Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sajtenifokus
Läst 1736 ggr
[Lynx76]
0

"du har inte rättighet att läsa..."

Fick ett sånt meddelande när jag försökte läsa en tråd jag själv skrivit i. Vad betyder det?

Caspia
0

Har samma problem. Antar att tråden tagits bort?

Envishet och drömmar

[Lynx76]
0

Det står att den är publicerad i en grupp dit jag inte har rättighet, eller nåt sånt. är lite febrig så uttrycker mig lite konstigt, sorry…

Är det tråden Marsvin på blocket för dig också?

Lyan
0

Jag kan inte heller se den längre

Binajis
0

Tråden är borta för mig med….

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

[Lynx76]
0

hepp. då har den kanske tagits bort. fast det står att den var aktiv 20.45. Vad tråkigt.

[Lynx76]
0

de kunde kanske varnat innan de tog bort den då. det var ju flera som tydligen tyckte det kunde vara en bra grej med en sådan tråd, märkligt att bara ta bort den.

Binajis
0

Ja, det var lite tråkigt. Eller mycket.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

Caspia
0

Ja, samma tråd. Antar att en förklaring kommer så småningom. Jag tycker ju personligen inte att jag gjort något fel eftersom jag väntade med att skriva något förrän annonsen var borttagen från Blocket. Jag kan förstå att det är elakt att skriva som jag gjorde om det går att identifiera snubben som ägde marsvinen, men i och med att annonsen är väck går det ju inte. Dessutom står jag för att det är absurt att ge bort en högdräktig hona till första bästa som kommer och hämtar henne. Den efterföljande diskussionen "Hur kan vi på ett konstruktivt sätt hjälpa vanskötta till salu-djur" tyckte jag också var bra.

Envishet och drömmar

Moa-16
0

Skumt…! Var väl inte nödvändigt vad jag kan se iaf?

[Lynx76]
0

Jag håller absolut med dig, och jag förstår inte vad det är som är fel med att vilja diskutera såna här saker. De här utsatta djuren på blocket har ju ingen annan möjlighet än såna som vi! (eller jo visst kan någon eldsjäl rycka in ändå, men det är ju ändå större chans på det här sättet)

Tycker du gjorde en enormt bra insats caspia och även du som startade tråden! jag vill själv hjälpa marsvin men kan inte ta emot men man kan ju göra det lilla man kan, dvs länka till annonser, inte mkt men kan vara en bra start.

[Lynx76]
0

#10 var till #8

Moa-16
0

Fast det är ju bara att starta en ny tråd. Så stort problem är det ju inte!

Binajis
0

#12 Tråden har antagligen blivit borttagen, och av den anledningen att det är förbjudet att länka till blocketannonser och kanske även att diskutera dom. Så varför skulle det vara att bara starta en ny? Den har ju inte försvunnit av sig själv.

Moa-16
0

Hmm…. Kanske kan skurken kan förklara sig?

Moa-16
0

Och om det är så. Vore det väl väldigt konstigt med tanke på hur många annonser det har länkas till på MIF, eller har jag fel? ;)

Binajis
0

#15 Reglerna har tillkommit efter dom.

Jag skulle hemskt gärna också få en förklaring…

Moa-16
0

#16 F,n såg det nu.. Aja, kräver att reglerna ska ändras! Dumt. Gör väl inget att det finns en tråd, för dom alla marsvin 'inte en människa bryr sig om'? Så dom får en andra chans i livet? Visst det kan dom få ändå. Men chansen blir ju större om någon här kan ta marsvinet. Varför inte ta den?

Abico
0

För stunden är det lite dåligt med medarbetaraktivitet av olika anledningar och jag vet inte riktigt varför tråden flyttats utan att det meddelats någonting om det. Men jag ska ta och sammanfatta läget på ett ungefär. I sajtreglerna står det "På marsvin.ifokus är det dessutom inte tillåtet att […] starta en ny tråd och länka till exempelvis en blocketannons (om det inte är ens egen annons). Däremot är det tillåtet att tipsa om exempelvis blocketannonser om det är någon som letar efter marsvin/tillbehör." Och därför har tråden tagits bort.

Regeln kom till därför att det var så många länkar till blocketannonser att det knappt syntes några andra trådar stundtals. Det beslutades att marsvin.ifokus inte skulle vara ett jättelikt annonstorg med en massa länkar till annonser på andra hemsidor utan ett forum där marsvinsintresserade skulle få mötas och prata om sitt gemensamma intresse.

Hanna 

Moa-16
0

#18 Men för sjutton. En tråd där annonser från blocket osv.. samlas?, bara oseriösa annonser. Stör det någon här?

Abico
0

#19 - Vem ska sitta och bedöma om anonserna ifråga är oseriösa eller inte då? Faktum är att det finns en hel del medlemmar som stör sig på att marsvin.ifokus mer och mer blir en annonssida och jag håller med. Det räcker gott och väl med medlemmarnas egna annonser, vi behöver inte posta ett inlägg härinne varje gång det kommer en oseriös annons på blocket.se

Hanna 

Binajis
0

#18 Jag förstår precis och ber om ursäkt.

Men för det första hade det räckt att bett mig ta bort länken, och istället skriva vad man skulle söka på för att få upp annonsen.

För det andra diskuterades en samlingstråd, för att rädda extremt utsatta marsvin. Jag hade för övrigt tagit på mig det för att ni skulle slippa mer arbete, men å andra sidan vet jag inte om det är så enkelt.

