En liten fråga
Hej!
Jag och min sambo har tänkt att skaffa två marsvinsflickor. Och så undrar jag om det är bäst att skaffa två systrar eller ifall det kvittar om de är släkt?
Tacksam för svar!
/thelottis

Det kvittar om de är släkt, bara de trivs med varandra, och honor brukar ofta gå ihop speciellt om ni ska skaffa småttisar :)
Okej, då vet jag =) Tack för snabbt svar =)

Det finns massor med marsvin som inte har något hem, så jag rekommenderar att du kollar på t.ex. www.eragons.se, som är en omplacering för marsvin och ligger i Göteborg.
Det finns såklart omplaceringar på andra ställen i Sverige!
Marsvin lever oftast längre än man tror (5-7 år) och då kan det vara smart att kanske börja med två gamlingar från en omplacering, innan man vet vad man ger sig in på :)
Äldre marsvin har oftast mer personlighet, och tänker du bara skaffa två så kan du tänka över om du inte ska ha två hanar istället. Många tycker att hanar har mer personlighet. Vill du ha fler så skaffar du honor, som passar bättre i flock.
Själv har jag två honor och en kastrat, och det är hur bra som helst! Jag kan skaffa fler tjejer, men har ändå en stabilitet i flockledaren Kalle.
Lycka till!
#3 : Vi har lite erfarenhet av de små sötisarna. Min sambos familj har haft marsvin.
Sen har jag läst på så många ställen att det är vanligare att hanar blir osams. Och det hade varit så himla tråkigt om man måste skilja på dem.. =/
Jättebra att det finns såna här omplaceringar, men jag tror ändå att vi vill ha två bebisar.
Tack för ditt svar!
#4 - Två hanar fungerar i regel precis lika bra ihop som två honor. Min erfarenhet är att folk ganska ofta flyttar isär hanar och klassar dom som haniga och bråkiga alldeles för fort. Alla marsvin måste få tid att lära känna varandra och ihopsättningar går ofta stökigt till, dvs. det kan vara en del tandklapper och sådant utan att det är något fara. Sedan kan jag inte påstå att mina hanar är bråkigare mot varandra än mina honor är. Hanarna håller visserligen på och småtjaffsar hela tiden men honorna kan vara riktigt jobbiga när dom brunstar (kissar ner och uppvaktar varandra). Is i magen är vad som behövs. När man fått lite mer vana kan man lättare höra och se hurpass allvarliga "bråken" som förekommer är, tycker jag.
Hanna
#4 Jag kan inte annat än hålla med #5 om att hanar går att ha ihop, precis som honor.
Hos omplaceringshem finns ibland även marsvinsungar :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Hej igen!
Skulle bara skriva att vi idag har skaffat två jättefina tjejer =) Fifi och Toffee =)
Verkar gå bra ihop, men ibland kan Fifi vara lite taskig och ta hö från Toffee medans hon äter på det…är det vanligt att de gör så?

#7 vad roligt för er!:)
Tja ibland kan mina också va lite sådana, och sno mat från den andra. De kan vara lite taskiga mot varandra ibland helt enkelt, och så länge de inte börjar fajtas på riktigt är det ju inte ett problem:) (Vilket ju inte är så vanligt som tur är)
Måste bara fråga en sak till..
Börjar bli lite rädd att Toffee kanske inte är tjej ändå..
Båda kuttrar som vanligt…det där mysiga ljudet. Men Toffee gör nåt annat dovare läte(låter nästan som en bil som inte kan starta, hehe) och går långsamt runt Fifi och nosar henne i rumpan.. =P Enligt böckerna vi har hemma så stämmer det bra in på beskrivningen av "rumba"..
Eller gör honor så på varandra också?
Och isåfall hur länge brukar det hålla på..
Tacksam för svar!
Honor brukar väl göra så när de bestämmer rangordning?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#11 Ingen aning faktiskt :) Jag har för mig att mina honor lät sådär i början när de skulle bestämma rang, alla lät och dansade runt i början.
Men kolla en extra gång så du är säker på att detta är två honor så du inte får någon otrevlig överraskning
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

#11 Honor kan ofta låta så när de är högst i rang eller vill "diskutera" rangordningen. Sedan kan de också göra så när de är brunstiga. Det behöver iaf inte vara en hane :)
Det är bara det att hon som låter så är inte den som är bestämmande..
Vi köpte dem igår, så jag har inte kunnat ta upp dem än. Har hållt på nu på morgonen och klappat dem lite. Men de blir ju rädda och skuttar iväg. Så jag kan ju inte kolla än..
Hur länge brukar det här lätet hålla på då? För som sagt så köpte vi dem igår och då höll hon ju på och hon har gjort det idag också ett par gånger..
Vilka söta små flickor :) Hur gamla är dem? Kommer de från djuraffären?
Det kurrande ljudet du beskriver är dominansläte, i min lilla honflock låter det så rätt ofta. Är du osäker på könen tycker jag att du ska vända på dem och kolla istället, om de ser likadana ut.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#15: Tack =) De är ca 8 veckor. Japp, från en djuraffär. Men måste ju tillägga att det var en väldigt bra djuraffär, kunnig personal och djuren såg ut till att ha det väldigt bra.
Jag ringde dem idag och ska åka dit imorgon så ska hon hjälpa mig att se vad det är för kön på dem. Hon sa att ibland tar folk upp dem och då kan det va så att de "hoppar" tillbaka i fel hage. Så om det nu är så att det är en hane så skulle vi få byta till en hona..
Idag var Toffee nästan lite aggressiv mot Fifi. Hon öppnade munnen lite precis som om hon "hotade" Fifi.
Som jag har skrivit innan så har ju Fifi varit mer bossig…kan det va så att Toffee vill visa att hon också kan bestämma?
Många frågor.. =P
Jättesnällt att ni svarar så fort som ni gör =)

Ja det är ju bra att dubbelkolla könet, har jag ju själv också märkt!;)
Hihi, men marsvinsmunnar är väl nästan alltid öppna?? Mina kan ibland klappra med tänderna för att visa att den inte vill ha den andra för nära. Men det är helt normalt vad jag vet, de bara visar att de inte vill mer.
Jo, men hon liksom gapade mot Fifi.. Nu för en stund sen hoppade de på varandra och bråkade. Fifi blir ju såklart irriterad när Toffee är så nära hela tiden och då bråkar hon tillbaka. Så det var nästan lite "slagsmål".. =/ Nu vilar de i vars en hörna i buren precis som om de är sura på varandra..
Jag är så rädd att de ska bita varandra..
Är det verkligen vanligt att de håller på så här i början?
Och när brukar det lugna sig?

