Hård och "bullig" mage??
Min ena hane Calvin har två hårda bulor (typ som två ballonger) på varsin sida om magen, känns ganska hårda, även undersidan känns lite spändare och hårdare än om man jämför med Elvis.. Har inte märkt det förut, eller jo visst båda killarna har ju små magar på sidorna men det är ju normalt:P
Nu undrar jag vad det här kan vara, kan han ha reagerat på kligröten de fick för första gången igår kväll, han åt lite mer än Elvis men mycket åt han inte, smakade mest bara:S Hjälp, Please!

Kan ju tillägga att han är nu ca 5 mån och växer fortfarande, han verkar inte vara öm, bara klagar lite som han brukar göra när jag rör hans mage:S Känns ibland som det rör sig lite där inne, som om det bubblar eller nåt:S
Hm, Rör sig lite där inne? han kanske har en bulle i ugnen. Men det känns ju omöjligt! Så seriöst tror inte jag det är någon stor fara. Äter han som han brukar? Och är som vanligt? Och öm var han inte. Han kanske bara har lite gasig mage ;) Du kan ju vänta och se. Annars om det inte blir bättre, åk till veterinären.Alltid bäst att vara på den säkra sidan!

#2 Hmm ja han äter och är som vanligt, ska vänta och se, annars blir det väl till vet om han blir värre:S Kan det vara normalt att det sticker ut på båda sidor rätt mycket tro??
En annan sak jag har funderat lite över är när testiklarna ska synnas på hanar, Calvin är nu ca 5 mån och jag ser inte ens några bulor??:S
Ojdå… 5 månader men inga testiklar. Jämför Calvin och Elvis, och ta gärna kort på Calvins kön och lägg ut här. Jag skulle nog misstänka en dräktig hona. Men det är svårt att säga utifrån din text så jag råder dig att ta en bild :-)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Ja jag har ju hans kompis Elvis, han är vuxen.. Men på Elvis sticker det inte ut så där mycket:/
Angående testiklarna så kollade jag på www.humlansmarsvin.se på könsbestämning och där är det en hane på bilden som är fyra veckor gammal och där ser man ju att det är små bulor och slangen:P, och får jag säga det själv ser Calvins kön mer ut som honans:S Nån annan som är bra på det här med testiklar??:P

Oj där hann #6 före:S Ska ta bild, hoppas nu inte det är sååå!!!

Uppfödaren könsbestämnde!
Du har tyvärr en dräktig hona :-(
De där är med 99% säkerhet en tjej. kan hon vara dräktig, dvs har hon varit ute & slarvat med pojkar för kanske 6 veckor sen?

Neeeeeeeeeej HAN(eller hon) BOR JU MED MIN HANE ELVIS!!!
SNYFT det här är INTE KUL!!!

HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLP!! Vad ska jag göööra??
Ojojoj, verkligen en hona… :-(
Jag skulle kontakta uppfödaren för att berätta nyheten. En seriös uppfödare skulle antingen ta tillbaka honan (vilket i det här fallet är i senaste laget och kan bli problematiskt) eller ta ungarna (när dom är redo att flytta från mamman) och sälja dom. Alternativt bara hjälpa till och hitta köpare.
Hur tänker du göra? Gud, vilken chock det här måste komma som! Jag hoppas det kommer gå bra med den lilla tjejen. Har du inte sett några tendenser eller haft egna misstankar?
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