För det tredje så är det oerhört oförskämt att ta bort en tråd utan förvarning! Mot medlemmar som följt den och mig som startat tråden, vare sig jag brutit en regel eller inte (som handlar om att rädda ett högdräktigt marsvin. Frågar som Moa, stör det någon här?).

Efterlyser lite trevligt bemötande!

Binajis
0

#20 Det var ju det som diskuterades!

Fortfarande handlade det om en samlingstråd. För att slippa problemet med att göra MiF till ett annonstorg.

Moa-16
0

#20 Men gud… Ja, vad är en oseriös annons?, Exempel, (ensamt marsvin.. marsvin av samma kön,extremt liten bur,extremt smutsigbur..) Vi snackar extrema fall ;) MAN ser om en annons är oseriös,. En ägare som inte tänker på marsvinet! Utan vill bara bli av med. Som något man tröttnat på & vill slänga bort fort som tusan! En tråd med bara såna annonser vore inte fel! Som sagt vem f*n stör sig på det? Har svårt att någon på MIF inte vill ALLA marsvins bästa, eller har jag fel?

Sandra-B
0

Precis som Hanna skriver i #18 så bröt den här tråden mot sajtens regler och därför blev den borttagen.

Anledningen till att det är förbjudet med dessa länkningar är, förutom att bli ett annonstorg som Hanna skriver (det är tillåtet att annonsera här själv men inte att länka andras annonser) dessutom att dessa trådar nästan alltid spårar ut och annonsören blir påhoppad vilket absolut inte är okej.

MiF är ett forum där de som är intresserade av marsvin ska kunna träffas och diskutera detta underbara djur, byta erfarenheter etc med varandra och få svar på sina frågor- inte posta en massa länkar till blocket eller liknande annonssidor och sitta och diskutera hur dåligt annonsören tar hand om sina djur, det bidrar till en väldigt tråkig stämmning på sajten och det tror jag inte att någon vill ha.

Jag hoppas att samtliga här inne respekterar sajtens regler och kommer att följa dem fortsättningsvis.

//Sandra- Sajtvärd på marsvin.iFokus

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Binajis
0

#24 Hm. Jag tycker snarare att det höjer stämningen när ett marsvin blivit räddat.

Tycker fortfarande att det är ganska lågt att ni inte ens överväger en blocket-tråd när flera var märkbart intresserade. Det diskuterades riktlinjer och regler, där några bl a föreslog att inga "onödiga" kommentarer skulle göras. Däribland hur dåliga ägarna är osv, för allt handlar om att hitta nya hem åt de ofta vanvårdade marsvinen.

Dessutom, hur kan det då vara okej att verkligen klanka ner och smutskasta djuraffärer här inne? Jo, för att många här inne vill ha bort djuraffärer - liksom vi vill kunna sätta stopp för oseriösa marsvinsägare och rädda de som räddas behöver!

Jag tycker det är så självklart. Och så otroligt tråkigt att ni inte bryr er.

Sandra-B
0

Kan väl också säga att det var jag som tog bort tråden ch eftersom min PM-funktion inte fungerar så kunde jag inte skicka något PM till TS om att tråden blivit borttagen utan jag väntade på att be någon som jag har på MSN (och finns på MiF) skulle logga in och be den personen skicka ett PM- men det hann jag inte innan den här tråden startades.

Sen måste jag även säga att jag inte tycker att det är respektlöst att ta bort inlägg/trådar som bryter mot sajtens regler- det jag tycker är respektlöst är att medvetet bryta mot reglerna.

**SMF 237 Sweet Dream's 

Moa-16
0

#24 Så dom här marsvinen kan inte få EN tråd på MIF? Helt J*vla sjukt! Och varför inte ha en regel som säger att man inte får skriva något om annonsören. Sen kan man ju tycka vad man vill. Att det är en sjuk människa. Som inte kan ta hand om djuret h*n skaffat på ett bra sätt! Det kan man bli arg på. Men jag tycker inte att en tråd för dom här marsvinen kan göra någon skada här på MIF!

Sandra-B
0

Jag kan villigt erkänna att jag inte läste genom hela tråden (den var väldigt lång).

Om ni tog upp ett annat ämne i tråden rekomenderar jag att ni startar en ny tråd som tar upp det ämnet- om det kommer fram bra synpunkter (som är praktiskt genomförbara utan en massa extraarbete) så är inte jag ovillig att ge det en chans, men som det är i dagsläget anser inte jag (och flera andra) att det är acceptabelt.

Skillnaden mellan att klanka ner på och smutskasta djuraffärer (som du uttrycker det) och inte blocketannonser är för att blocketannonser handlar om enskilda personer som lätt kan spåras så länge annonsen finns tillgänglig (via namn, telefonnummer och så) och jag tycker inte att det känns okej att ha det så på den här sajten (och jag är inte ensam om det).

Självklart är det jättebra när djur som far illa hittar nya bra hem- det är inte det som det handlar om.

**SMF 237 Sweet Dream's 

Binajis
0

#26 Som sagt så gjorde jag det inte medvetet. Jag struntade inte i reglerna, utan visste inte om den fanns. Jag kände dock inte för att ta reda på det, kan jag erkänna. Jag var alldeles för upprörd på den där annonsen. Ursäkta så hemskt mycket för det, en högdräktig hona som säljs till vem som helst är väl bara dom fjantigt blödiga som reagerar på.

Usch och fy på Mif. Om det inte vore det faktum att jag inte kan hålla mig härifrån pga de intressanta trådarna, så skulle jag lämna det här stället omedelbart. Funderar i och för sig att avsluta medlemsskap och bara läsa… men jag kan ju som vanligt inte hålla mig ifrån att skriva i vissa trådar.

