Frågor till sajtvärdarna?
Visste inte riktigt vart jag skulle vända mig med frågan så jag slänger upp den så här.
Vad säger ni som bestämmer vilka trådar som är ok och inte om att ha en blocket-tråd där vi kan tipsa varandra om marsvin som är i akut behov av nya hem?
Jag kan bara svara för mig själv men jag tycker inte att några vidarelänkar till blocketannonser är okej på marsvin.ifokus. Detta av tidigare nämnda anledningar, det blir lätt så att personer hängs ut och att de känner sig kränkta. Jag vill heller inte se marsvin.ifokus bli till ett annonstorg och tycker att det räcker gott och väl med de annonser som medlemmar lägger upp.
Det är jättebra att det finns såpass mycket intresse för att hjälpa dessa marsvin, för marsvin i behov av hjälp finns det. Men jag anser inte att marsvin.ifokus är rätt plats för dessa vidarelänkar.
Hanna

Jag tror inte riktigt att jag förstår vad du menar.
Skulle du kunna utveckla det lite så att det inte blir några missförstånd?
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
#1 SUCK! Lyssnar du alls?, du har ju redan bestämt ett NEJ, utan att ta in det 'vi' skriver. EN tråd för dom mest 'utsatta marsvinen' HUR svårt är det att förstå. Blir MIF ett annonstorg för det?, Då ska inte medlemmar få lägga upp sina annonser heller! Dom har redan bästa chanser till att få ett bra hem!
#2.
Frågan är: Som jag förstått det är det idag inte okej att länka till annonser på blocket? Dock finns det en hel del annonser där marsvin lever i direkt olämpliga miljöer. Kan det avar okej att ha EN tråd här på forumet där man kan lägga upp dessa annonser för att försöka hitta lämpliga hem till marsvinen? Det skulle innebära att vi behövde vissa regler om vad som klassas som okej att lägga upp eller ej och trådarna skulle inte vara till frö att oja sig om hur marsvinen hard et utan konkret: Kan någon hjälpa?
#4 Tyvärr så är de ju emot det för att annonsören kan känna sig kränkt.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Har ni kollat upp med Blocket.se om dem tillåter vidarelänkning av deras annonser?
Jag kan också tycka att det inte är okej att länka vidare med orsaken till att jag inte förstår vitsen mer än att ni/vi härinne får ytterligare en tråd att gnälla å klaga på annonseörerna och "hetsa upp varandra". Jag tror inte att nya hem hittas bättre eller fortare för att ni skriver om de annonser ni tycker är felaktiga på olika sätt och vis.
Bästa sättet tycker jag är ifall ni som tycker att annonser är fel på kontaktar annonsören och säger direkt vad ni tycker. Alla som vill köpa marsvin från blocket kan ju själva gå in på sidan och söka!
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
#6 Hm. Vad jag vet har vi lyckats rädda en del marsvin, har vi inte? Och om du har misat det så pratar vi ju om riktlinjer och regler där det inte får förekomma anklagningar osv. Vet inte hur många gånger jag har skrivit det 
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
#3 - Jag läser och tar till mig det som skrivs, annars skulle jag inte lägga ner tid på att svara. Men jag håller fortfarande fast vid min åsikt om att det kan uppfattas som kränkande att bli utpekad på det sättet i en tråd vars syfte är att hjälpa marsvin till bättre hem.
Hur skulle du känna det om det var din annons som dök upp i en tråd för att någon ansåg att marsvinen i annonsen inte verkade ha det så bra och var i behov av en snabb flytt?
Hanna
Nja, tanken är ju just att ha regler för vad som är okej och inte i tråden. Inser att det kan bli knepigt att få till men tycker det kunde vara bra med ett försök. Tycker också som någon skrev att det är bra att maila direkt till säljare och påtala brister när de är uppenbara men inte alltför sällan så lyssnar de inte.
Vet ett antal marsvin som kommit från blocket i uselt skick och fått nya hem tack vare att personer på detta forum uppmärksammat att de fanns (bland annat lilla Teddie som jag själv hittade via detta forum).
Angående att det skulle vara kränkande för de som lagt ut annonserna är jag tveksam. De annonser jag talar om hör till ägare av marsvin som knappast kikar in här. Blir det klagomål går det alltid enkelt att ta bort tråden och ändra reglerna?
Dock är jag inte intresserad av att varenda annons med marsvin i länkas hit. Regler eller riktlinjer skulle vara nödvändigt.
#10 Kanonbra skrivet!
Många här inne menar att man oftast inte vanvårdar ett marsvin medvetet, men om de kikade in här skulle de ju antagligen inte vanvårdas. Med andra ord lär de inte ens märka att deras annons ligger ute på en marsvinssida (och hjälper denne att bli av med "eländet"…).
Kan man inte bara i så fall om man hittat en annons på blocket om tex ett marsvin som akut behöver nytt hem i göteborg fråga här på forumet om det finns nån i el runt Göteborg som har möjlighet att ta in ett extra marsvin utan att länka till själva annonsen så om nån nappar kan man ju ta det privat?

Då är jag med på hur du menar.
Det stämmer att vi sen en tid tillbaka har förbud för detta och det av några olika anledningar.
Som jag skrev i den andra tråden så får ni som vill ha en sådan tråd gärna framföra era åsikter om det sam förslag och idéer hur det ska gå till praktiskt så ska jag och medarbetarna gå genom tråden och se om vi anser att det är genomförbart och möjligt.
Dock är jag (för tillfället åtminstone) tveksam just för risken att det kan vara kränkande för annonsören- men det går kanske att lösa på något vis det också.
Det som marsvin2008 skriver tycker jag också kan vara något att kolla upp- är det tillåtet från blocket att länka deras annonser från andra sidor på detta vis (jag vet inte om de har juridisk möjlighet att neka men det måste kollas upp anser jag).
Kan även nämna att vi tagit kontakt med ledningen för nätverket iFokus för att få deras syn på detta, om det är något som är tillåtet från deras sida sett för om inte så finns det inget att diskutera.
Det finns också en möjlighet att de som vill rädda ett "blocketmarsvin" startar en tråd och skriver upp sig (var man bor, hur långt bort marsvinet kan finnas etc) och om någon hittar ett marsvin inom de angivna området kan man skicka ett PM/mail med en länk till annonsen.
Eller eventuellt att man har en tråd där de som hittar marsvin på blocket kan skriva allmänt om marsvinet som behöver hjälp i exempelvis Stockholm eller Malmö och om någon är intresserad av att hjälpa det marsvinet får personen ifråga länken till annonsen via PM/mail.
**SMF 237 Sweet Dream's
Jag förstår inte vad det är för svårt för den som verkligen VILL rädda ett marsvin som inte har det bra att själv gå in på blocket och kolla. De flesta inne på MIF vet vad blocket, så det är ju inte precis som att man upplyser personer här inne om att sidan finns.
Nä, jag tycker det är helt fel att länka till blocketannonser. Dels handlar alltid diskussionen om hur dålig djurägare den som lagt ut annonsen är och sedan ser jag helst inte att MIF blir någon anslagstavla för en massa blocketannonser.
Gillar dock idén om att ha en tråd för de som vill rädda ett "blocketmarsvin" som sandra-b berättar om ovan. Skulle vara mycket intressant att se hur många av de som vill ha kvar blockettrådarna som hade skrivit upp sig i den och verkligen tagit emot ett av alla dessa marsvin som har det dåligt.
#14 "Det finns också en möjlighet att de som vill rädda ett "blocketmarsvin" startar en tråd och skriver upp sig (var man bor, hur långt bort marsvinet kan finnas etc) och om någon hittar ett marsvin inom de angivna området kan man skicka ett PM/mail med en länk till annonsen.
Eller eventuellt att man har en tråd där de som hittar marsvin på blocket kan skriva allmänt om marsvinet som behöver hjälp i exempelvis Stockholm eller Malmö och om någon är intresserad av att hjälpa det marsvinet får personen ifråga länken till annonsen via PM/mail"
Mycket bra idé! Kanske enklare med?

