Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1495 ggr
[jejjas]
0

Svamp på Skinny

Har funderat nu ett tag på om det kan vara så att Liselott kan ha svamp, Hon kliar sig som en dåre. Fick se i dag att hon hade  som torra fnasor på huvudet så jag bada av henne och smörjde in hella henne i pevaryl. Har sökt på näten men hittar bara info om hu det ser ut när ett pälsat marsvin har svamp, lite svårt att se om pälsen låsnat på en skinny.. Någon som skanske har en bild på hur det ser ut så jag kan gämföra?

[jejjas]
0

Ingen som vet hur det ser ut?

[jejjas]
0

Ingen som kan hjälpa?

Marsvinlove
0

Sorry jag vet inget om det, men jag håller tummarna för att ni hittar orsaken!

trocadero
0

Svamp kan ju se ut på lite olika sätt. Den går nog att jämföra någorlunda med på ett pälsat marsvin. Tyvärr kan det ju vara svårt att avgöra vilken typ av svamp det är hur många bilder man än tittar på. Är det bara på nosen där dom har päls hon ser ut att ha svamp eller? Du kan inte ta ett foto?

[jejjas]
0

Hon är fnasig på hela kroppen kliar sig som en dåre rent ut sakt, hon har som bubblor uppe på huvudet, Syns inte på bilder då hon är mästa dels svart, men under såren som blir är det inte blod utan en vätska.. Ska ändå ringa vet i mor för en unge då ska jag passa på och prata med dom om Liselott med, käns som om allt går i  ot mig dena helg =(

ponytails
0

Sellnic?

[WeepingWillow]
0

Eller kanske Ringorm? Det hade jag en gång o det kliade extremt o blev knottrigt me små blåsor som hade nån vätska i sig. Marsvinen hade samma, dom fick det på öronen o det såg väldigt kladdigt o sårigt ut samt att dom kliade sig hemskt mycket.

Jeppe12
0

Jag tycker du ska söka veterinär direkt för att bespara ditt marsvin onödigt lidande. Om det är något som finns på hela kroppen är det ingenting att bortse ifrån utan det måste naturligtvis tas tag i direkt.

Jeppe

[jejjas]
0

#6 Selnic tror jag inte att det är då  ingen av dom andra i den flocken kliar sig..

#8 jo jag ska ringa vet i morgon

[Colina]
0

En av mina hade Ringorm så det har jag lite bilder på om du vill se? gjorde en egen tråd här på forumet med bilder. Men kanske sökjer du bilder på ngt annat?

[jejjas]
0

#10 ring orm är det nog inte, sen jag började smörja med pevaryl 2-3 gånger om dagen har hon blivit bättre ska till vet med henne kl 14 så får vi se om jag gjor rätt eller fel. Tipset med att smörja med pevaryl fick jag från Maria på Oop´s då det va fredag kväll å ingen vet öppen. hon kliar inte alss lika mycket inte äns helften av vad hon gjort hon är just nu utan strumpa på sig å jag hör inget kvidande när hon kliar sig =)

trocadero
0

#11 Fast pevaryl tar bort symptomen för Ringorm.

[jejjas]
0

#12 men om hon skulle ha rinorm skulle inte dom andra 8 i den flocken med få det?  för det ser inte alls ut som ring orm inga runda partier alls

trocadero
0

#13 Har du åtta marsvin och ingen annan är drabbad så kanske sannolikheten inte är så stor, men det är ju fortfarande möjligt så jag tycker inte du ska utesluta risken för Ringorm helt. Jag har ingen personlig erfarenhet av Ringorm men efter att ha sett foton på marsvin som har det så tycker jag att det många gånger ser ut som vilken svamp som helst och i princip omöjligt att avgöra utifrån ett foto om det är Ringorm eller nån annan typ av svamp.

[jejjas]
0

#14 ne ingen annan kliar sig har gott i genom alla nu dom som borde ha blivit drabade är ju honorna som varit dräktiga eller? men ingen av dom två kliar sig eller någit och inte ungarna heller. Men kl 14 ska jag till vet med henne ska be dom kolla extrea noga

[Colina]
0

När min hade Ringorm var det bara han som hade symptom. Övriga marsvin visade ingenting, inte ens brorsan som han bor ihop med. För att vara säkra bör veterinären ta skrappprov. Men ser ni att det säkert är ngt annat så är det ju bara att behandla emot det. Lycka till.

[jejjas]
0

Nu är vi till baka från vet. dom gjorde skrap prov men trode inte det va Ringorm, utna någon annan svamp infektjon. jag skulle fortsätta med pevarylen i 3 veckor till och blir hon inte bra ska vi komma till baka.

Kan säga att det va många som stirade när jag kom in med henne, hon ville inte sitta i transporten mer :)