Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 3231 ggr
VikkanSpike
0

Mitt burbygge

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har börjat bygga om en garderob till bur till grisarna. Tänkte fortsättningsvis sätta in bilder när arbetet fortskrider.

buren kommer bli ca 0,966m2 ja eller varje plan e på

Burens area: 0.322 m²
I buren får man ha 2 marsvin.
…eller t.ex. 1 hona med kull.

Ni får mer än gärna komma med frågor tips och ideer :)!

VikkanSpike
0

här e dörren med

VikkanSpike
0

och med stängd dörr.

Sen kommer det bli öppet även på ena sidan för ljus och luft insläpp så kom igen kommentera gärna

Creation
0

Jag tycker att 0.322 m2 låter otroligt lite…
Minst 0.5 för två marsvin enligt mig, hellre uppåt 0.7m2.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

VikkanSpike
0

# 3 0,322 m2 e för ett plan dom kommer ju få tre plan att gå på med ramper emellan.

VikkanSpike
0

sen enligt L80 så e det tilllåtet att ha två marsvin på 0,322m2 även om jag personligen tycker dom ska ha större, därför får mina tre plan att gå på

Creation
0

Jaha, jag visste inte att du tänkt ha ramper emellan. :) Då blir det mkt större och bättre. Dock vill jag förvarna med att alla marsvin inte uppskattar att gå på hög lutning.

Hur många marsvin skulle bo där?

VikkanSpike
0

#6 Jag tror inte lutningen blir så brant då höjden mellan våningarna e 35cm och planen e på 57cm.

Det e klart du inte kunde veta om jag skulle ha ramper emellen detta e ju ett burbygge på väg så mkt kommer hinna ändras tills det blir färdigt.

Därför jag ville ni skulle komme med frågor eller tips på om det finns ngt jag ska tänka på

PetraS
0

Blir nog jätte fint och idén är ju jättebra!

Men måste säga som föregående, var beredd på att marsvinen inte kommer vilja gå på dom ramperna, ser ut som att det kommer bli väldigt brant lutning, och jag har svårt att tro att marsvinen kommer använda dom, tyvärr..

Du kan inte sätta upp som något "mellan plan" mellan planen (blev lite mysko :P) så att det blir som en sorts plattform och sen en ramp åt andra hållet igen om du förstår hur jag menar. Alltså en ramp som går till en kortsida där det finns ett mellan plan, och sen en ramp åt andra hållet som sen går upp till det riktiga andra planet. Så blir inte lutningen alls samma och marsvinen har enklare att gå upp! :)

PetraS
0

Såg nu att du redan hade svarat.

Det är ju inte någon direkt höjd egentligen, men jag vet inte kanske bara är bilden, ser iaf ut som det kommer bli rätt brant.

Kanske blir för trångt att ha något mellan plan då med, hmm, jadu får hoppas att dina grisar är modiga och vågar använda dom helt enkelt! :)

VikkanSpike
0

här e tre bilder jag försökt trixa me i paint på tre olika ramp förslag vilket kan bli bäst?

VikkanSpike
0

nr2

VikkanSpike
0

nr3 hoppas ni förstår tanken

Creation
0

#10 verkar alldeles för brant i ena delen. =/
Jag skulle tro att #11 eller #12 är säkraste alternativet.

VikkanSpike
0

# 13 # 10 går från fronten bak innan den blir platt för att sen gå upp igen

Creation
0

#14 Jaha :p då förstår jag, jag tyckte att det verkade lite galet annars.
Men då verkar ju det sättet nästan bäst ^^

Denna kommentar har tagits bort.
VikkanSpike
0

frågan e hur den blir bäst att montera så den blir stadig? va e det bästa materialet och ska man bygga med ett skydds räcke?