Jag står med en fot i varje "läger"
! Att länka till blocket eller andra sidor tror jag/är jag nästan säker på att det inte är förbjudet. Massor av forum med trådar länkar ju till allt möjligt. Sen tycker inte jag att det är fel så länge man inte hoppar på annonsören MEN oftast är det samtidigt ingen större risk att de går in här eller på något annan marsvinsforum heller. Fast det blir väl svårt att inte bli upprörd. Vore väl direkt konstigt att man inte blir det. Jag förstår att det är ett dilemma för er som sköter MIF för om en annonsör blir arg för att de hamnat i en tråd så får ni ta det och det är inge kul heller. Personligen går jag sällan ut på blocket o tittar på djur eftersom jag inte orkar se eländet och missären en del lever i. Jag har omplacerat några men nu har jag inte plats. Självklart vill jag oxå rädda de som inte har det bra och det vill vi nog alla. Tycker att Sandras ide om att Pm:a länken kan vara en bra ide. Det finns ju inget som hindrar en att återberätta en annons eller? Får man skriva vart så kan man lätt hitta annonsen utan att länka till den.Får man det? Utan att ämnet glider in på ägaren utan fokus stannar vid marsvinen.
(#15)
Alltså, är det någon som läser igenom ordenligt? Flera gånger har det skrivits att vi inte SKA anklaga någon och att det handlar om EN tråd.
#7 Ja nog vet väl jag att folk härinne har köpt/tagit hand om marsvin från Blocket. Jag har ju själv haft 5 st därifrån så det handlar inte om det. Bara för att folk härinne har grisar från blocket så betyder det inte att de inte hade fått bra hem annars, det kan omöjligt ingen veta!
#9 Reglerna som Blocket har får du nog ifrågasätta den direkt om. Jag tycker att du reagerar överdrivet hårt på det jag skrev.
#14 Jag tycker det du skriver är mer rimligt än trådar om blocket som de har varit hittills. Dvs gnäll om hur annonsen är skriven, hur buren ser ut och vad folk tror att de stackars marvinen får stå ut med osv…
#15 Det är precis det jag menar.
-------------------------------->
Tänk om alla vi som köper marsvin från uppfödare istället skulle kolla på blocket varje dag i väntan på de där stackars marsvinet som finns där i närheten av där man själv bor om det är svårt med transport osc. En liten tankeställare bara. Det är lätt att sitta och tycka synd om och vilja att någon annan tar ansvaret men när det kommer till kritan så kanske det inte är nog synd om marsvinet för att göra en egen uppoffring… Det är bara mina spekulationer.
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
Jag tycker att det kan vara en bra idé med en lista som man kan skriva upp sig på om man vill hjälpa marsvin som behöver det!
Det här med att skapa en ny tråd för varje marsvin som behöver ett hem tycker jag låter som en mindre bra idé, då blir det lätt annonsforum tror jag. Och det vore synd om marsvin.ifokus kom att handla enbart om marsvin som söker hem istället för att vara en samlingsplats för intresserade som vill prata marsvin.
Hanna

#14 "Eller eventuellt att man har en tråd där de som hittar marsvin på blocket kan skriva allmänt om marsvinet som behöver hjälp i exempelvis Stockholm eller Malmö och om någon är intresserad av att hjälpa det marsvinet får personen ifråga länken till annonsen via PM/mail."
Den idén gillar jag :)
#14 "Det finns också en möjlighet att de som vill rädda ett "blocketmarsvin" startar en tråd och skriver upp sig (var man bor, hur långt bort marsvinet kan finnas etc) och om någon hittar ett marsvin inom de angivna området kan man skicka ett PM/mail med en länk till annonsen.
Eller eventuellt att man har en tråd där de som hittar marsvin på blocket kan skriva allmänt om marsvinet som behöver hjälp i exempelvis Stockholm eller Malmö och om någon är intresserad av att hjälpa det marsvinet får personen ifråga länken till annonsen via PM/mail"
Mycket bra idé!
#20 "Jag tycker det du skriver är mer rimligt än trådar om blocket som de har varit hittills. Dvs gnäll om hur annonsen är skriven, hur buren ser ut och vad folk tror att de stackars marvinen får stå ut med osv…"
Åter igen, den tråd vi pratar om ska inte innehålla sånt. Så varför ens nämna det?
#18 Men det ÄR kränkande för marsvinsägarna om folk härinne skriver och säger hur dåligt djuren sköts, hur hemst de bor osv. När det är så då ÄR det gnäll. Tänk på att många som annonserar har sina namn och telenr ute och om de då skrivs här inne om just den annonsen och det kan kopplas samman då är det ett personligt påhopp. Glöm inte sånna saker också….
Fine, en tråd där de som vill rädda marsvin skriver upp sig kanske bäst med ort och möjligheter osv och om någon annanan hittar en annons somde tycker behöver akut hjälp då kan den "upphittaren" kontakta den uppskrivna privat utan att skriva en enda offentlig sak om annonsen, buren, djuret eller ägaren.
Jag skulle skriva upp mig i en sådan (kanske fast) tråd direkt. Skulle ni?

