål, morot eller rödbeta. Vanlig sallad, gurka, tomat och frukt får de bara resterna av när vi äter. Men jag blir lite nyfiken på vad du brukar köpa och variera med :)

elin85
0

#38 Jag tror varken det är bättre eller sämre att ge mycket varierat. Jag ger paprika eller broccoli som c-vitamin, sedan ger jag vitkål och blomkålsblast som bas och ibland kan de få blomkål, kålrot, salladskål, morot eller rödbeta. Vanlig sallad, gurka, tomat och frukt får de bara resterna av när vi äter. Men jag blir lite nyfiken på vad du brukar köpa och variera med :)

Linnet
0

#37 Läste visst lite slarvigt=) Jag har för mig att paprika är en av dom mest besprutade grönsakerna, så jag kommer nog inte att ge det mer än nån gång då och då.

Marsvinlove
0

#43 Ja de brukar ju vara ganska hårt besprutade, men är det bara vi (vilket jag inte tror, och hoppas) som köper ganska mycket ekologiska grönsaker till både marsvin och oss? Då får de ju inte vara besprutade och det är ju toppen:P Annars odlar vi själv mycket så nästan allt marsvinen får är ekologiskt (och vi förståss:)Vet inte om många här brukar köpa eko men våran familj köper nästan allting ekologiskt..

[WeepingWillow]
0

#40 Mina är väldigt matglada o vräker i sig allt som finns typ haha så dom blir lätt tjocka sen så har dom så liten bur så det blir inte mycket motion. (precis fixat bokhyllor så nu ska dom få större :) Sen så blev jag ju varnad här att pellets i lösvikt från djuraffären som jag köpt innehåller för mycket kalcium så jag vågar inte ge det nu. Dom kanske kan få nångång men igår fick dom vetekross istället. Lyckas inte få tag på kornkross, hittade endast rågkross o vetekross.

FeliciaS
0

#38 För mycket c-vitamin är ju inte bra, men samtidigt är det ju jättebra att variera deras grönkostgiva. Mina grisar får 4 olika sorter/dag, och får inte av samma sort dagen därpå (undantag för morot). Det man bör tänka på om man ger dem mycket grönsaker är ju att de kanske inte äter lika mycket hö. Men det är betydligt bättre att ge dem fler mindre grönsaksportioner än en stor :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

marsvin2008
0

#46 cvitamin kissar dem väl ut om de blir för mkt? Men jag har också hört att de inte är bra med för mkt heller.

Mina får vitkål varje dag, och de sorter som de får per dag får de ite nästa precis som du gör, undantag för grönkål pch purpurkål å gurka till småbebisarna bara för att de ska bli vana med att äta från handen och i famnen.

Moa-16
0

Det är om det är i STORA mängder. Och då snackar vi stora. Så det är ingen fara om dom får mycket C vitamin rika grönsaker inte.

Linnet
0

#48 10 gånger dagsbehovet, dvs.100 mg, då börjar det bli farligt.

Moa-16
0

#49 Ja, STORA mängder ;)