fråga ang. Black Himalaya
Jag har jättefina hanar här hemma som bara har black himalaya bakom sig.
Men fastnade nu för en jättefin annan hane som är black h. Men som inte har himmlisar mer bakom sig.
Vilken hona skall man då använda till honom för att man skall få just denna teckning?
Färgerna som finns i hans stam är.
Black lemon white
golden white
Black buff
saffron augoti whit roan
chokolate golden white
lemon roan
Men ingen hel Black Himalaya.
Blev denna hane och hans kullbror.
Vad skall man ha för hona?
Känns kenpigt att fråga eftersom man håller på dem himmlisarna själv men tyvärr inte till 100% isatt.
Hoppas ngn hjälper mig.
Inga frågor är dumma, jag ändrar din rubrik :)
Vet att vi har minst en himalaya uppfödare härinne och ett par stycken som är riktigt duktiga på genetik så förhoppningsvis ska kunna få ett bra svar, tyvärr hör inte jag till någon av de grupperna :P
Hanna
Jag är inte alltid den bästa på att förklara, men jag kan ge det ett försök. :-)
Himalayor behöver inte avlas fram med hjälp av enbart himmisar för att marsvinet ska kunna ge ungar med samma teckning. Andra färger kan också bära på himalaya anlagen.
Det faktumet att han är en himmi betyder alltså att han kan ge himalaya-ungar. ;-) Så länge han paras ihop med rätt marsvin, vill säga.
En black himalaya hona vore väl att föredra om du bara vill ha black himalaya i kullen?
Det finns viss risk för att även ett black himmi par kan ge pe white eller choklad himmi om de båda föräldrarna har blandad stam, men det blir som mest (statistiskt sett) 25% chans för vardera. :-) Alltså minst ca 50% black himalaya.
Men avlar du med en renavlad black himalaya hona som bara har black himmis i stammen minskar risken/chansen för pe white och choklad himalaya avsevärt.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Tack för svaren. Var detta som jag tänkte på.
Då hade jag rätt.
Jag letar djur ifrån andra länder osv.
Så jag får se hur det blir.
Choklad eller black spelar ingen roll, just den teckningen jag gillar.
Har ännu ingen reg uppfödning eftersom jag letar honor.
MVH Johanna

Som #2 skriver så är nog en black himalaya att föredra.
Personligen så hade inte jag tagit in denna hane i min himalayaavel. Jag ser risken för att få feltecknade djur alldeles för stor. Får du in vita (och röda) fläckar så följer det med i generationer. Det visar sig tex som ben vit bläs eller bara en vit klo (vilket är ett diskvalificerande fel).
Det finns (vet ej om hon är såld ännu) en annons på en crested blackhona här på MiF som är himalayaavlad. Hon säljs av Moonlight och den honan tror jag skulle passa till de hanar du har.