#21 TS pratar om en samlingstråd! Varför hakar ni upp er på "en ny tråd för varje annons - annonstorg"? När det är vad vi klart och tydligt inte vill ha.
Jag är med 
#25 - Missuppfattade det sista och ser nu att det står att det ska vara en tråd med beskrivningar på marsvinen, ursäkta mig.
Hur menar du med att titta igenom alla annonser? På blocket eller de som ligger i tråden härinne?
Hanna
#24 Jag skriver om hur det har varit och hur jag tror det kan bli om de blir som Abico skriver ett "annonsforum". Men det där med EN ENDA TRÅD med BARA marsvinifokus medlemmars uppgifter utan en enda sak om själva annonsen då kan det bli riktigt bra….
#26 Men sånt ska ju inte förekomma! Är jag otydlig någonstans?
Jag skulle definitivt skriva upp mig.
#32 Moa, MIF kan få på nöten om någon anser sig kränkt, vilket inte är omöjligt. Jag tycker inte det blir mer att göra med Sandra-bs förslag. Och vad gör man inte för de marsvin som behöver "extra arbete"? 
Dessutm slipper vi de regler och riktlinjer som du tyckte var så komplicerade och jobbiga.
#32 - Okej. Men även idag är det ju folk som sitter och tittar på blocket och sedan lägger upp länkar härinne, om det inte vore så så skulle den här frågan inte vara aktuell :P Det är nog inte krångligare att då titta igenom en lista efter närmsta person om man hittar ett utsatt marsvin, än att skapa en ny tråd.
Hanna
#35 Och jag gör ett sista försök att få dig att förstå. Hur skulle du reagera om du hittar en annons du lagt ut i en tråd, där du får för dig att du framstår som en riktigt dålig marsvinsägare?
Men vad … ska du också börja nu?! Jag har förklarat en antal gånger! Varför skulle det göra det? Vi hjälper ju bara marsvinet. Måste man skriva 'vilken människa som kan behandla sitt marsvin såhär' Nää.. Jag skulle bli glad, jag vill bevisligen bli av med mitt marsvin fort! Skulle inte bry mig, om någon skulle hjälpa mig att bli av med det på ett bättre sätt.
Tycker också det där med att skriva upp sig i en tråd och få länken via pm verkar vara en bra lösning. Jag kan inte ta emot marsvin men jag kan hjälpa till genom att kolla på blocket. Vill göra det jag kan.
Okej, jag tycker vi lämnar diskussionen om en tråd för blocketannonserna och går över till att diskutera om det är möjligt att ha en lista på folk (och länet de bor) som kan tänka sig ta hand om marsvin i behov av nya hem, som stödhem eller mer långsiktigt.
Alternativt en mer "allmän" tråd utan länkar (där finns dock "risk" att man ändå listar ut vilken annons det handlar om via infon som kommer upp i tråden, men det kanske är okej?)
Trist om den här tråden inte kommer vidare utan står och trampar.
#39 Inne på djurhem finns det en akuthemstråd där det finns många uppskrivna som kan ta hand om djur akut. Kanske är något som passar den sajten mer än marsvin?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#37 Hur det än är, så blir den tråden till för att rädda/hjälpa marsvin oavsett om de orden nämns eller inte. Det kommer inte vara så svårt att räkna ut. Kanske är det otroligt att någon ska känna sig kränkt, eller ens hitta den här sidan, men fortfarande är det MIF som får ta smällen! Alltså, röstar jag för Sandra-bs idé med en tråd där man skriver sina kontaktuppgifter och var man finns.
På tal om att rösta. Kanske kan det ordnas en röstning? En samlingstråd för annonser eller en samlingstråd för kontaktuppgifter? Sen kan man börja utformningen, och verkar det enligt Sandra svårt att genomföra så är det så det är.
#41 Håller inte alls med. Men det behöver jag kanske inte skriva. Att MIF skulle få på smällen bara för att vi länkar till annonserna?, Nja, långsökt.. En tråd där man skriver sina kontaktuppgifter?, hm, har en kännsla av att den lägger sig snabbt. Röstning?, Är det helt plötsligt ett val?, hänger inte med alls nu…
Binajis: Nej du är inte otydlig. Är jag det? Tycker vi kan droppa det nu… vi går bara om varandra om egentligen samma sak.

#42 Någon kan klaga till själva iFokus, och då är det inte vi medlemmar som får ta emot något utan Sandra och medarbeterna.
Jag menar med röstning att Sandra kan starta en tråd där hon frågar om vad resten av medlemmarna tycker. En samlingstråd för annonser eller för kontaktuppgifter. När röstningen är över kan man börja diskutera hur det som fick mest röster, ska utformas. Blir det för krångligt så är det så det är.
#43 Fine
Röstning låter bra tycker jag!
#47 Det är inte det som de syftar på heller!!
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#47 Men det är inte kul att känna sig kränkt och uthängd på ett forum för marsvinsfantaster! Är det så svårt att förstå..?
#49 Ja … att det är! Vad menar du? På vilket sätt blir annonsören uthängd? Genom att rubriken är, 'hjälp-blocket marsvinen' eller liknande? Det är inget i tråden som säger att dom är dåliga ägare av marsvin. MEN dom har inte kunskapen,kanske) Varför skulle dom ha nåt imot att få hjälp att bli av med dom. Om dom sen får ett toppen hem. Är väl det bra? Eller har jag fel?
#50 Suck. Jag ger upp.
Har läst flertalet sånna "hjälp stackars marsvinen på blocket" trådar där de gnälls på burstorlek, för lite spån, långa klor, ögonen ser ledsna ut, ägarna fattar ingenting och vet inte ens att man måste ha misnt två, ägarna skiter i marsvinen å bla bla bla kan skriva hur mkt som helst av det som jag har läst i sånna trådar här på mif men det räcker för mig nu.
Röstning tror jag inte på för då kommer inte problemet med uthängning å liknande att upphöra.
Det räcker som det skrivs i början av tråden, med en enda där det tex står:
- Jag kan ta emot friska honor och antingen ha dem kvar i min flock eller omplacera till "rätt" ägare.
- För att jag ska kunna ta emot marsvin måste bur följa med.
- Marsvin i norrbotten och närheten kring Luleå kan jag tänka mig att hjälpa.
- Kontakta mig via PM här på mif eller via min privata epost.