#18 Det är helt normalt, att de kivas i början. De jan kuttra och vicka på rumpan, gapa och visa tänderna, hacka tänder, jaga varandra och ibland även bita varandra och rycka loss pälstussar. Inget att oroa sig för.
#19: Okej, hoppas bara det inte håller på så länge till.. Vill ju att de ska kunna vara vänner =)
Men det är klart, man förstår ju dem lite…de två blir utvalda av ett helt gäng och nu ska de helt plötsligt bo ihop bara de två.. Vi människor tjaffsar ju också ibland =P

#20 Lite kiv och nafsande mellan varandra är en naturlig del av deras flockbeteende och kommer alltid finnas kvar. Kommer något gott in i buren är de inte så villiga att dela med sig utan att kivas lite. Men de kommer att finna en balans, en kommer ge med sig och gå undan för att undvika strid.
De har bott i en större flock med klar rangordning. Nu när de har plockats ut och flyttat till ett nytt hem så är det nya omståndigheter och en ny rangordning som ska göras upp.
Men glöm inte heller att de är djur. Det kan se tjafsigt ut med människomått, men är helt normalt marsvinsbeteende. Man ska inte förmänskliga beteendet hela tiden.
Okej, kanske ser värre ut än vad det är.. Men Toffee håller fortfarande på att dansa rumba..
Om en liten stund ska de in i sina kartonger och så ska vi tillbaka till djuraffären och kolla så att de verkligen är flickor.. =P
Tack för alla svar!
Jag kommer säkert med fler frågor snart =)
Hej igen!
Skulle bara säga att det var två hanar…det var någon i djuraffären som hade råkat blandat honor o hanar.
Tog faktiskt beslutet att lämna tillbaka dem och vänta på att de får in nya honor.. Hon vågade inte ge oss av honorna som var där iom att de kanske är dräktiga..
Känns jättesvårt.. Men vi var ju inställda på att detta var honor…och det var ju verkligen det vi ville ha från början. (Även om det är dumt att man är sån och vill ha ett visst kön..)
Sen har vi ju bara haft dem 1½ dag så vi har ju inte hunnit lära känna varandra.. Hade vi haft dem längre så hade man inte klarat av att lämna tillbaka dem..
Nu sitter man o funderar på om man har gjort fel.. Men det är ju egentligen han som sålde dem till oss som har gjort fel och inte kollade en extra gång..
Hon som är gnagarexperten där kunde verkligen inte förstå detta..
Usch ja, jag är så himla känslig när det gäller sånt här.. Men jag hoppas att vi snart får två flicksvin så man kan bli lite glad igen..

Än en gång får man bevis för varför man ska köpa djur från uppfödsare och inte från djuraffär.. :-p Var bor ni? Jag skulle absolut rekommendera er att leta reda på en uppfödare i närheten och köpa marsvinen därifrån istället.
Är inte det minsta förvånad faktiskt det är så typiskt djuraffärer. Jag säger precis som Luneas försök att hitta en uppfödare istället. Kan de inte klara av en sån enkel sak som att hålla hanar och honor i olika burar tycker jag inte man ska gynna den affären.
Jo, jag vet att de flesta här inne tycker det är bättre med uppfödare.. Men nu var det faktiskt inget fel på djuren i sig och inte heller på djuraffären…men han som sålde dem till oss (han var ju ansvarig för en annan del i affären) dubbelkollade aldrig och det var där det brast.. Men de borde ju ha mer koll på ifall kunder plockar upp djuren och lägger ner dem i fel hage.
Det var den finaste djuraffär jag har varit i och djuren såg ut till att ha det väldigt bra och hon som var ansvarig för gnagarna var väldigt duktig och kunde sin sak, absolut! Men som sagt så var det ju inte hennes fel..
Vi bor i Malmö, denna affären ligger lite utanför..
Jag har kollat lite efter uppfödare i närheten men verkar inte finnas så där väldigt nära..
Nu kommer de alldeles säkert kolla femitelva gånger så att det verkligen är flickor =P Så det kommer ju säkert bli att vi tar två flickor därifrån.
Men vet någon härinne om det finns en bra uppfödare nära Malmö? Kan ju vara bra att veta..
Finns en massa uppfödare i närheten av Malmö! Titta under uppfödare på SMFs hemsida, under Sydväst.
Faktum är att hela Skåne är ju pyttelitet och med fantastiskt bra allmänna kommunikationer. Så det finns ingen som helst ursäkt för att inte köpa från uppfödare.
Läs artikeln här på forumet så förstår du varför det inte är bra att gynna zoobutiker. Oavsett hur "fina" de ser ut på ytan…
Gå in på SMFs hemsida och kolla uppfödarna där. Jag har inte så jättebra koll på Skåne men Duetten´s har jag samarbete med och hon är jättebra, Pony Tail´s har jag också en känsla av är super bra men jag vet inte hur långt från Malmö de bor, Skåne i allafall.
Okej, tack för tipset! Dock verkade det inte vara några som hade virvelmarsvin i Skåne.. Bara en, men på hemsidan stod det att uppfödningen var vilande.. Vi vill ju ha ett virvelmarsvin och ett slätt.
Finns alla uppfödare på den sidan eller kan man hitta fler nån annanstans?
Jag kan ju inget om uppfödning så därför undrar jag…ni som föder upp, varför ger ni namn till de marsvinen som ska säljas? Förväntar ni er då att köparen kommer att ha det namnet kvar eller "är det okej" att köparen själv kommer på ett annat namn?
Lite nyfiken bara.
Har läst artikeln och kan absolut tänka mig att det förekommer i många djuraffärer, dock inte i alla…det hoppas jag inte iaf.
En sak till jag tycker det är oerhört oseriöst av djuraffären att låta kunder ta upp och lägga tillbaka djur i burarna. Sånt måste ju personalen göra! Är det fri gosning där eller? Förlåt men jag blir riktigt arg när jag läser det där och för mig känns det inte som en bra djuraffär utan tvärtom en riktigt oseriös och dålig djuraffär!