#16 Ja herregud vilken chock det kommer som!!! Vet inte riktigt vad jag skall ta mig till
Måste nog börja med att sansa mig, uuuhhhhhhh:/
Jag började misstänka det först lite idag när jag kände att HON var väldigt rund:( Hur kunde det här hända mig?? och varför!!! NÄr kan marsvin tidigast bli dräktiga??? Hjälp snälla, det här känns inte bra alls , det bli till att ringa uppfödaren!!
Ja, det där är en hona. Vad kul. Nu ska vi inte vara negativa. Eller ja, man får gilla läget. Går ju inte att göra något åt nu iaf. Hoppas det går bra för henne. Ring uppfödaren. Man måste ju veta lite om hur man gör om någon unge skulle sluta andas eller om nåt händer när honan föder ungarna. Sen kan du ju få tillbaka henne sen. Men då måste du ju skaffa en kompis till henne, Och till din hane. Hm, nu vart det svårt.
Det där ser ut som en hona tycker jag! Vilken situation du verkar hamnat i. Ta kontakt med uppfödaren och berätta iaf tycker jag absolut att du ska göra. (Konstig uppfödare som sett fel kön)
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
#17 Marsvin kan bli dräktiga redan vid 5 veckor (då dom blir könmogna tidigt) och jag tänkte just vilken tur du har haft att hon i alla fall fick hinna bli 4-5 månader.
Jag brukar inte vara snabb att döma, och ibland kan man se fel på könet de första dygnen. Men jag tycker det är förjäkligt att hon såldes som hane från en uppfödare! Jag dubbelkollar ALLTID innan jag säljer, fastän jag är säker redan. Bara för att något sånt där inte ska hända. Det trodde jag dom flesta tänkte på att göra med…
Men mitt tips är fortfarande att kontakta uppfödaren. Och kika i din Inkorg 
#18 Tyvärr är det inte så bra att flytta på honan då hon kan utveckla toxicos av stressen. Men det kanske är en risk värd att ta, det beror ju på. Det bästa skulle vara om marsvinlove kan behålla honan och föda upp ungarna men hela tiden med support från uppfödaren, och oss här på MiF för den delen :-)
Kompisproblemet skulle ju enkelt kunna lösas med ungarna, förutsatt att det kommer minst en hane och en hona i kullen.

#18 ja man får väl göra det men jag är jätteorolig för henne hon är ju bara 5 mån gammal, finns det många som fått ungar vid den åldern??? Shit jag är fortfarande chockad!! Har ju lyft henne ganska mycket och igår fick de flytta till övevåningen till ny bur, är det jättedåligt för henne???

Oj där komm några före, tack för all support hittils

Men #20 vad menar du med att hon hann bli 4-5 mån:S JAG FICK HENNE NÄR HON VAR 5 VECKOR!!!!

#24 ja du verkade känna på dig att det var så hehe:S

Okej nu ska jag lugna mig, vi ska ta och ringa uppfödaren imorron och sova på saken sen får vi se hur jag gör… Vad ska jag göra för att lilla gumman ska må så bra som möjligt??? Lite extra c-vitamin kanske??
#23 Vad jag menar är att hon hade kunnat blivit parad mycket mycket tidigare, så det är bra för honans skull att hon ändå är 4-5 månader. Jag skulle aldrig ta ungar på en hona så tidigt, men jag tror inte hennes ålder kommer ställa till problem. Däremot är det alltid en risk att ta ungar på sin hona och du har inte ens bett om det. Så läs allt du kommer över, www.luneas.se är en väldigt bra sida om du kikar under "avelsfakta". Dessutom finns det en hel del att läsa om här på forumet :-)
#26 Se till att hon får lugn och ro runt omkring sig. Än så länge skulle jag inte sära på henne och Elvis när ni inte riktigt vet hur ni ska göra. Ge henne extra mycket grönsaker (vitkål, blomkål, broccoli, persilja) och se till att hon alltid har hö och vatten! Pelletsmägnden skulle jag låta vara som vanligt.
Skriv så fort du pratat med uppfödaren, jag är väldigt nyfiken på var detta kommer sluta och hur det kommer gå. Kan bara tänka mig chocken, här har du gått i flera månader och trott att du har två hanar - med all rätt! Och poff, efter en bild så är den ena en hona och dessutom dräktig.

#27 Ok, bra sida ska läsa

#28 Ja det är chokerande, men så kan det väl gå då, fast det är nog ganska ovanligt, jag tog igår bort min pellets eftersom den inte var så bra tyckte jag (inte t.ex oxbow) men kan jag ta tillbaka den ändå?? Vet att i många pellets finns det för mycket av t.ex tror det är kalcium(som kan vara skadligt) men har inget annar nu..
#28 Det nog ganska ovanligt, att ett marsvin från uppfödare är av fel kön. Däremot är det ofta folk får hem dräktiga honor från djuraffären eller tror att de får två honor eller två hanar… och vips sitter där några minimarsvin.
Tillbaka med pelletsen igen, hon behöver det. Ge dock inte mer än nödvändigt då hon behöver växa "harmoniskt" (hon får alltså inte vara dräktig+fet, då finns risk att hon stannar i växten). Ungarna får i sig näring ändå. Vad använder du för pellets?