På sätt och vis är det väl så att det är yttrandefrihet. Har man satt ut sitt namn och telefonnummer vid en annons så innebär det att man står för annonsen. Jag menar INTE att vi ska klaga på blocketannonser, men det är inte olagligt på något vis. Vi har laglig rätt att diskutera en annons, om personen i fråga känner sig "kränkt" så kan denna ändå inte kontakta någon, det är bara personangrepp om vi hör av oss till privatpersonen och anklagar, hotar eller liknande. Bara ett litet sidospår, men jag tycker ändå vi skippar en blocket-tråd och kör på något av de andra alternativen.
#52 Det har vi alla, och som sagt ska det inte förekomma i den nya tråden. Röstningen ska ju gå ut på vilket alternativ som är bäst. Efter det börjar utformningen, om/vilka regler och riktlinjer ect, behövs.
Däribland bannlysa just såna kommentarer som du har gett exempel på. Förstår du nu varför jag undrar om jag är otydligt? 
#54 Nope det gör jag inte… Men det spelar ingen roll! Jag är nöjd med de marsvin (albin, marwin, agnes, signe, gloria, odessa, leo, tim) som jag har "räddat" från blocket även fast igen av dem direkt var i nöd på de viset som många tyvärr är.
#55 För att du inte verkar förstå att den nya tråden inte ska ha några olämpliga kommentarer. Eller det kanske du har gjort, men då förstår jag inte varför man börjar prata om hur de gamla trådarna har varit och få det att låta som att man inte orkar med en till sån.
Sen är det väl ingen som har sagt att de inte är nöjda med de marsvin de inte har? Kändes lite irrelevant till den här diskussionen. 

Jag tycker inte att det är okej att "hänga ut" marsvinsannonser från blocket! Om någon hade lagt ut min marsvinsannons på MIF hade jag antagligen kontaktat MIF eller ifokusgrabbarna och velat få bort annonsen genast från iFokus, men det beror förstås hur min annons framställs på MIF. Jag tror att det säkert finns personer som inte bryr sig alls om var deras annonser visas, länkas m.m. men så kan det finnas andra som blir illa berörda.
#56 Drop it! 
#59 Ville förklara, ursäkta.
#61 suck, det är inte annonserna man hänger ut utan annonsörerna, det kan tyckas så ivarjefall :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#63 Nä lär inte hjälpa att vi andra tjatar på dig heller för att få dig att förstå :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#65 Precis 
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Hur gamla är ni här egentligen, rena rama lekskolan :P
Men jisses. Hela tanken med att starta den här tråden går om intet när den fylls av massor av tjafs om saker som redan blivit utredda. Snälla ge upp tanken på en tråd med blocket anonnser och låt oss diskutera de andra- mycket bra- förslagen som kommit fram.
En sådan tråd på Råttor.ifokus.
Där klagar dom och läger ut annonser hej vilt, men så blir det en del tjafs längre ner i tråden…

Jag tycker att en tråd där man kan skriva upp sig om man vill ha ett "blocketmarsvin" är jättebra! Jag förstår inte varför man måste lägga ut annonsen på MIF, för man kan faktiskt titta själv på blocket.se om man får annonsen beskriven.
Om man har hittat ett "blocketmarsvin" som man själv inte kan ta hand om och som man verkligen vill rädda så kan man skapa en gemensam tråd där man kan tipsa andra om det marsvinet och om det finns några intresserade så kan man använda sig av PM för att eventuellt länka annonsen!

Jag tycker att iden med att skriva upp sig på en lista är bra! Då behöver den som hittat annonsen på blocket bara skicka länken via PM till lämplig person så slipper annonsören bli uthängd. Lätt som en plätt ju 
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
#75 Håller med där :) Man kan skicka till flera/alla om man vill. Som en mejllista. Allt handlar ju om hur mycket tid man vill lägga ner… 

#7 Exakt, och det tar inte så himla lång tid att maila/PMa iväg en länk till några stycken, max några minuter 
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
#77 Du tar orden ur fingrarna på mig! 
Vilket hett ämne… tar det aldrig slut ? :/

Vi (medarbetare och sajtvärd) håller på att diskutera detta just nu i vår privata forumdel.
Vi har kommit fram till att reglerna som finns nu kommer att stå kvar- det kommer inte att vara tillåtet att länka till blocketannonser.
Det finns en risk att de som annonserat på blocket (eller bekanta/ släkt tll dem) kommer in på MiF, hittar annonsen och känner sig kränkt/förtalad för att annonsen är länkad härifrån. Om det blir så (kanske inte jättetroligt men inte omöjligt) så finns det en risk att MiF råkar illa ut och därmed både den som skrivit kommentaren samt jag som Sajtvärd och det är ingenting jag vill ska ske. Därför står beslutet om länkförbud till andras till salu-annonser fast (om det inte gäller någon som söker marsvin och man tipsar dem med en länk- det är okej).
Den som bryter mot detta i fortsättningen kommer att få en varning- upprepas det blir personen avständ från sajten.
Det kan tyckas att det är hårt men med tanke på hur allvarliga följderna kan bli och att en del här inne verkar ha svårt att respektera den regeln ser jag inte att jag/vi har något annat val.
Vi håller för tillfället på att diskutera alternativen att allmänt beskriva en annons och skicka länken via PM och alternativet att starta en lsta där de som är intresserade av att ta hand om marsvin i nöd skriver upp sig och får länkar via PM.
De administratörer som varit delaktiga i tråden verkar vara eniga om att de/ vi anser att alternativet med "intresselistan" är det bästa.
Jag har också fått ett PM (via Hanna eftersom jag fortfarande har problem med min PM-funktion) av Stirrup, som är Sajtvärd på Djurhem och hon vill gärna få till ett samarbete mellan sajterna.
Inne på Djurhem finns en jourhemslista där de som vill ta hand om djur i nöd kan skriva upp sig- det kan vara en början för er som vill agera jourhem för marsvin i nöd att skriva upp er på. Bara för att den listan finns inne på Djurhem hindrar det inte att vi har en lista här på MiF också där de som vill ta hand om marsvin skriver upp sig.
Om det finns ett intresse för en sådan lista (jag får intrycket av att det finns det i tråden) så startar jag mer än gärna upp en sådan- funderar är på att göra det som en artikel eftersom den då kan läggas till i den lilla "läsvärt-rutan" som finns till höger på startsidan.
De som hittar dessa annonser på blocket (och vill få ut dem även på MiF) har ju även möjligheten att kontakta annonsören och tipsa dem om möjligheten att annonsera även på MiF eller få skriftligt godkännande att hjälpa till med omplaceringen genom att länka annonsen härifrån- om det sker så vill jag ha en skärmdump (print screen) på mailet där det framgår- allt för att skydda mig själv och sajten från tråkigheter.
Vad gäller tråden inne på råttor som #71 länkade till är det ett exempel på något som aldrig kommer att tillåtas här inne på MiF under tiden som jag är Sajtvärd eftersom det som sker i den tråden bryter mot upphovsrättslagn och det är väldigt allvarligt anser jag- med påföljder som är böter och/eller fängelse om man blir dömd.
Dessutom så anser jag att den tråden spårat ur och det gått till personangrepp (eller åtminstone väldigt nära) mot annonsörerna och det anser jag är fel.
Det är inte jag som låst tråden men jag antar att någon av medarbetarna inte tyckte att den var lämplig på grund av pågående diskussion- vilket jag är benägen att hålla med om.
Sen kopierar jag vad som står om personangrepp i artikeln som sajtregler.
"Om personangrepp
Brottsbalken 5 kapitel 1 § Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.
Personangrepp definieras enligt http://sv.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Inga_personangrepp som följande:
* Negativa kommentarer om en person och "Jag är bättre än du"-angrepp som "Du har inget liv" och dylikt.
* Att utpeka meningsmotståndare som förkastliga, dåliga människor, jobbiga, m.fl. förolämpningar
* Rasistiska, sexistiska, homofobiska kommentarer riktade mot andra användare. Kommentarer om en deltagares religiösa eller etniska tillhörighet är heller aldrig acceptabla.
* Politiska gliringar, som att kalla någon "nazist", "kommunist", "sosse", "moderat" o.s.v., samt att anklaga någon för att ha en politisk agenda.
* Skällsord eller svordomar riktade mot andra användare. Även om dessa inte är riktade mot en specifik användare, bör fula ord undvikas.
* Att utpeka någon som kriminell, psykiskt sjuk eller troll i syfte att väcka missaktning mot den personen, oavsett om det är sant eller inte.
* Ett sakligt yttrande om att någon har fel i sak eller har agerat felaktigt är inte personangrepp."
**SMF 237 Sweet Dream's
#82 Bra! Där har vi ju bra info o klara regler som ska följas så vi slipper en massa otrevligt tjafs :) Hoppas alla kan respektera detta nu o sluta tjata. Intresselista är jättebra!

