Hur mycket kostar dina marsvin?
Precis som rubriken lyder så undrar jag hur mycket era marsvin kostar i månaden (inräknat hö, bottenmaterinal, grönsaker, pellets och annat foder och eventuella andra saker ni köper utslaget per månad).
Maten och grönsaker skulle jag tro blir på 400 kr. Sen spån får jag gratis av pappa men hö blir det typ 100 kr per månad.
Så runt 500 kronor :)
Jag har två marsvin.
Hö ligger nog på max 40kr i månaden (om jag inte blir tvungen att köpa djuraffärshö eller icahö - då är jag snabbt uppe i 500kr…), spån betalar jag inte mer än 60kr/bal för - och det går inte en bal i månaden så lite mindre än 60kr.
Grönsakskostnaderna varierar, under sommaren betalar jag nog inte mer än 100kr/månad. Under vintern blir det mer men jag är osäker på hur mycket, 150kr?
Torrfoder kostar heller inte mycket i månaden, 20-30kr kanske.
max 200kr på övrigt en vanlig månad, då är det burinredning jag tänker på i första hand.
Sedan blir det lite för mycket på utställningar utöver detta ;)
Så det blir väl ca. 500kr i "vanliga" utgifter för åtta marsvin.
Men jag ska väl tillägga att mamma och pappa står för de mesta av kostnaderna: det mesta av fodret och eventuella veterinärkostnader.
Hanna
Hmm svår fråga, jag är så himla oekonomisk av mig haha. Spånet o höet kostar väl typ 2-300, grönsaker är lite svårt att veta för vi delar ^^ Jag veckohandlar till oss alla 4 på en gång o så käkar jag upp lite av deras men det blir kanske 500 per månad så jag lägger nog närmare 1000 kr på dom små liven men det ska ändras nu när nya buren snart är klar då ska jag köpa större påsar me spån o hö för mindre pengar.
Hö och spån kostar mig 100 kronor i månaden. Grönsaker kanske 200 kronor. En påse Critical Care varje månad 150 kronor. Så cirka 450 kronor. Men dom månader jag måste köpa ny pellets så blir det ju mer eftersom en säck pellets kostar 250 kronor ungefär. Och jag har 11 marsvin.
Men egentligen så är det ju inte så för den här månaden har jag lagt ut cirka 1600 kronor hos veterinär. Förra månaden ca 1000 kronor och månaden innan det över 2000 kronor.

Mina egna kostnader:
Hö: ca 20kr
Grönsaker: 40-60kr
Kattsand: 20kr
Foder (oxbow pellets+krosser och kligröt): 40-50kr
Övrigt: (uträknat på i år med burbygge, utställning, småsaker till buren, burmaterial, veterinärkostnader,marsvinsvakt): ca 270kr
= ca 400kr/månad för 4 marsvin

#4 Om du räknar ut vad du betalar i mat+spån per månad och sedan slår ihop alla andra avgifter under året (som jag gjorde ovan) och delar på 12 månader så får du kanske en bättre bild av vad de kostat per månad i år (eller från november förra året).
Fast då stämmer det ju inte riktigt för vissa månader kostar det mig flera tusen hos veterinär och ibland behöver jag ju inte gå till veterinären på flera månader. Jag räknade ju ut en ca summa och den blev 450 kronor. Och ungefär var tredje månad 700 kronor eftersom pelletsen tillkommer då =)
Eftersom jag har gratis hö och dessutom plockar allt grönt utomhus från april t.o.m. september blir matkostnaden låg. Kraftfoder köper jag i storförpackning på Granngården. Utslaget över hela året blir matkostnaden inte mer än 100 kr/månad. Jag har mellan 10 och 15 marsvin.
Spån kostar mig närmare 200 kr/månad, jag byter i burarna ungefär var tredje dag.
Registreringskostnad beror på antal ungar under året, det landar vanligtvis mellan 300 och 400 kr för ett år.
Veterinärkostnad har jag under det senaste året enbart haft för ett friskintyg för en planlagd Norgeresa (som inte blev av). Samt köpt en hel del Virkon och en tub Noviformsalva.
Nya marsvin har kostat mig en hel del det senaste året. Inte för att jag köpt många, men för att deras transport från England respektive Danmark gått på en del.
Min avgjort största utgift är anmälningsavgifter till utställningar. I år har det blivit lite extra mycket i och med att jag åkte till Nordiska… Och då har jag ändå inte med kostnaden för resor till utställningar i sammanställningen i mitt excel-ark över utgifter. Annat än som en liten summeringspost vid sidan av. Men eftersom marsvinsavel och marsvinsutställning är min hobby räknar jag detta på mitt eget nöjeskonto.
Hö får jag gratis, Spånet kostar allt från 0-89 kr beroende på om jag kan ta mig till min systremen det går en bal på 14 dagar
Foder kör med mylsi och havre till mina , Myslin kostar ca 180 kr havren 60 kr det köper jag var annan till var tredje månad och grönsaker går väll på ca 200-300 kr så mellan 500- 600 per månad går nog mina på
men jag har 17 st med just nu =)
Hö köper vi en bal för 20 kr.
Spån 80 kr på Granngården
Kruskakli 7 kr (och då räcker det mer än en månad)
Grönsaker kostar nog upp emot 100 kr varje månad, de blir rätt bortskämda med dyr persilja ;)
Övrigt är kanske 50 kr. Så slutsumman blir cirka 257kr varje månad, Och det är för två marsvin (än så länge)
På sommaren blir kostnaden mycket mindre då det mesta grönt plockas utomhus.
/Amanda & 5 marsvins flickor :)
Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se
Herregud jag får börja skriva upp vad jag köper o tänka om, jag spenderar ju mer på mina 3 småttingar än vad ni me en massa grisar gör 
#11 - Jag tror att det många gånger handlar om i vilka förpackningar man köper saker och ting. Har man bara två marsvin är det inte så jättepraktisk att köpa hem tex. 80kg hö på en gång, även om det är billigt :P Har man fler marsvin så går det ändå åt.
Sedan tror jag att det är lätt att spendera en hel del på grönsaker om man inte har så många marsvin. Det blir inte riktigt lika viktigt att hålla koll på vad grönsakerna kostar, eller leta efter billigaste priset - det är ju ändå bara två marsvin och så mycket äter dom ju inte (trodde matte ja ;)) Själv köper jag nästan alla grönsaker på Lidl, där har dom bra priser. Jag tittar också gärna efter vad som säljs billigt när vi får hem reklam från affärerna och planerar grönsakshandeln därefter.
Hanna