#31 jag använder Zooman Pellets brukar köpa på ICA..
Ungefär hur mycket är lagom för en hona som är dräktig och väger 780 gr på 5 mån:P??
En till sak: hon gillar ej att bli upptagen från buren, springer bara därifrån, jag brukar mata in henne i ett hörn om jag ska ta upp henne, nu ska man väl inte hantera henne så mycket eller?? Kan jag ändå ge henne golvtid varje dag eller ska hon stanna i buren med sin numera PARTNER??
Absolut en hona, sådär ser mina flickor ut :)
Jag hade en hona som fick bebis när hon va 3-4 månader nånting. Hon klarade födseln jättebra (födde bara en bebis) o hon blev lite över 5 år gammal. Tog ett bra tag innan jag fattade vad det va me henne. Jag fick henne i 11 årspresent o hon blev tjockare o tjockare så vi trodde hon va sjuk o så en dag kände jag en kraftig spark i sidan o då fattade jag att här ska det bli bebisar.
Lycka till me henne o bebisarna o hoppas födseln går bra :)

#33 Skönt att höra, tack för att du skrev det, det känns bättre att veta att det finns sånna som fått det tidigare än min CALVIN (hon heter egentligen Elias, men undrar vad hon heter egentligen??:P)
Jag tror att hon blivit förväxlad med hennes bror eller nån annan hane från den andra kullen:S

Är det inte lika bra att sätta in en mellanvägg mellan dem? Ponera att honan inte är dräktig, då vore det ju synd om hon blev det nu. Och ingen vet ju eegentligen hur långt hon är gången, hon kan ju bli omparad direkt efter födseln, som man inte vet när den inträffar.
Lycka till med bebisarna får jag säga då, som sagt det är en hona, är könen olika på marsvinen då ? Dvs är din Elvis av annan typ än honan ? Oansvarig uppfödare som säljer hona som hane, är det en ras uppfödare eller bara en som tar ungar utan att vara seriös ?
Din hona väger i alla fall hyffsat, men hur mycket mat du ska ge beror på hur mycket du tror Elvis äter av den? Jag har själv haft en del honor som fått ungar för tidigt, som jag tagit ifrån djuraffär osv. Det har aldrig varit något problem, så jag tror att det ni ska fokusera på är hur ni ska göra med ungar osv.
#35 Är hon inte dräktig och fem månader skulle jag säga att någon av dom är steril… visst kan man sätta in en skiljevägg men då gäller det att den är väldigt "diskret". Alltså med galler eller liknande så dom fortfarande kan ha kontakt med varandra för annars kan man lika bra flytta henne till en helt annan bur/låda - vilket är riskfyllt.
#34 Hon fick dessutom ingen särskild vård. Fick ingen extra el särskild mat utan bara pellets, hö o lite grönsaker. Jag behandlade henne visserligen varligt när hon va som störst. Men jag va ju bara 11 o det va mitt första marsvin så jag visste ingenting om dom. Fanns ju inget mif på den tiden :P Men det gick iaf bra ändå o mamma marsvin blev inte liten till växten el nått heller. Var fullt frisk fram till sin död.

#35 som som #37 skrev och sen att jag känner verkligen att nåt är på G med magen, rund:P
#36 ja Elvis har hela det manliga paketet så att säga:P Och Uppfödaren var enligt mig helt seriös, rasuppfödning av Abessinier..
#37 Tror att Elvis äter typ hälften av den, men ska hon ha fri tillgång?? De flyttade just igår till en 200x80 Billybur så de har fått stor rörelse yta, vilket är bra men jag frågar igen: ska hon få golvrastning varje dag eller inte alls??

#38 naw vilka sötnosar fast mamman fick väldigt röda ögon av blixten:P
#40 Hon hade röda ögon fast blixten gjorde så hon såg lite galen ut :P Innan digitalkamerans tid vettu ^^
#39 Har dom en så stor bur skulle jag våga ge fri tillgång och ingen golvtid. Och bygga ihop en mellanvägg av galler att sätta emellan dom inom några dagar. Då kan du minska till 1 dl pellets/dag till båda. Resten ska bestå av rejält med hö och grönsaker :-)

#41 Ja haha:)
#42 Ja det låter bra, har ett bra galler jag kan fixa dit imorrn:)

