Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 2497 ggr
fia-mia
0

9 veckor och dräktig?

Misstänker starkt att My är dräktig. Senast hon träffade en hane, var 4 veckor sen, då hon bodde med sina syskon, varav en hane. De här bilderna tog jag igår. Kan någon säga hur långt gången hon är? Jag vill ha massa med tips och råd av er tack!

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Binajis
0

Du glömde bilden :-)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Linnet
0

Varför tror du hon är dräktig?

Tycker det är ganska osannorlikt att hon skulle ha blivit dräktig vid 5 veckors ålder. Jag tog hand om en marsvinsmamma med 3 ungar, som visade sig vara en hane och två honor och då jag fick hit dom var dom mellan 10 och 11 veckor och hade gått tillsammans. Jag misstänkte ju att honorna skulle vara dräktiga, men ingen av dom var det.

fia-mia
0

http://baramattesdjur.blogg.se/2009/november/fattar-alla-vad-jag-menar-nu-snyft.html#comment

Ni får kolla in länken till min blogg istället för det verkar inte gå att ladda upp bilder.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

Linnet
0

Kollade bilderna, kan inte tycka hon ser dräktig ut, vid 4 veckors dräktighet kan man knappast avgöra det, dom börjar öka i vikt och omfång vid ca 6 veckors dräktighet.

emelie92
0

Det är svårt att avgöra om hon är dräktig genom bilden. Varför tror du att hon är dräktig? Hon kanske bara är rund om magen=)

fia-mia
0

#4 Okej, tycker hon är så rund om höfterna. Hoppas hon inte är det men det återstår väl att se.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

fia-mia
0

#5 Mest för att hon är så rund om höfterna. Hennes syster har den där "klassiska marsvins-formen" men det känns som att klappa ett päron.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

[WeepingWillow]
0

#6 Jag har en i ungefär samma ålder o hon är också rund om magen men smal i övrigt så det är säkert ingen fara. Ganska lik din faktiskt.

fia-mia
0

#8 Okej, hoppas jag bara har en tjockis hemma.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

fia-mia
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här ser ni en jämförelsebild, dock lite otydlig

MVH Mia (miisasphoto.tk)

elin85
0

#10 Hon ser ju smalare ut på vänstra bilden…?

fia-mia
0

#11 Tycker du? Tror att bilderna ljuger lite för den högra har inte samma vinkel.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

elin85
0

#12 Ja, jag tror det också, sedan är det ju lite svårt att se på ett långhår skulle vara lättare om man kunde känna. Men så tjock hinner de väl ändå inte bli på 4 veckor, så tyvärr är det nog bara att vänta 2-3 veckor och sedan vet du… :/

fia-mia
0

#13 Okej, ska ta en ny bild sen. För om man "drar" från huvudet och bakåt märks en klar skillnad. Som att ta på ett litet päron.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

fia-mia
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer ytterligare en bild.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

Moa-16
0

Nej, nej. Det behöver du inte vara orolig för!

elin85
0

#15 Vad jag förstår kan man inte se att de är dräktiga så tidigt som vid 4 veckor, möjligen om de skulle ha 5-6 ungar eller så. Är ingen expert på området själv, men det är vad jag hört av erfarna.

fia-mia
0

Tack för allas svar! Hoppas jag bara har en liten tjockis då!

MVH Mia (miisasphoto.tk)

Asa-S
0

Hon en stor bak och är päronformadSkrattandeFlörtsom marsvin ofta är. Börjar hon få bulor framför baken på sidorna av magen så är hon dräktig. Om ett par veckor ser och känner du om det det blir några bebisar. Eftersom hon är så ung hoppas jag att hon inte är det.

fia-mia
0

#19 Precis, för egen del vore det mysigt med bebbar men för hennes skull hoppas jag ju att hon inte är dräktig.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

fia-mia
0

Förlåt att jag tjatar med bilder hela tiden. Här kommer en video på henne, tänkte att det är lättare att se hur hon rör sig då. http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=2496980&gid=2551960

MVH Mia (miisasphoto.tk)

Moa-16
0

#21 Hon är inte dräktig. Kan jag säga med 99½% säkerhet!

Binajis
0

#22 Jag tycker du ska vara försiktig med att säga sådär. Jag tycker inte heller hon ser dräktig ut, men ibland kan även den mest erfarna missa en dräktighet och bli väldigt förvånad när det sitter en kull i någon bur. Skulle vara väldigt olyckligt om TS slappnar av och plötsligt behöver hon assistera eller bli allmänt överraskad.

Därför tycker jag att fia-mia ska läsa allt hon kommer över angående avel, speciellt artiklarna här på MiF och var inte rädd för att fråga! :-) OM hon mot förmodan är med ungar så måste du ju vara förberedd.

