Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1374 ggr
luneas
0

Skumma annonssvar

Jag har nu en annons ute på Blocket ang marsvin till salu. Tyvärr går det väldigt trögt och jag har bara fått två svar på annonsen - två skumma och oseriösa svar!

Det första svaret som kom var från någon som kallade sig "Traktorn", bara där börjar man ju fundera… ;-p I svaret skrev denne traktorn följande:

"Hej finns marsvinen kvar så är jag väldigt intresserad. Ring mig så bestämmer vi vidare när jag kan hämta dem."

Ehh… Okej… Mailet är inte undertecknat, det står inte vilka marsvin h*n är intresserad av och så ska JAG ringa upp personen ifråga!? Dessutom verkar h*n ta för givet att h*n ska få köpa dem, vadå "ring mig så bestämmer vi när jag kan hämta dem"..?

Det andra svaret kom alldeles nyss efter att jag hade förnyat annonsen. Det kom från en man/kille i centrala Stockholm (telefonumret fanns med på hitta.se och stämde med namnet i mailadressen). Han skriver så här:

"Tjenare,

Jag såg att du hade marsvin till salu? Jag skulle gärna vilja att du ringde mig vid tillfälle så kan jag kanske komma över å kika på dom små liven. Är superintresserad av marsvin!! :) // Marsvinsälskaren xxxx"

Visst, jättekul med en Stockholmskille som är intresserad av marsvin… Men jag har liiite svårt att ta honom på allvar. Och ännu en gång ska JAG ringa upp! Och han är villig att åka 20 mil för att "komma över å kika på dom små liven"? Säkert… :-p

Blir så trött på att inga normala människor som är seriöst intresserade kan höra av sig istället för dessa skummisar! Har ni råkat ut för något liknande?

blackmoment
0

Min kompis hade sina marsvin ute på blocket och så ringde det en tjej i 20 års åldern och lät jätte seriös i början och sen började hon prata om ifall dom vore goda till curry och sådant :S  Man blir bara förbannad på sådana personer.

Asa-S
0

Är de intresserade ringer de upp själva..Fattar inte vitsen med att sitta o maila folk på måfå…Snacka om att inte ha nått liv om man har tid för sånt. Har oxå fått "knäpp" samtal två gånger genom annons…Samma där! Varför slösa tid och pengar på att ringa?! 

Kanske är Stockholmskillen intresserad? Men då får han väl ringa. Jag har marsvin som flyttat 0-40 mil så behöver inte vara konstigt med 20 mil. Det finns de som gärna åker långt om de får tag i rätt marsvin för dem. En del kan fixa egen transport med kompisar osv.

luneas
0

#2 Självklart kan man sälja marsvin till personer som bor långt bort, har själv sålt marsvin till USA t.o.m. Allt går ju bara man har rätt kontakter. Men det jag reagerade på var att han skrev "komma över å kika…". Det lät som om han bara ville titta på marsvinen, och då är det kanske lite väl långt att åka 20 mil. Jag tipsade honom om att han kunde kontakta en uppfödare i Stockholm om han ville titta på marsvin… ;-p

Linnet
0

Jag har fått några "busringningar" men oftast fattar man det nästan direkt, så man kan ge svar på tal.

Mail har jag fått ibland av ungdomar, en som ville tinga en kanin och undrade om jag kan leverera den 8 mil till henne. Skrev då tillbaka att jag inte kunde och att hennes föräldrar skulle ta kontakt för att tinga och att jag ville ha ett telefonnummer. Fick ett nummer som gick till nån helt annan, meilade igen och fick då till svar att hon inte skulle få för sina föräldrar. Men oftast känner man på sig när det är nåt som inte stämmer.

Skulle aldrig ringa upp, visst det är väl bra att dom lämnar ett telefonnummer, men är dom intresserade ringer dom själva.

emelie92
0

Jag har själv aldrig fått några skumma svar från spekulanter, kan iförsig bero på att jag nästan aldrig har sålt något via internet:)

Men när det gäller annonser om olika events har jag fått lite konstiga (oseriösa) svar:P

tjorve
0

luneas, det låter som en äkta pedofil den sistnämnda. fyfan! bara min känsla.. han kanske inte alls vill köpa några marsvin, bara prata med dig, det snuskot. han kanske tror att du är ung bara för att det handlar om marsvin.

luneas
0

#6 Det är min känsla också… :-/ Svarade ju honom och han har inte hört av sig igen så då var det ju förmodligen inget äkta intresse av marsvinen!

Arcticas
0

Jag kan inte minnas att jag fått några konstiga annonssvar.

Nåt' som jag tycker är jättejobbigt är när folk ska komma och titta på marsvinen och tar med sig hela familjen (helt ok), men när barnens kompisar och fastrar och mostrar också ska med, då känns det bara för mycket!

Moa-16
0

Tokiga folk är. Nä, men självklart om du hade nr i annonsen ska dom ju ringa upp dig. Visst om dom mejlar och frågar om du har marsvin kvar. Istället för att ringa och fråga. Men jag tror du kommer hitta fin,fina hem till dom ändå!

marsvin2008
0

#8 Ugh! Det förstår jag mkt väl.