Är jättetrött så ska lägga turturduvorna och mig själv nu, imorron skriver jag hur det gick med uppfödaren (och antagligen har jag fler frågor), gonatt…
Godnatt! Du kommer drömma om marsvinsungar :-)
natti natti
Har skummat igenom tråden. Bilden i #10 är definitivt en hona. Tyvärr. Och två bullar på vardera sida om magen låter konstigt om det är annat än ungar, om hon nu bor med hane.
Verkligen trist, men precis som Binajis sa så är det tur att du har märkt det först nu och inte att hon var dräktig vid 2 mån ålder… Kontakta uppfödaren, det är något du absolut bör göra. Sedan behöver honan lugn och ro samt bra kost (c-vitaminrika grönsaker 2gg/dag, kraftfoder och fri tillgång på hö). Jätteviktigt är att hon inte är i samma bur som hanen när hon föder, då kan hon bli omparad på en gång. Eftersom du inte vet när hon blev parad kan det vara svårt att veta hur långt hon har kvar (om man inte är van) så jag skulle ha satt dem i varsin bur.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Okej, jag ringde typ 3 gånger men ingen svarade, så jag skickade ett mail istället…
Det här känns så konstigt, varför hände det just mig??
Tror ni det är bråttom med att skilja av dem?? Jag måste skaffa en till vattenflaska och så:S Om jag typ delar på buren med ett galler (hon får största delen såklart då) Tror ni den ändå blir stor nog till henne, om hon nu inte ska ha nån golvrastning??? Den är 200x80 stor och om Elvis får typ en tredjedel räcker det då??

Kan ju lägga till att jag kollade i stamtavlan och jag hade lite fel, hon är fyra månader inte fem:S

#50 Jag menar bara eftersom man nu inte ska lyfta dem så mycket när de är dräktiga (iallafall inte när det börjar bli riktigt stora), och att hon är jätte-sprallig och gillar verkligen inta att bli upptagen så jag vill bara minimera stressen men om jag är jätteförsiktig kanske de kan få lite golvtid?? Men jag vet att Elvis INTE kommer tycka om att bli avdelad från henne!! Han blir ju helt tokig om jag tar upp "Calvin" från golvet när de har golvtid t.ex… Hur ska jag göra??
#48 Du kan vänta tills du köpt en till vattenflaska och det du behöver. Väg henne varje-varannan dag så ser du hur mycket hon ökar, det kan vara bra att hålla koll på.
Jättebra att du har en såpass stor bur, då räcker det ju med att dela av den. Jag tycker du kan ta ungefär hälften till var och en, så de får lika mycket yta. 100*80 är relativt stort, sedan när ungarna är födda kan du ju öka hennes buryta.
#49 Okej, otur :/
Mvh Felicia

#52 Okej
Frågar igen: tror ni att jag kan ge dem lite golvtid eller inte, som sagt är hon väldigt svårfångad, vill ju inte stressa lilla tösen;)
Låter ju inte kul, det är ju definitivt en hona. Har du en bild på magen? Så kan man kanske se hur långt gången hon är?
#53 Är hon stressad när hon är ute på golvet? Jag tror inte det är några som helst problem, det är bara bra med motion. Ha många gömställen och små matbitar som de kan äta av så känner hon sig säkert trygg. När du ska ta upp henne kanske du kan försöka få in henne i ett hus och ta upp henne därifrån. Annars är rör jättebra, man mutar in marsvinen i röret och tar upp rören med marsvinet och sätter ner i inhägnaden ;)
Mvh Felicia

#54 Ska ta bild.. Men tycker inte man ser så mycket om man tar kort, hon är ju Aby och virvlarna täcker även, man känner bäst.. Men ska absolut ta kort och även väga..
#55 Nej hon är inte stressad på golvet, hon brukar mest springa runt och busa MEN hon blir nog stressad av att bli upptagen, men det där med röret var ju en briljant ide!!!! Har int tänkt så;) Lite osmart man är ibland;)

#20 Fast är hon 5 månader nu och redan syligt dräktig, så var hon kanske yngre än 4 månader vid parningen :/ Men enligt TS var hon ju tydligen ännu yngre så kanske 2½-3 månader vid parning. Stackars liten!
#56 Jag tror ändå att det är viktigt att hon får vara ute och motionera lite då och då på golvet. Risken är ju dock att hon inte rör sig så mycket eftersom hon nu blir ensam, hon har ju säkert haft Elvis som ledare tidigare. Ungar som är ensamma kan ju ibland bli ganska passiva dä de är rädda. Hur har du tänkt göra senare då? Ska du kastrera Elvis och låta dem gå ihop eller vill du hellre lämna tillbaka honan till uppfödaren och ta en liten hane istället? Fast det kanske du inte börjat tänka på än när du itne fått tag på uppfödaren? Jag lider verkligen med dig, sån jobbig situation!
Om marsvinet är vant vid hantering och golvvistelse så tycker jag dom ska få motionera en stund på golvet varje dag så länge dom ser ut att gilla det. Min Eivy fick springa på golvet varje dag ändå fram tills sista veckan och det var inga problem :)

