Black, sepia, zobel o.s.v.
Apropå det ständiga frågetecknet kring falska choklader m.m. Tänkte bidra med bild på ett syskonpar som visar tydligt hur stor skillnad det kan bli på den svarta färgen om marsvinet har creamblekning. Marsvinet till vänster är alltså inte choklad utan genetiskt black/cream/white (cdch). Det är creamblekningen som ger den bleka och lite brunaktiga tonen på det svarta. Det är oerhört vanligt att marsvin med den här färgen misstas för choklader, men är man van så brukar man kunna se skillnad i de flesta fall. En riktig choklad har inte den här kalla, lite grå tonen. De allra flesta icke-färgavlade choklader är dessutom tämligen ljusa.
Sen kan man diskutera om den här färgen borde ha ett eget namn eller inte, genetiskt är det svart, men det ser ju helt klart inte svart ut. Sepia är ett namn som används ibland, likaså falsk zobel (riktig zobel förekommer aldrig i kombination med någon annan färg än vitt).
Brodern till höger är black/buff/white (cdcd) och där ser den svarta färgen som synes mer svart ut.

#absolut, vilka goa rumpor!;)
#4 Mjo, fast agouti tycker jag ofta har en tendens att bli bleka i botten och att det förekommer i alla agoutivarianter. Men om man "översätter" sepia till agouti så blir det teoretiskt som ett mellanting mellan creamagouti och lemonagouti.
#6 Ok, de som varit så bleka har varit cream/lemonagouti, goldenagoutisarna har alltid varit mörkare även de som är jättegrå. De jag tänker på är alltså typ silverfärgade i bottnen, ihop med satin blir det väldigt effektfullt
. Har tyvärr ingen bild på denna datorn.
Ja, där syntes det verkligen skillnad! Jag tycker då att man inte ska kalla sepia för svart.
Bedårande ungar förresten :-D Coroneter!
Är det P-kullen? (Dags att uppdatera hemsidan kanske ;))
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#8 Men då kommer frågan vilka man ska kalla för sepia. Det finns ju cdch-svarta som verkligen är svarta. Likaså finns det brunaktiga svarta med andra genotyper.
Inte P-kullen, O-kullen! Det blev ingen P-kull tyvärr, bara en död (merinohona…).
Jättebra att vi fick se dessa bilder. Min gamle pet hane Arthur var nog inte choklad/cream/white då och kanske möjligen inte Harry Boy heller. Då undrar jag kan dessa ge zobel magpie om man parar med en renavlad black magpie? Idipidi du skrev om detta i en annan tråd(när jag fått chokladbäbisarna, om du minns det..) var det sånna här du menade då?
#10 Japp! Sepia/cream/white kan ge zobel magpie tillsammans med t.ex. black magpie.
#11 Ja det var ju det jag fick för mig och nu är det solklart. Ja tack för att du sprider kunskap. Tack!
Då undrar jag vad James kan göra för barn. Hans mamma var nonself zobel magpie (chokladbärare) pappan (Harry Boy) är en sån där rackare ovan så han har två zobeltillverkarföräldrar. Själv är han black/cream. Han har nu en bulle i ugnen med Alecto black magpie chokladbärare som är väldans svart. Jag ville ju ha chocolate harlequin, det borde det väl kunna bli men kan det komma en massa zobel nu igen också?
#12 Om han hela tiden varit svart och inte dragit så mycket åt brunt så kan han vara black/cream helt enkelt. D.v.s. cdcr, sån genotyp som du vill ha på en harlequin. Det är fullt möjligt att få såna från hans föräldrar, även om man ska ha lite tur. :)
Om det stämmer att han är black/cream (inte sepia/cream) samt att honan är black magpie (inte zobel) så ska det bara bli "riktiga" varianter. Magpie och harlequin i svart, med liten chans för choklad också.
#13 Ja han är himla svart, det är inte alla som är det här annars trallala. Alecto är också väldans svart. Så då borde det bli som jag vill då, kanske även chocolate harlequin om James ärvt choklad anlaget från mamma för pappan är inte mycket att räkna med när det gäller chokladen har jag förstått. Ja och tur då förståss men den spänningen är ju bara kul.
Mina två black magpie honor jag startat med är olika. Alecto är kolsvart och det har hennes tre svarta barn också varit så har hon fått en de.white och fyra choklad. Elie däremot har fått rätt dålig svärta på sina barn och flera är verkligen zoblar, tyvärr.
#9 Jaha… riktigt krångligt det där i så fall…
Nä, du skojar?? Varför går det aldrig bra med merinosarna? :( Så synd!
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.