Lycka till!

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

fia-mia
0

#23 Jag har läst artiklarna här, eftersom jag inte vet säkert. Tycker ju inte hon ser högdräktig ut direkt men hon har blivit ganska rund om magen och höfterna jämfört med förut.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

Linnet
0

Jag har ibland haft ungar tillsammans ända till 6-7 veckors ålder, men aldrig varit med om att nån blivit dräktig.

Vi hade även två marsvin för jättelänge sen som skulle vara två honor, dom gick tillsammans från 5 veckor. Sen visade det sig att det var hona+hane, då det kom en unge. Men ungen föddes då dom var ca 5 månad gamla, så hon blev alltså inte dräktig förrän vid ca 2½ månaders ålder.

Nån som varit med om att en hona blivit parad av sin kullbror så tidigt som vid 4-5 veckors ålder?

godisgrisen
0

Vid fyra veckors dräktighet är det jättesvårt att avgöra om en hona är dräktig även för mycket erfarna uppfödare. Jag har just nu tre honor som troligen är ca fyra veckor dräktiga. Jag tror att de är det för de är parade och har inte brunstat om. Genom att titta på dem kan man absolut inte se om de är dräktiga innan sex veckor om man är duktig och van kan man känna foster vid fyra veckor men det är jättesvårt. Själv anser jag mig aldrig vara helt säker på om en hona är dräktig innan jag känner första fosterrörelserna det brukar vara vid sex sju veckor och vid det laget brukar även magen ha börjat puta lite och man kan känna att det finns en kompakt massa där inne.

Det är klart att din hona kan vara dräktig med sin bror men chansen/risken för detta är minimal. Du får nog vänta ca tre veckor innan du kan veta om det är så eller inte. Att hon blir rund just nu beror troligen på att hon växer på bredden just nu, de växer ju lite ojämt och olika de små rackarna.

fia-mia
0

#25 Jag har hört talas om det. Inte många men senast igår var det en tjej på zoonen som berättade om det.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

Lyan
0

Jag har haft en hona som fick ungar vid 3,5 månad! Sedan vet jag inte exakt hur gammal hon var så hon kunde visserligen vara äldre men hon vägde mellan 200-250g när jag fick hem henne och hon träffade inte hane efter det. Hennes syster var inte dräktig. Det blev en unge som vägde 78g vid födseln.

fia-mia
0

#28 Klarade sig ungen då?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

Lyan
0

Ja, både han och mamman mådde hur bra som helst. Men vilken chock det var att det helt plötsligt fanns en unge i buren Förvånad

fia-mia
0

#30 Vad bra! Förstår att du blev förvånad!

MVH Mia (miisasphoto.tk)

Moa-16
0

Men det är ju inget som säger att hon är dräktig O-o Eller har jag missat nåt?

fia-mia
0

#32 Vet inte om du har missat något. Har du kollat bilderna och filmerna? Om du har det har du inte missat något.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

Marsvinlove
0

(min marsvins"hane" visade vara sig en hona två veckor innan hon födde och då började hon bli väldigt rund) Som #25 så har min marsvinshona för 5 dagar sen fått två bebisar och hon är nu 5 mån gammal (inte planerad dräktighet!) Så då borde ju hon blivit parad vid först ca 2,5 mån ålder. Gissa om jag blev chockad när han var en hon!:P

fia-mia
0

#34 Följde din tråd du skrev om det. Förstår att du blev chockad.

Grejen är väl mest den att hela kroppen har varit mullig förut om ni fattar men nu är det mest magen och rumpan. Vet ni hur mycket du brukar gå upp i vikt? Vet att de går upp rätt mycket men eftersom My fortfarande växer är det svårt att gissa. Nu väger hon ca 390 gram precis som syrran. Men vad jag har läst kan de vara dräktiga ändå eftersom att mycket av hennes energi går till ungarna istället för henne själv. Alltså att My blir smalare och ev. ungar tjockare. Blev lite otydligt, fattar ni hur jag menar?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

Arcticas
0

#25 I MM 1/04 så står det om en hona som fick 2 ungar utan problem när hon var 12,5 veckor gammal. Pappan till kullen var hennes bror.
Det här var väl ett extremfall men visst kan det hända.

Moa-16
0

#33 Nähe, ja, hon ser ut som ett helt normalt marsvin. Inte tjock. Då skulle du se mina marsvin. Dom ser ut att ha femlingar i magen,dock så kommer inga ungar ;)

fia-mia
0

#37 Haha okej!

MVH Mia (miisasphoto.tk)

Creation
0

#36 Oj! Förvånad Vilken "duktig" liten gosse hon har som bror, att han lyckades åstadkomma något sånt vid 2,5-3 veckors ålder är ju verkligen otroligt!

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.