#58 Hon kommer ju ändå inte bli helt ensam eftersom jag kommer bara dela av buren på mitten med galler så de är inom syn och lukt-håll.. Kan de gå ihop sen på golvet tro eller kommer Elvis vara för "galen" eftersom han inte får "röra" henne i buren när det är avdelat??
Hur jag gör sen?Hmm ja, jag vill verkligen ha kvar båda två men jag vill inte ha två olika burar med en ny kompis till båda:S Jag tycker ju om dem så himla mycket!! Vill inte göra mig av med nån av dem, är kastrering ett jätte riskfyllt uppdrag?? Vet ju inte hur gammal Elvis är men han har bott hos mig ungefär ett år nu och när han kom var han fullvuxen, kanske var han då 1-2 år gammal så han kanske nu är ca 2-4 år gammal, är det "för gammalt" för kastrering, eller går det??

#61 En kastrering är ju alltid en risk, större eller mindre beroende på veterinärens erfarenhet och metoder. Jag har själv kastrerat två hanar och det gick hur bra som helst, inga problem alls. Angående åldern så är det ju ganska stor skillnad om han är 2 eller om han är 4. Jag tror att 1-ej fyllda 3 år är de bästa åldrarna för kastrering rent generellt. Då är marsvinet i sina "bästa år". Men det beror naturligtvis också på marsvinets hälsa och kondition. Om marsvinet är över 3 år, lite lat och småtjock då skulle jag nog tveka inför en kastrering.

Tja han är i bra kondition, men åldern, jag vet inte tyvärr, men jag kan ju inte rå för att de förra inte brydde sig alls:( De visste inte sa de:S Hälsan är också god, han är rörlig på golvet:)
En annan sak jag kom på idag: Elvis har fatty eye ju, så kommer kanske ungarna också få det eller?? Det är ju ärftligt tyvärr:S Men som tur är det inget farligt iallafall..
Det här känns så overkligt och fel, men vad ska man göra nu? man får nog ta det som det kommer antar jag….

Hade tänkt rasta dem på golvet snart, ska ta lite bilder också, så får ni se hur stor (eller snarare liten:S) hon är jämfört med Elvis..
Har märkt att hon blivit mycket lugnare än förut, innan poppade hon runt i buren och på golvet, men inte nu med magen…
Jag tycker det är okej med golvtid medans hon går ihop med Elvis, men om hon fortfarande ska rastas när hon går själv tror jag att det kommer göra mer skada än nytta. Hon kommer antagligen känna sig osäker, ensam och stressad när inte Elvis - som dessutom är äldre, är där. Att hon dessutom är stressad innan pga att hon inte gillar att bli lyft, gör det inte bättre.
#58 Ja, hon blev parad för några veckor sedan, men hon hade lika bra kunnat bli parad omgående hon kom hem. Utifrån den där bilden skulle jag spontant gissa på minst 2 veckor kvar, men det går inte att säga säkert. Men nu när hon tydligen är yngre så visst, hon blev nog parad rätt omgående 
Marsvinlove, kom ihåg att göra avdelningen av dom så okomplicerad som möjligt så framför allt Calvin(a)
inte direkt märker något annat än att hoppsan - här var det stopp. Behöver du göra rent väldigt snart? Om inte, så ändra ingen burinredning eller liknande utan se till att marsvinen är på var sin sida buren och sätt in mellanväggen. Alternativt kan du flytta över Elvis om dom råkar vara på samma sida.

