Snälla hjälp!
Nyss när en av mina honor var villig att paras märkte jag hur min hane först var intresserad och försökte, men efter varje försök slickade han sig vid pungen (eller vad han nu gjorde), sedan blev han mer och mer ointresserad fastän hon ställde upp sig fortfarande hela tiden. Jag gick nära för att se vad som hände, Curry besteg honan i någon sekund åt gången men jag såg ingen penis? Jag lyfte upp honan och hon var helt torr. Så lyfte jag upp Curry och hans penis var inte ute alls. När jag klämde ovanför pungen för att trycka ut penisen så gick det inte och dessutom kände jag en knöl där ovanför penis. En STOR knöl som en mandel ungefär. När jag tryckte på den klämdes den ner i penisen så den blev bred. Ut ur penis kom det först en bloddroppe och sedan som en brun gegga som luktade mycket otäckt :( När jag kände vidare så verkar han bara ha en pungkula?? Det kan väl inte vara den som har åkt upp?
Jag är så förvirrad och min sambo är i Stockholm så han kan inte hjälpa mig att känna. Jag vet ju inte heller hur det ska kännas, men jag antar att det inte ska vara en klump sådär :'( Är det någon här som kan hjälpa mig??
har kännt en "klump" vid urinröret(?) ovanför snoppen iaf, upp mot magen, på alla mina hanar, plus dom på jobb.. har inte vågat trycka o greja med det eftersom jag inte vet vad det är? har för mig jag frågade vet en gång men kommer inte ihåg svaret^^ :S
dock är dom inte i "mandelstorlek" utan känns ungefär som en marsvinstolle!
Själva snoppen känns som en knöl ovanför "snopputgången" det är där den är när den inte sticker fram så det kan vara det du känt. Däremot låter blod, brun gegga och äcklig lukt inget vidare. Det låter som han har någon typ av infektion. Han behöver nog gå till veterinären. Det låter också som du hittat anladningen till att det inte blir några marsvinsungar. Hoppas han blir bra och kan göra barn sen.
kan det inte var jox som åkt in och lagrats där om han haft snoppen ute typ.. har en hane på jobb som får in massa jox i rumpan som bildar en väldigt illaluktande brun geggig klump.. den är nån blandning av bajs, sekret och annat grejs han "plockar upp" från buren… men jag hade nog hört med en vet.. eftersom han slickade på snoppen när han försökte para låter det ju som att han inte får ut sin snopp? och att det kanske gör ont…?
Jag får hålla med #3, får "plocka" gegga från analen på mina hanar ibland och det brukar inte lukta något vidare och vara geggit. Dock brukar det vara vitt snarare än brunt. Och blod är aldrig bra…
Hanna

#3 och #4 Jo, den geggan i analen känner jag också igen, det brukar vara en vitaktig gegga med pälshår som luktar vidrigt. Men det här kom ju inifrån penisen. Hur snabbt drar de in den igen? Tänkte att om han är sugen på hona som han bestiger så borde den kanske hänga ut om man plockar upp honom mitt i akten? Typ som på hästar :) Ang knölen så kände jag "penisknölen" också, men den här som kändes som en mandel typ, fast lite rundare satt högre upp. Och #3 ja, jag är ganska säker på att det inte är en slump att han inte fått till det med honorna :(
Jag tycker du ska åka till en veterinär och låta dom kolla på det innan det blir värre.
Låter som ett vet. besök är på sin plats! Hoppas det går bra!

Stackars lilla grisen!! :'( Nu har sambon kommit hem från Stockholm så vi har hjälpts åt att titta lite närmare och vad vi fann var inte trevligt :(
Alla känsliga personer varnas att inte klicka upp bilden!
Vad kan detta vara? Vi anar att han sprutat sperma i sig själv och att det legat och frätt. Eller om det kan vara någon form av svamp? Fruktansvärt otäckt iaf!Någon som sett något liknande?
Vi har sprutat rent med koksalt och det var en massa koagel eller liknande innanför förhuden. Men det är ju typ ett öppet sår så han blöder ju säkert :(
Ser ut som infektion eller något. Men vi kan bara spekulera i vad det är den enda som kan hjälpa han är veterinären. Och jag skulle gissa på att det där smärtar. :/
Såg riktigt otäckt ut och ser ut att göra ont. Tycker ni bör ta er till vet. snarast. Inte för att det ser livshotande ut men en infektion bör ju benhandlas och det svider säkert jättemycket. Hoppas lilla grisen blir bra snart!
Tycker utan att tveka att du bör rådfråga en riktig vet! Ser inte kul ut de där inte..
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Ni behöver ju inte upprepa att jag ska kontakta en veterinär, det förstår jag ju själv också, men jag kan ju ändå inget göra nu under helgen så därför delar jag det med er och hör om ni vet vad det kan bero på, om ni har några erfarenheter…

