Marsvinsfärger+marsvinsklor
Jag undrar vilka färger som har vita klor och vilka som har mörka/svarta?

Hur menar du nu??? Vita klor får du ju om det är vit färg på tassen som går ut i klon…Däremot kan nyansen av det mörka på klorna skifta mellan olika färger, är det det du menar?
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......

#1 Är det bara vita tassar som har vita klor? Hur är det med färgerna lemon, cream osv har de mörka klor?
Nej mörka är de inte men absolut inte vita även om man kan ana pulpan i creamklor. Lemon är kanske ännu ljusare men det vet inte jag.

Så det är alltså bara marsvin med vita fötter som man kan klippa klor på utan att vara nervös då
Det var ju lite synd…
Nä då… man lär sig hur långa klorna ska vara. Mina magpies är jättepraktiska ingen har bara helsvarta tassar så man kan jämföra de svarta klorna med de vita så ser man hur mycket man ska klippa. Så är det faktiskt inte hela världen om man råkar klippa blod då och då. Det är klart att det gör ont men det går ju över och det blöder inte så jättelänge eller mycket heller. Det är inte så farligt även om man ju ska försöka låta bli förståss.

#5 Jo, det var inte så jag menade :) Jag kan klippa mina marsvins mörka klor, absolut. Men jag tänkte lite för vilken färg jag vill ha sedan i framtiden, om jag skulle starta uppfödning. Jag skulle gärna välja de som har ljusa klor så man ser pulpan, det är ju så mycket mer lätt och smidigt, bara att klippa på utan minsta oro att göra dem illa.
#Aha ja nu fattar jag. Men det är nog bara pe.white och vitfläckiga djur med vita tassar som har helt vita klor. Nonself dutch ska ha vita fötter.

Min Aby hona är tort'n white och har varje tass vit så henne är det jättelätt att se på, ungarna hon precis fick har också alla fötter vita förutom en som har en brun framtass. Min hane å andra sidan har en vit tass,en svart och två bruna så han kan vara lite svårare. men det går bra ändå.
På min buff-färgade långhårshane kan man med lätthet se pulpan i klorna(det kan iaf jag). Han har ganska ljusa klor.
Men samtidigt är han inte färgavlad åt något mörkare håll. Färgavlade buffar ska väl ha lite intensivare, djupare mörk färg, vilket borde innebära att även klo/hudfärg förändras. :-)
Och hudfärg och klofärg hänger väl ihop.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.