Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 4840 ggr
[findusen]
0

bada i såpa?

hittade static lice på lille lasse och vill givetvis ha väck det! testade med såpa på marsvinen på jobb när vi hade static där och det funkade, men nu kommer jag inte ihåg doseringen! ska jag spä ut det med vatten eller kleta in ren såpa i pälsen?

har för mig någon här inne har använt såpa mot ohyra… men hittar inte tråden!

Abico
0

Såpa har jag aldrig använt.
Däremot matolja tycker jag fungerat utmärkt när jag haft static här. Då sköljer jag ur med yes diskmedel, det är inte det du tänker på?

Hanna 

[findusen]
0

kan vara det jag tänker på :) men sköljer du ur direkt eller dom får vara oljiga ett tag? :P vi sköljde inte bort det på marsvinen på jobb utan badade av dom någon vecka senare..

Linnet
0

#2 Fick dom ha såpa i pälsen nån vecka då, det funkar ju säkert, men kanske lite obehagligt för marsvinrn, ingen Ohyra kan väl leva i såpig päls.

Abico
0

#2 - Nej, jag "oljar in dom" och torkar av det värsta. Sedan får dom sitta med det i åtminstone en vecka, kan behövas hällas på lite extra olja efter ett par dagar. Viktigt är att man håller det extra varmt och 100% dragfritt eftersom dom inte kan reglera sin kroppstemperatur med olja i pälsen. Så småningom sköljer jag ur med diskmedel.

Hanna 

[findusen]
0

#3 ja precis.. nu var det inte jag som badade dom då så jag är inte 100 på hur dom gjorde, men det måste ju ha varit ungefär som med sebicilen(?),… förutom att det inte funkar! :P

#4 okej, men oljan och såpan måste ju funka likadant.. kvävande! dock känns det inte så jättebra att låta dom sitta så våta o oljiga i pälsen i buren…. :S tänkte tvätta ur med dermocan om en vecka kanske, om det räcker, så får dom en sån dos oxå, plus att det luktar gott :) behöver man ta en omgång såpa till eller detta kväver både djur och ägg?

har precis badat två av grabbarna och det var iinte kul^^

har ett halmhus och en papptunnel som jag inte gärna vill tvätta i såpa.. räcker det att det får stå ett tag, eller det kanske räcker att marsvinens pälsar är oljiga och att dom oljar in huset själv?

och ett trähus har jag, ska jag tvätta av det med såpa?

två av grisarna går lösa på golvet och jag kan inte stänga in dom i en bur.. är lite rädd att dom blir kalla av golvet :S något tips där? kan ju lägga en handduk vid dörren så att det absolut inte kan dra in där, men vi har ett sånt fläktsystem som går till alla rum och som alltid är på, går inte att stänga av… den blåser alltid lite luft, nu sitter denna ovanför marsvinens bur/kisslådor,hus etc, och blåser luften mot dörren, men kan detta räknas som drag? det känns om man håller handen framför utblåset……

FeliciaS
0

Enbart såpa låter inte som om det borde ta static. Men oljebad kväver dem. Jag använde mig av matolja + diskmedel för ett år sedan när jag misstänkte att jag fått med static hem på en gris. Doppa dem i matolja, gnugga in det överallt i pälsen. Handdukstorka dem sedan, ha lite högre värme i rummet än vanligt. Låt de gå med oljan i pälsen en vecka, sedan badar du dem i diskmedel (såpa fungerar säkert det med). På vissa av mina grisar behövdes två diskmedelbad för att oljan skulle försvinna helt.

Giftfritt och fungerande i alla fall :) 

#5 Fast de blir ju av med ohyran, jag kan inte påstå att mina tog särskilt stor skada av det ;) Anledningen till att oljan ska sitta i så länge är för att äggen ska hinna kläckas och kvävas.

För att det ska hjälpa måste du göra rent all inredning. Matskålar i diskmaskin är ju lätt, trähusen tror jag du kan sätta in i ugnen. Jag var faktiskt inte extremt noga (men så såg jag aldrig någon static utan fick bara höra att säljaren hittat det hos sig på en burkompis runt en vecka efter jag hämtat min gris) utan lät bara inredningen stå avskilt.

Jag skulle låtit dem två som går på golvet bo i buren en vecka, hellre det och att de blir av med skiten ;) Du kanske kan sätta upp ett tygstycke/handduk så att det inte drar rätt på dem?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[findusen]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

nu är alla badade och all inredning +rummet städat med såpa! puuh..

trähuset är städat med såpa, men dom grejerna som inte går att städa får stå ett tag så att dom ev. äckeldjuren dör…

har lagt in massa halm till dom och lagt handdukar på golvet som dom kan mysa in sig i.. kan tyvärr inte stänga in marsvinen då buren är på tok förliten.. ja, tills imorgon isf, men inte en vecka.. det är bara en typ 60x40bur som dom använder som toalett och höbehållare..

blandade du diskmedel och olja när du oljade in dom, tänkte mest på att dom försöker ju tvätta av sig, är det ok med diskmedel?

gjorde du en inoljning och sen var det bra? du oljade inte 2 ggr?

såpan är väldigt ojlig(det är ju nån tallolja i) så jag tror den funkar ungefär som matolja… det löddrade dock en del när jag blötte upp det med vatten men det ska ju vara giftfritt och inga marsvin på jobb blev dåliga av det så det är nog lugnt för mina med :)

dock kunde jag inte bada kaninen som bor med grisarna på golvet och delar kiss-/matbur med dom.. för hon har precis fått en dos stronghold i nacken för nåt kli hon hade i huden….

[findusen]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

mys i halmen

FeliciaS
0

#7 Nej, alltså enbart "oljedopp". Efter ca 1 vecka tvättade jag ur det ordentligt med diskmedel.

Fast såpa blir ju inte lika oljigt, och det är ju oljan som kväver staticen… Men jag har ingen aning, förhoppningsvis funkar det ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[findusen]
0

#9 det funkade på jobb, men som sagt det var inte jag som badade dom där så hur det fick till vet jag inte riktigt :P

provar med såpan, men funkar det inte tar jag olja! :) har ju bara hittat på den ena, lasse som är rexblandning och han har så torr päls så jag fick ösa i mer såpa igår för att få det flottigt^^ :P