Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendehantering
Läst 2137 ggr
tenshii
0

Litet marsvin hoppar och skuttar

Jag har två marsvin, ett litet på någon månad och ett på 8 månader. Jag funderade precis på att lägga in en liten ihopvikt tröja i buren som marsvinen kan ligga och gosa på, och när jag lade in den så började den lilla gå fram till den och skutta och sprattla med jämna mellanrum, och bita eller forma den med munnen. Är den glad eller brottas den med tröjan =p? den gör ungefär samma skutt och sprattel som när man ger dem hö fast att den inte springer runt utan den går på samma ställe och gör så nästan hela tiden. Den ger inte ifrån sig några dominanta ljud iallafall =D

Tack i förhand!

Abico
0

Det låter som om hon popcornskuttar av ren glädje :) Allt nytt måste även stoppas i munnen, det kan ju vara jättegott *s*
Jag har alltid handdukar ute i lekhagen till marsvinen, och så fort dom känner tyget under tassarna börjar dom göra glädjeskutt. Det blir inte alls samma effekt när jag städat burarna och dom får nytt spån, även om det blir en del studsande där med, höet däremot blir det alltid mycket glädje över :P Så min teori är att det är just tyget, som är nytt och roigt,  som gör att dom blir så till sig.

En liten varning när det gäller tyg och marsvin är att dom kan tugga i sin trådar, vilket inte är så bra för magen. Fleece eller en såkallad hundfilt är därför bättre eftersom det inte finns några lösa trådar att äta upp.

Hanna 

tenshii
0

Ahh =D tack! Då vet jag :p! Tröjan jag lagt in är ganska tålig och helt oanvänd så lösa trådar ska inte vara ett problem :) SEr väldigt kul ut när den hoppar runt xD Synd att den store inte gör så