Tack:-)
Det hoppas jag också.
Ska ta tag i intresselistan så snart jag får tid till det- just nu så ska jag göra mig irodning och ge mig iväg ett tag.
Vad är det du anser vara "helt otroligt"?
Trist att du lämnar MiF, men om det är det du känner att du måste göra så ska du självklart göra det.
**SMF 237 Sweet Dream's
#85 Ja det blir nog bra :) Ska nog ta o sätta upp mig på den nu när jag byggt ut!
#85 Ja det blir nog bra :) Ska nog ta o sätta upp mig på den nu när jag byggt ut!

#82 Jamen du missade ju en del av lagen. Här är hela lagen:
1 § Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.
Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar.
=Det är inte alls olagligt att diskutera en blocketannons om omständigheterna gör det försvarligt (ex djur verkar fara illa). Så tolkar då jag det om man läser hela lagen. Om de som annonserar hittar annonsen här kan de säkert bli upprörda, men de har ingen laglig rätt att sätta dit vare sig MIF eller enskild person. Tolkar du det på annat vis?
Däremot är jag inte varken för eller emot att vi ska länka till annonser på blocket. Men rätt måste ju vara rätt.
#85, jadu.. Känns väldigt trist att inte MIF kan se till marsvinens bästa. Det där är ju bara skit snack, att det skulle vara 'mot lagen' att länka till en blocket annons. Förstår inte varför ni är imot det. Man kan ju inte vara imot något, 'bara för att'?, Lite omget. Och sen att en tråd tas bort bara för att du & medarbetarna diskuterar ämnet som förövrigt inte har något med tråden att göra. Kan ju bara vara för att jävlas. Om man inte ens kan anstränga sig och ge en förklaring. Nä, en sån sajt vill jag inte stanna på. För mig är MIF till för att hjälpa marsvinen & ge tips till ägarna! Inget annat. Då ska man väl göra det man kan, inte ge en massa ursäkter. 'Annonsören kan känna sig kränkt av att se sin annons länk på MIF' 'MIF kan råka illa ut' Går inte ihop alls. Dock kan marsvinet råka illa ut.

#89 Där håller jag helt med dig.
Dessutom har jag funderat över vem det är som bestämmer vad vi ska prata om här? Det är väl demokrati, medlemmarna borde väl också ha något att säga till om? Tycker det styrs och ställs väl mycket. Tas bort trådar, ändras om i meddelanden utan anledning och görs skillnad på medlemmar och medlemmar (vissa medlemmar har mer att säga till om).

Värd & Medarbetare är ju till för att sajten ska skötas och då alltså inte bryta mot några regler, varför är det så svårt att förstå? Kan vi inte nöja om med en "intressetråd" det blir ju samma sak som att lägga ut annonserna här förutom att annonsören inte blir uthängd då man sköter länkningen mellan PM/mail :P
Jenny
Nu känns det lite som att det startas en massa trådar som ni vet bryter mot reglerna el handlar om samma ämne hela tiden o därför tas bort bara för att ha nått att klaga på :/
Detta är väl ändå inte "hjälpblocketmarsvin.ifokus" utan ett forum där man kan diskutera foder, sjukdomar, burar, avel, o en massa annat marsvinsgrejs om sina egna o andra medlemmars marsvin? Det finns så mycket här i världen som behövs räddas; barn, marsvin, hundar, hästar, ja allt möjligt o man får göra så gott man kan för att hjälpa till utan att förolämpa andra. Därför är väl en intresselista jättebra?
Jag är ganska så ny här men uppenbarligen en av de mest aktiva (enligt statistiken där jag kom fram till att jag är utan liv :P) o tycker faktiskt att det börjar bli väldigt tråkigt me allt tjafs i var o varannan tråd….
#91 Är ju dock värden som gjort den nya regeln. Jag tycker att en tråd med länkar till 'Marsvin som behöver hem' inte ska vara några problem på MIF. Självklart bara dom mest behövande! Att MIF skulle råka illa ut, är ju bara strunt. Då är det bättre att skriva ett ärligt svar. varför man är imot det!
#95 Förstår ärligt talat inte vad du surrar om. MIF, Blanda inte in en massa annat. Var sak har sin plats tycker jag.
#89 Diskussionen rör visst den tråd som togs bort. Vi diskuterar vad för regler vi ska ha ang. blocketannonser. Tråden angick en blocketannons.
Vi har ännu inte kommit fram till om vi ska tillåta att man beskriver en blocketannons ens. Det diskuteras också.
Var vänlig respektera att vi tills vidare inte tillåter några blocketannonser eller beskrivningar av blocketannonser tills dess att ett beslut kan fattas.
Det var inte jag som tog bort den tråden och jag hoppas att TS fått en förklaring av den Medarbetare som nu tog bort tråden.
Medarbetaren som tog bort den var inte skyldig att ge dig en förklaring till varför tråden togs bort, eftersom det inte var din tråd. Antag därför inte att ingen fått någon förklaring.
Man behöver inte nödvändigtvis länka en annons för att hjälpa marsvinet. Jag uppfattar det som att du tror att det är det enda sättet?
Du måste förstå hur vi resonerar… vad väljer man som ansvarig för en sajt:
1. Man tillåter länkning till blocketannonser i öppen tråd och riskerar därmed att annonsören känner sig uthängd. MiF kan råka illa ut också, ja. Risken kanske inte är så stor, men det finns en risk.
Marsvins liv kan räddas.
2. Man tillåter inte länkning till blocketannonser i öppen tråd. Istället har man ex. en lista med personer intresserade av att agera jourhem som man kan mejla ifall man finner ett marsvin i nöd. Ingen kan känna sig kränkt, MiF kan inte råka illa ut.
Marsvins liv kan räddas.
Du måste förstå att vi tvekar till att välja alternativ 1 då?
**
#90** Värd och Medarbetare redigerar/tar bort inlägg ifall vi finner att innehållet går emot sajtens uppsatta regler eller ev. angränsar till att bryta mot reglerna.
Finner du att hanteringen av olika medlemmars inlägg är orättvis, hoppas jag att du meddelar värd/medarbetare om detta. Antingen kan medarbetare/Värd då rätta till sitt misstag eller så kan den ansvarige förklara hur den resonerat. :-)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

