Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 922 ggr
[WeepingWillow]
0

Lily till veterinären igen...

Jaha då va det dags igen då. Förra veckan var vi hos veterinären för att hon hade skabb eller nått liknande och nu har hon kissat blod o luktar inte vidare gott i baken vilket tyder på infektion :( Har fått en veterinärtid ikväll kl 20.00 och jag hoppas innerligt att min lilla sötnos går att bota! Måtte det vara en infektion och inte en sten eller något annat farligt :( Upptäckte första symtomen i måndags så hon har iaf inte gått länge med detta.

Marsvinlove
0

Usch ja:( Hoppas det går bra!

Morumotto
0

Oj då, stackars dig och Lily! Som vuxen kan man ibland skölja ur en urinvägsinfektion genom att dricka mycket, vet inte om det är ett tips…

[WeepingWillow]
0

#1 Tack det hoppas jag me :)

#2 Ja stackars liten, hon får utstå en massa. Jag har gett henne extra gurka till alla måltider för det är ju en massa vatten o så har hon fått c-vitaminrika grönsaker o även lite tranbärsjuice. Men jag vågar inte lite på att det löser sig själv. Är en otrolig hönsmamma o kan varken sova el jobba när jag oroar mig för dom små.

Jag hoppas dom kan se att det är en infektion o inte sten för det vore verkligen inte kul. Har läst massa inlägg här på mif om folk som får vänta flera dagar ibland en vecka på en veterinärstid så jag är glad att jag får tid så snabbt varje gång jag ringer :)

Caspia
0

Vad skönt att ni fick en tid samma dag! När Sancho var jättedålig och tvungen att avlivas fick jag ringa till tre olika kliniker innan jag hittade en som kunde ta emot oss samma dag.

Lycka till!

Envishet och drömmar

[WeepingWillow]
0

#4 Nu vet jag inte vart du bor men jag bor ju i en hyfsat stor men inte alltför stor stad vilket kanske kan va en fördel. Borås är stort nog för ett blå stjärnan att ha så pass många kunder att dom har väldigt bra öppettider men inte så stort att det är överfullt me djur hela dagarna. Stackars lilla Sancho :( Men det är ju riktigt jäkla dåligt att inte alla får komma in samma dag me sina sjuka små älsklingar :( Men det är lite samma sak me människovården också men det är dock en annan diskussion.

Caspia
0

# 5. Jag bor i Malmö. Hade det gällt behandling hade jag ju vart kinkigare med vilken veterinär som skulle få undersöka henne men när det handlade om avlivning var det viktigt att det gick att få tid så snart som möjligt.

Hur som helst, nu vägrar jag ju tro att Lily behöver avlivas. Hoppas verkligen att det löser sig på ett bra sätt för henne.

Envishet och drömmar

[WeepingWillow]
0

#6 Ja det är klart, man ska ju inte behöva vänta när ens djur lider, det är så himla psykiskt stressande att se på när dom små tynar bort o dessutom har ont av det :(

Förhoppningsvis löser vi detta me en atibiotikakur, massa god mat o kärlek :)

[WeepingWillow]
0

Nu bär det av till blå stjärnan, inte kul att dra me henne ut när et är så kallt o ruggigt.

FeliciaS
0

Håller tummarna för er, hoppas det bara är en infektion :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[WeepingWillow]
0

Åh usch det va det värsta jag varit me om, är alldeles skakig nu!

Veterinären tryckte på blåsan o sa att den va väldigt spänd så det kan va stenar, veterinären gick ut o Lily totaltömde blåsan på bordet vilket var orsaken till att den va spänd! Hon är nämligen rumsren o kissar inte gärna utanför buren om det inte är väldigt akut. O så blev det röntgen. Lily som är så nervös av sig uppskattade verkligen inte röntgen, låg o vred o vände på sig o såg alldeles skräckslagen ut :( Första bilden blev dålig så vi fick ta en till o sen fick vi vänta. Så kom sköterskan in o sa att dom måste ta en bild till längst ner på rumpan för det va en sten som precis va på väg ut o jag blev vettskrämd men jag behövde inte va me den gången. Hörde hennes skrik in till där jag satt dock :( Efter en lååång väntan fick vi dock veta att det inte alls var nån sten, det fanns ingenting :) Veterinären skulle ta urinprov men lilla gumman hade ju tömt blåsan på bordet så det blev inget me det. Fick iaf me oss fibreplex o antibiotika hem o stumpan slickade glatt i sig det för det smakade tydligen gott :) Nu sitter hon o smaskar tomat me kompisarna Michelle o December.

Hoppas hoppas nu att hon blir frisk!

Caspia
0

# 10. De röntgade henne vaken? De vägrar de göra här…

Stackars Lily, vilken resa. Tur att det inte var urinstenar!

Envishet och drömmar

[WeepingWillow]
0

#11 Ja helt vaken o totalt livrädd! :( Jag fick hålla frambenen o så höll sköterskan bakbenen så fick hon ligga där på sidan o va otroligt stressad, hoppas inte hon blev alltför chockad! Michelle hade inte brytt sig så mycket, henne kan man nästan göra va man vill me men Lily är ju så himla nervös. Tyckte så himla synd om henne. Det va en pärs både för lilla tjejen o matte.

[WeepingWillow]
0

Det va ju betydligt svårare att få i henne medicinen idag. Kl 5 på morgonen har man ingen lust att bråka me lilla grisen. Antibiotikan gick ner även om lite kom på nosen, hakan o mina byxor o sedemera i mitt hår! Det mesta kom dock i munnen. Men fibreplexen ville hon verkligen inte ha, jag fick ta det på pekfingret o trycka in det i munnen på henne, hälften fick hon nog svalt iaf o resten har jag på kläderna.

