[Fråga.] Lakeland & Skinnys
Nu är detta bara av ren nyfikenhets fråga. (Villig att lära mig om detta.) Alltså inga planer på avel/bli uppfödare direkt.
Jag fått hem en otroligt vacker Marsvins kille Benny och har då par frågor hoppas jag har ställt dom i rätt inlägg nu.
Benny har en stamtavla som ser ut så här:
(Frågorna ställs då under efter stamtavlan.)
Namn: Benny
Ras: Lakeland, släthårig
Färg: Black/golden/white
Född: 2008-01-05
Regg. nr: OS 681900/08
Kön: Hane
Uppf: Anneli Pettersson-berg
Fader
Namn: Gideon
Ras: Skinny
Färg: Black/golden
Reg. nr: SK 6717/07
Uppfödare: Stina Klingse Risell
Moder
Namn: Caviecares Millan
Ras: Lakeland
Reg. nr: OS 67277/06
Färg: Golden/white
Född: 2006-11-01
Uppfödare: Lena Siversson
----------------------------------------------------------------
Frågorna:
Vilken hona skulle passa Benny bäst:
Ras? Färg? mm
Kan man då ta en helt rosa (Förlåt kan inte namnet på denna färg! Bara rätta mig här för lära mig.)
Med mörka ögon?
Går det då med ett helt naken marsvin utan hår alls någonstans? Om det ens finns? Kanske är en annan ras som inte heter Skinny?
Jag skulle (hypotetiskt om det var så jag var ute efter avel då vilket jag inte är i dagsläge.)
Vilja få fram rastypiska Lakeland & Skinnys går det att få detta eller är det mer dröm? (Om man kollar på Bennys stamtavla.)
Skulle det gå att då få fram utan ljusa ögon?
Går det att avla Lakeland med en annat likvärdigt Lakeland eller blir det något annan "ras"?
Vilka raser så säga kan man få fram av Benny?
(Beroende på vilken hona man valt förståss.)
Hoppas någon här kan förstå mina frågor något så där svårt förklara helt sina frågor man har i huvudet.
//M
Vilken hona som skulle passa bra,
beror väl på vad du vill med kullen :-)
Du vill alltså(hypotetiskt) få fram rastypiska skinnys och lakelands? Innan man ger sig in på något sånt är det nog bäst att man ställer ut lite, så att man vet vad som är rastypiskt. ;-) Men det kanske du hade tänkt då, ifall det skulle bli något du skulle vilja göra i framtiden.
Bra att veta är ju då att lakeland inte är någon "ríktig" ras med utställningsstandard än, den går ännu som ostandardiserad(ost) och det är därför ganska svårt att veta vad som är rastypiskt för att vara en lakeland och inte. Det är ju meningen att de som ställer ut i ost-klass ska hjälpa till att "forma" rasen och standarden, genom att visa vilken typ man strävar efter osv.
I nuläget tror jag att de flesta mest använder lakelands till att bättra på skinnysarnas typ och få lite större avelsbas. Tror att detta kan bero på att lakelands inte bara ger lakelands i sina kullar. Det gör det lite svårare att "renavla". Men det är bara jag som spekulerar nu förstås. Och så är det ju en så ny ras.
Iaf, för att besvara dina frågor…
När man ställer ut skinnysar spelar inte färgen någon roll, den gör ingen skillnad på utställningsresultatet(dock är det givetvis bra att tänka på att färgbestämma rätt ändå!). Typ och nakenhet är det som prioriteras.
Och menar du ljusa ögon=rödögt? Ja, det finns ljusa marsvin med mörka ögon också :-P
De är precis som alla andra marsvin, bara att de saknar päls och ser ut och beter sig kanske lite annorlunda pga det. Men de kan fortfarande ha samma färger som alla andra marsvin, osv.
Lakeland ger som sagt aldrig bara lakelands i sina kullar. Den enda kombinationen som bara ger lakelands är om man tar ett hårigt marsvin som inte är lakeland(dvs skinnybärare) + skinny.
Detta kan man få med lakelands:
skinny + bärare = 50% skinny, 50% bärare
bärare + bärare = 50% bärare, 25% skinny, 25% vanlig
bärare + vanlig = 50% bärare, 50% vanlig
Din skinnybärare(lakeland) kom till i en skinny + bärare kombination. Han är lika mycket skinnybärare som sin mor.