#94 Om man är missnöjd med något, vilka är det som är Medarbetare för tråden? Är det du och Albico?
#95 - Du får gärna lov att vända dig till mig. Ikväll och imorgon är jag dock mycket upptagen och kan inte garantera ett svar.
Hanna
#93 En sådan tråd kan brista lite…
Vem ska bedöma vilka marsvin som är "mest behövande"? Det finns massor av marsvin som behöver nya hem. Vilka har det värst? Marsvin som bor med kanin, marsvin som har liten bur, marsvin som har saltsten, marsvin saknar vatten, marsvin som saknar kompis, marsvin som saknar hö, marsvin som saknar hus, marsvin som är överviktiga/smala, marsvin som är smutsiga/toviga, marsvin som har höhäck eller marsvin vars ägare inte har tid, har allergi, osv, osv, osv(enbart ett av exemplen då)..
Det skulle bli upp till var och en att bedöma, för det finns inga regler som kan beskriva vilka fall som är värre än andra. Detta kan leda till att tråden översvämmar av annonser där marsvinen inte nödvändigtvis är i nöd. Var och en bedömmer olika.
#95 Du kan pm:a vilken medarbetare/värd du vill. Men bäst är kanske att meddela någon som deltagit i tråden. ;-)
Och ifall du tycker någon medarbetare/värd agerat fel är det nog bäst att meddela denne om detta.
Du får gärna pm:a mig. :-)
#94 Näe! Den tråden bröt inte mot några regler! Ingen länk i annaonsen. och ok, om NI inte behöver förklara. Men … vilken brist på respekt! OCH nej jag tror inte det är ändå sättet! MEN det vore väl ett mycket bra sätt att få folk på MIF att se dom här annonserna…. Så dom kan få ett bra hem! Och att MIF skulle råka illa ut är SKIT snack. Det är ju sajtens regel. OCH annonsören, blir inte kränkt av att vi länkar till h*n annons. Om ingen skriver att personen är en djurplågare. FÖR då skulle jag också ta illa upp. Men jag tror annonsören förstår att vi bara vill hjälpa!
#96 Hm, lite onödigt drygt svar kan jag tycka. Man får verkligen lust att vända sig till dig. Låter inte som om du ser medlemmarnas åsikter som viktiga när du skriver sådär direkt :S

Varför inte bara lämna det här nu och inse att det inte kommer bli någon tråd där man lägger upp annonser ?!
En Intressetråd verkar ju bli aktuell och eftersom den har samma innerbörd som en annonstråd fast på ett bättre sätt så fattar jag inte ens varför detta disskuteras längre x)
Jenny
#98 Men om man skriver att tråden är till för marsvin i nöd eller marsvin som verkligen behöver nya hem säger man väl indirekt att annonsörerna är dåliga ägare? =/

#96 och #97 Tack för det, då ska jag höra av mig till er om det är något. Det är ingenting jag behöver prata om just nu, har varit lite problem, men inte just nu. Men det är ju bra att veta vem man ska kontakta om något känns fel :)

#100 Men vadå att alla uppfattar saker olika är väl ingen dålig ursäkt? :P Så är det ju!
Jenny

Som vanligt blir det bara en massa tjaffs nu, vi kommer inte tycka lika och alla i denna tråd har fått fram sin mening så vi borde kanske bara ta och vänta ut ett beslut?!
Jenny

Jaja nu vet alla vad alla tycker så vi kan väl ge oss här ;P
Jenny
#98 - Du behöver inte vända dig till mig om du tycker att jag verkar dryg och ointresserad av medlemmarnas åsikter :P Jag bara förklarade att jag är upptagen idag och imorgon och är man intresserad av snabbt svar bör man inte kontakta mig under den här perioden, även jag har saker att sköta utanför MiF vet du ^^
Hanna
#108 Lät bara så drygt ;) Dock svårt att höra det på orden. Därför man ska försöka tänka på det när man skriver & förklarar.
Tror som er andra, vi tar & lägger ner allt det här nu. Kanske lika bra att lägga ner hela MIF. Jag ser iaf ingen mening med det. Om inte alla är här för att hjälpa marsvinen. Så ser jag det*

Öh detta är ju skrattretande, att någon vill lägga ner MIF bara för att man inte får sin vilja igenom.
Nu pyser jag från den här tråden!
Jenny
Jag har PMat igår eller förrgår till Abico och bett henne ta bort alla mina inlägg i den här tråden då jag inte vill medverka i den längre.
Jag hoppas att någon annan som läser det här och har befogenheten att plocka bort inlägg gör det omedelbart. Skriver det här eftersom Abico skriver ovan att hon är upptagen… Tack på förhand!

