Folkilsket marsvin
Hur vanligt är det med marsvin som riktigt hugger en när man ska ta upp dem? Jag har fått hem en lite äldre herre som betedde sig helt normalt i början. Sedan började min dotter säga att hon inte ville ha han något mer för han hade bitit både henne och hennes kompisar. Nu har jag sedan en tid tillbaka upptäckt att han är en liten djävul. Han hackar tänder mot mig i buren och riktigt försvarar sig. Nu menar jag inte att han tar fel på morot och mitt finger, utan han hugger! När jag väl får upp han så är det inget problem.
Jag har aldrig varit med om något liknande. Alla mina andra marsvin är "mesigt" snälla och så tycket jag att marsvin ska vara. Jag kan liksom inte acceptera något annat beteende och trodde knappt att det existerade den här typen av temprament.
Fler som har erfarenheter av den här typen av beteende? Jag hoppas att det inte är vanligt.
Jag har två teorier om vad som kan vara felet.
1. Han har ont någonstans.
2. Han är väldigt revirbenägen, vilket jag aldrig märkt att något annat marsvin är mot människor.
Kan väl också tillägga att han inte används i avel (kastrerad) och han går utmärkt i min honflock.

Jag har varit med om något liknande en gång.
En hona jag köpte när hon var ca 3 månader gammal. Var jättetrevlig och mysig de första veckorna/månaden sen började hon bita så fort jag skulle ta upp henne och när hon var i famnen. Trodde först att det var någon trotsålder eller så men den släppte inte på0 flera år. Hon fungerade bra i flocken med de andra honorna, så länge ingen försökte ge sig på henne (förutom honan som var flockledare, honan ifråga var stadigt tvåa i rangordningen och det märktes tydligt) dock fungerade hon inte bra i en grupp om två eller tre honor, då kunde hon inte slappna av utan skulle sätta den/de andra på plats hela tiden.
Detta beteendet höll i sig tills hon var drygt fyra år, en dag slutade hon bara att bitas när jag tog upp henne och gjorde aldrig om det.
Under alla år så gick det bra (eller hyffsat bra iaf) att klappa henne i buren- på hennes villkor). Hon ville inte vara i famnen och bli klappad under de sista åren heller men hon slutade bita när jag hade henen ute.
Hon levde tills hon var ungefär sex år.
Självklart tog jag ingen kull på henne eftersom hennes beteende/temperament var fullkomligt oacceptabelt för ett marsvin enligt mig, trots att tanken från början vara tt hon skulle fått en kul iaf.
Varför detta marsvin betedde sig som hon gjorde vet jag inte, min teori var att hon var väldigtt dåligt hanterad som liten hos uppfödaren men jag vet inte.
I början när hon bodde här hade jag ute henne i princip dagligen och det fortsatte jag med i några månader efter att hon börjat bitas, sen gav jag upp och tolkade det som att hon helt enkelt inte ville vara uppe i famnen utan att hon trivdes bäst i sin bur med sina marsvinskompisar. Kände inte att jag hade någon rätt att tvinga henne att sitta hos mig när hon så tydligt visade att hon inte uppskattade det.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Kan det vara så att han ser eller hör dåligt och inte förstår när ni kommer så att han reagerar med att försvara sig?
Min gammelgubbe på 8 år har nu både dålig hörsel och syn och biter om man inte tydligt förvarnar om att man kommer. Tidigare har han inte varit på detta vis och väl uppe är han som vanligt,
Sedan har jag min lilla teddyhane som alltid hackar tänder när man ska ta upp honom. Jag vet inte vad det beror på men sån har han varit sedan jag fick honom för två år sedan. En teori är att han hackar tänder istället för att skutta undan såsom de andra marsvinen gör när man kommer och ska ta upp dom. Istället för att fly är han inne på att försvara sig alltså. Han har dock aldrig bitit och är snäll när man väl får upp honom.
Hanna
Ja det är nog väldigt ovanligt att marsvin är så, jag har aldrig haft ett sådant marsvin. Dina teorier låter mycket troliga jag har en till men vad som är rätt vet jag ju inte. Kanske är han rädd för själva infångningsögonblicket och reagerar aggressivt istället för att springfa undan som de flesta gör. Det där att bli fångad tror jag rent instnktivt är läskigt för marsvin som är så utpräglade bytesdjur.

Min alpacahane Filip betedde sej så, innan jag förstod vad felet var. Han såg inte min hand helt enkelt, och som försvar så högg han mej. Prova att sätt in handen framför eller bredvid hans huvud, så han verkligen ser handen. Så får jag göra med Filip varenda gång, och han har ännu inte försökt att hugga mej en enda gång.
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......

# 4 Klart att Filip sett dåligt med all den pälsen
.
Jag tror inte att Dipp ser och hör dåligt. Han är då väldigt snabb att hänga över burkanten och tigga godis. I det läget är det inget problem att klia han på nosen.
Det är som #2 och #3 skriver; han skuttar inte undan då han ska infångas utan hackar tändet och hugger.
Nu är inte det här ett jätteproblem för mig, han får väl gå där med sina honor, men tänkt om han hade varit hos ett barn. Att döma av svaren här så verkar det inte vara jättevanligt och det är ju tur.