#66 Ja, jag tror också att hon kommer bli osäker då:S Så så länge som hon går ihop med honom kör vi på:)
Nej de flyttade ju in i förregår så det är väldigt rent, (har inte städat sen dess) bara några kluttar finns;)
Måste fixa vattenflaska och den beställda burinredningen hur ska jag göra med den?? De har ju just nu bara två papphus (utöver vattenflaskan och matskålen såklart) i den nya buren (all burinredning kommer nog imorrn eller på tisdag) Tror ni jag kan vänta med galler tills jag har hunnit installera burinredningen och låta den få "deras marsvins-doft" (det kan väl ta nån dag så de är vana vid den) innan jag lägger galler?? Så om vi säger att jag lägger galler på onsdag eller på torsdag blir det bra tror ni?? Hon kan väl inte ha fött innan nästa torsdag eller;)
Här är en bild när hon och Elvis tittar uppåt. (var väldigt svårt att få ett tillfälle att ta kort på, så fick ta till med persilja)

Är det efter 6 v man kan känna fosterrörelser?? (vet int så mycket om det här med dräktighet
, men har ju faktiskt inte bett om det här!:S)
Jag kände på Ninni när hon var i 6-7veckan. Kände allt mer tydligt för var dag som gick… härligt men förstår att de är knepigt för dig.
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

#69 ok, ja det är ju knepigt, hon är ju vääldigt ung och jag vet inte när hon kan ha blivit parad:S (eller kom på en sak idag!! För ca en månad sen var det några gäster hemma hos och då kommer jag ihåg att Elvis var extremt brunstig! men kan marsvinshonor verkligen brunsta vid 3 mån, brukar det inte hända tidigare eller?? Fast när jag tänker efter kanske det inte var för ca en månad sen, kan ha varit längre sen:S Ååå ibland önskar jag att jag hade superminne!)
#67 Ny burinredning är ju en risk, men om du sätter in den medans hon är med Elvis lär det vara lugnt. Men med ny burinredning skulle jag inte vilja sära på dom inom några dagar utan vänta en vecka. Vilket i det här fallet är lite för lång tid, det är inte omöjligt att hon föder inom en vecka i och med att du inte riktigt är van vid att känna på dräktiga marsvinsmagar. Med andra ord skulle jag strunta i att ge Calvin något nytt (hon skulle dessutom klara sig med vattenskål några dagar, men du kan säkert vänta innan flaskan har kommit), och låta henne ha husen som de har för tillfället. Elvis kan ju få ny inredning på sin sida, absolut :-)
Jag brukar vanligtvis inte vara så extremt noga som jag är nu, när jag ger tips till dig, men det är för att jag vill minimera riskerna för att något ska hända. Det skulle vara hemskt om det gick snett, men tyvärr är det något du måste vara beredd på. Det kan gå fel trots att man har gjort allt enligt regelboken. Självklart ska du intala dig att allt kommer gå fint och det tror jag att det gör - men gör även klart för dina föräldrar att alla marsvinsfödslar inte går som de ska så dom kan förstå och stötta dig om det skulle hända. Jag hoppas inte att jag skrämmer dig, det är verkligen inte min mening. Bara att göra dig medveten.
#69 Hanar blir inte brunstiga, bara "sugna"
Calvin kan absolut ha brunstat tidigare, men eftersom hon är ganska mycket mindre än Elvis kan dom ha haft svårt att få till det.

#71 Nej du skrämmer mig verkligen inte
, är väl medveten av vad som kan hända, och jag kan ju inte direkt göra henne "odräktig" nu:S Fast det här inte var min mening, hade ju bara köpt en liten hane som visade sig vara en hona:S Är bara tacksam för alla råd jag får, skrämmande eller inte, jag behöver dem!;)
Men ok, kan ju ge bara Elvis ny inredning då :) Han blir nog riktigt nöjd:D Mina föräldrar är nog mer än medvetna om riskerna nu
#72 jag vet att de i "regel" inte blir brunstiga, men han hade aldrig förut varit sådär "klängig och dansig" om ni förstår vad jag menar, ett himla liv var det också:S När man satt i vardagsrummet (ligger några dörrar bort) hörde man båda två hur tydligt som helst, vilket man inte brukade göra, men det är ju inte säkert precis som #72 säger att de blev nåt då..

Hur ska jag göra me kloklippning på henne?? Hon gillar verkligen inte att jag tar i hennes tassar och klipper klorna
Och hennes klor växer ganska snabbt, men det var drygt en vecka sen jag klippte dom senast, (hade ju ingen aning om att hon var dräktig då, trodde ju hon va en kille då fortfarande:S) Men jag måste nog göra det förr eller senare ändå, jag kan ju inte låta henne få långa klor heller, får ju ta det försiktigt men hon gillar det verkligen inte:(
Nån som har ett bra tips hur man kan minimera stressen mer eftersom hon HATAR att få klorna klippta??:S Förstår ju att ni också måste klipa klorna på era dräktiga honor, men är de mer lugna kanske??