Jag är fortfarande nyfiken på vad som gäller ang Djuraffärer……….

Sandra-B
0

Jag måste be er tänka på hur ni skriver i era inlägg.

Enligt iFokus regler är det inte tillåtet att använda sig av svordomar och annat ovårdat språk.

Detta är ingen regel som är unik för MiF och ingen som jag som Sajtvärd kan bortse ifrån även om jag hade velat göra det (vilket jag inte säger att jag vill).

Så var snälla att slutta använda svordomar (även "maskerade") och annat ovårdat språk.

**SMF 237 Sweet Dream's 

Binajis
0

#30 Är Usch och Fy också svordomar…? Obestämd

Sandra-B
0

ANgående djuraffärerna- såg du mitt inlägg i #28 eller var det inte utförligt nog?

Jag menar inte att det var du som struntade i reglerna men jhar för mig att jag läste att någon skrev (efter att någon citerat reglerna) att personen strundade i reglerna och tänkte fortsätta med att länka blocketannonser.

Jag blir också upprörd när jag ser djur som far illa (det är en av anledningarna att jag engagerar mig i en djurskyddsförening och försöker hjälpa utsatta djur).

Det är tråkigt att du känner att du vill lämna MiF pga detta (att det inte är tillåtet att länka blocketannonser), men det finns även medlemmar som hört av sig- både nu och tidigare- för att de är fruktansvärt trötta på dessa annonser och meddleat att de funderar på att lämna pga dem.

Att förbjuda dessa "blocketannons-trådarna" är ett beslut vi administratörer har tagit och åtminstone för tillfället så gäller det.

**SMF 237 Sweet Dream's 

Moa-16
0

#30 Ursäkta mig,men man blir ju så förbannad över det här! Så typiskt, dåligt. Och väldigt dåliga ursäkter!

Sandra-B
0

Nej, det tycker jag inte och det var inte det jag syftade på, var snarare exempelvis "j*vla" och liknande jag tänkte på.

**SMF 237 Sweet Dream's 

Binajis
0

#28 Så du läste inte ens igenom tråden. För den var så lång.

Det räcker för mig. Wow, vad jag är förbannad just nu. Måste gå ifrån en stund så jag inte bryter mot ännu några regler.

Oj, vad bra stämningen blev nu.

Sandra-B
0

Det är okej att bli arg men man måste fortfarande tänka på hur man uttrycker sig.

Jag förstår att ni är upprörda över att ni inte får länka till blocketannonser här på MiF men pga hur de trådarna oftast utvecklas så är det ett beslut vi tagit att införa en sådan regel och så länge den regeln finns så kommer dessa trådarna att tas bort.

Att det är dåliga ursäkter är din åsikt och den får du givetvis ha.

**SMF 237 Sweet Dream's 

Moa-16
0

#36 Men skulle ni nu, ta tag i problemet. Sätta en regel att man inte får skriva skit om annonsören.. Vad är då problemet. En tråd med länkar i? Där människor som hänger här på MIF kan titta in på.. Handlar om extrema fall. Kanske lite löjligt att skriva så.. Men jag tycker att alla marsvin har rätt till ett bra liv. Inte ett ensamt liv i en liten smutsig bur,med en saltsten ;) Eh, ja så tycker jag! Tänk lite på det bara… En tråd, kan inte skada. Det är ju inte precis att hänga ut dom O-o, utan att hjälpa?, eller hur? Vi hjälper ju ägaren till marsvinet/marsvinen också. Nä, jag ser verkligen inte vad som är så svårt. Herregud! Varför inte ta chansen att hjälpa dom här marsvinen till ett bättre hem?! Handlar om en tråd.. Hm, Så dåligt!

Sandra-B
0

Det stämmer att jag inte läste genom hela tråden.
Om det gör dig förbannad så får det göra det.
Jag har faktiskt en hel del annat för mig just nu och har just nu inte tid att sitta och läsa genom exakt varje inlägg i alla trådar.

Jag såg vad tråden hette, jag läste genom trådstarten (redan där bryter tråden mot sajtreglerna) och ca 20 inlägg till och tog därefter bort den.
Bara för att tråden är borttagen innebär det inte att jag som Sajtvärd (eller medarbetarna) har möjlighet att gå tillbaka och läsa den vid senare tillfällen.

Jag har även pratat med Medarbetare på sajten som undrade om inte tråden skulle tas bort samt medlemmar som ifrågasatte den.

Det var inget ogrundat beslut att ta bort den- jag personligen har bara inte (hunnit) läsa genom hela tråden- än.

**SMF 237 Sweet Dream's 

Sandra-B
0

Som jag skrivit ovan:

"Om ni tog upp ett annat ämne i tråden rekomenderar jag att ni startar en ny tråd som tar upp det ämnet- om det kommer fram bra synpunkter (som är praktiskt genomförbara utan en massa extraarbete) så är inte jag ovillig att ge det en chans, men som det är i dagsläget anser inte jag (och flera andra) att det är acceptabelt."

**SMF 237 Sweet Dream's 

Mari
0

#37 Att ha en samlingstråd där länkar läggs in till annonser där djuret/djuren inte har det bra, det är iallafall i mina ögon helt fel mot annonsören för redan där påstår man ju att djuret/djuren inte har det bra. Eftersom det då blir en samlingstråd för annonser där djuret/djuren inte har det bra så är det väl i högsta grad att man hänger ut annonsören? Det klingar inte bra i mina öron Obestämd

Tänkte bara ventilera mina tankar, allt som skrivs här inne kan man hitta på tex. google, hur kul vore det för er att hitta eran blocketannons på era marsvin som säljs, som någon lagt in i en tråd där de tycker att marsvinen har det dåligt? INTE kul.

