Alla dessa vitamintillskott
I varenda djuaffär man kommer in i finns det massa olika sorters vitamintillskott. Häromdagen när jag köpte hö fick jag frågan om jag hade vitaminer så det räckte eller om jag ville köpa när de ändå hade extrapris. Jag svarade att mina marsvin får en tillräckligt vitaminrik kost för att klara sig utan tillskott. De i butiken sa då att man ska ha en saltsten, multivitamin i vattnet samt ge c-vitamin direkt i munnen på dem. Jag köpte förstås inget.
Är det någon här som ger tillskott varje dag? (Vet att sjuka får det men nu pratar vi om friska) Vilka tillskott isåfall? Använder ni det när de är i vissa åldrar?
Tycker själv att om de får grönsaker varje dag får de i sig vitaminerna de behöver. Verkar som vitaminer bara är försäljningsknep i affärerna. Här nedan tycker de t.ex c-vitamin tillskott är livsviktigt.
Tänker samma som dig, om dom får en bra varierad kost så får dom i sig dom vitaminer dom behöver. Och som du sa sjuka djur bör man absolut ge tillskott men fullt friska ser jag ingen andledning att proppa i massa olika medel.

Jo, jag har också varit med om sådant. C-vitamindroppar kan vara det enda de tipsar om ifall man ska köpa marsvin, de hävdar att det är livsviktigt. I affärer är det ju också det, för där får ju marsvin inga grönsaker (inte som jag sett iaf). Det är klart att de andra vitaminerna och grejer är försäljningsknep, precis som det finns männsiskor som köper massa olika vitaminer till sig själva så kan de köpa till sina djur. Men det är såklart onödigt om kosten är rätt.

Köp, köp, köp… fast man får väl förstå att de ska försörja sig också… Mina får inga tillskott alls, men en hel del andra konstiga saker. Lönnlöv är t ex en storfavorit!
Jag blev orolig en gång i djuraffären när de förvånat undrade om jag verkligen inte hade saltsten till marisarna. Jag köpte en och hängde upp åt raringarna, men den har de inte rört…..
De är så härliga tycker jag som glatt mumsar i sig en mandarinklyfta eller tuggar persiljestjälkar, lönnlöv har de inte provat däremot :-). Jag tror som ni, ju mer de får det de behöver på naturlig väg desto bättre- precis som för oss människor.
När jag köpte December för en månad sen snart så blev jag ju påtvingad c-vitamindroppar för det skulle hon ju tvunget ha varje dag annars skulle hon må dåligt men det skulle inte vara några problem för det skulle hon bara självmant slicka i sig. Jo tjena
gick inte ens tvinga i stackarn dropparna så hon har inte fått några sen dess o mår alldeles prima :) Fick lite användning av dom ändå nu när ena tjejen varit lite krasslig. Men jag tyckte det va konstigt att det va jordgubbssmak på dom, jordgubbar är ju inte vanligtvis vad man ger marsvinen. Gurksmak el nått hade nog varit en större hit. Mina gillar inte frukt alls. Jag tar ändå o sparar dropparna ett tag om dom skulle behövas vid sjukdom. (Kanske kan ge min syrra lite hon är förkyld jämt :P)
Nope - här är det grönsaker som tillgodoser behovet :) Fast jag har torkade brännässlor som de får varannan tll var tredje dag, mest för att de tycker det är gott. Men det innehåller rätt mycket c-vitamin.
Det är allt lite kul att ställa okunnig djuraffärspersonal mot väggen dock *s*
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#5 Har du tagit bort saltstenen nu då? :) Det är ju inte bara onödgt att ge saltsten åt marsvin, det kan ju vara skadligt också.
#8 visste inte att det är skadligt, på vilket sätt? Jag har tagit bort den nu efter att ha läst ditt inlägg, men det är ingen fara-de är inte alls intresserade av den.

#10 De kan få urinsten om de har salt eller mineralsten.

marsvin kan ju inte producera c-vitamin själva…
det är väldigt hög risk att dem drabbas av brist. det kan vara svårt via kosten att tillgodose det dagliga behovet…men såklart går det. man får ta ställning själv. alla ger ju inte en uppskö med grönsaker året runt…då kan ju vitaminerna vara bra att ha.
men all torrskaftning till marsvin är väl numera c-vitamin berikat?
saltsten säger alla olika om…så jag skulle inte våga ge mina små gnagare en sån igen. hade ett "svin" en gång som blev besatt av saltstenen. hon var på den hela tiden och varvade sedan med att dricka vatten. jag blev ju såklart orolig och tog bort den…och så blev hon normal igen =)