#75 Har testat men funkar inge vidare tyvärr:(

#77 Därför att det struntar i maten, och koncentrerar sig på att sprattla istället:S

#78 Jag brukar samarbeta med min sambo vid kloklippning. Då står marsvinet på hans arm mutad med grönsaker och jag drar ut ett ben i taget och klipper. Det har fungerat på alla våra marsvin. Försöker jag göra det själv måste jag vända dem på rygg och då går det INTE, blir bara ett enda sprattel och lite av en kamp (som marsvinen snabbt vinner) :)

#79 Ja jag har tagit hjälp av min syster förut men har upptäkt att det för mig faktiskt är lättare själv:) Men svårt nog ändå:S
Gaaah nu får väl uppfödaren ta och titta på sin mail någon gång!!!! Har meilat ett par gånger att de ska ringa upp och även ringt men ICKE!!!!
Jag brukar bara sätta grisen i knät o ta en tass i taget, sätter dom me framtassarna i min hand först o klipper dom o sen tar jag en baktass i taget. Sätter marsvinet så ena baktassen syns o drar ut den lite försiktigt så man ser o kommer åt o sen vänder jag på marsvinet o gör samma sak på andra sidan. Då kan det bli så att framtassarna spinner mot underarmen så matte får finfina rivsår mitt i tatueringen men det får man ta :P Om jag sitter upprätt försöker dom springa upp i mitt hår men om jag lutar mig kraftigt framåt så brukar dom inte få nått fäste hehe. Det har funkat på alla mina marsvin också men dom kanske är extra snälla vid kloklippning :)

#81 Men jag kan ju inte hålla i en dräktig hona hårt heller;) Isåfall bara om halsen men då blir det ju stryptag:S (jag menade ju just hur man bäst klipper en dräktig hona) Och inte är det omöjligt inte, att klippa dem själv, tycker det är mycket lättare, men jag kan ju int lägga en dräktig hona på rygg och klippa:Så Fast har testat att bara hålla i och klippa själv också, lite svårare att komma åt men det funkar det också:)
#83 men om du bara sätter henne me rumpen i din hand o framtassarna på din arm o håller din arm tätt emot din mage o sen tar fram baktassen lite så kanske det funkar? O sen vänder på henne o tar andra tassen fast då kan hon inte ha baken i din hand utan får sitta i knät. Argh va svårt att förklara :P Då behöver man iaf inte hålla hårt el lägga marsvinet på rygg utan det sitter bara där.

#84 Ja det kan ju vara värt att testa:P Men det är int dax för kloklippning än inte:)
# 85 Ja om du får ut nått av min ytterst dåliga förklaring så kan du ju prova sen när det är dags :)

#87 menar du hålla i tassen eller hålla i hennes kropp?? Jag menade bara när jag skrev #83 att man inte kan hålla i hennes kropp så hårt, eftersom hon är dräktig;) Men jag brukar hålla i tassen stadigt och klippa försiktigt:)

Ähum, alla ni avelskunninga här ute, ungefär hur mycket går de upp i vikt per dag?? (det är ju såklart annorlunda för hur lång gångna de är men ungefär??) Om de har mat i magen då hur många gram tror ni det får plats i tjejen??, innan jag vägde henne nyss åt hon lite hö såg jag:P Igår vägde hon 771 g och idag 783 g, kan det vara mycket vikt från att hon ätit eller är det de små som ökar?? (vet att jag skrev att hon vägde 780 g i #32 men minnet sviker en ibland:P)
#89 Det går inte att säga riktigt, det beror helt på hur många ungar de är, hur mycket de äter och när, aktivitet m.m. Så länge hon inte minskar betydligt i vikt är det i alla fall ett gott tecken :)
Mvh Felicia

#90 Ok, vad bra:)

hoppas det går bra! :)
/Ellen (:

#92 Tack, det hoppas jag också.

Hoppas vi får se bilder så ungarna sen :D

#94 Ja det är väl klart;)
Idag ska vi försöka dela av buren, mamma o pappa är och handlar så de ska fixa vattenflaska (ska egentligen va i skolan men har gått och blivit sjuk:(

Nu har de flyttat in på varsin sida, vi demolerade ett hamsterbursgaller och sågade och fixade, och voilá här är den, varje sida är 100x80 cm.
De verkar ganska nöjda båda två, trodde Elvis skulle bli mer "upprörd" men han är ganska nöjd och äter på sitt hö nu, medans lilltjejen vill över men har gett upp vid det här laget:P Nu äter hon med:)
Lycka till med dem! Buren är grymt snygg!

