Vill inte äta hö!
Jag har precis adopterat tre marsvin, en skinny, en lång hårig och deras unge. Hanen som är skinny är nu kastrerad.
Jag har faktiskt två frågor som jag skulle vilja ta upp. Honan jag har är väldigt tjock, kan detta vara för att hon har så mycket hår och inte behöver energin för att hålla sig varm som Nisse behöver? Behöver jag då separera dessa åt?
Andra frågan är klart att mina marsvin har slutat äta sitt hö. Jag ger dom fri tillgång till torrfoder, en pellats blandning med torkade frukter och några nötter i, samt en stor skål med minst 4 olika sorters frukt vara minst två är väldigt rika på c-vitamin. Varför äter de inte? Ger jag de för mycket gott?

Först och främst vill jag hälsa dig välkommen hit till marsvin.iFokus, hoppas att du kommer att trivas här samt få tag på den informationen du söker.
Min första tanke när du skriver att honan är tjock är om det är möjligt att hon är dräktig?
Hur länge har hanen varit kastrerad? Hur gammal är ungen? Är det helt säkert att ungen är en hona?
Marsvin ska ha fri tillgång till ett bra hö samt rent, friskt vatten.
Grönsaker bör man ge dagligen för att tillgodose deras C-vitaminbehov. Exempel på bra marsvinsmat är vitkål, paprika, morötter, persilja och blomkål.
Vad gäller kraftfoder är det bara någonting man bör ge om de behöver det. Lottie är ett bra märke om man vill ge pellets, annars kan man med fördel använda sig av säd istället, exempelvis havre- och kornkross. Vanlig havregryn går också bra att ge om man vill det. Även kligröt (exempelvis kruska- eller havrekligröt brukar även det vara väldigt uppskattat.
Färdiga blandningar som säljs i affärer brukar inte vara så bra för marsvin, risken är stor att den innehåller en mindre bra pellets (som har för höga halter av bla kalcium och natrium och även olika feta fröer/nötter. Jag skulle nog sluta med den blandning du använder och ge något annat kraftfoder istället- om det är så att de behöver det. Jag ger mina marsvin mycket, mycket sparsamt med kraftfoder när de inte är dräktiga//digivande eller håller på att växa.
Än en gång önskar jag dig välkommen hit & lycka till med dina grisar!
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Det låter som att de slutat äta hö för att de får för mycket annat.
Frukt är något som marsvin bara ska få litegrann utav. Ge lagom mycket c-vitaminrika grönsaker istället. Nötter och torkad frukt är inte heller någon bra marsvinsmat utan ge hellre en högkvalitativ pellets och/eller säd av något slag.

Tror också de får för mycket gott;)
Säker på att ungen är en hona?, jag har en dräktig tjéj här hemma som SKULLE ha varit en kille egentligen (uppfödaren hade sätt fel, men det är nog ganska ovanligt egentligen) Jag säger bara dubbel-kolla!;)
Här är en onlineshop som säljer Oxbow cavy cuisine (mycket bra marsvins pellets, precis som Lottie) www.husdjursbutiken.se
Lycka till!

Jo tanken har också slagit mig att hon kan vara dräktig, jag har ju inget annat än förra ägarens ord på att han är kastrerad. Vad barnet beträffar så är det en hona, hon ser likadan ut som sin mamma i alla fall :)
Jo jag gissade ju på det, men vad föreslår ni att jag ska göra? bara dra ner på grönsakerna radikalt eller jag ska trappa ner? Jag har ingen köksvåg och har ingen direkt koll på hur mycket några gram är dessvärre. Jag har alltid haft friskt vatten och hö framme men de har helt enkelt bara trampat ner höet.