Abico
0

Gosh, sover inte ni människor om nätterna? ;)

Ang. ramperna så vet jag att det fanns någon annan härinne som hade en ganska hög bur med ramper till olika plan, några av marsvinen sprang upp och ner utan problem medan någon inte kom iväg från nedersta planet…

Hanna 

VikkanSpike
0

18 Tyv har jag svårt att sova pga att jag ska vittna på en misshandels rättegång på onsdag och jag e nervös. Sen e jag nattmänniska för övrigt oxå.

insjuknade oxå i mag influensan i tidiga morgonen. inge roligt alls

Abico
0

#19 - Åh, fy då :(
Krya på dig och lycka till på rättegången, det går säkert bra ska du se :)

Hanna 

VikkanSpike
0

# 20 OT visst har du bytt visningsbild?

MikaTela
0

Jag har en bur som är 3 våningar med ramper emellan!

Är rätt bra lutning på bägge måste jag säga. Ena rampen är lång och andra är kort. Dock är det bara i början som marsvinen är försiktiga med det. Nu springer alla mina marsvinshonor upp och ner obehindrat utan att bry sig om det!

För att vänja dom kan man lägga något jättegott på mitten och längst upp och längst ner på rampen. Sen så sätter man dom på ett plan där det inte finns mat och så måste dom gå ner för att nå maten, lättast brukar vara att lära dom gå ner! Har tagit mina som längst 1-2 veckor att lära sig gå på ramperna självmant!

Jag föreslår du använder lösning 3! Blir minst lutning av den.

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

godisgrisen
0

Jag älskar att konstreura burar och knasiga möbler så jag kan inte låta bli att fundera. Har aldrig byggt ramper men det är spännande. För att få lutningen mindre brant kan du kanske låta bli att bygga rampen ända ner till burbotten. Alltså låta den sluta i luften och ställa ett hus där den börjar som grisarna kan hoppa upp på, huset blir som en startplattform då. Sen kan du kanske bygga rampen mot bakväggen så marsvinen har en fast vägg på ena sidan, det känns nog tryggare för dem att gå där då och det är mindre risk att de ramlar.

VikkanSpike
0

# 23 det skulle funka me hus att hppa på till den yngre, men min äldre hoppas hellst inte så det blir knepigt

trocadero
0

Även om burens sammanlagda yta blir hyfsat stor så det inte samma sak som om den vore i ett stycke. Buren blir väldigt liten då marsvinen inte har nånstans att springa ordentligt på. Det enda som blir är att dom får lite omväxling genom att kunna gå mellan dom olika planen. Hade varit bättre om du kunde lägga ner garderoben, då hade du fått en bra och stor bur.

Abico
0

#21 - Japp :) Jag tyckte det var dags med lite variation.

Hanna 

HappyCatMeows
0

Jag gillar verkligen sådana här trådar, snacka om att man får goda idéer och inspiration till egna byggnationer. :)

Creation
0

#18 Klart man är vaken sent när man har ledigt från skolan idag. ;P

FeliciaS
0

Finfin idé! ;)

Jag tycker dock det är väldigt litet. Det blir inte samma sak med 3 våningar som med en lång om du tänker att man satte de brevid varandra istället. Men det är min åsikt ^^

Jag har två våningar på min bur, och rampen går från ett hustak upp på andra våningen. Kommer den inte göra det i ditt fall tycker jag åtminstone du ska ha kanter på ramperna så det mer blir som en "tunnel". Glöm inte heller träspjälkarna på rampen, så de inte halkar.

#28 Fuskis ;P

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

FeliciaS
0

#24 Förresten - när jag byggde min övervåning och ramp trode jag aldrig att min ena hona skulle hoppa upp på hustaket. Det hade hon aldrig gjort innan… Men när övervåningen kom hoppade hon upp dit titt som tätt ^^ Så man ska aldrig säga aldrig.