Kan de som hittar annonsen inte helt enkelt försöka att kontakta annonsören och fråga om de kan få ta hand om djuret/djuren? Eller kanske kolla in på djurhem.ifokus på akuthemslistan och se om någon där bor i närheten och kan "rädda"? Ursäkta om detta nu blev reklam.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Sandra-B
0

Jag tycker det du skriver är helt rätt.

Att ha en tråd för "marsvin det är synd om" är inte okej- om det ska finnas en sådan tråd får den innehålla alla sorters annonser.
Som jag skrivit ovan så får det startas en tråd som lyfter fram bra argument för att det ska tillåtas och kunna skötas på ett smidigt sätt.

Vi har diskuterat att hänvisa detta till djurhem men när vi kontrollerade ra sajtregler såg vi att inte ni heller tillåter länkande till andras blocketannonser.

Däremot så kan de som anser att dessa djur behöver extra hjälp att hitta bra hem exempelvis kontakta ägarna och tipsa om att man kan annonsera på MiF, djurhem, djurannonser etc eller fråga annonsören om de får lov att hjälpa till att hitta ett nytt hem till djuren.

Det finns olika sätt att lösa detta utan att länka andras annonser utan deras tillåtelse.

**SMF 237 Sweet Dream's 

Binajis
0

Sådär ja. Gick ut och satte mig hos marsvinen och grubblade en stund. Gullan och Astrid gjorde mig sällskap (och tuggade sönder ett skosnöre i "stundens hetta"..!) och tillsammans kom vi fram till att om Sandra inte ens läste hela tråden och därmed missade en del av vad den handlade om så går det ju inte att göra så mycket åt det.

En sak jag måste säga dock innan jag ska vara positiv igen är att det var tråkigt att alla Medarbetare höll sig borta istället för att skriva en varning. Alla Medarbetare kan ju inte ha missat att läsa igenom tråden..? Så hade vi alla varit beredd på att den skulle tas bort. Dessutom undrar jag hur Sandra kunde prata med en del medlemmar och Medarbetare utan PM-funktion, men precis när jag skriver detta kom jag på att de kanske har varandras msn eller rent av telefonnummer.

Positiv igen. Är det alltså okej att starta en ny tråd angående detta med att lägga ut "extremannonser"? Där vi fritt får diskutera vad som kan bli riktlinjer/regler, om vi över huvudtaget ska ha några, vem som ska ta hand om tråden osv.

#40 Det har du rätt i, samtidigt som jag någonstans kan tycka att lägger man ut en bild på ett marsvin med hemska klor, riktigt skitig bur eller likande - så får man skylla sig själv. Man kan dessutom skriva i startinlägget att "Denna tråd är till för marsvin som ser ut att ha det mindre bra, dock är det något man drar slutsatsen av utifrån en bild. Med andra ord får inga kommentarer om hurvida säljaren är en dålig ägare, djurplågare ect inte förekomma!" exempelvis. Man behöver inte ens nämna ordet "rädda" någonstans.

"Om någon medlem på marsvin.ifokus tar hand om marsvinet/marsvinen i annonsen, meddelas detta i tråden så alla inlägg, som handlar om och är riktade mot det aktuella annonsinlägget, kan tas bort. Vill man veta mer om själva marsvinet får man PM:a den nya ägaren ifråga". Alltså skrivs det inte offentligt om hur marsvinet mådde osv… Oops, here I go again. F'låt…

Sandra-B
0

Att gå och sitta och prata med marsvinen en stund är bra när man kännser sig arg/upprörd/ledsen/fundersam men även om man är glad/lycklig etc. Det gör jag ofta, eller så vänder jag mig till hundarna :-)

Som jag skrivit så finns det möjlighet för administratörer att läsa borttagna trådar- det är inga problem (jag brukar läsa genom borttagna trådar som inte blivit borttagna av mig utan av medarbetarna för att ha koll på vad som hänt). Som jag skrev så har jag haft fullt upp och helt enkelt haft annat för mig än att sitta och läsa 63 st inlägg (tror det var så många)  i en tråd om blocketannonser (jag antog att tråden handlade om marsvin som behövde nya hem samt kritik mot annonsörerna- som blockettråds-annonserna brukar göra). Denna gång hade dock diskussionen dragit iväg i en annan riktning (det är mycket bättre att starta en ny tråd om nya saker än att fortsätta i en gammal som egentligen handlar om något annat) så att information inte missas som i detta fallet.

Tyvärr har många av medarbetarna mycket att göra med skolan och annat för tillfället och har inte den möjlighet att vara lika aktiva här som vanligt. Det kommer förhoppningsvis att ändras såsmåningom.
I detta fallet fanns dock inte mycket att varna för eftersom tråden redan i TS bröt mot sajtreglerna- det som är beklagligt är att den låg kvar så länge som den gjorde.

Vad gäller hur jag kan prata med medlemmar och Medarbetare utan PM-funktion:
Jag har samtliga Medarbetare på MSN (där alla utom en brukar vara aktiva) och där pratar vi relativt ofta, vi administratörer har även en egen forumgrupp här på MiF där vi diskuterar olika saker. Har även en del av MiF's medlemmar på MSN och har kontakt med några andra via mail.
Några medlemmar har varit i kontakt med Medarbetare som har vidarebefodrat meddekande till mig.
Vad gäller mitt telefonnummer/mailadress är det lättåtkommligt för vem som helst som är intresserad (står på min hemsida som länkas i min signatur som finns i varje inlägg jag skriver).
Så att få tag på mig utanför iFokus är inte speciellt svårt för den som vill :-)

Det är fritt fram att starta en tråd där de som vill övertyga mig (och mina medaretare) att ta bort regeln angående förbudet att länka till blocketannonser tar fram bra argument för det samt kommer med konkreta förslag på hur det ska fungera praktiskt och så.
Självklart är det även okej för dem som inte tycker att det ska tillåtas att framförra sina åsikter i frågan. Tänk bara på att det måste hållas en trevlig ton (även om det är upprörda känslor inblandade) och sajtreglerna efterföljs.