#4 I grönsaksväg kan du ge ex 1 vitkålsblad och 1 broccolikvist (per marsvin), det är helt tillräckligt både i mängd och i c-vitamin. Men jag skulle säga att hellre lite för mycket grönsaker än mycket kraftfoder. Har du en tjock hona (vilket knappast beror på att hon har mycket päls), så undvik pellets till henne och låt henne få så mycket motion som möjligt. Om din skinny är åt smala hållet så skulle jag separera dem varje kväll och ge honom en skål med bra pellets (inte överdrivet mycket) eller vete-, råg- och havrekross eller gröt på vete-, havre- eller kruskakli. Det bästa är att försöka anpassa dieten så att inget marsvin behöver vara för smal och ingen behöver bli tjock. Eftersom du är osäker på om honan kan vara dräktig så kan du ju ge henne lite extra av c-vitaminrika grönsaker just nu, tills du vet säkert att inga ungar är på väg.
Lycka till!

Är honan väldigt tjock runt hela kroppen eller bara om magen?? (om det "putar" ut mycket på varje sida om magen skulle jag tro att hon är dräktig, men hon kanske bara är väldigt tjock vem vet;)

Tack så mycke för föklaringen! Jag har nog inte gett dem så överdrivet mycket grönsaker i alla fall :)
Saken är den att alla är väldigt osociala och min skinny äter bara sina favoriter när jag är med. Han är inte smal utan ganska normal tror jag så han äter nog inte för lite.
Jag vet faktiskt inte hur jag ska förklara, men hon är väldigt tjock om magen, är hon inte dräktig så är jag rädd för hennes liv, det kan ju omöjligt vara nyttigt att vara så stor.. Det finns möjligtvis inget sätt att se om Nisse är kastrerad?

#6 Det där är jättesvårt att se tycker jag. Mina honor är väldigt tjocka om magen just, de har som en kula på var sida. Men de är inte dräktiga, inte heller är de överviktiga. Den "tjockaste" väger "bara" 950g och hon blir nästan rund som en boll (en platt boll) när hon ligger ner och trycker ut magen. Hon får bara grönsaker och hö och någon gång ibland gröt med kruskakli. Hon är dessutom ganska smal över axlarna vilket ju gör att hon ser ännu mer dräktig ut, men det är hon inte. Jag vet inte själv hur jag ska hantera det, är hon tjock eller smal? (frågar jag mig själv)

#8 Mmm håller med att de faktiskt kan se dräktiga ut ändå:P Hade en hona som också hade stora "bulor" på sidorna men hon va inte tjock eller dräktig, så det kan va svårt:S Jag tänkte mest på om när Nisse blivit kastrerad och om han kanske har hunnit para henne?
#7 Tror inte det finns nått sätt att se om han är kastrerad, inte enligt mig iallafall:S

#7 Det beror helt på när han blev kastrerad. Efter en kastrering så minskar pungen ganska snart i storlek, efter ett tag finns knappt någon pung kvar, så det är inga problem att se :) Frågan för dig är ju fortfarande när han kastrerades och om de sattes ihop direkt efter kastreringen. Kan du inte sätta ut bilder på dem så kan vi hjälpa till att se om hon är dräktig och om han är kastrerad?

#10 Jaså?, det hade jag aldrig hört:S Nå man lär sig alltid nått nytt:P
För övrigt ta järna bild och lägg ut som #10 skriver:)
Välkommen hit! har du en bild på det "tjocka" marsvinet?
Du kanske kan lägga in en bild på honan, det brukar vara relativt enkelt att se för vana ögon om hon har gått en bit in i dräktigheten (om hon är dräktig dvs.), om hon inte har alltför få bebiar. I annat fall kan du väga henne varannan dag och se hur mycket hon ökar, om hon gör det.
Gällande kastrerade hanar syns det ju om de inte är kastrerade. Här kan du jämföra bilder med din skinnyhane.
Det låter som att de får för mycket "godis" :P Undvik skålen med torkad frukt och nötter samt de färska frukterna. Istället kan du ge dem lite grönsaker morgon och kväll, ex. lite rotfrukter på morgonen och vitkål/broccoli på kvällen. Vilka grönsaker som du kan ge ser du i artikeln "Handla rätt till marsvinen" som finns här på sajten :)
Hoppas det går bra med dem, och varmt välkommen hit!
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Åh, de grisarna såg jag på Blocket när de var till salu. Lycka till med dem!
Envishet och drömmar