#31 Jag håller med, det låter inte så bra att kunderna får vara och plocka själva med marsvinen och sätta tillbaka dem i burar. Sådant ska inte få förekomma!
#30 - För mig är det helt sjäklart att mina marsvinsungar ska få namn. De är ju inga saker utan mina bebisar. Hundvalpar och föl har ju också namn när de säljs. Sedan kallar jag inte många av mina marsvin för stamtavlenamnet till vardags; Sweet Miss Blue heter Tilda, El Dorado heter Donken, Pia Sava Kvast heter Irma och IceT heter Kira.
Men att sälja djur som helt namnlösa, det tror jag inte bidrar till att höja marsvinens status - tvärtom. Namnet är ju en del av identiteten hos varje individ.
Hanna
Nä, det står ju klart och tydligt på skyltarna att kunderna inte får ta upp djuren…men inte alla som bryr sig om det tyvärr. Jag skulle aldrig få för mig att lyfta upp djur som jag inte känner.
Förstår att ni vill namnge marsvinen, men det jag är mest nyfiken på är ifall kunderna får lov att döpa dem till nåt annat? Eller om ni som är uppfödare vill att de ska ha namnen som ni har bestämt?
För när man har bestämt sig för att köpa ett litet djur så brukar man ju ha några namn på lager som man har suttit och klurat ut =P
#34 Självklart är det fritt fram för köparna att byta namn, i alla fall för mig och jag tror även för de flesta andra! :-)
Är de däremot registrerade i SMF kommer de alltid heta vad uppfödaren döpte dom till "i stamtavlan". Det namn den nya ägaren kommer på är alltså bara ett slags smeknamn som man säger till vardags. Jag skriver härstamningsbevis till mina oreggade bebisar och där blir det samma sak - det jag döpt marsvinet till heter det "på riktigt". Sen är det fritt fram för köparen att döpa om och kalla de andra saker.
Jag tycker du ska googla lite på "marsvinsuppfödare+skåne" t ex. Det finns ingen anledning att hålla sig till endast registrerade marsvinsuppfödare, det finns en hel drös seriösa som än så länge bara arbetar för ett godkänt uppfödarnamn och andra som inte anser att det behövs. De behöver inte vara mindre seriösa för det, det är upp till dig som köpare att besluta var du vill köpa dina marsvin och alltså ser som seriöst.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
#34 Jag döper naturligtvis mina marsvinsungar det är självklart av många anledningar. De säljs ju med registreringsbevis och då behövs ett namn men köparen får naturligtvis döpa om sina djur väldigt många gör det och det får de ju så gärna.
# 35 och 36: Okej, det var mest det jag var nyfiken på =P Men nu vet jag =)
Okej, ska kolla lite på Google. Tack tack.

Misstänkte nästan att det var hanar, det kändes som typiskt hanbeteende det du beskrev, även om honor också kan kuttra och vicka på rumpan, oftast i samband med brunst.

Sydväst har utställning i Folkets Hus i Landskrona nu på lördag (den 28/11), där kommer att vara flera uppfödare och vanligtvis finns där marsvin till salu. Kom dit och titta och prata med några seriösa uppfödare istället för att stödja en djuraffär.
Du hävdar att djuraffären är bra och att de tar väl hand om sina djur etc.
Du köpte två "honor" som visade sig vara hanar- detta skyller djuraffären på att "han som sålde har ett annat ansvarsområde" och det accepterar du. Jag tycker inte att det finns någon ursäkt för detta.
Om man inte har den kunskapen som krävs för något så enkelt som att se vilket kön det är på djuren- då ska man inte heller sälja dem. Det är iaf vad jag anser.
De vågar inte sälja de honor som de har i dagsläget för att de är rädda för att de är rädda för att de är dräktiga?!? Det här är ju helt, jag vet inte vad- finner inga ord för det.
Nu har du "beställt" två honor därifrån? Hur lång leveranstid är de på dem? Vet du var de kommer ifrån? Eftersom de kan ta så specifika "beställningar" (en virvel och en slät) tycker jag att det verkar vara oerhört stor risk att det är från grossister de köper in sina djur- är grossistavel verkligen någonting som du vill stödja?
Du säger också att det inte är något fel på djuren? Hur vet du det efter att ha haft "dina honor" i 1½ dygn? Vet du/djuraffären vad som ligger bakom dessa djur- om det finns ärftliga fel? Tandfel är ett exempel på vad som är relativt vanligt på grossistproducerade djur.
Du skriver också att det inte är något fel på affären, ändå fick du både fel kön på de djur du köpte samt även veta att de inte vågar sälja honorna de har för att de kan vara dräktiga- om inte det gör att det är fel på affären så vet jag inte vad som behövs för att klassa in i att vara fel…
Självklart gör du som du vill- det är självklart ditt val, men jag rekomenderar dig att tänka efter både en, två och tre gånger innan du tar beslutet att köpa djur i en djuraffär.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
#39: Oj, oj, oj vilket påhopp…känner mig som värsta skurken här..
För att göra ett par saker klart…jag har inte beställt två specifika honor utan hon skulle ringa mig när de fick in nya marsvinshonor. Alltså skulle hon inte ta in ett virvel och ett slätt bara till mig.
Sen är det väl bra att de inte säljer de honorna som finns just nu eftersom det finns en risk att de är dräktiga?
Det var inte djuraffären som skyllde på att han hade ett annat ansvarsområde…det var jag som skrev det i inlägget bara…som fakta…att det var så.
Sen skriver du att jag inte ska stödja djuraffärer som gör så här.. Men varför ska jag stödja en uppfödare som föder upp marsvin för att de ska se ut på ett speciellt sätt så att de kan ställas ut? Det tycker jag är fel. Spelar det egentligen nån roll om en virvel inte sitter på "rätt" ställe. De är väl söta ändå?
Tänk om människor kunde hålla på så.. "Para sig" med nån snygging så man kan få fina barn med perfekt utseende så att de kan va med i skönhetstävlingar..
Nu kommer alldeles säkert en hel drös med "seriösa" uppfödare hoppa på mig =P Enjoy!
#40 Huvudfrågan är inte uppfödarnas avel anser jag.
Utan hur de marsvin som zoobutikerna säljer har haft det. Upprepar vad jag informerat om i ett tidigare inlägg:
* grossister har flera tusen avelsdjur. Honorna går i ständig avel vilket betyder att de paras om inom några timmar efter att de fött.
* grossisterna har ingen kontroll över om honor och hanar är släkt.
* grossister har ingen koll över när ungarna är födda utan plockar ihop dem i lådor till butikerna när de ser "lagom" stora ut. De kan alltså vara för små - bara ett par veckor - eller så stora att de redan blivit dräktiga genom avelshanen som går i buren ihop med honorna.
* långa transporter. I många fall finns underleverantören till grossisten nere i Europa (Polen, Slovakien etc)
* de djur som inte zoobutiken får sålt skickas tillbaka till grossisten, får sitta trångt (finns dokumenterade exempel på 17 marsvin i en bur med ytan 0,38 m2, alltså en yta laglig för max 2 marsvin) och eländigt tills de blir ormmat eller bara avlivade.

