Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 1195 ggr
MarsvinD
0

Hur vet man åldern?

hejsan!

jo jag undra rom man får hem ett marsvin som man ej vet åldern, hur kan man då se deT? finns det nått tecken :)?

elin85
0

Det tror jag inte. Man kan kanske se om marsvinet är liten unge, ca 6 månader eller 1 år+, men inte närmare än så vad jag vet.

Marsvinlove
0

Finns nog inte så många tecken man kan gå på tyvärr:S Håller med ovannämda men tror inte det finns nått speciellt sätt faktiskt:P

MarsvinD
0

okej hur kan man se det? sotorlek? fötter elelr vad? :)

Abico
0

Jag tycker att det går att se lite på tassarna hurpass gamla de är, slitna /torra tassar med förhårdnader brukar tyda på att marsvinet är över året. Men det är väldig svårt att gissa en ålder på marsvin eftersom det, som till exempel på häst där man kan titta på tänderna, inte finns några säkra sätt att kolla upp det på. Slitna/torra tassar med förhårdnade skulle även en <1 åring kunna ha, om h*n gått i smutsig bur tex.

Kroppsform kan man också titta på, äldre marsvin blir benigare över rumpan.

Hanna 

elin85
0

#4 Ja, fast beniga över rumpan är de ju om de är unga och smala också :)

#3 Jag tycker att man kan se det på marsvinens bakklor, marsvin under 6 månader har ofta korta och spetsiga, ganska vassa bakklor. När marsvinen blivit över året är klorna tjocka och trubbiga. Ett marsvin under 6 månader är ofta ganska avlång i ansiktet med spetsig nos (av dem jag sett iaf) och smal över axlar och skuldror. De är ju också lite mindre och väger oftast under 800g (Men även vuxna marsvin kan väga över 800g) Ja det är svårt som sagt, men klorna kanske är det säkraste då.