Tack för jätte fina svar! Är verkligen uppskattat.
Jag har faktiskt ingen aning om när Nisse blev kastrerad då förra ägaren var väldigt snabb och ville ha bort dom fortast möjligt. Jag har heller inte fått reda på något exakt födelsedatum eller något sånt, jag förstår nu att jag skulle varit mer bestämd, men när jag såg dem så kunde jag verkligen inte stå emot..
Jag ska försöka ta ett foto, men då hon är väldigt långhårig så ser hela hon ut som en boll. När jag lyfter henne så känns hon betydligt "fläskigare" än vad de andra gör, men då jag inte har hållt i något marsvin som har varit garanterat dräktig så vet jag inte. Jag kände nyss på magen och tyckte mig känna 3-4 "klumpar i magen. Typ 3-4cm i diameter. Men jag kan ju inbilla mig också
Nu när jag ändå tänker på det; Om Kexet nu är dräktig, borde inte Smulan då också bära? äsch jag vet inte..
#13 Bra ideé! Ska gå och väga henne direkt!
#14 Jo jag hittade dem på blocket och har inte haft dem mer än i en vecka nu.

Badrumsvågen fungerade inte riktigt..
Men jag ska leta reda på en köksvåg till imorgon..
Här är kexet. Där jag har mina fingrar är där magen buktar ut på den sidan, på andra sidan så ser man ju lite mer var det går ut, där vid det bruna. Som sagt så syns det inte för det fluffiga håret men ni ser väl såna saker bättre än vad jag gör..
Om jag skulle dra en uppskattning så sticker magen ut ca 3-3,5cm på vardera sida.

#16 Jag tycker inte hon ser sååå enormt tjock ut som jag väntat mig av din beskrivning :) Hon putar då inte ut mer än mina honor iaf, verkar rätt smal över skuldrorna. Fast jag är absolut ingen expert :)

#17, nej jag vet, men håret faller så konstig över magen :S
Det jag reagerar mest på är att magen kommer så plötsligt, är ingen slät övergång så att säga. Om jag klappar henne över sidan så är det som att klappa på bokstaven 'b'

Tycker inte heller att hon ser direkt dräktig, men det är ju svårare att se på långhår. Men om hon är så tjock som det låter så borde du ju kunna känna fosterrörelser och sen brukar dom kännas lite "baktunga" när man lyfter dom.
Hur gammal är ungen?

Baktung tycker jag att hon känns, men som sagt så kan jag ju inbilla mig också.
Jag fick aldrig något svar på hur gammal ungen är utan fick svaret att hon var född i sommar någongång..

#20 Min dräktiga hona känns verkligen baktung så att säga, man känner att man måste stödja magen mer med handen eftersom den är mycket tyngre än resten av hennes kropp (men hon är ju väldigt liten, hon skulle ju inte få ungar egentligen) Hela magen är som en tunna runt midjan:P (Fast hon är ju ganska långt gången nu eftersom jag såg fosterrörelser utanpå idag)
Men det är nog inte alltid så enkelt att avgöra, särskilt om man inte säkert vet om hon är dräktig:P

Var bor du? Jag har en bra liten köksvåg du kan få om du hämtar den här i Malmö.
"Baktunga" är de flesta marsvin, fast inte så extrema som dräktiga. Vet man inte hur det känns är det hopplöst att skilja på det genom andras ord (det blir lite som när man läser en läkarbok och plötsligt tycker att man har alla sjukdomar som skrivs om).
Ah, blir helt galen på såna människor som inte ens kan svara på hur gamla deras egenuppfödda ungar är… Kan du inte ringa och pressa dem lite? Ljug lite om det behövs.
Säg att den är sjuk och att veterinären bad om ett exakt födelsedatum eller nå´t.
Envishet och drömmar