Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1148 ggr
marsvin2008
0

Atsuma kurrar

och vickar lite på rumpan upptäckte jag nyss.

Är det nu som jag ska vara vaksam på ifall han försöker rida på någon av honorna och isf sätta han med något av mina killpar??

Han blir 5 veckor imorgon (26/11) och väger idag 271gram.

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

diva
0

Det är nog dags att flytta honom till killarna för han håller nog på vara könsmogen

godisgrisen
0

Om han är mer än fyra veckor och kurrar skulle jag flytta honom omedelbart!

FeliciaS
0

De marsvinsbebisar som varit hanar som fötts här (i två kullar) har börjat kurra vid 3-4 v ålder och jag flyttade ut dem 4 veckor gamla. Det är vad jag har hört att de flesta uppfödare gör, förutsatt att dem visat tecken på könsmognad. Jag skulle flyttat ut honom med detsamma.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

marsvin2008
0

Men han är ju så liten fortfarande. Ja, då flyttar jag han ikväll och hoppas att storkillarna är snälla me lillbebben min.

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

FeliciaS
0

#4 Men om han har börjat visa tecken på könsmognad så :) Får han fortfarande dia?

Vilka ska han få flytta in till? *nyfiken*

Mvh Felicia

marsvin2008
0

Nej det var ett tag sen jag såg någon av dem dia. Båda dricker vattej och äter allt som de vuxna gör. Han får tillfälligt flytta in till mina två lunkahanar, de är lugnast och nästa vecka ska han ju flytta hem till en annan tjej (hon som äger pappan)

FeliciaS
0

#6 Okej, då är det nog inga problem alls att flytta honom. Så bra :)

Mvh Felicia

marsvin2008
0

Vad är de värsta som kan hända om han fortfarande diar? Fast han äter ju som de andra fast i mindre skala förstås.

Tänk att lillbebben har blivit "stor" nu. =)

Creation
0

Jag tycker inte att 271g är så lite för en 5-veckorsunge, åtminstone inte så lite att de inte kan flyttas från sin mor. Bara 30g från vad min ena hane var när han kom till mig(han vägde ganska precist 300g, kanske några gram under), och han var 5½v gammal ungefär.
Han väger idag ca 1100g, så han blev normalstor. :-) Du behöver inte oroa dig för att lillkillen ska ta skada av flytten.

Jag tycker absolut att du ska flytta över honom till de andra hanarna.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Creation
0

Små ungar växer ju ändå ganska fort, han är nog snart uppe i 300g ska du se! ^^

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

marsvin2008
0

Ja buren som vi bygger är alldeles snart klar och jag tänkte vänta tills dess så slipper han åtminstone flytta två gånger samma dag.

=)

Vad spännande det ska bli att se hur de andra killarna reagerar och Atsuma me förstås.

marsvin2008
0

Sagt och gjort nu bor Atsuma med mina andra två lunkahanar Leo och Tim. Det gick bra och han blev bara lite manglad när de skulle kolla vem han var. De äter gurka tillsammans just nu från samma matskål och jag hoppas att det kommer gå bra till han ska flytta till sitt ny hem nästa vecka. =)

Sandra-B
0

Låter ju toppen, kommer säkert att gå jättebra.
Enligt min erfarenhet brukar det inte bli problem förrän den lille blir runt sex-sju månader (om det blir några problem alls) och så länge kommer han ju inte att bo kvar.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

marsvin2008
0

Det har då gått bra och alla 5 grabbarna lever. Bokhylleburen är ju avdelad på mitten och där finns ett plexiglas så de kan se varandra.

Enda skillnaden jag märkt är att lille Astuma var mkt räddare än tidigare och var lite svår att ta upp för vägning, han har gått ner 1g (Tuva 4g).

Linnet
0

Nu har jag en två veckor gamma l hane som kruuar och vickar på rumpan. Kan ju inte ta honom från mamman ännu. Nu gåt han med tre vuxna honor, en kullsyster, tre honor som är en vecka gamla och tre nyfödda honor. Tror ju inte det är nån fara att han skulle para sig med nån, han måste ju få gå med mamman i alla fall två veckor till.

Det äu så olika hur tidigt dom börjar, tror det beror lite på hur stora dom är när dom föds.

Linnet
0

Nu har jag en två veckor gammal hane som knorrar och vickar på rumpan. Kan ju inte ta honom från mamman ännu. Nu går han med tre vuxna honor, en kullsyster, tre honor som är en vecka gamla och tre nyfödda honor. Tror ju inte det är nån fara att han skulle para sig med nån, han måste ju få gå med mamman i alla fall två veckor till.

Det äu så olika hur tidigt dom börjar, tror det beror lite på hur stora dom är när dom föds.

marsvin2008
0

Jaha, ja de förstås. Atsuma var ju liten när han föddes, men nu väger han 295gram så snart kan han flytta till sitt nya hem.

moonlights
0

Oj, är dem redan 5 veckor tyckte att det var nyss dem föddes =O

marsvin2008
0

#18 Ja precis jag känner också så.