Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettoff-topic
Läst 496 ggr
Aristarcos
0

OT Ridning- hästvett

Gah blir så tokig… nu har det hänt igen, klubben jag rider på tog in en till i gruppen. Visst det är bra att fylla gruppen, men inte till vilket pris som helst. Vi är en grupp som rider både öppna, slutna, kan alla gångarter obehindrat. Ställer upp min valda häst i ridhuset, och gör mig klar för att kunna sitta upp. In kommer den nya som ska rida för ANDRA gången, läser inte av sin häst går typ max en meter från min, smack säger det innan jag hinner reagera, då har hennes häst sparkat min på låret. Kollar , hon ömmar, provar skritta henne, det går bra, sätter mig upp, går bra i skritten…. men när vi ska börja trava så markerar hon starkt… in i stallet och sadla av, det var den lektionen :(

Förstår inte när de kastar in folk i gruppen, så måste man ju veta att personen klarar av att hantera/ läsa av/ och iallafall skritt och trav minimum…Nu blev det inget mer för mig idag…Vi har en till som började i höstas, hon kan fortfarande inte galoppera, men hon håller iallafall sig undan när hon är ivägen.

Gick ner och kollade sen, då ska de rida skänkelvikning genom ridhuset, då rider hon som ridit EN gång förut mitt i ridvägen och ordar att akta dig, min häst kan sparka …. till de som försöker utöva övningen… Så tråkigt förlåt att jag kastar in ett sådant här trist inlägg…

[Colina]
0

Trist. Dock kan jag tycka att du borde fått byta häst och fullfölja lektionen när din blev skadad? Klaga hos ridläraren råder jag och förklara din syn på det hela, att det stör din utveckling med så olika nivå i gruppen.

Aristarcos
0

Jag blev erbjuden att byta, men då hade det gått ytterligare 15 minuter av lektionen, men då hade redan över halva lektionen varit över innan jag kommit någon vart, kändes liksom inte som att det var värt besväret. Men jag har funderingar på att byta ridskolan för att få bättre hästmaterial att rida på också. Pratade med ridläraren sen.. men lite borde dom ju förstå utan att man ska behöva påpeka det för dem kan man tycka :( Ser man innan lektionen att man har tvivel är det väl bättre att säga att det här blev nog fel än att låta personen rida.

Hoppas nu bara att hon är bra tills nästa gång, då vi alltid rider samma häst 2 gånger…

emelie92
0

Ojdå, vilken miss av ridskolan/ridläraren! Jag tycker absolut att du borde få en ny ridlektion!

Lyan
0

Fast när jag red var det ridlärarna som var knäppa Förvånad. Det var en häst som verkligen vantrivdes, han var helt apatisk. När han då var "slö" på lektionerna kunde det hända ett par gånger varje lektion att ridläraren bad ryttaren sitta av och jagade sedan hästastackaren med spöet samtidigt som hon slog honom så man hörde det i andra delen av ridhuset! En häst ville inte rygga, då slog de honom med tjockändan på spöet på knäna. Jag red där i över 10år men hade ingen aning om vad gå på tygeln, öppna eller sluta var, visste heller inte varför man red på volten…

Fast även i ditt fall tycker jag det var ridläraren/ridskolan som brast, har tjejen bara ridit en gång innan kan man inte begära att hon har hästvett tyvärr

Aristarcos
0

Jag får rida en annan gång, det är egentligen inte där skon klämmer, det som jag tycker är trist är att de inte ridskolan tänker igenom först innan de tar in vem som helst i gruppen, som Lyan sa så är det ju inte hon som är nybörjares fel, utan det är fel överhuvudtaget att låta henne prova rida i en vanlig grupp efter EN ridlektion på enkel lördagsridning med ledare. Alla i gruppen blir ju lidande hela tiden när de gör på det här viset.

Gud vilken ridskola Lyan, tyvärr är det massor av trötta hästar där jag rider, som skulle varit utbytta för många år sedan..

Lyan
0

#5 Tror tyvärr att hästarna tar skada av de flesta ridskolor, nybörjare med dålig balans som skumpar och sliter i tyglarna även om de försöker så gott de kan. Tror hästarna blir avtrubbade av att många med olika kunskapsnivå rider även om det är en bra ridskola, fast det vertkar vara ovanligt med bra riskolor Rynkar på näsan. Tror det är näst intill omöjligt att sköta hästarna exemplariskt då de flesta ridskolor kämpar med bristande pengar. På min ridskola hade nästan alla hästar vita hår efter skav tex.

Är sur på mig själv för att jag inte fattade att de gjorde fel och inte vågade säga ifrån

emelie92
0

#6 - Kan inte helt hålla med dig om det där. På min ridskola är de flesta hästarna mer välskolna (välutbildade, välmående etc) än de flesta privatägda hästar jag har fått möta på. Men jag kanske bara har haft otur eller väldigt tur med just min ridskola…

Jag tycker inte att du ska lägga skulden på dig, du förstod kanske inte att hästarna behandlades fel. Jag tycker att det är de vuxna, kunniga, inspektörer m.m. som har det ansvaret på sig.

[Wera]
0

Men fy jag skulle seriöst klagat på ridläraren och talat om vad jag tyckte och om det fortsatte med sådana här problem skulle jag byta ridskola. De drar in en okunnig elev och en kunnig elev försvinner :) de förlorar bara på det.

Jag rider inte längre men när jag red så hade vi grupper där alla kunde ungefär lika mycket och man plockade in elever med ungefär lika mkt kunskap som oss. Men en gång tog de in en elev som inte kunde något :S hon störde oss inte/kom inte i vägen men hon kunde inte galoppera eller hoppa så hon bara stod i mitten eller i något hörn och tittade på medan vi hoppa eller galoppera? Kul för henne liksom :S Men det var nog mest för hon var nog rädd för att galoppera.
Om jag minns rätt var det någon i min grupp som började gråta när hon fick min favvo häst och de skulle trava för den hästen hade "höga" steg (elr nå) och det vart jätte skumpigt om man inte slappnade av och satt sig till rätta (vi red barbacka) och då fick vi avbryta lektionen en stund :S

Aristarcos
0

#8 Så är det varje gång för oss, för vi har en annan som bara travar, som började som ny precis innan sommaren, men hon vågar heller inte prova galoppera, men hon gör ju inga tokigheter, men det är ändå ett störande moment när man jobbar i galoppen på volter m.m. Det är ju bara det att det minst blir en 50 lapp dyrare i lektionspris om jag byter, men om de inte börjar ta in nya stora hästar så blir det nog oundvikligen att jag byter… för flera av de stora är mindre roliga att rida & har varit där i evigheter ( inte så konstigt att de tappar sugen)