Mycket beror ju också på vad man räknar med i priset. Många här i tråden har ju bara räknat med mat och inte saker som utställningskostnader, veterinärkostnader, burar och burtillbehör och annat. Enligt mig måste man ju slå ihop alla kostnader på ett år och sedan räkna ut en månadskostnad av det, annars får man ju inte ut ALLA kostnader man lägger på marsvinen bara så att säga en "normal" månad utan diverse aktiviteter och veterinärbesök. Det blir lite missvisande då. Ex om man lagt ut 2500kr på veterinärbesök en månad och 1100kr på en utställning under året (inklusive bensin) så blir det ju i snitt 300kr/månad bara av dessa två stora utgifter. Några vill inte heller räkna med utställningarna, men jag anser att det borde göras, för har vi inte marsvinen skulle vi ju inte kosta på en utställning, så de hör ju till marsvinen.
Kan ni inte försöka räkna utifrån detta? 
Jag har 9 vuxna och två småttingar.
En spånbal kostar 67kr och räcker en månad ungefär och då byter jag spån en gång per vecka och har ett lager på ca 5 cm.
En höbal 50kr en sån räcker ungefär en månad ibland mindre.
Grönsaker kostar ungefär 200kr per vecka (vinterhalvåret) eftersom jag ofta köper närodlat och ekologiskt så kostar det mer men endast de bästa är bäst nog åt mina fina smågrisar. På sommaren blir det väl 50kr per vecka eftersom jag plockar grönt från naturen.
Pelletsen har jag inte ens räknat på men jag köper Lottiepåsar från Granngården och blandar i vanlig havregryn i det så va kan de bli… kanske kring 20kr per vecka.
Det landar på ca 67+50+800+20 = 937 kr per månad. Shitpommfritt alltså.
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Ha, ha. Den uträkningen vill jag inte ens göra om jag ska räkna med allt. Marsvin är min hobby och det får kosta. Min mans jakt kostar säkert mer iaf.
Det blir ju lite svårt att räkna ut månadskostnaden utifrån engångskostnader eller eventuella kostnader när man inte vet marsvinens livslängd eller jur länge man kommer ha dom :P Jag betalade över 2000 i veterinärkostnader för några veckor sedan men jag kanske inte behöver gå till veterinären på 2 år nu det vet jag ju inte. Eventuella köp i framtiden såsom mysrullar, nya trähus o sånt vet man ju inte innan heller. Det man vet är återkommande kostnader såsom mat, hö, spån o grejs :) Lättare att räkna på det.

#15 Var fick du summan på 800kr ifrån? :)
#17 Jo,men jag menade ju just månadskostnaden för i år (från november 2008).
#18 Jaha, då kan inte jag va me för det kommer inte jag ihåg :P Trodde det va månadskostnad oavsett månad el år hehe, vad man i allmänhet brukar spendera på dom, saker som dom måste ha som alltid kostar. Men sak samma, jag orkar ändå inte räkna nu :P

#16 Det är ju ingen som påstår att det inte får kosta. Marsvinen är ju självklart en hobby för alla här på mif. Jag var bara nyfiken på vad olika personer lägger ner för pengar på sina marsvin :)
#18 på grönsakerna per månad ju. =)
--------------------------------------------
I det är inte medräknat: mina tre gallerhagar, shampon, kammar, transportburar, nya bokhylleburar/burskåp varå varannan dag typ eller annan inredning.
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
Okej då, la till utställnings-, transport-, veterinär- och "nya marsvin"kostnader och kom upp i nära 10 000kr på ett år…
Men det känns lite missvisande med tanke på att veterinärkostnaderna skenade iväg så i somras, det var flera år sedan jag behövde ta någon marsvin till veterinär innan dess.
Månadskostnaden blir drygt 800kr i månaden med dessa avgifter inräknade.
Hanna

#22 Ja, det blir missvisande för varje år, men för i år blir det ju rätt månadskostnad :)

#15 Oj, det blev en del, har inte räknat här, men jag vet att en foder (pellets) till 14 kaniner och 14 marsvin+ lite ungar går på ca 250:- för en månad, hö har jag fått nu senast från en bonde vi känner och spån från granngården eller stenwalls i storpack. Grönsaker blir ju inte att man räknar riktigt vad det kostar, men basgrönsakerna för mina marsvin är vitkål och morötter, som ju är relativt billigt, sen blir det ju annat också (äpple, gurka, sallad mm. men inte i så stora mängder. På sommaren blir det grönt utifrån för det mesta.
#24 Köper också från Stenvalls, ska kolla på granngården nån gång om de är nån skillnad. =)