Nässlor till marisarna?
Hej. Jag läste artikeln om bra grönfoder för c-vitamin till marisarna. När jag går vidare via länken för att titta på vilka växter somär GIFTIGA och markerade med rött och har rubriken ge aldrig de här så står BÅDE brännässla och nässla med. Hur ska jag tänka då?
En annan växt som står med som giftig är smörblomma, hur giftig är den tänker jag då, för när jag köper hö till mina marisar så är det den här hösten lite smörblommor i påsarna. Ska jag ta tillbaka höet till affären eller?
Kossor som betar brukar lämna alla smörblommorna kvar i hagen så något fel är det tydligen på dem :-)

Aldrig jag har hört att brännässlor skulle vara giftiga.
Brännässlan kan man ju även koka god soppa på.
I så fall är det bara marsvin som brännässlan är giftig mot?
Själv tar jag alltid vara på brännässlor, jag torkar knippen som jag sen ger både hästen samt smådjuren. Fast marsvinen har aldrig varit glada för det.
Smörblomman är giftig. Kan mycket väl tänka mig att den kan slinka med i ängshö. Men tror inte att det är i mängd som är skadligt.
Vill tro att grupper av Smörblommor tas bort efterhand om ängen är tänkt till att ta hö på. För smörblomman är ju som sagt giftig för alla djursorter och har en förmåga att bre ut sig.
Marsvin 4-ever
.

Tror inte alls på att brännässla är giftig.
Smörblomman är inte giftig när den är torkad och det gör alltså inget om det skulle finnas med i hö.
Tack för era svar. Jag provar med nässla, får se om de gillar den 
Jag vet inte om nässlor är giftiga färska, men de ska definitivt inte ges färska. Smörblommor däremot är giftiga, inte så extremt som många odlade blommor, men torkade är de precis som nässlor helt ofarliga :)
Mina grisar älskar nässlor, under våren/försommaren plockar jag massvis och torkar för att ge dem under vintern när det inte finns grönt att plocka utomhus. En riktigt bra c-vitaminkälla, som visserligen inte täcker behovet av färska grönsaker.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

man ska bara tänkla på att c-vitamin förstörs och försvinner i kontakt med syne och solljus. Så jag är osäker på om man ska torka och spara om man inte ger annat med mycket c-vitamin i . någon som är mer kunnig kannske kan svara?
Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus
Nja, alltså det är en sak om C-vitamin i t.ex. vätska blir utsatt för syre/solljus. Då försvinner det fort.
En annan sak med C-vitamin som en beståndsdel inuti en växt. Visst, en del försvinner vid torkning och lagring. Men inte allt.
För torkade nypon har jag hört siffran, 20% (en femtedel), gällande hur mycket C-vitamin som finns kvar jämfört med färska nypon.

ok. då vet jag :P
Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus
För att inte bränna sig, har jag hört att man ska nypa av toppen på nässlorna och sen plocka dem. Då bränns de inte.
Har inte provat själv - än.
Jag tror att man ska ge nässlorna när de är färska, för då är det mest vitaminer i dom, precis som med allt annat grönt i naturen.
#8 - De gånger jag gett marsvinen nässlor har jag hängt de upp och ner i fönstret i en vecka så att det torkar. Jag vet inte om det går att ge färska, det får någon annan svara på.
Hanna

Jag hänger också upp mina nässelknippen för torkning innan jag serverar det.
Marsvin 4-ever
.
Jag ska prova sen att ge de lite nässlor
De får absolut inte ges färska!
Jag brer ut mina på ett bord på tidningspapper om jag torkar en stor mängd samtidigt, annars hänger jag mindre knippen i fönstret ;)
Mvh Felicia
Oj då, jag trodde det var som med gräs. Men nu vet jag!
Så de små kan äta brännässlor? Det var mer än ja viste om. Vet dte finns kvar ute, så det är bara att plocka, låta torka riktigt och ge de små?
Mycket intressant detta, alltid lär jag mig något nytt. :)
Förövrigt hoppas jag ni får en fin helg allihopa!
#15 Jadå, det går bra :) De som finns nu på hösten brukar visserligen inte vara överdrivet fräscha, men hittar du några bra så. Annars har jag förut köpt i en djuraffär (ett par år sedan nu visserligen men det finns ett märke som säljer torkade nässlor förpackade på påse).
Mvh Felicia
Jag ger både kaniner, gerbiler och grisar nässlor. Mina jättekaniner äter dom själv när dom är lösa i trädgården och bränner sig nada. Till småkaniner och grisar låter jag nässlorna ligga och vissna lite grand, så dom fortfarande är färska men inte sticks. Dom blir sladdriga fort inomhus och alla djuren gillar dom. Om detta skulle vara farligt vet inte mina grisar om det. Har nu gris nr 5 och 6. Grisarna tidigare har blivit mellan 5 och 8 år gamla och ätit massor av nässlor…
På sommaren plockas det massvis av nässlor här hemma för att sedan torkas och ges till marsvinen, de älskar det :)
/Amanda & 5 marsvins flickor :)
Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se