#40 Nog borde den som sålde marsvinen till dig ha kollat så att det verkligen var två honor. Sen tycker jag det verkar konstigt att dom skulle ha honor som kunde vara dräktiga, det betyder ju att dom har haft honor och hanar tillsammans. Att ha djuren så att kunder kan plocka upp dom är ju helt fel, har aldrig sett nån djuraffär som har det så, oftast är ju djuren i ett annat inglasat rum dit man inte kan komma in som kund, bara titta genom glasruta. Så i mitt tycke är en sån djuraffär inte bra.
Köper du av en uppfödare så vet du ju lite mer om djuren, får träffa föräldrarna osv. Själv föder jag bara upp till kel, ser det som ett alternativ till djuraffärerna, som jag tycker har alldeles för lite kunskap. Djurmagazinet här i stan rekommenderar att man ska ha bara ett ensamt marsvin, vilket ju som alla här vet är helt fel. Dom rekommenderar helt fel foder, säger att man ska ha salt och mineralsten osv. Mina djur behöver inte se ut på nåt visst sätt, det är ofta blandraser, virvlar som sitter lite hur som helst är bara charmigt, så jag betraktas väl inte som särskilt "seriös".
#41: Och du vet att det är så här på alla ställen eller?
Du skriver att huvudfrågan inte är ang uppfödarnas avel..nä den är inte om någon djuraffär heller..
Men som i väldigt många trådar på det här forumet så spårar det ur när uppfödarna hoppar på alla som "stödjer" djuraffärer. De kan verkligen klämma in det i vilken tråd som helst.
# 43 Jag vet att det är såhär grossisterna har det, ja. Det har jag officiell dokumentation på.
#42: Visst, absolut skulle han ha kollat så att det var honor. Och jag tänkte inte heller på det, jag var ju så glad o uppspelt för att vi skulle skaffa två småttingar =)
Men jag bara känner mig så påhoppad av andra här, precis som jag är skyldig för att jag satte min fot i den här djuraffären…
Så som du skriver att du föder upp tycker jag låter mycket bättre. Tycker att marsvinen är söta vilken färg och hur många virvlar de än har.
Har aldrig förstått det här med utställning. Ägarna vill väl ha nån form av bekräftelse..
#44: Okej, på alla ställen då eller?
#43 För övrigt tycker jag det är tråkigt om du känner dig påhoppad.
Jag tycker att förslaget i #39 om att besöka utställningen i Landskrona nu på lördag 28/11 är alldeles utmärkt. Där kan du i lugn och ro titta på olika marsvin, i din egen takt bestämma om du vill prata med någon utställare/uppfödare/besökare eller inte.
Jag kan nästan garantera att det kommer att finnas marsvinsungar till salu på utställningen också. Säkert inte bara renrasiga heller.
#46 Varför tvivlar du på vad jag säger? Alla grossister, ja.