Jag och medarbetarna kommer att läsa genom tråden samt diskutera det som kommer fram i tråden samt våra personliga åsikter och funderingar och se om vi tror att det kommer att fungera etc.
Tror vi det så är det ingenting (vad jag kan se) som hindrar att vi ger det en chans,
Vi är inte omöjliga! :-)

**SMF 237 Sweet Dream's 

shintaida
0

Nu har jag inte orkat läsa ALLA långa inlägg här.

MEN, jag tycker som vissa andra - EN tråd för utsatta marsvin på blocket. Så de har en chans att bli räddade.

Eller vill Sajtvärd och Medarbetare att de istället ska ställas ut i skogen och gå döden tillmötes, istället för att få en chans till ett gott liv?

Här i Falun har det hänt TVÅ gånger på kort tid att de har hittat ensamma marsvin i skogen.

Alla har INTE klarat sig!

Så EN ENDA STÅENDE tråd för "blocketmarsvin" vore underbart för MARSVINEN som KAN RÄDDAS!

Hoppas att Ni beaktar och funderar på mitt förslag.

Det gäller EN tråd som är STÅENDE!

Och jag tycker det ska vara förbjudet i denna tråd att hoppa på ägarna (de som vill bli av med marsvinen). Det ska vara konkreta räddningsaktioner i tråden. Vem som kan ta hand om och har plats för utsatta marsvin.

Tack för ordet!

Moa-16
0

#40 Hm, jadu.. Jag tror nog inte dom tar illa upp. Om de hittar tråden vore det väl perfekt, ett litet uppvaknande kanske. Är väl bara bra!

[WeepingWillow]
0

#45 Men alla gör det inte me flit. Om buren är för liten o marsvinen äter godisblandning o har saltsten o alldeles för långa klor så beror det väl mest på okunskap. När de inte har nått spån utan bara tidning ja då tycker jag det är nått som är fel för det borde man förstå att dom inte ska traska runt på en sunkig tidning men det andra är inte så lätt att veta alla gånger.

Den första boken jag fick om marsvin i samband me min första tjej står det helt fel i tex. Jag följde den jättemycket men det står ju att dom ska äta tomat, gurka, sallad o sånt som inte är nån näring o det står inget om nån munsvamp. Där står att dom ska ha saltsten o äta pellets. Förhoppningsvis är nya böcker mer uppdaterade men som sagt det är inte alltid lätt att veta vad som är rätt så jag tycker inte man ska hänga ut personer.

Moa-16
0

#46 Du har rätt.. Men och? Spelar väl ingen roll för marsvinet? Om ägaren blir sur,över att en sajt hjälper marsvinet att hitta ett bra hem. Ja,då.. vet jag inte vad.

elin85
0

#24 Angående att diskutera hur dåligt ägarna i annonserna tar hand om sina djur och att det ger en dålig stämning… Det är alltså inte tillåtet, men flera gånger här inne har det diskuterats att medlemmar här inte tagit hand om sina marsvin på rätt sätt och i en otrevlig och anklagande ton. Snacka om att öppet hänga ut folk…och dessutom medlemmar på forumet. Men detta brukar gå bra för dig, men när det gäller okänt folk i en blocketannons då får man inte säga sin åsikt för att denne kan se inlägget. Värna om och respektera mif:s medlemmar, så vi kan få god stämning här inne. Jag och flera med mig är inte nöjd med hur ledningen på detta forum sköter sig för tillfället. Men flera vågar inte heller yttra sig av oro att själv få skit för det. Trådar tas bort utan förvarning och inlägg som går till angrepp mot enskild person får ligga kvar. Bör inte detta också egentligen förbjudas på forumet (angreppen mot medlemmar)?

[WeepingWillow]
0

Tycker det varit lite sisådär me stämningen nu det sista, kanske alla ska tänka till lite innan dom skriver så det inte blir fel. Det beror mycket på hur man skriver hur andra tolkar det. Jag brukar försöka skriva i en trevlig ton fastän jag vill klaga el säga att jag tycker olika :)

Moa-16
0

#48 Håller inte alls med. Klart som tusan man måste få vara ärlig, och tala om att 'du' kan inte h en sån liten bur (tex) Jag skulle vara glad om någon sa till om jag gjorde nåt fel, med något av mina djur. Så jag kan förbättra det! (för marsvinets skull,om inte annat) Men OK, om ni vill ha ett forum där vi blundar för problemen. Det är för sjutton inte att hänga ut en människa. DET är att hjälpa människan!!! OCH marsvinet. Om det så är på forumet eller på blocket!

ps, det här är ett marsvins forum! Där folk ska hjälpa varandra. Och marsvinen, som kan fara illa av människors brist på kunsakap. Om djuret!

elin85
0

#50 Självklart får man ha åsikter, men det är skillnad på att vilja hjälpa en person och på ett vänligt sätt tala om att buren är för liten och att anklaga. Om man inte är vänlig så blir ju personen bara arg eller ledsen och det är väl inte det som är meningen? Det tror jag nog visst att du håller med om :) Jag menade ju just att det diskuterats i en "otrevlig och anklagande ton".