Den "lagbit" jag citerade är hämtat från värdsajten (har jag för mig)- trodde faktiskt att det var hela men jag kollade inte upp det.
Ja, jag tolkar det på ett annat vis.
"Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter."
Jag anser att det är precis det som sker/skett vad gäller annonser från exempelvis blocket här på MiF.
Annonserna/annonsörerna har diskuterats- både för att djuren ska få nya hem men inte bara därför utan det har hackats väldigt på ägarna och de har blivit utpekade som hemska djurplågare- anser jag.
"Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar."
Skyldig att uttala sig är man ju exempelvis om man blir kallad som vittne i domstol etc och då har man rätt att uttala sig.
Om det hade varit en annons som blivit upplagd här- där annonsören/trådskaparen är aktiv är det en annan sak eftersom man då kan hävda att det är försvarligt att uttala sig samt att man har saklig grund eftersom oddsen är stora att personen ifråga läser kritiken och förhoppningsvis tar åt sig och ändrar situationen för djuren. Eftersom personer som lägger upp annonser på andra ställen, får den länkad hit av någon annan och personer sen börjar påpeka och snacka illa om annonsören med absolut största sannolikhet inte kommer att få se synpunkterna kan jag inte se att det kan vara nödvändigt för omständigheterna etc att påpeka "felen".
Så vi tolkar nog inte alls detta på samma vis.
Eftersom personen kan känna sig uthängd om denne hittar sin annons i en sådan tråd kan det handla om lagbrott och det är ingen risk jag är villig att ta.
Självklart är marsvinens väl och ve viktig (jag tror att alla medlemmar här på MiF bryr sig om djuren) men om det är på gränsen till lagbrott tycker jag att det är att gå för långt.
Som jag sa ovan så var det inte jag som tog bort tråden ifråga men eftersom en Medarbetare beviserligen tagit beslutet att ta bort den så låter jag beslutet stå fast.
Medarbetarna finns för att avlasta mig som Sajtvärd och jag kan inte granska varje beslut som de tar utan jag litar på deras omdöme- annars hade de inte varit Medarbetare på min sajt.
Sajten- dess uppbyggnad & regler etc- kan inte passa alla och tyvärr är det så att om man inte kan acceptera och respektera både sajtreglerna samt de som finns på sajten så får man söka sig vidare.
Det är trist när det blir så men det finns inte så mycket att göra- vi är många människor som ska samsas och som sagt så kan allt inte passa alla.
Självklart ska MiF finnas för att ge tips och råd till marsvinsägare/ blivande marsvinsägare men det måste ske inom rimliga gränser.
Det går visst ihop- annonsörer blir kränkta, anmäler sajten, sajten, jag som Sajtvärd samt medlemmarna riskerar att råka illa ut och det kan jag inte ställa upp på.
Helt ärligt, om man ska dra det till sitt yttersta, så är den som bestämmer över en sajt den som är Sajtvärd på sajten.
Som Sajtvärd har man rätt att göra i princip vad/ hur man vill med sin sajt- man kan stänga av medlemmar hur som helst, ta bort trådar hur man vill, ta bort/redigera inlägg etc.
De rättigheterna (eller vad man ska kalla det) som jag har som Sajtvärd anser jag inte att jag utnytjar speciellt mycket- visst tar vi bort trådar/redigerar inlägg/tar bort inlägg etc- men bara när vi anser att det är nödvändigt (bryter mot sajtregler/ är nära att bryta mot sajtreglerna) och jag tycker att vi behandlar samtliga medlemmar lika- det är tråkigt om du är av en annan uppfattning och isf skulle jag hemskt gärna vilja veta när/var du anser att vi gjort det samt vem
Självklart är medlemmarna mer än välkomna att komma med idéer för sajten- men i slutändan är det jag som bestämmer hur det blir- inga demokratiska omröstningar eller liknande.
Så är reglerna för iFokusnätverket.
Tack!
Tack till dig också!
Jag håller fullständigt med dig i vad du skriver.
MiF brukar faktiskt inte vara så här "ostadigt" i vanliga fall och jag hoppas att vi snart är tillbaka i de vanliga rutinerna och så.
Hoppas även att den här turbulensen inte "skrämmer" bort dig och får dig att lämna MiF.
Det är ingen som kan ha undgått att du tycker att det ska finnas en tråd där blocketannonser ska länkas.
Som värd för sajten är det upp till mig att bestämma reglerna och jag bestämde för ett tag sen att (blocket)annonser inte får länkas och det beslutet står fast.
Jag är Sajtvärd och är den som har det yttersta ansvaret samt den som fattar de slutgiltiga besluten- därför är det i första hand mig man bör kontakta om man är missnöjd med någonting.
I skrivande stund fungerar min PM-funktion dock inte till 100% så därför är det bäst om ni i första hand kontaktar Hanna just nu.
De som är Medarbetare på sajten som man också kan kontakta vid problem är Abico (Hanna), CamillaS (Camilla), Creations( Louise), FeliciaS (Felicia) samt starlights (Anna).
Att du uppfattar det som att medlemmar blir behandlade olika beroende på vilka det är tycker jag är tråkigt och ingenting som vi gör medvetet.
Hur kan du tolka det Hanna skriver på det viset?
Hon har/hade mycket att göra idag (/igår kväll) och är borta hela dagen idag (/imorgon) så hon upplyste om det- så att den som kontaktar henne inte förväntar sig svar/handling meddetsamma.
Jag håller fullständigt med dig.
Det stämmer inte att vi tog beslutet innan det diskuterats.
Flera tycker att idéen om en "intresselista" lät bra- likaså tycker vi administratörer det och därför togs det beslutet.
Varken jag eller iFokusnätverket har några planer på att lägga ner den här sajten- och även om du tycker att sajten ska läggas ner tror jag att det finns fler än jag som vill ha den kvar :-)
Men som jag sagt ovan- en sajt kan inte passa alla människor och om man inte tycker att det duger så får man antingen stanna kvar och acceptera samt respektera de regler etc som finns- annars får man lämna och söka sig vidare.
Det är omöjligt att göra alla nöjda.
Håller med- men det finns inte så mycket att göra om det finns folk som tycker så.
Tack, det värmer att höra :-)
Vet inte om du har fått något svar från Hanna?
Jag svarar här iaf.
Att ta bort en persons inlägg från en tråd eller så är ingenting som vi kommer att göra här på sajten
Vi tar inte bort inlägg annat än i undantagsfall.
Om flera medlemmar helt plötsligt vill få sina inlägg borttagna så blir det både en massa jobb för oss administratörer samt väldigt konstigt i diskussionstrådarna om inlägg helt plötsligt är borta- andra medlemmars svar adresserade till de borttagna trådarna blir fel och bör isf också tas bort etc.
Som sagt så tar vi endast bort inlägg i undantagsfall- de som bryter mot sajtreglerna.
**SMF 237 Sweet Dream's
#116 Nejdå, det är ingen fara, jag blir kvar på sajten :) Jag har så mycket att lära om marsvin fortfarande o tycker det är skitbra att fråga om grejer man är osäker på så jag stannar här :)
Men jag är på gränsen till personangrepp mot en speciell person som verkar vara väldigt mån om att få sin vilja igenom haha så jag kanske blir utkastad :P Nädå, jag får sansa mig haha.
Om jag raderar min användare och gör en ny, försvinner allt jag skrivit då?
---------------------->
#115 Klart jag står för vad jag skrivit det handlar inte om det!!