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Asa-S
0

#6 Ja,det tänkte inte jag på! Förvånad

Lyan
0

Har haft en som ringde på skinny och i början lät seriös, även om hon pratade konstigt, efter ett tag kom det fram att hon ville ha skinny för att de skulle bli lättare att koka Förvånad. Sade att tror du verkligen jag säljer mina grisar till dig så du kan koka dem? Men jag ska ju inte döda dem, sade hon då, de ska inte kokas förren de dött av sig själva! Öhh, puckovarning! När jag försökte avsluta samtalet så bara fortsatte hon prata. Jag sade att jag ville inte sälja marsvin till henne för det kändes inte alls bra. Vad känns inte bra, frågade hon då, har du ont i magen, som de har i reklamen? Behöver jag säga att jag lade på luren i örat på henne då!

Var en som ringde till EAC för han ville ha ökenråttor att titta på medans han runkade.

Vilka idioter det finns!

idipidi
0

Säker på att du inte hade satt in fel bild i annonsen? Typ en bild på dig själv? Skrattande

luneas
0

#13 Helt säker! ;-p

Linnet
0

#12 Jo det är såna där knäppa samtal som kommer ibland, men dom vill ju bara driva med oss, så det är ju bara att spela med. Ringde en till mig som undrade om jag hade ett grön kanin, för att den skulle passa till färgen i hennes rum. Jag sa nåt om att hon kunde väl färga den då, fast då blev hon lite sur och tyckte jag var otrevlig, varpå jag svarade att jag tyckte hon ställde dumma frågor. Men det är ju typiska "busringningar" tonåringar som inte har nåt vettigt att göra.

Lyan
0

#15 Jag tror inte detta var någon tonåring, hon lät helt väck, pratade typ som en korkad seriefigur. Fast jag vet inte kan ju ha varit en busringning men hon lät verkligen som hon trodde på vad hon sa Obestämd

Linnet
0

#16 Ja det finns ju alla möjliga konstiga människor förstås, men dom som rigt till mig har det hörts att det varit busringningar, då man har hört fniss i bakgrunden osv. Men det är sånt man får ta med i beräkningen, inget att bry sig så mycket om.

Lyan
0

#17 Kom på en sak till! Det var ett barn som busade i bakgruden och mitt i en mening bara skrek hon: Håll käften djävla unge! Förvånad Inget fniss eller så, bara normala ljud i en familj i bakgrunden.

Nu låter det som jag har världens fördomar men hon lät verkligen efterbliven

FeliciaS
0

Jobbigt med ett till oseriöst svar!

Den gången jag haft ute ett marsvin på Blocket fick jag ett svar, men ett seriöst sådant. Dit såldes marsvinet också och har det toppenbra, så det kan gå motsatt också :P (som tur är)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

emelie92
0

#8 - Jag förstår att det kan kännas jobbigt att ha köpare som tar med sig kompisar, släkt och annat "obehörigt" folk bara för nöjet skull. Men det kan ju vara så att man tar med någon kunnig person som man litar på om man inte har mycket erfarehet av djurköp. Själv har jag fått fått följa med en kompis när hon skulle köpa ett husdjur eftersom hon ville ha med en "expert" på området :P

Linnet
0

Här har vi fullt ibland när folk ska kolla på djur, det är familj, kompisar, farmor, mormor osv. Men det spelar ingen större roll tycker jag. Jag sålde en gång marsvin till en familj med 6 barn. När dom skulle kolla på marsvinet så kom hela familjen, mamma, pappa och 6 barn, varav tre ganska små, mellan 1 och 4 år. Då var det lite kaos faktiskt. Minns även en mamma med tre barn som skulle kolla på marsvin, barnen var nog mest intresserade av att gå husesyn, ställde 1000 frågor, hittade pianot och började spela, hittade skor och började prova osv. det var faktiskt lite irriterande. Och ibland så har man djurtittare som kan stanna hur länge som helst, det ska klappas och kännas och hållas och hållas igen och sen ska syskonet också hålla och mamma, lite jobbigt när barn ska hålla i djuren för oftast kan dom inte hantera dom riktigt. Jag brukar alltid säga att dom får sitta ner på golvet om dom vill ha djuret i famnen och sen får man kolla hur dom håller, för en del barn håller riktigt hårt. Men det är ju också sånt man får finna sig i och oftast är det ju bara roligt.

elin85
0

#21 Låter som du är lite för "snäll". Jag skulle nog tveka att sälja till en familj med små barn (under 5) för jag vill inte att så små barn håller på med marsvinet. Bra att de måste sitta på golvet iaf :) Men jag tycker nog du kan ställa lite mer krav än så :)

Linnet
0

Även äldre barn än 5 har oftast svårt att hantera marsvin och får därför sitta på golvet, är dom under 5 vill jag nog helst inte alls att dom håller alls, dom kan få klappa om jag håller. Oftast finns det ju barn i olika åldrar i en familj och jag tycker visst att man ska kunna sälja även om familjen har små barn, eftersom det är föräldrarna som har huvudansvaret. Eftersom marsvin är ett bra alternativ till första djur så vore det ju konstigt om man inte skulle sälja till barnfamiljer, bara för att dom råkar ha ett litet barn. Det är ju oftast ett äldre syskon som vill ha marsvin.