Vi måste ju utgå ifrån att alla på ett marsvinsforum vill sina marsvins bästa och att det är därför de kommer hit. Om man märker att någon saknar kunskap eller "gör fel" kan man ju vänligt påpeka detta i ett PM och inte tjata om det i en tråd exempelvis. Trådarna ska handla om det som TS frågar om/vill dela med sig om, inte allmänna åsikter om ex två marsvin, burstorlek osv. Så känner jag. Det kan man väl ändå ta i PM? Annars blir ju också trådarna så tråkiga att läsa för andra som hittar hit via google och söker svar på en fråga.

poppysmarsvin
0

Vet inte om de som inte tillhör "mobben" inte vågar uttrycka sig här… Man kan få intryck av att den politiskt korrekta är att det är helt ok att bete sig i princip hur som helst, bara det gagnar saken.

Jag tycker det är en utmärkt regel som finns här, och den ska efterlevas. Ingen blir vare sig gladare, eller marsvinen blir inte bättre hanterade för att man "hänger ut" okunniga djurägare!!! Är man frustrerad är det betydligt ärligare och justare att vända sig till annonsören och upplysa om det olämpliga i att flytta högdräktiga honor osv… Dessutom bygger en hel del av "principerna" på eget tyckande, och inte alltid grundat i vad svensk lag säger (och då kanske tydligast när det gäller burstorlek!).

En hövlig ton i skrift är naturligtvis bäst för alla. Ilskan tas lämpligast ut genom att banka på en vägg, sten eller skälla ut en stol efter noter… En promenad i rask takt är inte dumt det heller Flört. Mången klokare tanke har fått fäste efter en uppfriskande aktivitet!

Moa-16
0

Löjligt. Det här tänker jag inte diskutera längre! Leder ingen vart…

[Lynx76]
0

Så regler är viktigare än att marsvin kan räddas snabbt genom att t ex länka till en annons? Vad hade hänt med det högdräktiga marsvinet som den första annonsen avsåg, om inte Binajis hade länkat till annonsen och Caspia var snabb och tog hand om dem? Ngn annan hade kanske varit framme och fått sig lite billig ormmat…

Förstår allvarligt talat inte vad problemet är, tråkigt att ni sajtvärdar är såna regelryttare. Men det är ju bra att ni åtminstone är villiga att lyssna på en tråd som diskuterar möjligheten att ha EN stående hjälp-tråd. Om ni inte tar bort den alltså.

[Lynx76]
0

#50 kunde inte sagt det bättre själv…

Myosotis
0

#52 Helt enig.

För egen del kommer jag att totalt lämna detta forum om det fortsätter att översvämmas av Blocket-länkningar etc

[Lynx76]
0

#56 så du tror att det är därför man länkar till annonser? för att hamna på topplistan? eller var det bara ett försök att vara rolig?

Hur ska man hjälpa marsvinen på blocket då menar du, om man inte själv har möjlighet att ta hem dem och inte känner någon som kan hjälpa? Dessa marsvins kanske enda chans till hjälp är ju om någon djurvän ser annonsen och vill hjälpa och man kanske inte kan göra det på annat sätt. För mig skulle det vara ett utmärkt sätt att länka annonsen och hoppas på att djurvänner som jag vet finns här kan ta emot dem! Men det får man alltså inte, man ska ignorera djuret istället. Helt otroligt!

Moa-16
0

#56 den bisarraste kommenterar i den här tråden. Du kan inte ha läst tråden. Man blir ju ledsen.. Att inte en människa vill förstå,eller hjälpa ett djur. EN tråd, med annonser FÖR dom marsvin som kommit 'fel'. Nähe, hjälper inte att sitta här och beklaga mer..

elin85
0

Vet inte om vissa missuppfattat mitt inlägg #51, men jag är helt FÖR en blocket-tråd. Inlägget var bara riktat till sajtvärden som hävdar att det blir dålig stämning om man "hänger ut" annonsörer vars djur kanske far illa. Men tillåter att folk på forumet "hängs ut" offentligt och blir anklagad snarare än hjälpt av välvilliga. Ingen är väl för ett forum där vi ska anklaga varandra och göra medlemmar som vill sina marsvin väl ledsna genom påhopp? Men jag har sett trådar där det tyvärr blivit så att de som startat tråden känner sig påhoppade och blir ledsna och det måste ju både alla vi medlemmar, men i högsta grad sajtvärden jobba på att undvika. Hoppas detta blev tydligare. Alltså, vi får naturligtvis informera, men inte behöver vi väl anklaga (men det var bara en bisak som sagt). Vill bara förtydliga

Moa-16
0

#59Det är ju bara strunt… Ok, vissa kan skriva(tex)' Hur kan en människa behandla ett marsvin så?' Men är det att hänga ut?, nja.. Och sen är folk här inne så otroligt känsliga. Minsta lilla 'åsikt', då är det ett påhopp.. Anklaga? Man  informerar vad som är fel. Så TS kan göra rätt! Man hjälper människan. DET här är ett forum, vill man inte ha folks åsikter/hjälp. Nä, skriv inte inlägg då? Lixom hur svårt kan det vara… Sen finns det miljoner sätt att skriva saker på. Man kan vara rak & ärlig utan att vara otrevlig, dock ses det oftast också som påhopp. Så det blir ju lite svårt… Men nu har ju det här med en tråd om marsvin anonnser att göra, dom som behöver ett nytt hem, 'lite mer' än mängden av annonser på eniro/blocket.. Det tycker jag Du Sandra kan fundera lite på iaf. För du har ju makten här ;) Tror säkert att det kommer funka bra. Testa kan man göra iaf.

elin85
0

#60 Vet inte när du slutade skriva till mig där och började skriva till Sandra? Allt var ju i ett stycke. Men jag skriver ju att man ska HJÄLPA och inte ANKLAGA och tycker du inte att du anklagar utan bara hjälper så är vi ju överens

Mari
0

Sen måste ni även förstå att alla tänker inte likadant, utan flertalet som kanske hittar sin annons i en sådanhär tråd kan känna sig kränkta och även gå så långt som att göra en polisanmälan som faktiskt kan gå igenom så man får något slags straff. Det kanske även kan  bli så att marsivn.ifokus får stänga ner?
Hur kul är det?