Sen är ju frågan vad du skulle vilja ha för ungar av dessa möjliga kombinationer? Tror att skinny + bärare är det du skulle vara mest intresserad av?
Jag föreslår att du läser artikeln om skinnys här på sajten.
Det finns en annan ras som är fullständigt naken, baldwin. Dock tros rasen vara sjuk på något vis(läs mer i denna tråd). Enligt mig är det ganska dumt att avla den rasen då.
Jag hoppas att jag inte glömt något nu eller uttryckt mig fel någonstans. :-)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Ska jag redigera bort stamtavlan ur ditt inlägg, då den tydligen inte gjorde någon större skillnad för ditt svar? ;-) Det spelar ingen roll vad för raser/färger som ligger längre bak i det här fallet.
Den långa stamtavlan gör nämligen tråden lite mer svårläst.
#1 - Oj det var mycket att läsa men bra svar tycker jag dock kan ta tag att förstå sig på allt i denna text men jag läser om och om igen. (*Trög ja jag vet.* Jag kan skämta om detta lever med dyslexi gjort det så pass länge.)
Jag är glad att en så pass kunnig svarade då man har så här kluriga frågor i ens huvud.
Så kom lite fler frågor då:
Så för min/Bennys del spelar det då ingen roll vad för hona jag skaffar till han alls?
Men om jag nu skaffar min en Skinny hona vad kan det då ge för ungar? Alltså vad ska jag tänka på när det då gäller hennes stamtavla?
Kan man avla fram några andra renrasiga av Benny?
Ja så klart man skulle vilja komma ut på utställningar för att lära sig mera av allt det ju självklart dock är det mycket svårt för mig att göra det då varken jag eller min man har bil eller ens körkort och så har man en ganska stor familj där av så blir det inte aktuellt heller med att bli uppfödare eller då avla…
//M
#2 Du vet bättre i detta fall så gör så som det blir bäst.
*Tack*
//M
#3 Jo, jag gick igenom ganska mycket och försökte hålla det så sammanfattat som möjligt, därför blir det kanske lite mycket att mata in i varje mening. :-P
Så för min/Bennys del spelar det då ingen roll vad för hona jag skaffar till han alls?
Beror som sagt på vad det är du vill ha :-) Vill du bara ha lakelands efter honom, så spelar det ingen roll. Hälften av ungarna i kullarna efter honom skulle statistiskt sett bli lakeland ändå.
Lakeland är en s.k. skinnybärare, dvs den bär på anlag för nakenhet(skinny). Med ett naket marsvin eller en annan skinnybärare kan en lakeland ge skinnysar.
Du sa att du isf skulle vilja ha skinny också, så därför är det nog bäst att para honom med en skinnyhona. Det är dessutom lättare att skilja lakelands och nakna marsvin åt, än lakelands och vanliga håriga marsvin. Den enda skillnaden mellan de två sistnämnda är ju att lakelands har lite strävare päls.
Men om jag nu skaffar min en Skinny hona vad kan det då ge för ungar? Alltså vad ska jag tänka på när det då gäller hennes stamtavla?
Rent statistiskt sett… (det kan alltså bli annorlunda fördelning av raserna i kullarna i verkligheten)
- Parar du din lakelandhane med en skinnyhona blir hälften av ungarna lakeland och hälften av ungarna skinny.
- Parar du din lakeland med en annan lakelandhona blir hälften av ungarna också i denna kombination lakeland. En fjärdedel blir skinny och en fjärdedel vanliga, håriga marsvin.
- Parar du din hane med en vanlig marsvinshona blir även här hälften av ungarna lakeland. Den andra hälften blir vanliga marsvin.
Hoppas du förstår bättre när jag skriver det sådär istället för med procentuell statistik
Det finns väl ingenting speciellt du måste tänka på bara för att du vill få fram bra lakelands eller skinnys. Det du måste tänka på är väl mer de grunder som gäller alla som avlar för att få fram så rastypiska, friska marsvin som möjligt med bra temperament:
- Att marsvinen i stammen är friska psykiskt och fysiskt(så att risken för ärftliga sjukdomar eller personlighetsstörningar inte är lika stor).
- Att marsvinen i stammen varit relativt bra rasmässigt.
- Att ditt eget marsvin är friskt, rastypiskt och har bra temperament.
