Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: avelungar
Läst 607 ggr
[WeepingWillow]
0

Ta en kull med lånad hane

Hur går man egentligen tillväga om man vill ta en kull men inte har en hane?

Det är ju inte aktuellt riktigt än utan i maj när min lilla är tillräckligt gammal o om hon är i fin form. Men då vill jag iaf ta en kull för att utöka min marsvinsfamilj men jag har ingen hane o jag vill inte heller köpa en utan vill hellre vänta o se om det blir några pojkbebisar. Det skulle då va himla bra om jag fick låna en kille. Men hur länge brukar man ha dom ihop då? Är det tills man är säker på att honan är dräktig?

Är det nån här som ungefär i maj skulle kunna tänka sig att låna ut en hane till mig?

Jag sysslar ju inte egentligen me avel o tjejen är inte renrasig men jag hoppas ändå på att nån är snäll nog att hjälpa mig :) Vore ju bra om det är nånstans här i västra götaland också. Vet att jag är ute i lite väl god tid men jag vill höra mig för lite så det inte drar ut på tiden sen o blir för sent.

marsvin2008
0

Min Ninni fick gå med hane i 6 veckor. =)

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

[WeepingWillow]
0

Så pass långt ändå. Jag undrar ja om nån vill låna ut en kille till mig så länge när jag inte egentligen sysslar me avel Obestämd Får hoppas på nån snäll själ :) Vore kul om det va en kille me många el ovanliga färger, annars spelar inte ras nån roll.

marsvin2008
0

#1 Jag sysslar inte heller med uppfödning. ;-) Fast hon som jag lånade hanen av ska köpa min lille bebis (hanen) Honan sparar jag.

Det borde inte vara omöjligt att få låna en hane för dig tycker jag.

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Marsvinlove
0

Kan ju inte så mycket om avel egentligen, men har ju varit tvungen att lusläsa alla avelssidor och så nu när min tjej tydligen är dräktig:S Men ibland kan det väl gå att ta in hanen bara nån timme eller så om honan högbrunstar?Och sen bara ta ut honom?(vad kallas det tro? har sätt att vissa skriver handparning är det det som menas?)  Men det kanske inte alltid funkar ändå, de får ju inte alltid till det:S Men som sagt vet ju jag inte så mycket;)

[WeepingWillow]
0

#3 Aha :) Men dina var väl ändå renrasiga?

Lite skönt att veta i förväg att man me säkerhet får sålt de man inte ska behålla men det går ju inte direkt planera hur många småttingar det blir. Såg på youtube en hona som fick 8 bebisar! Då blir det änna trångt om man inte hittar köpare haha.

Jag hoppas inte det blir omöjligt att hitta en :)

marsvin2008
0

#3 Ja de är renrasiga men vad spelar det för en roll? =) Blandisar är ju minst lika fina tycker jag! Men som du skriver, de är ju bra att veta att man får något hem till dem även om det blir många alltså veta det innan man parar. I mitt eget fall så ahde jag sparat allihopa men nu blev det en hona å en hane…

[Strawberi]
0

Bra tråd! Jag ska faktiskt låna en hane nu faktiskt. Troligen kommer han hem till mig på fredag. Inte tusen säkert. Men jag ska lämna tillbaka han efter 5 veckor då jag ska åter till stockholm :)

[WeepingWillow]
0

#6 Jag tänkte att det kanske är mer eftertraktat me renrasiga marsvin. Min kommer dessutom från djuraffär som alla är emot så jag vet ingenting om henne.

Jag tycker "gatukorsningar" är hemskt charmiga o så blir det spännande när dom föds att se vad det blir för några :) Roligt när man inte har en aning om vad som kommer ut. Jag vet inte alls vad December är för sort för hon är både långhårig, korthårig, virvel o slät haha.

Det beror lite på för min del också men jag kan nog inte spara fler än 3 iaf, helst inte fler än 2. Honor blir inga problem eftersom alla är tjejer men jag vill hemskt gärna ha en el 2 killar eftersom jag aldrig haft killar innan :)

marsvin2008
0

Troligen blir det virvliga semilånghåriga(halvlånghåriga på baken) skulle jag gissa. )(

[WeepingWillow]
0

#4 Jag kan ingenting heller om själva parningen o det, fick ju en hona som redan va dräktig när jag va liten så jag vet inte hur det gick till. Kanske svårt för en hobbymarsvinsägare som mig själv att veta att hon är högbrunstig också. Har en hona hemma som alltid verkar brunsta haha o en som aldrig visar nått, har hört henne kurra till ett par ggr i min famn bara under 2 år.

# 7 Va skoj :) Är det renrasiga också? Hur fick du tag på hanen?

[WeepingWillow]
0

#9 Ja det blir det kanske, hon har bara virvlar på överkroppen o pannan resten är slätt. Jag tycker släthåriga är så fina, min lilla snövit va släthårig <3