Utöka flocken när buren är större?
Det här som jag skriver är funderingar och alltså inte bestämt. Iaf köpte jag två marsvin för fem veckor sen. Deras bur är 120*60 men nu håller jag på och bygger en hage till dem som det alltid kommer vara öppet till. Deras yta kommer då vara minst 90*160. Två marsvin är ju ett par och om man har fler blir det ju en flock. Jag tycker flockbeteende är spännande och vill gärna ha en eller två grisar till. Det borde väl funka? Grisarna jag har nu är ju honor men jag vill ju gärna ha hanar också. En kastrerad hane kanske skulle kunna funka. Jag är lite "rädd" att ett marsvin ska bli utanför men jag vet ju att marsvin är vänliga så det är väl ingen risk? Jag vill gärna ge marsvin en andra chans så nu vill jag isf ha en omplaceringsgris.
Vet inte riktigt vart jag vill komma med det här men jag vill gärna höra era erfarenheter och tips.

Ta det lugnt… Du har bara haft dem i fem veckor, skriver du. Snälla. Vänta. Skaffa dig erfarenheter, känn dig för. Vänta minst ett halvår, skulle jag säga. Då vet du mer om ifall marsvin är något för dig. Det finns hur många exempel som helst på människor som skaffar två marsvin, tyclker att de är gulliga, skaffar fler, fler, fler och fler och rätt vad det är går in i väggen på ena eller andra sättet.
Envishet och drömmar
#1 Absolut. Jag kommer vänta ett tag, troligen till sommaren iaf. Särskilt om man har omplaceringar behöver man ju ge dem tid. Att ha ett helt sommarlov är ju bra då. Sen vet man ju inte om det blir för mycket med flera. Man kan ju även ta hand om andra personers marsvin för att se om man orkar med flera. Det är ju inte ett beslut man tar bara sådär.

#2 helt rätt som caspia säger! vänta ett tag.
jag har själv tre marsvin på en yta av 140x55, så utrymmet lär inte blir något problem. om du väntar till sommaren kan du alltid bygga ut buren :)
jag ska själv bygga en ny snart. det går alltid att få större!