- Att ev. avkommor blivit friska, har bra temperament och är ganska fina rasmässigt.
Detta är då också krav på Benny, för att han ska "vara värd" att avla på när man har de målen.
Sen finns det ju krav på en som uppfödare när man tar kull också, men det frågade du inte om och det är dessutom ett ämne jag kan prata om jättelänge(för länge), så det tänker jag inte ta upp. :-P
**Kan man avla fram några andra renrasiga av Benny?
**Som Benny ser ut(ganska släthårig, korthårig) skulle man kunna få skinnys, skinnybärare, self och nonself efter honom. Även crested, om den andra föräldern har crest.
Lika lång text som förut nu, men med mer mellanrum och lite mer förklarande, förhoppningsvis blir det mer lättläst så.
Jag redigerar bort det bakre ledet av stamtavlan då. Det viktigaste var bara att veta att han har skinnys, skinnybärare och nonself i stamtavlan.
Tack tack för du tar dig tid och svarar på mina frågor och ja detta blev mycket lättare att förstå och ta in.!
Och ja jag frågar dig då om jag kommer så långt om kraven på en uppfödare men det vet jag att det måste vara det med (Har varit med kaf och ställt ut kaniner dock bara någon gång då.) Kan erkänna det var ganska tufft att vara utställare på sätt och vis.
Och Benny måste väll ställas ut för att bli klassad som en okej avels hane?
Om man inte då är som många inte tycker om "hobby uppfödare/en kulls prov" ja du förstod nog mig där. *Hoppas*
#6 Tack
//M
#7 Man kan använda vilka hanar/honor man vill till avel, det finns inga utställningskrav som kategoriserar dem hur de är som avelsdjur. Det är mer uppfödarens mål och tycke som bestämmer.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#8 -okej trodde det var snarlika med alla djur som ställs alltså ett av kraven för att få avla för vad jag förstår så är nästan alla mer eller mindre mot "enbart hobby uppfödare/Kelis uppfödare" då trotts att man då kan ha all bra informationer och kunniga så är det svårare för dom att få sälja sina djur eller hur?
Det svårt att stå för att vara en sådan då för man inte anses vara seriös nog om man inte är registrerad uppfödare har jag fel?
Så man behöver inte ställa ut för att få avla alltså man ska inte uppnå viss utställnings poäng för att få avla?
För jag anser att alla som tar en eller flera kullar oavsett om dom är registrerade eller inte så måste man få prova på det först innan man riktigt går på det stora så säga. Men då anser jag även att man ska ha bra kunskap och har läst på samt ställt alla "tusen frågor" och fått alla dessa "tusen svar" innan man ens funderar på att gå in på dessa planer för jag anser man ska vara noga som person oavsett vad man en börjar med.
Man bör ha all den viktigaste kunskapen innan man startar något för att ge djuren och sig själv det bästa möjliga det är inte bara att göra hur som hälst då detta är levande varelser som man bör ta hänsyn till och även ta reda på om man har tiden, pengarna, platsen, kunskapen nog för att minimera riskerna med till exempel förlossningsriskerna, vitamin brist riskerna och andra hälsorisker som kan bli.
Även ha bra kunskap och vetskap om att kunna hitta bra och seriösa hem där dom får vara två och två om inte fler och även se till ge ut bra kunskap till dom nya ägarna så dom är insatta på det stora ansvar som dom tar sig ann, så jag anser oavsett vad du har i planerna så bör du tänka mycket och länge på för och nackdelarna och allt som hör till en avel och även allt runt om kring detta så där av är jag "besvärlig här" med alla mina för vissa kanske underliga tjatiga frågor Men det för att jag vill lära mig och vill ha mer kunskap om dessa djur även om jag kanske inte direkt fattar så bra ja dåligt förklarat men ni kanske förstår mig trots allt utan att garva allt för mycket.
Det jag vill säga är jag tacksam för alla som tar sig tid att svara på mina frågor och är glad för att ni kan och vill för hur annars ska man kunna lära sig nya saker om inte ni fanns?
Ni som undrar hur jag sedan ska minnas allt så kan jag säga jag kopierar era svar här och har dom i mapp i datorn som jag sedan kan läsa senare ja när jag vill påminna mig själv om dess kunskap och svar jag fått.
Nu vart det lite kanske utanför denna tråd och långt beklagar hoppas det okej!
//M