Det syns verkligen att du älskar dina marsvin! Tur i oturen att olyckan hände någon som är så engagerad… Hoppas allt går bra! Vi håller alla tummar och tår här borta.
Jag skriver under på vad Morumotto sa! Mycket snyggt och som sagt, tur i oturen att det skulle hända dig. Men du tar detta på allvar och det är så skönt att se! Erkänn att det är lite spännande…. ;-)

Tack tack allihop:) Ja #99 Ok liiiite spännande e det allt;)

Är det svårt att känna fosterrörelser??
Jag är nämligen 99.99 procent säker på att jag kände massa sparkar nyss:) Och det var inte bara magen som var lite bubblig det kan jag intyga om:) Då måste hon va över 6 v gången nu eller??
Man kan säga såhär, när det är fosterrörelser så vet man :-) Ingen marsvinsmage "sparkar" så tydligt om det inte är ungar i den. På bilderna du har postat ser hon inte så jättestor ut, men att hon är över 6 veckor kan man nästan garantera. Känn på henne lite varje dag så kommer du märka hur det blir mer och mer sparkar, och hur mycket tydligare de blir. I slutet känner man hela ungarna när dom vänder sig, ryggraden, huvudet osv. Väldigt faccinerande!

#102 Ok, ja det var väldigt tydliga:) tycker inte heller hon ser så stor ut på bild, men i verkligheten ser man att hon är tjock om magen:P Men man känner bäst:)
På min Ninni kände/uppfattade jag de första sparkarna och 2 hela veckor och 5 dagar efter den dagen så kom ungarna ut. Det kändes allt tydligare för var dag som gick… ca en vecka innan födseln gick det även att se utanpå magen när de rörde sig därinne.

#106 Lite tjockis om magen är hon allt nu :) Söt hon är.

#107 Ja det är hon nog, lilla sötnosen:P

Nu har jag fått tag på uppfödaren!! De bad hemskt mycket om ursäkt, och ska såklart hjälpa oss på bästa möjliga vis. Men just nu har jag inga frågor, men det är bara och ringa sen:) Och såklart kan jag ju fråga här med:P
Vad fint ni fixat med buren, jättebra att de kan se och hälsa på varann :) Tur att du fick tag på uppfödaren också. Håller tummarna för att allt går bra för henne.
Mvh Felicia

#110 Tack:)
Nyss såg jag att det sparkade på utsidan!
Och åt alla håll och kanter för den delen:P Bebisen (bebisarna?) verkar ha popcorn-träning där inne:)
#111 Åh då är det nog snart dags :D Va kul för dig!
Hoppas allt går smidigt o bra för lilla tjejen o jag ser fram emot bebisbilder :)

#112 Tack! Ja det ska bli väldigt kul!:) Tror nog att det kommer gå bra, e inte speciellt orolig längre iallafall:) Klart det blir bilder:P Undrar vad det blir för "sort" tro? (om det nu inte blir två st eller så:) Men jag hoppas på att hon bara får en (högst två) eftersom det bli ju jobbigare för henne, men det ska nog gå bra:)
Och jag kan garantera en massa virveltroll… ;-)
Skulle väl passa med två ungar, en hona och en hane? 

#114 Haha ja virvlar blir det ju utan tvekan:) (Elvis är ju blandis/virvel och Calvin Aby:) Fast ja precis det skulle ju passa med en hona och en hane också!:) Tänkte mest på att det kunde va mera jobbigt för henne att föda fler, men iof det är det nog för alla marsvin oavsett ålder:P Annars får jag väl köpa en ny kompis till nån av dem sen då:)
Ja, absolut. Ju fler ungar, ju jobbigare. Jag menade bara att det skulle vara perfekt om hon fick två ungar med just den fördelningen :)

#116 mm ja precis:P Fast mig skulle det inte göra nåt om jag skulle behöva köpa en ny:P Det är ju också alltid spännande!:)
Sant! Men det är lite roligt att ha en marsvinfamilj med :)

#118 Ja absolut, man känner ju dem från födseln, och det är ju jättekul att se dem växa upp från små pluttar till stora:D