För i de flesta annonser på blocket finns telenummer, namn och även stället man bor på så det är lätt att "hänga" ut folk. Man kan inte alltid bryta regler osv för att hjälpa ett djur utan att tänka på att det även kan komma konsekvenser av det man gör.

Varför inte bara kontakta de annonsörer man ser annonserar, berätta hur de kan förbättra för marsvinet och även försöka få dem att leta ett bättre hem (vilket jag tror de flesta gör) så marsvinet inte kommer till en likadan igen? Självklart måste man vara smidig när man tar kontakt för många tar lätt åt sig och mår dåligt och kommer då inte alls att lyssna på de bra sakerna man kommer med för att förbättra för marsvinet/marsvinen.

Självklart är detta ett forum där man pratar om allt möjligt inom marsvin, fast det betyder inte att man får bryta regler och Sveriges lagar hur som helst.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

elin85
0

#62 Jag kan hålla med dig till viss del, men bryta lagar för att man för annonsen vidare? Det tror jag knappast och inte lär man få straff för det heller. Vi skulle ju inte skriva något personligt om hur denna sköter sina djur, bara försöka hitta dem nya hem. Tror inte personen har något emot det.

Mari
0

#63 Nä självklart inte så bryter man något för att man för annonsen vidare, utan det jag syftar på är att det kan kännas kränkande att hitta sin annons i en tråd vars syfte är till för att rädda marsvin som har det dåligt. Det kan då lätt uppfattas som att personen sköter djuren dåligt eftersom någon har lagt in länken till tråden där man samlar annonser som djuren behöver komma ifrån snarast.

Iallafall jag ser det som kränkande och kanske även som ett påhopp för annonsören eftersom man oftas som sagt ser vart personen bor, namn och kontaktuppgifter.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Moa-16
0

#62 Men för … inte kan någon som hittar sin annons i en 'hjälp' tråd på MIF känna sig kränkt O-0, om man sen inte skriver något ont, (tex) 'Hur kan en människa ha ett marsvin i en så liten bur'(räknas ju som påhopp här) Sen tror jag inte polisen bryr sig. Eller är det bara jag som har dåliga erfarenheter? ;) Det är en skit sak för polisen, och för dom flesta normala människor. Så det känns som en dålig ursäkt om något. Och visst man kan gå in på blocket och titta igenom alla annonser. Dock tror jag folk 'tröttnar' på det. Jag kan nog inte påverka det här mer.. Så jag bara hoppas på att det dyker upp en tråd för dom här marsvinen!

Binajis
0

#62 Jag vet inte om du läste vad jag skrev som svar till ditt förra inlägg. Det handlar om att hitta köpare till deras marsvin, inte att hänga ut dom och skriva "RÄDDA DET HÄR STACKARS MARSVINET!".

Jag tycker att vi har fått tillräckligt med bevis för att folk inte bryr sig så jäkla mycket/alls om vem som köper deras marsvin. Jag skulle vilja att någon som tagit hand om ett marsvin från en blocketannons som sett ut att inte ha det så jättebra, skriver och berättar att säljaren var väldigt noga med att de kom till rätt hem… eller mer eller mindre sa "ta det och stick".

Jag skulle inte kunna släppa det bara genom att mejla.

Mari
0

#65 jag har inte menat att någon på MiF kommer känna sig kränkt, det finns faktiskt folk utanför detta forum också som kan komma in här och se det mesta som skrivs..

#66 Jo jag läste det :) Jag menar inte att denna tråd kommer vara en uthängningstråd, utan det finns ju andra som kanske kommer tycka att det är en sådan - annonsören i fråga kanske!? Sen att de lägger ut sånna bilder kanske beror på okunskap, så de kanske kan tycka att en sån här tråd kan vara kränkande eftersom de inte vet bättre?

Jag tror inte att jag klarar av att i skrift försöka få er att förstå hur jag menar med detta att en sådan tråd kan kännas kränkande för annonsören om denne hittar eftersom trådens syfte är att djuret i annonsen inte har det bra så vi här på MiF måste försöka hitta ett nytt hem till dem snarast. (ialalfall jag kan uppfatta det som att annonsören plågar sina djur)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

elin85
0

#64 Vi skulle inte skriva ut att det var en hjälptråd för att hjälpa utsatta marsvin, men visst det kan bli svårt att få ihop det…

Moa-16
0

#67 syftade inte på medlemmarna naturligtvis! Förstår inte hur du tänker om jag ska vara ärlig. Men alla har rätt till sin åsikt.

Mari
0

#69 haha jag som läste fel :)
Nä jag kan tyvärr inte förklara bättre än vad jag redan försökt., så tyvärr :-)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Binajis
0

#67 Sant, även om jag någonstans inte bryr mig om människorna bakom det utan bara vill ha marsvinet där ifrån. Men visst, eftersom jag inte är ensam om detta utan det handlar om hela Mif så ger jag upp. Jag tror jag helt enkelt tar saken i egna händer och skapar en hemsida för dessa annonser. Då bär jag hela ansvaret själv. Hm. Tål att tänkas vidare på.

