Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 1453 ggr
MarsvinD
0

Får hem 7 marsvin!

hejsan!

På lördag får jag hem 7stycken marsvins honor :D! ska bli mega skoj! Jag har några frågor till er ang. marsvin :)

1. vad tål marsvin inte? menar typ choklad osv..

2. Går det bra att ha 7 marsvin i en 130cm bur och dom får då komma ut och springa varje dag lösa i mitt rum?

3. Kan man bada marsvin?

Tack för hjälpen :D! ska läsa runt lite här om marsvin och lära mig så mycket jag kan om dom :)!

Sandra-B
0

Hej och välkommen hit till marsvin.iFokus, hoppas att du kommer att trivas här och få svar på dina frågor.

Vad roligt att du ska få hem marsvin på lördag, men oj så många på samma gång.

Marsvin ska ha fri tillgång till hö och rent, friskt vatten.
Grönsaker ska man ge dagligen pga deras C-vitaminbehov, kraftfoder (pellets/sädesslag etc) ger man efter behov.

Någonting annat utöver detta bör man inte ge dem.

Exempelvis avokado och raberber är giftigt och bör inte ges.

Det beror ju helt och hållet på hur bred buren är, men om man ska gå på hur stora burar vanligtvis är så är en 130 bur för liten för sju marsvin. Inte ens en bur som är 140*70 cm är tillräckligt stor för sju marsvin.
Vill du kunna ha alla marsvinen ihop så rekomenderar jag att du bygger en bokhyllebur av en BILLY-bokhylla (200'80 cm från Ikea. En sådan bur är laglig för tio marsvin.
Enligt djurskyddslagen ska var marsvin ha minst 0,15 kvm vid grupphållning, minsta sida ska vara minst 40 cm och minsta höjd minst 25 cm.

Ja, man kan bada marsvin- läs gärna den här artikeln.

Titta gärna runt på sajten, rekomenderar dig att läsa några av våra Artiklar som går in lite mer på djupet om ämnet de handlar om.
Artiklarna hittar du om du klickar på den lilla texten där det står Artiklar under sidhuvudet.

Än en gång hälsar jag dig välkommen hit.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

MarsvinD
0

hej tack så mycket :D! jag har nästan läst alla era Artiklar nu! dom är värkligen jätte bra :D!!!

Ja kan ju bygga en bur i slöjden :) då vi får byga burar där, och en sån ur på ben kan ju inte vara så svart att bygga? igentligen är det ju bara att ta en botten, 4 väggar och 4ben? och sen ha en vaxduk eller nått i buren :)? (har jag läst på rätt?)

elin85
0

Köper du en bokhylla så behöver du ju inte bygga, bara sätta in en plastmatta eller vaxduk i botten och ordna för vattenflaskor. Jag kan tänka mig att det kan bli lite svårt att bygga den på slöjden då den blir väldigt stor, minimimått är: 150x70 eller 175x60. Men jag skulle velat ha den minst 200x60, 175x70 el 150x80 vilket är minsta kraven för 8 marsvin. Men då måste de ju få golvtid. Jag skulle rekomendera Kilby bokhylla på IKEA, den är 194x67cm+golvtid :)

Jag är bara nyfiken på hur det kommer sig att du skaffar så många marsvin samtidigt? :)

Marsvinlove
0

#2Ok först Välkommen hit!:) Hade du tänkt bygga  en  i slöjden? Har du gångavstånd från ditt hem eller hur ska du få hem en 200x80 bur?? (dom väger ju inte så lite;) Eller sågar du bara plankor och dyl och bär hem? Eller du kanske åker bil?:)

Som Sandra-b och Elin85 skriver så finns det billybokhyllor annars att köpa på IKEA, de kostar nu ca 400kr (Har precis byggt än själv) (De har billiga ben där också) Föresten så måste inte buren stå på ben heller, min gör inte det men jag har galler på för att katten min inte ska hälsa på;) Ja man kan ha vaxduk men jag tror att det är bättre med t.ex våtrummsmatta eftersom det är tjockare:)

Oj 7 marsvin på en gång, men du lär ju ha läst på mycket nu, här har du två bra faktasidor 1. www.humlansmarsvin.se http://www.marsvinssidan.se/index.html där står det bra fakta om skötsel och kost m.m.

Marsvin ska ha fri tillgång till hö (MÅSTE alltid finnas i buren) rent vatten, c-vitaminrika grönsaker, de kan få lite pellets men det är inte nödvändigt om de är i gott hull och vuxna, om du vill ge lite pellets så rekomenderar jag Lottie eller Oxbow cavy cuisine (i vanliga pellets finns det ofta för mycket av t.ex mineraler och i värsta fall göra så att marsvinet utvecklar urinsten, men t.ex Oxbow är bra anpassar till marsvin) Här är en onlineshop som säljer Oxbow cavy cuisine http://www.husdjursbutiken.se De kan också få kligröt om man vill, här är en bra artiklel om det: http://marsvin.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=64c70673-be7a-49e8-8644-3a0ee9bae967

Marsvin ska INTE ha MINERAL eller SALTSTEN (de kan få urinsten av det) Och tänk på att sura frukter t.ex mandarin inte får ges för ofta eftersom den är så syrlig och kan orsaka munsvamp..