Mvh Felicia

VikkanSpike
0

#25, 29 jag bor litet och försöker optimera deras burstorlek. då e det nog bättre att göra ngt på höjden än att lägga ner det (skulle inte ha plats att göra så)

E det så hemst att jag gör så? Dom har en hage dom får komma ut i minst 1 timme om dan oxå

Nån som har tips på materialet till rampen.

VikkanSpike
0

# 30 ja man ska aldrig säga aldrig, men hon e redan 5år så jag ska inte hoppas för mkt

FeliciaS
0

#31 Nejdå, det är inte direkt hemskt ;) Får de komma ut och springa på stora ytor är det bra. Jag använde en plywoodbit.

Mvh Felicia

VikkanSpike
0

nu har jag kommit en bit till i mitt arbete tack vare min snälla pappa

VikkanSpike
0

försöker optimera ljus insläppet

VikkanSpike
0

sen va jag nog lite optimist hur stora hålen skulle va där rampen ska komma upp den e 10*10 va lite trångt när gammel tanten provade hålet

FeliciaS
0

Fint!

#36 Ja, oj, det är nog väldigt litet ;) Mitt hål/uppgångsöppningen är ca 20*15 cm.

Det ska vara galler på sidorna eller?

Mvh Felicia

VikkanSpike
0

# 37 ja det ska va galler där det e hål.

Kratin-98
0

11 tror jag är bra

Stephanie-D
0

jag vet att det var ett tag sen ni skrev i den här tråden, men jag är nyfiken på hur buren vart? :)

/ Stephanie-D

Medarbetare på Jack russell terrier iFokus, Tonåringar iFokus och The Sims iFokus 

VikkanSpike
0

#40 ja bygget har stått still då jag e beroende av hjälp av nån med körkort… men snart så borde det sätta fart igen

Stephanie-D
0

hehe okej :D lägg ut en bild sen när det är klart :)

/ Stephanie-D

Medarbetare på Jack russell terrier iFokus, Tonåringar iFokus och The Sims iFokus 

VikkanSpike
0

#42 absolut

VikkanSpike
1

Nu e bygget klart och det blev inte alls som jag tänkt från början. Vi flyttade och utrymmet va inte längre ett problem så detta e slut resultatet har bara gjort färdigt ett plan och översta hyllplanet har en liten övervåning dit ska jag bygga en ramp

VikkanSpike
0

VikkanSpike
0

….

Mari
0

Wow vilken bur!
Är det ok om man apar efter och bygger något liknande? Hur stor är den tillbyggda delen? Har du någon plastamatta i botten? Är den lätt att göra ren? :)

Haha mycket frågor på en och samma gång men är så facinerad av burbyggen!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

VikkanSpike
0

Det är bara att apa du den e sammanlagt 180*57 och tillbyggnads delen e 120.

La plastmatta i botten och hoppas den kommer va lätt att rengöra då jag inte hunnit göra det än. Dom första flyttade in igår

Svea-
0

Jättefint och ovanlig burbygge.FINT!!

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Abico
0

Riktigt läckert blev det! :) Där kan jag tänka mig att det bor ett par lyckliga grisar.

Hanna 

VikkanSpike
0

#50 dom e just nu mer förvånade och tar det lungt men det blir nog fart på dom snart hoppas jag

elin85
0

Så fin den blev. Jag och mina marsvin blir jätteavundsjuka :)

tjorve
0

Är det en höhäck man ser på bilden? Marsvin trivs bäst med att äta från marken, då deras kroppar är konstruerade så. Det är lätt för dom att skada sig i en höhäck, då marsvin gärna vill gosa in sig i höet och då kan fastna.

Lägg höet på marken så har dom nåt att leka i vetja!

[Liinda]
0

Shit vilken fin bur! Det blev verkligen jättefint! =)

grundig
0

är det glasdörrar eller plast ? tänkte eftersom marsvin gnager gärna på allt o kanske itne så bra o gnaga på en glaskant

Moa-16
0

Snyggt!

VikkanSpike
0

#55 det är plexi glas