I eftermiddag ska jag prova att blanda ner det i kligröten istället så hon säkert får i sig det.

Har ni några andra tips på grejer som är bra för magen när dom äter medicin?

elin85
0

#13 Kan du inte använda en spruta (utan nål)? Det brukar ju fungera vid "tvångsmatning" Eller är det fel konsistens?

[WeepingWillow]
0

#14 Det kommer i en slags spruta som man ställer in på hur mycket som ska komma ut men det är en tjock gegga som hon "spottar" ut o så gör hon ett språng o vips har jag det över hela mig istället!  Antibiotikan går bra att spruta in me den lilla sprutan. Detta är en väldigt bestämd dam, vill hon inte så vill hon inte :P

[WeepingWillow]
0

Gav sista dosen antibiotika imorse men jag har svårt att veta om hon är frisk el inte. Går knappt att se i buren om det är blod i urinen, syns bara om det är kraftigt rött inte om det är ljust. På handduken på golvet kissade hon gulaktigt häromdagen men jag hann inte ha uppe dom igår så jag vet inte om det är så jämt el bara den dagen. Hon luktar inte så mycket som innan men tyckte ändå inte hon va helt luktfri som Michelle. Fibreplexet har hon inte fått alls det sista nu för hon totalvägrar men hon har ändå inte varit dålig i magen så det gör nog inget. Aptiten är på topp, det skriks efter mat för jämnan. Vi har ju röntgat o det är inga stenar men jag är orolig ändå.

Marsvinlove
0

Hoppas hon blir frisk nu då!

[WeepingWillow]
0

#17 Ja det hoppas jag me :) Jag är säkert orolig i onödan, kollar dom för noga hela tiden :P Dom får springa i duschen i ett par timmar ikväll så får jag se om blodet är borta men det är det säkert.

FeliciaS
0

#16 Mina flickor har också olika färg på urinen, från genomskinligt till vit- och gulaktigt. Tror det är helt normalt (om de inte har det jämt dvs) :)

Stick in pipetten i mungipan bestämt (då måste hon svälja det), eller blanda ut det med något hon gillar?

Mvh Felicia

[WeepingWillow]
0

#19 Det gick inte sticka in sprutan i munnen för hon ryggade tillbaka o det gick inte hålla emot. Hade behövt en hjälpande hand kan jag säga. Hon vände huvudet fram o tillbaka också o om jag mot förmodan fick in sprutan i munnen så spottade hon ut geggan. Jag provade att lägga det på en gurka då åt hon ända tills det bara va det kvar så lämnade hon resten. Jag blandade i det i kligröten o lät henne sitta hos mig o äta medan dom andra åt i buren men då började michelle ropa på henne så hon blev distraherad o ville inte alls äta mer. Men nu är antibiotikakuren över o hon har inte varit lös i magen så det borde klara sig ändå :)

[WeepingWillow]
0

Nää vad är nu detta!? Igår fanns det blod i buren igen, jag hade uppe henne på golvet 2 dagar i rad utan nått blod o så nu är det tillbaka. Vad kan detta vara? Vi har ju röntgat o dom såg ingenting där o ätit antibiotika för urinvägsinfektion som inte hjälpte då. Vad kan det då vara? Hon verkar ju verkligen inte sjuk o gammal är hon inte heller. Har inte heller fött några ungar. Jag blir helt galen på detta. Kan iaf inte gå till veterinären mer denna månaden då jag redan varit där 2 ggr. :(

idipidi
0

Jag undrar hur säker du är på att det är just blod? Testade veterinären kisset, eller gick ni bara efter färgen?

Piper och/eller krystar hon när hon kissar?

[WeepingWillow]
0

#22 Ja helt hundra procent säker är jag inte för vi kunde inte ta urinprov på henne eftersom blåsan va tom just då men det ser verkligen ut som det o om det hade varit nått dom åt så skulle väl alla tre ha det så?

Veterinären gick nog mest på mitt ord efter att hon kollat röntgenbilderna o utslutit stenar. Hon sa att vi kunde återkomma för ett urintest om det skulle va så men det får isf bli efter nästa lön. Men hade det varit bakterier borde väl medicinen hjälpt?

Jag vet inte om hon piper el krystar ibland, hon har inte gjort det när hon varit på golvet iaf men i buren har jag ingen aning för det pips mest hela tiden. Hennes kompis är väldigt pipig av sig.

FeliciaS
0

#23 Hur länge har hon ätit antibiotika och hur länge ska/skulle hon göra det?

Mvh Felicia

[WeepingWillow]
0

#24 Hon skulle ta det morgon o kväll i 5 dagar vilket hon gjorde, sista dosen va i tisdags. Detta förbryllar mig verkligen.

Inatt dracks det mest hela tiden, nån som verkligen tog i o vägrade låta mig sova. Jag trodde det va Lily hela tiden o att det kunde va nått me njurarna men de gånger jag tittade va det Michelle som drack.

Jag drömde att hon blev hur sjuk som helst imorse o jag fick inte visa henne för en veterinär för mamma o pappa (eh jag är 23 år haha) fast en veterinär gick runt i min lägenhet. Hemskt va det iaf.

Marsvinlove
0

#21 vad konstigt:S Hoppas ni kommer på vad det är för något..

#25 Tur att det bara var en dröm då:P