Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: raserfärgerteckningar
Läst 820 ggr
[WeepingWillow]
0

Vad har hon för färg?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad har Lily för färg egentligen? När hon va liten såg hon mörkbrun ut nu ser det mer ut som nån halvdaskig svart. Huden är typ grå. Tycker inte heller hon är helt vit, fast huden är ju rosa.

Om man jämför me kompisen michelle som är kolsvart i ansiktet o kritvit där hon är vit. Men det kanske är rasen då? Lily är ju teddy o Michelle virvel.

[WeepingWillow]
0

Här är kanske lite lättare att se…

Kallas såna ögon rubin el ser dom inte ut så? Min lilla har såna också.

godisgrisen
0

Om hon har mörknat och bara har den mörka färgen+vitt kan det vara zobel. Annars finns ju sepia om du är säker på att hon inte är bara lite "ljus svart". Det är svårt att se på bilderna.

[WeepingWillow]
0

Hon är runt 5 månader gammal på den första bilden o ser då mer mörkbrun ut, den andra bilden tog jag häromdagen. Det är verkligen svårt att få en bild att se ut så som jag ser henne :P Men jag har svårt att kalla henne svart/vit för jag tycker verkligen inte hon är svart men jag kan inte kalla henne för nått annat heller. Vet inte riktigt hur zobel ser ut….

poppysmarsvin
0

En "zobel" (är nog egentligen ett samlingsnamn för "dassigt svart" med flera olika möjliga gener som inverkar) ser ofta lite brun ut som liten, men blir allt gråsvartare när den blir äldre. Ett ganska tydligt kännetecken är just de rubinfärgade ögonen. Är någon av föräldrarna (eller deras föräldrar) möjligtvis enfärgat vit eller silveragouti?? Har den enfärgat vita/silveragouti syskon??

Om den har dubbla anlag för just vit/silveragouti, (cr + cr) så blir gärna färgen just såhär "svartdassig". En "äkta" zobel tror jag egentligen ska vara en genetisk himalaya, men utan dubbla pinkeye-anlag (plus lite annat naturligtvis som spelar in..) Men står det att den är black/white så är det nog egentligen korrekt rent genetiskt. Cr- anlaget i dubbel uppsättning bleker ur svart färg väldigt ofta.

[WeepingWillow]
0

#4 Hon är djuraffärsflicka Skäms vet tyvärr inget om hennes bakgrund o jag har inget papper på henne så jag försöker klura ut va hon egentligen är för färg. Men jag tycker zobel passar bra in i beskrivningen även om jag inte vet vad hon har för gener. Dassigt svart, brungrå nånting sånt ser hon ut.

[WeepingWillow]
0

Fokuset hamnade fel men så här ljus hud har hon under den mörka pälsen. Om det skulle vara svart hade väl huden varit mörkare?

idipidi
0

#4 Nej, nu blev det tokigt.  Zobel har ett silveranlag och ett himalaya-anlag. Och himalaya har inga pinkeye-anlag, det är himalaya-anlagen i sig själva som ger de röda ögonen.

Visst kan dubbla cr ge lite blekning, men de behöver verkligen inte göra det. Se t.ex. på färgavlade silveragouti och magpie. Däremot ger kombinationerna cdch och crch ofta tydlig blekning och brunton.