#44 Jag hoppas verkligen att inte alla djuraffärers djur kommer från såna massuppfödare, jag vet ju att det finns djuraffärer som tar djur från privata uppfödare också.
#45 Nej men det är ju inte så konstigt att man går till en djuraffär, ingen ska behöva bli påhoppad för det, vet man inga uppfödare och vill köpa djur, så går man ju dit.
Utställningar är ju bara ett enda stort jippo, har varit och tittat nån gång, men skulle aldrig ställa ut nåt djur, vare sig det gäller marsvin, kanin eller hund.
#45 Jag har 3 stycken djuraffärsmarsvin från 2 olika affärer o dom är jättefina :) Jag tyckte att affärerna verkade bra, djuren hade det rent o fint me en massa hus, hö o grönsaker o en stor yta. Honor o hanar va noga separerade o jag är helt övertygad om att där inte var några grossistdjur. Det var ett reportage om den killen som har djuraffären där jag köpte dom 2 första o han verkade vettig.Han hade heller inte kaninerna me marsvinen som dom annars brukar ha tyvärr. Där jag köpte min minsting fanns det 2 stycken som såg snarlika ut min tjej så dom va säkerligen syskon (annorlunda grå färg) sen va där en miniliten o en stor mamma, den lilla fick man inte köpa för den va inte gammal nog o skulle va me sin mamma. Sen va det nån svart sötnos. Dessa va tyvärr ihop me kaninerna. Han försäkrade sig om att jag verkligen hade fler djur hemma annars fick jag inte köpa bara en.
Där jag köpte min bur ville jag haft en mindre bur för jag visste inte om lagen men dom sa att har jag 2 stycken måste jag ha den stora buren(den känns nu väldigt liten så jag vet inte hur jag tänkte när jag ville ha mindre !).
Nu kan jag ju hålla me om att man inte borde sälja djur i affärer alls för det gör man ju inte me hundar o katter men det där me grossistdjur är det inte alla affärer som sysslar me. Jag gillar det där me keluppfödning av icke perfekta djur för dom är så charmiga :)
#49: Skönt att någon mer än jag tycker så om utställningar..
Var inne och tittade på din hemsida…söta marsvin du har =)
Synd bara att du bor så långt bort.. =P
Jag tycker också att det känns tråkigt om du känner dig påhoppad, jag tror inte att det som skrivits var menat och riktat just mot dig, den uppfattningen får jag när jag läser. Så ta inte åt dig :)
Jag kan tycka att det är bra att trådarna "spårar" ur lite, speciellt i detta fallet så man får veta ännu mer, kanske på saker man från början inte tänkt på, och på så sätt kunna få fler uppfattningar.
Det du skriver här:
"Men varför ska jag stödja en uppfödare som föder upp marsvin för att de ska se ut på ett speciellt sätt så att de kan ställas ut? Det tycker jag är fel. Spelar det egentligen nån roll om en virvel inte sitter på "rätt" ställe. De är väl söta ändå?"
Tycker jag inte stämmer, de flesta uppfödare jag känner till och även läst om här är väldigt mån om djuren även om de nu råkar ha en virvel fel här och där eller om färgen inte blev som det var tänkt, hellre en medveten avel än denna grossistavel som Myosotis beskriver.
Sen över till ämnet, jag tycker det är jättekul att läsa att du ska ta hand om två små marsvinsflickor, synd att det i början inte blev riktigt. Jag råder dig att kolla denna artikel så du själv också kan se könet på djuren direkt i affären om du tar marsvin därifrån, så det inte blir samma misstag igen.
Lycka till!
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
En åsikt till om utställningar, jag kan inte tro att djuren tycker om dessa, det är enbart för matte eller husse. Har en kompis som ställer ut katter, först åker dom långt o sen är dom på utställningen hela dagen o klämmer o känner, tittar o grejar me katten som säkerligen hellre ligger hemma på överkastet o slappar.
#50: Det låter ju verkligen jättebra =)
Jag har också bra erfarenheter av djur som är köpta i djuraffär. Min kanin och hamster var från djuraffärer och mådde bra! Kaninen blev 9½ år. Mina föräldrars undulat är från en djuraffär och är verkligen världens goaste! Tam, mysig, kvittrar och pratar en massa.
Tänkte bara förtydliga lite av vad Myosotis skrev. Alla som använder sig av grossistuppfödare har sådär som hon beskrev. MEN alla djuraffärer använder sig som tur är inte av dessa uppfödare utan brukar ta in från närliggande uppfödare, folk som fått bäbisar oplanerat, ompalceringar osv.
Så alla djuraffärer har det inte så :-)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#54 Dom behöver definitivt inte leva kortare tid för att dom är från affären, det beror ju väldigt mycket på ägaren (o att det inte är grossistdjur då).
Killen som föddes hos mig blev bara 2 år för han fick flytta till en gård på landet i utbyte mot en tjej därifrån som i sin tur blev 7 år. Hade jag behållt killen hade kanske han blivit 7 år medan tjejen på landet blivit betydligt yngre. Tjejen från djuraffären blev 5 år för hon fick nån sjukdom som inte gav me sig, nått me magen va det.
#52: Ska försöka att inte ta åt mig =) Men det är lätt hänt..
Jag kan ju inget om uppfödning, men visst är det väl så? Att de parar den och den med varandra för att det ska bli fina ungar som kan ställas ut?
Och jag är ju emot utställning av djur så därför skulle jag inte vilja köpa marsvin (eller något annat djur) av en uppfödare som sysslar med utställning.
Och jag har googlat efter marsvinsuppfödare i Skåne och vad jag har hittat så är det bara såna som även föder upp till utställning..
Sen är jag ju inte beredd att åka landet runt för att köpa två små sötisar.
Tack för tipset om artikeln! Och tack för ett trevligt inlägg! =)
#55: Okej, men det ska jag ta reda på när hon ringer från djuraffären.
#57 Det är oftast inte så att de bara parar vackra exemplar med varandra så ungarna ska följa rasstandarden, utan vad jag förstått så är det oftast så att man parar två individer med olika temperament, färg, form osv så de kompletterar varandra så ungarna som föds blir ännu bättre. Uppfödare jobbar oftast med att utveckla rasen, så de blir starka och friska och om de dessutom blir utställningsmaterial så brukar de flesta uppfödare bli glada.
En grossist (som affärer ofta anlitar) är ju som sagt helt okunnig och marsvin därifrån har oftast något fel, det kanske inte märks med engång men efter något år kan tandfel osv dyka upp.
Nä vill du inte stöjda någon som åker på utställningar så ska du inte göra det, jag har aldrig varit på någon utställning men jag kan tänka mig att det där är stojigt och stökigt för marsvin som inte är vana. Fast å andra sidan kan jag tycka att det är lite kul att veta att marsvinet man köpt från en uppfödare kanske är i top 5 bland alla marsvin i Sverige. Det känns som statusen höjs lite då.
Men jag tipsar också om utställningen, har du inte varit på en marsvinsutställning förr så passa på att åka dit om det nu var i närheten! Då ser du hur det går till, du behöver inte köpa något djur där men kolla kan ju vara en idé, det finns säker uppfödare där som även har keldjur med sig eller hemma som de inte föder upp för utställning.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#59: Okej, men innan jag gör nåt så ska jag som sagt fråga djuraffären när de ringer. Och skulle det va så att marsvinen kommer från en grossist så tänker jag inte köpa dem.
Jag vill helst även undvika att köpa från utställare..
Så vi får se vad som händer =P
#60 Standardsvaret brukar vara "från en uppfödare". När man frågar mer säger de att de tyvärr inte kan berätta, men att det är "en jättebra uppfödare".
#61: Men om hon säger så, så får man ju säga att man tyvärr inte köper deras djur då.

#62 Det finns uppfödare som inte ställer ut. Jag ställde aldrig ut mina eller hade avel för det syftet heller. Alla uppfödare har inte hemsidor och annonserar på tex blocket. Kika runt o se vad du kan hitta. Personligen skulle jag behållit grabbarna du först hade hemma. Hanar är mycket coolare till sättet än honor
! Blir oftare större personligheter än honor. Lycka Till med sökandet! Ha inte bråttom så kommer du hitta rätt! ….jo,bra att inte uppmuntra grossist handeln av djur..de far mycket illa….
#62 Det är jättetråkigt att du känner dig påhoppad för det är inte meningen. Kritiken är inte riktad mot dig utan mot djuraffären som klantat sig mer än lovligt. Synd att du känner att du måste försvara dem men det var säkert trevliga människor du mötte där och vi har ju inte mött dem personligen så vi ser ju bara felen som du mycket lättare kan bortse från eftersom du fått ansiketn på personerna som klantat sig.
Att du inte gillar utställnigar och rasavel är okej du får absolut tycka som du vill. Men jag är en uppfödare av rasdjur och jag ställer ut mina djur så jag känner mig just nu lite påhoppad av dig också så jag vill försvara mig lite jag med… Jag föder upp en variant som är nästan omöjlig att få perfekt kanske kommer jag aldig att vinna en prisrosett på rasutställning, så svårt är det! Det betyder ju att nästan alla ungar som föds hos oss kommer att säljas till kel. Detta vet jag mycket väl men alla är lika välkomna ändå och det viktigast är ju att de är friska och glada. Söta så det räcker är varenda en och alla är värdefulla för mig!
Anledningen till att jag föder upp rasdjur och siktar mot ett utsendemål är att det är roligare helt enkelt än att bara slump para och jag har stamtavlor så jag vet från början att jag arbetar med friska djur! Åker på utställningar gör jag för att checka att jag verkligen tänker rätt med mina mål men mest faktiskt för att träffa andra trevliga människor med samma hobby! Marsvinen på utställningarna är djur som är mycket hanterade och tama. Jag tycker inte marsvinen verkar stressa upp sig på utställningarna alla ser påtagligt lugna och trygga ut faktiskt.
Det viktigaste för mig med hela marsvinsgrejen är och har alltid varit att jag tycker jättemycket om marsvin och vill leva med marsvin och naturligtvis att de ska må bra och vara lyckliga!

