Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 592 ggr
urfaren
0

hur vänja marsvin vid trimmning**?

ska nu börja trimma mitt första marsvin. Hur vänjer man dem vid att bli trimmade på ett bra sätt?

Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus

FeliciaS
0

Jag har inte någon vidare erfarenhet av trimning men jag kan dela med mig utav det sätt som funkade (funkar) bra för mig och min Crestedhona. Hon föddes här så jag började när hon var tre månader genom att bara ta några strån i veckan i en kort tid. Samtidigt fick hon sitta med god mat framför sig, för att hon skulle fokusera på ätandet istället :P Hon visade aldrig särskilt stort missnöje mot trimningen i början, och gör det inte nu heller. Jag försöker att inte ta fler än ett hårstrå i taget, för det gör ondare och fortfarande får hon äta när jag ska trimma mycket (första trimningen innan utställningen). Sedan försöker jag även trimma regelbundet, typ varannan vecka, så att det inte blir lika mycket inför själva utställningen. Det gör också att de vänjer sig :)

Låt de vara i en miljö där de är trygga och börja sedan ta lite åt gången. Man märker också hur mycket de protesterar eller inte - på utställningar har jag sett både marsvin som sitter tyst och inte bryr sig, men också marsvin som skriker ganska högt… (och de tycker jag synd om :P) Trimningen är ju verkligen ingenting som är för marsvinens skull, så därför tycker jag att man bör underlätta så mycket som möjligt för dem.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

tjorve
0

trimma inte alls. det gör ont.

Marsvinlove
0

#2 Men om urfaren kanske vill ställa ut marsvinet och vill börja lite smått att trimma nu inför kommande utställning? (och börja i god tid för att vänja grisen?)

FeliciaS
0

#2 Jag tror att det är lika individuellt för marsvinen som för människor - vissa är hårömma, andra inte. Själv är min Crestedhona (som jag skrivit om ovan) inte särskilt håröm, medan jag har en CH-teddy som skriker när man borstar henne.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Marsvinlove
0

#4 Mmm ja så är det ju också. Jag är jättehåröm (och då menar jag verkligen jätte!;P) medans min syster inte är håröm alls t.ex.

emelie92
0

Ge marsvinet mat samtidigt som du trimmar päls så ska det gå som på räls!:)

godisgrisen
0

Jag tror nog att det bästa är att vänligt men bestämt sätta sig och trima helt enkelt. Du behöver ju inte köra så långa pass i början. Att bara ta några strån då och då tycker jag är dra ut på det i onödan. Jag brukar vara noga med att ta upp och gosa utan att trimma mellan trimpassen så de inte tror att matte "sticks" varje gång de kommer upp.

tantnett
0

Jag tror att man får utgå efter var individ. Vissa är känsliga och andra reagerar inte ett dugg på trimningen.

Själv trimmade jag min ena hona Ella Rätt o Slätt inför en utställning men det gör jag aldrig om då hon skrek för vart ryck trotts att jag tog endast några strån per gång.

Nej det blir enbart pet:klass för henne efter den upplevelsen.

Marsvin 4-ever Tungan ute.