Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 4107 ggr
MatsvinenRoR
0

Kissar slem?

Hej

Jag hoppas någon här inne vet vad detta kan vara för fel på mitt ena marsvin. Ibland när han kissar hör jag att han får ont och så slickar (?) han sig runt könet. När han är färdig har han kissat ut något slemaktigt, det har varit vitt några gånger och nu de senaste gångerna har det varit gul- eller gråaktigt. Det är som geléaktigt kan man säga och helt luktfritt. Och han blir alldeles kladdig runt munnen efter att ha varit där nere. Sen ska han eller hans kompis genast äta upp det, men jag torkar bort det i stället. Jag hör att han får ont max 1 gång om dagen, på förmiddagen oftast, men jag vet inte om han får ont under natten också. Jag har ingen bild men om jag får möjlighet ska jag fota slemmet. Jag funderar på att ta han till veterinären så får de kolla på hans snopp om det är där problemet sitter, för jag tror inte det är urinvägsinfektion. Jag tryckte fram hans snopp igår kväll (det var första gången jag gjorde det) och han hade små hö-bitar och väldigt mycket smegma som jag pillade bort. Men eftersom det var första gången jag gjorde detta så vet jag inte riktigt hur man gör rent snoppen. Ska man tvätta med varmt vatten och sedan smörja in med något? Han äter och dricker bra och är precis som vanligt. Vad kan det vara för fel?

Jättetacksam för svar!!

ponytails
0

När en hane parat en hona avslutar han med att klämma ut ett segt sektret som han "pluggar igen" honans yttre kön med så ingen annan hane ska kunna para sig med henne.

När detta torkar blir det hårt som cement. Detta kan hittas i buren eller pälsen på någon när man har två hanar som ibland kan få för sig att para sig med sin hankompis.

MatsvinenRoR
0

Okej, tack för svaret. Är det vanlig att de får ont då också? 

Jag har aldrig sett han försöka para sig med sin kompis. Hans kompis brukar försöka para sig med honom ibland och gör parningsdansen för honom ofta. Men aldrig det marsvinet jag har problem med. Jag har aldrig hittat något i pläsen på dom. Det stämmer som du skriver att det stelnar och blir hårt, det blir detta slem.

ponytails
0

Det låter lite väl ofta att klämma ut "parnings-cement" varje förmiddag.

Om marsvin gnyr när den kissar kan det var urinvägsinfektion eller urinsten. Kolla om han kissar en rejäl pöl. Gör det så är det antagligen smeg-utlösningen som gör att han får ont och gnyr.

Kommer det bara lite urin och han försöker kissa ofta så måste du till veterinären.

MatsvinenRoR
1

Han kissar helt normalt annars, men när han kissar ut slemmet kissar han inte särskilt mycket.

Han har troligtvis haft urinvägsinfektion (trodde veterinären) för över ett år sedan och då hade han ont i stor sett varje gång kan kissade, så jag tror inte det är det han har nu.

Nåt tips på hur man tvättar snoppen?

ponytails
0

Tryck ut den en aning och håll den under rinnande ljummet vatten en stund. Så ramlar smegget av lätt.