Ombygge möblering och sanering =/
I helgen ska jag ändra i marsvins rumet =)
Finns både posetift och negatift på något sätt.
Det posetiva är att jag kommer få lite bättre plats där inne =)
det negativa är att jag måste röja ur och skura hella rumet, då jag fått in någon slags fluga hos djuren.
Den påminner om blomflugan men det är ändå inte sådana, DOm sitter i mina köks fönster måste damsuga ur dom 2-3 gånger om dagen då det säkerligen sitter mellan 2-4 hundra flugor där =(
Ska jag städa i burarna så har jag svart prikiga väggar då det är miljoner flugor i burarna.
Dom kom med det senaste höt jag fick, kommer inte ta hö från honom igen. Har alldrig haft Ohyra innan, jo frukt flugor på somaren.
Så jag ska i dag åka och köpa hö i en djur affär har inte mycket annat val.. Har man 19 marsvin så blir det dyrt men vad ska man göra.
Hela bygget kommer ske på lördag tur vi har en billy bokhylla hemma som jag ska använda =) så om en stund ska jag åka å köpa vax duk till den.
Jag tycker det är roligt att ändra inne hos djuren men just nu käns det inte kul, det är december och det innebär snåla julklappar till familjen och djuren
.
En fråga med är det någon mer an jag som fått problem med sådana här flugor?
(vet inte vilken kat den passar i för det är ju både boende & inredning och sen är det ju även sjukdon, Ohyra & skador då det är Ohyra men samtidigt som det är inredning
)
Det ser ut som husflugor.
Bor du i hus på landet?
På hösten när det börjar bli kallt så flyttar dom in.
De brukar ligga i dvala över vintern.Gärna i fönsterkarmar och uppe på vindar.
Jag brukar öppna fönstren väldigt försiktigt och dammsuga upp dom.Jag gör det flera gånger under höst-vintern.
Så det brukar bara vara några som enstaka inne i huset och dom tar jag med flugsmällan.
När du har så där många så hör med Anticimex,dom kan spruta något så flugorna dör.
Om du har husförsäkring så kanske det går på den.
Nopp bor i lägenhet, och har aldrig haft problem med sådana flugor förut :( ska testa med totalsanering innan jag ringer dom. vet inte vad som ingår i försäkringen till Lgh:n då det är sambon som står för allt sådant, men dom är fruktansvärt iriterande för dom är över allt

på den där sidan kan du kanske få tips?Samt försöka bestämma vilken sorts fluga det är,då är det lättare att få bort den.
mer tips om bla små flugor.
jag hade flugor i köket för en tid sen,då fick jag tipset av nån som där bra expert att först ta loss rören under diskbänken och göra rent dom,sen rent allmänt städa ur,röja undan i köket osv.I rören trivs vissa flugsorter,dom förökar sig där i oxå.Eft jag gjort rent rören och städat fint i köket så var dom pust väck.
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
Usch, vad äckligt *rysa* Hoppas att du blir av med dem nu!
Om du vill kan jag skicka över kontaktuppgifter till min höbonde, han finns utanför Alingsås (vid Anten) men har bra hö. Det ska enligt eniro ta ca. en timma att åka dit från dig.
Hanna
Dom kommer inte från rörena har redan gjort rent där. så jag är helt 100 på att det kommer från höt..
Ja kan du inte göra det vore mega snällt :) syrran har ju inget hö alls nu då det blev dåligt 

Ibland på sommaren brukar jag ha massor med flugor i fönstren där marsvinen står, dammsuger flera gånger om dagen, så till slut försvinner dom, fast har ju aldrig haft såna mängder som du verkar ha, men 20-30 stycken varje gång jag dammsuger har det säkert varit. Men har aldrig haft nåt sånt på vintern.