#64 Visst vill man ju ha friska och sunda djur, men det där att dom ska se ut på ett visst sätt, det har jag aldrig förstått. Jag försöker givetvis också få fram djur som jag tycker har fina färger, vill gärna ha flerfärgade och har dom sen ett fint, sött ansikte och fina sloköron så är det ju bara ett plus. Men dom marsvin som jag tycker är fina, skulle nog ingen rasuppfödare tycka är fina och vise versa, jag kanske inte tycker att deras marsvin är så fina i mina ögon. Så det handlar om helt olika värderingar. Inget av mina marsvin har stamtavla, ett par av mina kaniner har det, men dom flesta har bara härstamningsbevis. Dom som ändå vill ställa ut kan ju göra det fast i petklass. Man märker ju fort vad det är för färger som är mest efterfrågade och då föröker man få fram det. På kaniner är det enkelt, att förutsäga vilka färger det blir om man vet stammen, men med marsvin är det värre, då det är svårare att förutse vad det kommer för färger och ungarna blir ofta helt olika sina föräldrar, men det är lika spännande varje gång. Är inte alls insatt i marsvinsgenetiken, då det verkar vara jättesvårt.
#65 Jag tycker nog att det låter som du har lite färg och form mål på dina kullar också även om du inte jobbar mot en rasstandard. Det är nog ingen större skillnad på grundtänket mellan oss tror jag. Jag har ju hittat en rasvariant som jag tycker är himla läcker, sånna vill jag ju ha och enda sättet att få dem är att göra dem själv ju!
Jag vill verkligen understryka att jag inte tycker att det på något sätt skulle vara fel att föda upp petmarsvin tvärt om men det är viktigt att veta att man har friska djur och det kan vara svårt om man inte har stamtavla. Jag gjorde ju det tidigare men måste säga att just jag tycker att det är roligare att föda upp rasmarsvin.

#65 Jo givetvis vill man föda upp söta små ungar, så är det ju alltid så klart, vore ju konstigt annars, men det har ju ingenting med rasstandard att göra och det blir ju oftast blandisar. Söker man efter två kelmarsvin, så vill man knappast ha ex två svarta släthåriga marsvin, utan man vill ha flerfärgade, gärna virvliga och olika färg eller teckning.
#67 Det är olika det där. Jag tycker inte alls om virvliga marsvin men det är jag det. Släta mer eller mindre helsvarta har jag gott om och de är superduperfina! Ja, jag förstår vad du menar att du föder upp så söta marsvin som möjligt och så varierat som möjligt och att det är det folk vill ha. Ja, det är nog sant att de vill det. Jag kör den mer egoistiska stilen och föder upp det jag vill ha men det går att sälja dem också men det är lite svårare det är nog sant.
Jag skriver under på det Godisgrisen skriver (möjligtvis inte på det om utställning, men det hör inte hit) :-) Hade inte kunnat skriva det bättre själv.
Till Thelottis, så vill jag att du ska förstå att varför alla trådar "spårar ur", som handlar om djuraffärer, är för att folk här inne är måna om marsvin! Jag mår illa vid tanken på hur grossistdjur har det och om jag kan stoppa den aveln så gör jag det - genom att inte stödja djuraffärer. Det är inte något vi har fått för oss här på forumet, något vi bestämt att här inne ska vi hacka på alla som köper från djuraffär. Nej, det handlar om att upplysa och ibland lyser frustrationen igenom. Jag tycker inte att det är ett dugg konstigt, och om du sätter dig in i situationen och ser hur vi menar så kommer du förstå :-)
Om du inte har bråttom, som Asa-s skrev, och tar dig tid att hitta och besöka en uppfödare du känner att du kan lita på, så kommer du hitta två raringar ändå som kommer sätta sig i hjärtat på er. Som Godisgrisen sa så föds det många keldjur hos uppfödare, även de som har en vanlig och "lätt" ras, och de är inte på något sätt mindre värda (enligt någon). Sen måste jag slå ett slag för hanar med, skulle jag välja att bara ha två marsvin så skulle det definitivt vara hanar :-)
Lycka till!
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
#68 Jag kan säga som ägare av kelmarsvin så vill jag själv köpa olika färger. en släthårig helsvart kan ju va jättesöt att ha, jag tycker om svarta marsvin men jag skulle inte vilja ha 5 helsvarta släthåriga marsvin för det blir ju tråkigt. Gärna en salig blandning av både färg o ras :) (nu när du pratade om svarta släthåriga marsvin vill jag hemskt gärna ha ett ^^)

