Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 859 ggr
Aristarcos
0

Fundering om min marsvins grupp

jag har just nu 3 st marsvin damer som de flesta vet.. men tycker fortfarande att de två första trycker ner min tredje väldigt mycket, skulle en kastrat kanske flytta fokus från Piraya och låte henne vara ? Är kastrater jobbiga på honorna dvs, ska para i tid och otid, eller är det bara positivt.. ? Kan det bli mer osämja i gruppen om man tar in en kastrat ?

elin85
0

En kastrat går nog utmärkt och kan nog se till att skapa ordning i flocken :) Hanar brukar ju ofta bli självklara ledare. Jag har haft en kastrerad hane med hona och han var bara lite intresserad små stunder då och då, kanske en gång i månaden. Även med en "vanlig" hane så blir ju honorna bara jagade och flörtade med en liten stund då och då. Som för att testa "är du villig idag då?…nähä…". Så det blir nog perfekt :)

Myosotis
0

En liten detalj att vara observant på är marsvinens personlighet. Det är tyvärr inte alla hanar som klarar sin uppgift som flockledare.

Jag vet fall där folk har skaffat en kastrerad hane för att hålla ordning på en tuff honflock, men där det inte alls fungerat som avsett. Hanen har gömt sig undan och låtit honorna bråka bäst de velat…

Så om du skaffar en kastrat rekommenderar jag att du först frågar lite om hans personlighet - är han vek eller tuff mot andra marsvin?

Marsvinlove
0

Vad jag har hört så brukar kastrater göra så att flocken blir stabilare och lugnare. #1 skrev ju att "även en vanlig hane så blir" osv, och jag håller med där. Nu när jag tänker tillbaka på när min hona som jag inte visste var det då, gick med min hane, så uppvaktade han bara henne lite då och då. Ibland några gånger per dag och ibland inte alls lika ofta, så det varierar lite (jag tror att de "vänjer sig mer när de bott ihop ett tag och hanen är inte längre lika klängig, då menar jag en kastrat alltså. Min hade ju inte luktat på en hona förut så han var ju rätt galen till en början:P)

Jag tror att en kastrat skulle göra din trio mer harmonisk. Men som #2 Om du skaffar dig en, fråga om hans personlighet matchar till din lilla flock:)

FeliciaS
0

Jag har haft en kastrat i flock med två honor till. Han var högst i rang och lugn mot honorna så länge de inte försökte mopsa upp sig mot honom (vilket en utav dem gjorde när hon kom in som ny i flocken, men när hon funnit sig tillrätta blev det verkligen harmoniskt). Han kastrerades som 1-åring och jag upplevde att han var väldigt lugn och inte alls särskilt "på" mot honorna, bara ibland när de var högbrunstiga. Jag tror absolut att en kastrat kan göra din flock mer harmonisk och inte blir lika uppdelad, men som #2 har skrivit beror det givetvis på hans personlighet. Så har du tid och plats för en till gris tycker jag att du ska skaffa en kastrat (Ponytails har ju några till salu).

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

idipidi
0

Jag har samma erfarenhet som #2. Om hanen är tuff så funkar det jättebra. Själv har jag haft en kastrat som var lika mesig som vilken hona som helst.

Lyan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har också en kastrat som vill flytta.

Bobbo är väldigt tuff och håller ordning på tjejerna, fast han kan bli arg om de försöker gå på honom. Han är väldigt intensiv i sin uppvaktning den första veckan men lugnar sig sedan och uppvaktar dem bara under brunst.

Har en annan kastrat, Hugo, och han kastrerades för han var så vek att alla andra hanar utsåg honom till mobbningsoffer. I honflocken var han som vilket marsvin som helst. Och detta var ändå min främsta avelshane, han blev helt annorlunda efter kastreringen. (Hugo flyttar inte)

Kastrerade också min lilla marskrosgris Fiffe för ca två månader sedan, han är rätt så intensiv men det är nog mycket för att han varit tvungen att gå själv rätt så länge innan han flyttade in till dem.

Jag själv märker faktiskt inte så stor skillnad i flocken om där är en hane eller inte, men det kan vara för att min bur är så stor att de alltid har möjlighet att gå undan. Jag tror också det spelar in hur många de är, i en mindre flock är min erfarenhet att de bråkar mer än i en stor flock.

Aristarcos
0

Tack för era svar, hm då får jag fundera vidare ;) Undrar om det finns någon sheltie eller peruan kastrat någonstans där ute.. jaja jag har ingen panik och sen så måste saken också accepteras av resten av familjen Obestämd