Har haft massvis med flugor i omgångar. Eftersom jag inte har någon dammsugare hos djuren springer jag runt med en sådan där elektrisk flugsmäcka, de dör inte utan de blir bara paralyserade så döda dem igen efteråt (dels för att annars återupplever de och du har lika många igen, men framför allt för flugornas skull så dödar jag dem så fort som möjligt så de inte har ont) Annars är diskmedelsvatten mycket effektivt också. Och sådana klibbiga remsor (men jag tycker de är grymma!)
Dödar eller dammsugar man upp alla man hittar varje dag så brukar de minska i antal rätt fort, men det gäller ju att ta bort alla möjligheter att föröka sig. Marsvinskiss är väldigt populärt att lägga ägg i. Och om det kommer från höet kanske du ska förvara höet ute och bara ta in det du behöver för dagen.
Fast när jag drog ut burskåpen sist hittade jag sådana här *BLÄÄÄÄ*
Fast de var tdligen både ovanliga och snälla. Men ÄCKLIGA!
#8 Åh fy satan, det va nog bland det äckligaste jag sett i krypväg
Hittar jag såna när jag städar tror jag att jag dör!
#9 Ja, det var fram med Virkonsprutan på en gång och bara möörda (snacka om sund reaktion för ett litet kryp). De ser ut som en randig fästing med klor, nog det räligaste jag sett! De läbbigaste är att där man oftast hittar dem är i bokhyllan!
Jag hade problem med flugor för ett tag sen, dom var i alla burarna och var jätte äckligt, först prova jag städa bort kiss å bajs varje dag för att det skulle vara rent men dom försvann inte, då prova vi damsuga och torka bort dem med trasa men nej dem var kvar, då fick jag nog av dem!
Jag tog en trasa och tog bort ALLA jag såg, sen skurade jag bur botten med rengöringsmedel, sånt man har på toan typ och sköljde noga. Gjorde så i alla burar. I dom jag inte kunde skura tog jag en trasa och trokade med medlet och sen torkade med vatten och sen med pappar för att få det rent. Sen höll jag ögonen öppna, på dom ställen där dem kom tillbaka tog jag trasa och tog bort dem och sen sprejade jag med en parfym jag har och vips, dom försvann :D
Dock slängde jag även den med fluginvarderas buren.
#10 O jag som har bokhyllebur :P
Det värsta jag varit me om va när jag kom fram till buren o ser min Snövit sitta o knapra på en GRODA! En ca 6 cm stor torkad groda i höet, nice!
#12 Nä, i en riktig bokhylla, med böcker. De heter bokskorpion och bor i gamla böcker där de jagar boklöss. Från början kommer de från skogen men de älskar tydligen gamla böcker.
Örk! Tur att hon inte fick ont i magen! Har hittat en torkad ödla i höet en gång men mina åt den inte iallafall 
#13 Jaha en sån, men där kan den va o käka löss för jag läser aldrig de få böckerna jag har ändå :P
Du har förståndiga marsvin du, jag vet inte vad hon tänkte när hon åt den men jag tror inte hon hann äta så mycket jag va snabbt framme o tog ifrån henne den till hennes besvikelse. Hon fick knapra på på nått annat istället. Tycker inte att grodor ska ingå i deras kost o inte reptiler heller :P Då kanske dom blir köttätande marsvin till slut o flyger på en när man minst anar det.
Jag hade en gång en påse hö också me en massa småkryp i som spred sig till väggen o golvet där påsen stod, vettesjutton va det va men höet åkte ut illa kvickt! Det va dock inte flugor för dom va mindre än så.
Nu har jag stält ut massa fällor med vinäger sirap och diskmedel och peppar peppar dom går i det, plus att jag tagit bort allt spån inne hos djuren dom kommer få gå på rönder rivet tidnings papper tills på lördag då jag ska kura alla burar och hella rumet så nu hoppas jag att jag blir av med dom små ****
Nu har det gått en vecka sen jag total sanerade inne hos djuren, och inte en enda fluga jag har sett
och i dag är det städning igen och då ser jag om det ligger några äkliga flugor i spånet