Skönt att höra :-)
Det är inte alls det som det hela handlar om utan det handlar om att inte råka illa ut (eller hur man ska säga det).
Vet inte hur jag ska förklara på annat vis än vad jag redan har gjort.
Nej- alla inlägg finns kvar även om medlemmen som skrivit dem avslutar sitt konto.
**SMF 237 Sweet Dream's

#119 Man undrar ju lite vad du skrivit som är så hemskt att ha kvar? :/
#120 Jag förstår. Du tror att annonsören kommer känna sig kränkt av att se att folk försöker hjälpa h*n marsvin att komma till ett nytt hem :), Och kommer Polis anmäla det hela. Sen kommer polisen stänga ner MIF. Sen att jag skrev att hela MIF, skulle läggas ner för att inte MIF, kan ta den lilla 'risken'. Var mer ironi, men det kan vara svårt att förstå det ibland':)' Synd att ni som tycket intresselistan var en sån bra idé inte kan engagera sig lite i det. Då känns det nästan som det handlar om att få sin vilja igenom. Jaja.. Inte hela världen. Men det är trist. När man kan göra nåt för dom här marsvinen.

Bara för att man tycker att intresselistan är en bra ide så har man kanske inte möjlighet att skriva upp sig
Jenny
#121 Ingenting egentligen men jag blir så less på att så fort jag skriver är det någon eller några som börjar gnälla om hur jag skriver och både antar och anklagar om olika saker.
Lägger till att: den här tråden är ju dessutom riktad till SAJTVÄRDARNA så alla inlägg som inte är fårn någon av dem borde kanske plockas bort egentligen… eftersom det plockas bort inlägg i andra trådar som inte hör till trådens ämne så att säga.
ibland går det att ta bort, ibland inte… ger dubbla budskap tycker jag.

#126 Det håller jag helt med om, det är lite som Sajtvärd och Medarbetare känner för.
Sajtvärden går ofta in och skriver om eller redigerar sina egna inlägg i efterhand också har jag märkt. Men det är ju inget att göra åt. Sajtvärden hävdar ju också att det är "hennes sajt", så vill man vara med här på sajten är det väl bara att finna sig i det. Inget direkt ifrågasättande mot sajtvärden, bara konstaterande. Lite tråkigt, jag tycker den som skrivit inläggen ska få bestämma över dem, eller bestämma om vad som hör hemma i sin egen tråd, ex om det skrivs en massa OT-inlägg i ens egen tråd som kanske t.o.m gör en upprörd eller ledsen, ska man kunna be att de tas bort, men inte :/
#127 Varför måste just Du kommentera "allt" jag skriver eller hur jag skriver? Drop it!
#128 Precis…
#128 Kan hålla med om att medarbetare/värd?) går in och ändrar & tar bort lite väl mycket utan direkt anledning. & i sina egna kommentarer också) Känns lite dubbelmoral då=/, Men samtidigt kan dom ju inte ta bort en massa kommentarer, bara för att?, ja vadå? Man kanske ska tänka efter om man vill vara med i tråden. Läsa sin kommentar en extra gång. Står jag för det här?, Ni förstår säkert också det.

Om man har något emot hur värd/medarbetare jobbar med sajten så varför inte bara kontakta dem istället för att disskutera det här?!
Kan inte någon låsa tråden, den har ju ballat ur för länge sedan och alla har fått säga vad de vill och fått förklara sig.
Jenny

#132 De kan ta bort kommentarer som är personangrepp och som kan såra personen som skrev tråden. Det är min enda önskan, sedan gärna också om en person speciellt ber om att de ska ta bort ett specifikt inlägg som kanske blev skrivet i stundens hetta och som man sedan ångrar att man skrev, Liksom bara för att vara sjysst.
#133 Det har jag redan försökt med, men visst det är sant att det ballar ur, men jag kan känna mig lite missnöjd med hur sajten blivit. Men som jag skrev, det är väl bara att finna sig i det eller lämna sajten.
Det finns fler forum om marsvin på nätet…
Vi moderatorer försöker att redigera så lite som möjligt i trådarna och undviker att hålla det för hårt med regler osv för att ni medlemmar inte ska känna att det blir för begränsat. Synd att ni ändå känner att vi utnyttjar vår makt för mycket.
Jag kan hålla med om att vi fått moderera mer än vanligt på sistone, men det kan jag inte påstå handlar om att vi blivit hårdare med att man ska följa regler eller liknande. Det handlar snarare om att det bara råkat bli så att fler medlemmar brutit mot sajtregler på sistone.
Tycker ni att sajtreglerna är otydliga?
Är ni missnöjda med hur sajten sköts eller OT hanteras får ni gärna ta och kontakta mig eller någon av de andra moderatorerna, så att vi kan lösa det problemet. :-) Framgår inte sajtreglerna ordentligt får ni gärna säga till om det med och gärna komma med tips på hur det kan komma fram bättre.
**
#126** När en fråga ställts i öppet forum är alla tillåtna att delta i diskussionen. Det spelar ingen roll om frågan är riktad till en särskild grupp, alla har ändå samma rätt att säga sin åsikt i tråden.
Vi som står bakom sajten kategoriserar inte allt som inte rör TS direkta fråga som OT. Det finns olika grader av OT, beroende på hur man bedömer det.
Det är skillnad mellan OT och OT, alltså.
Ex. om frågan är "Hur klipper jag klorna på mina marsvin?", behöver inte trådens innehåll enbart handla om hur man kan klippa sina marsvins klor. Det kan även handla om olika typer av klosaxar, hur olika klor kan se ut eller till och med allmän tassvård. Om diskussionen däremot går vidare till att handla om marsvinsavel eller hur man aktiverar sina marsvin, klassas det som OT som tas bort.
TS ska givetvis få svar på sin fråga, men sedan tillåts det om tråden utvecklas till ett annat, nära relaterat ämne(efter att svar getts) som också kan vara intressant för personer som läser/skriver.
I detta fall tycker jag inte alls att de som skrivit har gått så långt OT. Frågan var om vi som har hand om sajten tyckte att det vore en bra idé med en tråd med blocketannonser, istället för flera.
Ämnet utvecklades till en mer allmän fråga för alla medlemmar och då diskuterades det huruvida detta var en bra idé, vad som annars skulle kunna vara bra idéer och vad man skulle kunna komma fram till för kompromiss.
De senaste 15 inläggen eller så kanske inte rörde ämnet direkt, men resten av tråden har följt ämnet tillräckligt bra för att få stå kvar, tycker jag.
Nu blev ju detta OT, men jag fann det nödvändigt för att reda ut en del saker. Diskussionen får gärna fortsätta över pm eller i ny tråd, då den nog kan bedömas som mer OT än det andra som diskuterats i tråden.
**Tråden låses eftersom ämnet tycks vara slutdiskuterat.
**Har ni något emot detta beslut får det gärna tas över pm med mig. :-)
Och nej, du behöver inte svara, det var ingen fråga ;P