#60 Jag tror inte att du ska tänka så. Alla utställare är inte uppfödare av rasmarsvin. Jag ställde ut mina djur för ett tag sedan för kul skull, jag hade inte förberett dem speciellt mycket. Ställde en i ras och hon fick nedslag just på att hon inte var så förberedd, dvs noppad i pälsen och sådant. Men jag skulle aldrig kunna noppa ett marsvin för att hon ska bli fin till utställning det gör ju ont! Dessutom tycker jag det är lite fusk, man borde ställa dem som de är. Så därför struntar jag från och med nu i rasutställning. Däremot kan jag tänka mig att ställa fler gånger i pet då det bara visar att man sköter djuret bra och att djuret har bra temprament. Det tycker jag är bra inför avel snarare än att ha en fin ras :) Det jag vill säga är att alla utställare inte jobbar för en "perfekt" ras utan vissa kan jobba för ett "perfekt" temprament. :)
Om det finns något problem med att köpa marsvin från uppfödare så belyser vi det här just nu. The Lottis vill ha två unga honor en virvlig och en slät punkt. Det är hennes val och om det är viktigt för henne tycker jag att hon ska skaffa just det. Det är då det blir problem hon kommer antagligen att behöva hitta två uppfödare därför att de flesta inriktar sig på bara en ras och variant det måste liksom bli så för att uppfödarna kan inte ha hur många marsvin som helst man måste begränsa sig. Detta tycker jag är det enda som kan vara jobbigt med att köpa från uppfödare. Sist jag var på en utställning sålde jag ett marsvin en nonself till en familj som ville ha en slät och en teddy. Så på utställningen skulle the Lottis kunna lösa det lilla problemet.
#69 Tack det värmde! Och det du skrev i ditt inlägg kan jag skriva under på också, så klokt och bra!
För mig kvittar det vad en utställare jobbar för…jag kommer ändå att va emot utställning. Det är ju bara till för ägarna. Djuren får inte ut något av det. De fattar liksom inget av vad de har där att göra.
#63: Jo, klart att vi kunde behållt pojkarna. Men nu var vi så inställda på att ha två flickor (tramsigt kanske). Vi hade döpt dem till flicknamn, köpt grejor till buren med prinesskronor på, hehe.
Senaste djuret vi hade var hane (hamster) så nu ville vi ha honor.
Men jag kände mig otroligt dum när jag hade lämnat tillbaka dem…som att jag övergav dem. Men som tur var hade vi dem bara 1½ dag så vi lärde ju inte känna varandra särskilt mycket.
Bättre att de kommer till nån som vill ha hanar och som ger dem pojknamn =P

#73 Tycker du inte att det är bra att man avlar på bra temprament? Låter som du helt enkelt vill ha djur från djuraffären så då är det väl bara att ge sig med goda råd och nya vinklar. Synd :/
#74: Satt precis och läste i en annan tråd om temprament…och det var nån som skrev att det inte finns nån som endast avlar på bra temprament och sen är det väl ganska lugna djur? Så hur mycket mer lugna kan man göra dem?
Jag har kollat efter uppfödare här i Skåne. Finns ingen som har det jag letar efter precis…alltså en virvel och en slät och en uppfödare som inte ställer ut. Fanns en här i tråden som bara födde upp till kel och inte alls till utställning, men hon fanns liksom i andra delen av landet.
Ni får det verkligen att låta som det är ett brott att köpa i en djuraffär och alla era negativa tankar om det får mig nästan att inte vilja ha ett djur överhuvudtaget…

#75 Men kan du inte förstå hur vi tänker då ang djuraffärer? De flesta djuraffärer tar in grossistuppfödda djur vilket innebär att du inte har någon koll alls på hur djuren är uppvuxna, vad de har för bakgrund, ev sjukdomar i släkten, hur gamla de är osv. De har dessutom ofta transporterats mycket långa sträckor under usla förhållanden. Är det något som du vill stödja?
Tycker du alltså att det är mer okej att köpa djur från en grossistuppfödare med många hundratals marsvin som bor trångt, kanske blir parade alldeles för tidigt osv än att köpa från en uppfödare som visserligen avlar efter en rasstandard (vilket är hemskt enligt dig) men där marsvinen mår bra, bor i stora och rena burar hos någon som är kunnig och ser om något är fel med marsvinen, där du ofta kan få se både mamma och pappa och kanske även mor- och farföräldrar till dina marsvin? Du kanske inte kan hitta den ultimata uppfödaren för dig men då får man kanske undersöka vad som är det näst bästa alternativet. För mig skulle det vara självklart om jag blev tvungen att välja mellan grossiostuppfödda djur och djur födda hos en seriös uppfödare.
#76 Mycket bra skrivet!
#76: Självklart förstår jag det, jag tycker också att det låter hemskt så som ni beskriver att det ofta är hos grossister. Om marsvinen har det så dåligt där så får de ju iaf komma till en kärleksfullt hem…men massa hö och gott. =)
Det är ju som när man adopterar barn. (även om man kanske inte ska jämföra) De har ju ofta levt under hemska förhållanden, men sen får de komma till ett hem fullt av kärlek (i de flesta fall iaf.)
Det är väl det som betyder mest i längden?
Men är det verkligen så illa hos alla? Vad finns det för grossister, ni som vet? Kan man läsa om dem nånstans? Hade jättegärna velat göra det.
Eftersom här nu inte finns någon i närheten så innebär det att jag antagligen skulle behöva åka utanför Skåne för att köpa marsvin och det blir ju också en lång sträcka för de små.

Ojojoj vilket diskusion det här har blivit nu då!:S Har inte läst precis allt nu men thelottis #75 Jag understrycker det som Binaijs skrev i inlägg #69 att varför det "spårar ur" i trådar som handlar om djuraffärer. Tycker du kan ta en titt på det om du nu redan inte läst det.
Jag tycker verkligen inte att det är nått fel på att "rasavla" och att man parar djur som man tycker passar bra till t.ex utställning, men bara om de är FRISKA djur (vilket en SERIÖS uppfödare ser till att de är och inte har massa skadliga sjukdomar och så liknande)
Jag ställer inte ut, men skulle kunna, och det jag tror är att man genom att ställa ut ÖKAR marsvinens status- vilket är super! Djuren bryr sig ju inte om de vinner massa priser men människorna tycker det är kul, och genom t.ex utställningar kan man sprida BRA kunskap om marsvin!(och marsvinen mår ju inte direkt dåligt av att åka på utställning, de vet ju inte varför de är där och tror inte de bryr sig särskilt, men då ska ju marsvinen vara vana vid mycket berörning också!) Men alla får tycka precis som de vill och jag vill absolut inte vara taskig eller negativ mot dig thelottis.