Hoppas nu att allt går bra för dig och dina nya vänner som kommer snart:) Lycka till!

MarsvinD
0

Tack för alla tips!

Jag kan ej ha en golv bur :( då jag både har hund och katt. Får se hur jag fixar det :)

#3 Jo det var så här att dom Blev misshandlade tyvärr , asså djurplågeri. när jag kom dit så såg det hemskt ut! skulle först bara ha 2 syskon, men när jag såg alla andra sitta i all kiss o baj och inte mat eller vatten så blev jag litwe blödig och sa att ja ville ha allihopa.

Morumotto
0

Hej! Fantastisk insats du gör!

Om du köper en bokhylla kan du lägga kompostgaller över mot katt och hund. Kolla om någon gjort det här! Se också om du kan få någon van marsvinsägare att se över dem lite också, så de inte har Ohyra, långa klor etc. Det är bra att ha någon att fråga i början! Viktigt också att se till att det verkligen är sju honor och inte några av varje, för då blir det snart fler…

MarsvinD
0

#6 ja jag har kontaktat en uppfödare som komme rvara hemma hos mig som ska kolla igenom dom :) jag kommer även ge dom ett varmt bad,nystädade burar, grönskar & HÖ! då dom ej hade nått där dom bor nu :/

Tack så mycket!! < 3 ville värkligen inte lämna dom små stackarna där :/

Marsvinlove
0

#5Vad bra att det finns människor som bryr sig!! Förstår verkligen att du inte ville lämna dem där! En av mina hanar kom till mig med sin pappa och de var TOTALT vanvårdade:( Helt snurrade klor, smutsig päls, avslagna tänder! Usch ja men nu mår sonen prima iallafall (pappan Nisse avlivades dock efter ett halvår eftersom han hade svåra problem, men jag kämpade för honom!)

#7 bra att det kommer en van uppfödare, som kan dubbelkolla så att de verkligen är är honor allihop (har precis råkat ut för att en som skulle varit en kille var en tjej)

#6 Jag har kompost-galler över buren för att katten min inte ska röra dem, men håller det verkligen för en stor hund? Eller MarsvinD kanske har du en liten hund?? För katt håller det iallafall för mig.

elin85
0

#5 Vilken insats verkligen! :) Men misshandlade?? Menar du att någon har slagit marsvinen Gråter Eller är de "bara" väldigt misskötta?

Har du redan hämtat hem dem eller är de kvar tills du ordnat bur och annat?

Caspia
0

Jag fattar inte, på Djurhem.ifokus har du ju skrivit att de är till salu för att du har allergi i familjen.

Envishet och drömmar

Bim
0

Jag aåg också den annonsen på djurhem.ifokus. Och då säljer du 6 marsvin… Tänker du behålla ett lr?

[Liinda]
0

Hon får hem dom idag och säger hon och la ut det på djurhem igår. Så antagligen tar hon ju dom därifrån för att rädda dom men kan inte behålla dom själv.

elin85
0

#12 Nja, fast det stämmer ju inte med texten. Hon skriver ju att det ska bli "mega skoj" att få hem dem. Och hon skriver också att hon egentligen bara skulle ta två. Det går ju inte ihop om hon nu vet att det finns allergi i familjen så skulle hon väl inte vilja köpa hem 2 marsvin?

Jag förstår ingenting, snälla förklara vad som händer/hände MarsvinD

[Liinda]
0

Dom kanske klarar av 2 marsvin men inte 7 för det kanske blir för mycket för allergin. Och ja hon kanske tycker det är kul att få hem dom för hon ska väl behålla några =) Men iallafall hon har nog en förklaring =)

fia-mia
0

#14Men hon har ju skrivit att hon säljer 6 st. isf är det ju bara en kvar!

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

[Liinda]
0

Vet du hur många hon har från början då eller?

Iallafall jag tänker inte diskutera mer om den saken. Jag sa bara ett par olika saker som det kunde vara. Men hon är såklart den enda som vet hur det ligger till så jag tänker inte svara mer.

Crest
0

Avocado, citrusfrukter, "mänskogodis" potatis och spenat i för stora mängder är inte bra.

Själv har jag 2 marsvin in en 120*55 cm bur och jag tycker den är i minsta laget, om jag skulle ha 7 marsvin så skulle nog bygga en bur på minst 210*70 kanske :)

Lycka till :)

Crest
0

Man kan bada dom, använd ett oparfymerad katt- eller hundschampo och fingervarmt vatten. Man ska bada de vid Ohyra (med ett speciellt ohyreschampo), och om man vill ca 1-2 ggr om året.

candycandye
0

Fota gärna dina små nya godingar:)När du har kommit iordning med sdom och så