Moa-16
0

#70 Förstår hur du tänker, men håller inte alls med. (Så jag menar) MIF är ju fullt av djurvänner, som älskar sina grisar. Så därför är det ju ett perfekt sätt att hjälpa marsvinen. UTAN att 'hänga' ut den som skrivit annonsen.

Mari
0

#71 Ja bra idé gör gärna en hemsida, det tror jag skulle fungera bra!
#72 Ja jag tycker också att det är ett bra sätt, fast det är ju det att det lätt blir uthängt ändå, folk kan verkligen vrida och vända på saker så det blir till deras fördel.
Men om man har en tråd som man inget annat än lägger ut annonser i utan att man skriver något alls vad tråden är till för så kan det vara ett sätt att kunan hjälpa dessa grisar. Det är ju bara det att man måste tänka på vad som skrivs hela tiden så ingen känner sig kränkt

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Abico
0

Hur kan man inte kränka en person genom att starta en tråd med temat "Rädda marsvinen" eller "Hjälp dessa marsvin", där det finns en direktlänk till dennes annons?
Det är ju ett direkt sätt att peka ut att det finns djur i behov av hjälp som måste bort från personen i fråga omedelbart pga. att denne är olämplig som hållare av djuret. I många fall finns det inget intresse för djuren som säljs på blocket. Men jag tror inte att det finns många människor som avsiktligt tar illa hand om sina djur. Människor som avsiktligt på blocket misshandlar sina djur tror jag inte skulle lägga tid och energi på att sätta ut en annons på blocket för att sälja dem.

Sedan tycker jag att det är fruktansvärt att värd och Medarbetare härinne plötsligt anses vilja se marsvin dö i skogen. Är det intrycket vi ger alltså?

Hanna 

Moa-16
0

#73 Känns väldigt överdrivt nu. Men ok, om du tror på det du skriver. Jag tror dom blir glada om dom skulle se att folk försöker hjälpa h*n marsvin. Förstår inte hur någon kan känna sig kränkt av det. Extremt svårt att tro på. Folk har säkert viktigare saker att tänka på här i livet. Det viktiga är väl att marsvinen får ett bra hem!

Binajis
0

#74 Har du missat att vi ska undvika orden "rädda" och "hjälpa"?

Ang det sista du skriver så kan jag till viss del känna att det är det intrycket ni ger när ni på något sätt tar avstånd till att det finns marsvin som behöver, och har fått (!) nya hem via Mif.

Mari
0

#74 tack precis så jag menar med att skapa en sådan tråd! Även om man döper den till något annat så kan man ändå få en uppfattning om att det inte är bra..

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Sandra-B
0

Nu har diskussionen i den här tråden gått ifrån ämnet (tt inte komma åt en tråd) och börjat handla om ett annat (eventuellt utformande av om det skulle vara möjligt att nå en kompromiss angående länkande till ex. blocketannonser).

Ni får gärna fortsätta att diskutera detta- som jag sagt tidigare i den här tråden- men starta isf en ny tråd om det ämnet så att alla argument (både för och emot) samlas överskådligt på samma ställe.

Dessutom så har ni fått svar på frågan i TS om varför ni inte har rättighet att läsa tråden och därmed borde väl den här tråden kunna avslutas?

**SMF 237 Sweet Dream's 

Moa-16
0

Så ….. typiskt. Alltid, ingen som bryry sig. Ni tänker för mycket. Vad kan hända om jag gör 'si & så' Det är FÖR mycket. Shit samma. Tjänar ju inget till det här.

Abico
0

#76 - Spelar det verkligen någon roll om de orden lämnas utanför tråden tycker du? Likväl är det ju syftet med tråden och jag tror att det blir väldig svårt att inte förstå trådens mening om man tittar igenom den.

Hanna 

[Lynx76]
0

Jahaja… det kommer inte bli nån sån tråd, lika bra vi ger upp. Nu börjar de ju dessutom prata om att låsa den här tråden också… ;)

Nä men blocket-marsvinen får väl lämnas åt sina öden då.. Personligen tycker jag att har man behandlat djur på det sättet som de här annonserna faktiskt är bevis för (de som har bilder!) så skiter jag fullständigt i om de känner sig kränkta. De har kränkt oskyldiga djur och människor som kämpar för djuren, så varför inte få sig en tankeställare.

Men det är min åsikt….

Abico
0

#81 - Har du läst den andra tråden på ämnet? Bara ett tips, det diskuteras en kompromiss just nu.

Som jag tidigare skrivit tror jag att det är ytterst få som tar illa hand om sina djur med mening. Med tanke på hur duktiga de flesta djuraffärer är på att dela ut information om marsvinen de säljer så är det inte konstigt att det finns mängder med annonser på marsvin med oklippta klor, utan hö, i små burar och med diverse intressanta salt- och mineralstenar. Är det rätt att hänga ut och kränka dessa människor som i många fall bara fått fel information från sin säljare?

Hanna 

Moa-16
0

#82 Hänga ut, kränka! Ge dig! Det handlar inte om dom,utan om marsvinen. Ge tusan i att skriva 'vilken människa kan behandla sitt marsvin såhär?' Så är problemet löst. Eller du kanske tycker

HJÄLPA=HÄNGA UT?

[Lynx76]
0

Har läst den nya tråden nu, tycker kompromissen verkar helt ok. Hoppas den blir verklighet =)

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.