Vi håller alla tummar och tassar här hemma för att det ska gå bra för honom! Lycka till nu!
Oj, har aldrig hört om/sett något liknande. Håller tummarna för att han blir bra!
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#14 och #15 Tack så mycket för erat stöd. Det värmer :)
#8 jag har inte sett många eregerade marsvinspenisar, det måste jag erkänna, men jag har för mig att dom ser lite skrovliga ut, ungefär som på bilden men jag kan ha fel?

#18 Har du någon hane så kan du ju kolla efter :) Men nej, de ska inte se ut så, det kännrer jag mig tämligen säker på även om jag inte heller sett en marsvinspenis tidigare.
Stackars liten! Vad det måste göra ont
.
Jag har haft en hane som var väldigt konstig i snorren. Det började med att hela snoppen svullnade och så fick han extremt mycket av det där vita smörjmedlet. Åkte in till vet. för att han kunde inte dra in snoppen och den var därför sårig på toppen. När vi kom in var han väldigt sur och ville inte alls att man rörde vid honom. Jag fick hålla och en sköterska tvättade. När vi fått bort smörjan, var ca 0,5cm tjockt runtom, "vecklade" hon ut snorren på honom, då visade det sig att han hade en bit spån rätt långt in i urinröret! Han skrek rätt ut när hon drog bort det men vad glad han blev sedan! Han kuttrade och pussades och gjorde popcornskutt på undersökningsbordet
.
Tyvärr fortsatte den onormala produktionen av smörjmedel, jag fick tvätta flera gånger i veckan. Vet. sade att det var ingen infektion, han visste inte vad det kunde vara, så vi provade att kastrera om det kunde vara hormonelt. Tyvärr dog han då det blev för mycket för honom
.
Det låter verkligen inte bra att din kille har brunt gegg, Baloo stank visserligen men han hade aldrig blod eller brun smörja.
Det kan kanske vara ett spån i snoppen på din också? Eller en sten som fastnat? I vilket fall så låter det som han har en infektion
.
En sak till! Håll koll på dina honor så inte de får någon infektion om han har lyckats få in den!
Kom på en sak till, för ett par år sedan hade jag flera ungar och en hona som dog, gamensamt för alla var att det var samma hane. Vet. sade då att om fler dog ville han ta ett klamydiatest på Hugo, tydligen kunde det gå på marsvin också… Nu visade det sig att det helt enkelt var otur i mitt fall men ändå ett tips

#21 Ja, vi funderade på om marsvin kunde ha könssjukdomar, men det borde ju inte vara det, men man vet ju inte. Jag tror personligen att det kan vara en svampinfektion av att det varit fuktigt där inne eller att han har "sprutat inne i sig själv" då han inte verkade/verkar kunna få ut penisen. Då kan det ju ha börjat fräta.

Håller tummarna för att allt ska gå bra.JAg har ingen erfarenhet av detta,tyvärr.LYCKA TILL! Kram
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Hanar har en lymknuta som kan bli infekterad precis på detta stället du beskriver. Brukar bli bra efter behandling som består i att öppna upp och spola igenom bölden.
Det är samma som händer vid den mer vanliga åkomman cervikal lymfandenit, "halsböld".
Jag kan inte riktigt se på bilden om det skulle kunna vara en sådan böld som spruckit. om det är det så kommer det bli bra med lite tvätt i ljumet vatten o tvål ett par dagar. Smörja med helosan eller liknande.

Hanhundar som får förhudskatarr kan man behandla med att späda ut jodopax till det ser ut som svagt the och spola med. Jag skulle nog göra samma med denne hane faktiskt. Det behövs säkert tas prov också, men det har du säkerligen tänkt på själv
.