Min lilla maris är plötsligt sjuk
Han var helt ok igår och nu är han helt slapp och apatisk. Han är faktiskt så annorlunda så han verkar väldigt medtagen. VAd kan ha hänt?
Precis vad som helst.
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
men..kan det vara så att han kan bli frisk igen då?
Allt han gör är att ligga där. Hans hjärta slår och allt men inte så mycket mer..
Hur gammal är han? Äter han? Bajsar?
Hanna
Han kan inte ha fått c-vitamin brist. Då blir dom som förlamade.
Åk till vet.
Ja, tack för att ni svarar. Han är 5-6år. Han äter ingenting och varken kissar eller bajsar vad jag sett nu sen jag upptäckte hur slak han är. Han är som förlamad som du skriver, men de får grönsaker varje dag förutom den cvitamin som finns i kosten morötter, vitkål, mandarin etc.
Du har rätt i att vi borde åka till veterinär, men det är inte så enkelt så här på söndagskvällen.
Kan man gör ngt vid c-vitaminbrist..
Har du c-vitamin brustabletter så kan man ge det. Det gjorde jag då ett av mina marsvin drabbades av c-vitaminbrist. Och vad jag kan förstå så kan man inte ge för mycket heller för dom kissar visst ut överflödet. Det är vad jag fått lära mig iallafall.Ibland kanske det inte räcker med det c-vitamnet dom får via grönsaker. Prova att ge honom brusta bletter som man blandar med vatten. Det gjorde jag och det funkade
Kolla om han äter gurka med citron syra på..
Här kan du läsa om C-vitaminbrist. Därmed inte sagt att det är det han har.
Se till att han får i sig mat och vatten! Marsvin har snabb ämnesomsättning och måste hålla igång magen. Gör hövatten (blöttlägg hö i vatten över natten i kylskåp, sila bort höet och ge honom vattnet imorgon bitti), blanda ut 4 msk ljummet vatten med ½ tsk honung och en nypa askorbinsyra och ge honom snarast möjligt. Mata honom också med ex. morotspuré (koka själv eller köp på barnmatsburk), blanda ut med vatten och ge antingen från sked eller dosspruta (finns på apoteket). Är han inte bättre imorgon, åk in akut till en kunnig veterinär.
Håller tummarna för honom.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Me dtanke på åldern kan det ju vara att han är gammal, men ta dej till en vet. imorgon. Lycka till!
Tack för era råd. Vi hann inte göra så mycket mer - han dog. Så konstigt- han var den piggaste, med jättefin päls, syntes verkligen inte innan att han var sjuk på något sätt. Och så otroligt snabbt det gick. Tack igen för att ni var så snabba att svara och ge konkreta råd.
#11 Va tråkigt, beklagar sorgen :( Men han fick ju ett ganska så långt o fint liv utan nått långt lidande då det gick så snabbt :)
Precis samma sak hände min Snövit, stod o skrek efter mat dagen innan men ville inte ha nått dagen efter o va väldigt slö när jag tog upp henne. När jag kom hem från skolan var hon borta. Hon var 7 år, fin i pälsen, tjockis o dog på topp så att säga efter ett långt o härligt liv :)
R.I.P
men kanske skönt för honom att det gick så fort ändå!
oj då det gick fort. Beklagar sorgen, men han var ju ganska gammal. Hans tid var kommen.
Vad trist :( Det kan gå väldigt fort utför med marsvin, de döljer ju gärna sjukdomssymptom in i det sista. Men din lilla gris var ju inte speciellt ung längre, åldern kanske tog ut sin rätt till sist. Beklagar förlusten.
Hanna