#78 Hmm… Om du känner att du vill "rädda" marsvin eller göra en god gärning så tycker jag att du ska vända dig till ett omplaceringshem istället för att stödja grossisterna. Det finns massor av marsvin som har blivit övergivna eller behöver omplaceras pga allergi osv. Ta hand om två såna grisar istället!
Alla som köper sina marsvin från djuraffärer som tar in grossistupfödda djur stödjer ju dessa grossister vilket i sin tur leder till att de kan fortsätta med sin verksamhet. Om ingen skulle köpa marsvin i djuraffär däremot så skulle inte djuraffärerna köpa in fler marsvin från grossisterna vilket då skulle innebära att de inte får sälja så många marsvin och, om man drar det till sin spets, därmed måste stänga igen sin verksamhet - viket ju vore fantastiskt bra!
Myosotis har skrivit ett inlägg ang grossister men just nu hittar jag inte det. Någon annan som har koll? Sökfunktionen verkar inte funka.
#79: Nä, men precis som du skriver så får man ju faktiskt tycka som man vill 

#81 Jag gillar inte heller utställningar. Marsvin är rätt så lättstressade och hur kul/stressande är det inte att sitta i en trång duvtransport från ottan till sena kvällen? Bara för att tillfredställa människans ego?? Har varit runt på en del utställningar o tittat men nej,inget för mig. Däremot så har jag köpt djur från uppfödare som ställer ut en del djur. För de jag hittade hade det kanon fint till djuren. Brydde sig mycket och genuint om dem. Hellre köpa av någon som ställer ut sina djur och älskar dom än att köpa grossistdjur som bor lika trångt som grisarna de visar på tvn just nu. Skitigt och inavlade..utan grönsaker. De tar ofta besiar för tidigt från mamman när inte ens slutat dia…Djuraffären här kollade på djur hos grossisten och fick se fyra små ungar…de vägde 120g st. Jag har haft ungar som vägt det när de föddes….Massuppfödning/grossistverksamhet bland smådjur är ingen påhittad myt. Jag tror säkert att du förstår varför det blir upprörda kännslor? Skulle vi börja sälja hundar,katter i en liten bur i djuraffärerna oxå? Då åker gärna folk till uppfödare och köper….När det gäller tex hund. Jag gör ingen skillnad på djur som djur. De är lika värda och ska ha lika hög status. Inget levande är väl slit o släng vara…som en gammal tv??

#82 Ja 120 gram är ingen ovanlig födelsevikt, får ofta ungar som väger däromkring. Det är ju förskräckligt om det går till så som ni säger, om bara allmänheten fick upp ögonen för det så tror jag ingen skulle köpa från djuraffär längre. Sen även att dom kanske fraktas långt också, vilket ju blir väldigt stressande för djuren. Jag hade en kaninköpare i somras, som jobbade på djurmagazinet, men sa att därifrån vill hon inte köpa och det säger väl en del.

Kruxet är ju att då vill folk köpa o "rädda" dem o ge dem ett bra hem. Visst,men då uppmuntrar man grossisthandeln.Skulle önska att Insider eller nått sånt program gjorde ett repotage…..tror dock att det är väldigt hemligt för annars skulle det bli ramaskri…de håller på i det tysta verkar det som.

#84 Ja i och för sig kan det bli så, men hur ska man få stopp på det då.
Det är ju ganska lite marsvinsuppfödare här uppe i norr i alla fall, det är ju lite synd för då måste ju folk köpa från djuraffär, vet inte var djuraffären här tar sina djur ifrån. Fast ibland har dom svårt att få tag på ungar också. Djurmagazinet ringde till mig en gång och behövde marsvinsungar, dom hade sett min annons på blocket, men jag hade inte några kvar och även om jag haft så hade jag inte velat sälja dit. En annan gång ringde det en karl från Haparanda och ville köpa fyra kaninungar, det var alla jag hade just då, sa att hans barn skulle ha var sin och ville ha ett bra pris. Blev lite misstänksam, sa att dom ev. var tingade, kollade upp namnet och berättade det för en klasskompis som är från Haparanda och hon visste ju direkt att det var han som ägde djuraffären i Haparanda. Sen ringde en kvinna några dar senare och sa att det var från djuraffären i Haparanda och att hon skulle hämta kaninerna. Jag sa att dom redan var sålda och hon blev jättesur.

Det har varit svårt att få tag i marsvin för djuraffären här med ibland.(Östergötland) Kanske för att de helst köper från små uppfödare och privatpersoner. Grossisten tar de i nödfall och de små ungarna tog de hand om. De skötte dem utmärkt. Men jag tycker inte om försäljning av djur i affärer. Hur bra de än försöker att vara så är det samtidigt "affärer" de gör och måste gå med vinst. Samtidigt kan nog inte djuren dra in mycket pengar… De skulle ha uppfödare som de rekomenderade..våran rekomenderade mig när de inte fick tag på djur.

#86 Nej, jag tror inte heller att dom tjänar just nåt på djuren dom säljer, utan det är ju tillbehören, burar, mat mm. som dom tjänar pengar på.
Jo, det vore ju en jättebra ide att dom i stället skulle kunna tipsa om uppfödare.
#85 De flesta zoobutiker i övre Norrland köper in sina marsvin från en av de stora grossisterna (en av de grossister som i sin tur hämtar ungar från östeuropa…). Grossisten kör med egna bilar upp till Umeå, sedan skickas djuren vidare med bussgods till Luleå, Kiruna etc.

#88 Djuraffären i Umeå säger att djuren kommer från en uppfödare i Haparanda som föder upp till affärerna i Umeå och Luleå.

#88 OK, hörde nånstans att det fanns nån uppfödare i Haparanda som levererade till djuraffärer i Norrbotten, men jag minns inte om det var marsvin eller kaniner.
Det låter ju helt galet att ungarna inte ens föds upp i Sverige.

#89 Ja, du har också hört det, då är det ju inte så lång transport i så fall.
#89 Jag föreslår att du frågar zoobutiken om kontaktuppgifter till den uppfödaren. Det finns inte - vad jag känner till - någon marsvinsuppfödning i Haparanda med kapacitet att leverera till zoobutiker.
Enligt nätsök finns inte heller någon kaninuppfödare i Haparanda, åtminstone ingen som är registrerad i Kaninavelsföreningen.

#92 Alla uppfödare har ju inte heller hemsidor :) Det är troligen en oseriös uppfödning med många avelsdjur eller en grossist som leverar till flera djuraffärer, kanske även över landgränsen :/ Men jag tror faktiskt på att uppfödningen finns i Haparandra för det har de hållit fast vid hela tiden. Men i vilket fall är det Lååång transportsträcka mellan haparanda och Umeå. Men det finns ju ingen uppfödning i närheten så djuraffären måste ju få tag i djuren någonstans, om man ser det ur deras synvinkel :/