Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 952 ggr
Tina
0

Vad har hänt med Theo?

Jag och min pojkvän är väldigt oroliga för vårat marsvin Theodore. Han har nyss fyllt 5 år. Vi fick honom i sommras, under denna tid har han visat sig vara helt frisk. Fram tills nu.

Jag återberättar här vad Joakim har berättat för mig, jag har själv inte sett något av detta.

Joakim vaknade inatt av att det kom mycket ljud från buren, som om killarna hade fått spel och sprang runt som galningar. Han gick upp för att kolla och såg Theodore ligga på sidan inne i huset och han såg ut att "springa i sömnen". Det var endast höger framben och höger bakben som "sprang".

Han lyfte bort huset för att kolla om allt var okej, Theodore såg då ut att ha krämpor, man såg musklerna spänna sig, liknande ett epelepsi anfall. Ögonen var väldigt stora. Joakim försökte hålla i honom för att Theos kropp skulle kunna lugna sig. Theo verkade försöka ta skydd under Joakims händer. Vänstertassarna verkade inte fungera.

Efter ca 30-60 sek började Theo lugna ner sig. Högertassarna fick styrkan tillbaka mer och mer och efter 1,5 minuter var han helt återställd igen.

Nu i eftermiddag hände något liknande.

Joakim satt vid datorn när han hörde samma ljud som i natt. När han gick för att kolla såg han Theodore ligga på rygg (utanför huset denna gång) och verkade helt borta.

Han hade krämpor och tassarna stack ut åt sidorna. Joakim vände på honom så han låg rätt, ögonen gick fram och tillbaka och han hade fortfarande krämpor.

Han började lugna sig mer och mer. Han verkade försöka släpa sig in i huset, endast en tass verkade fungera fullt ut. Även denna gång verkade Theo försöka söka skydd under händerna.

Efter en liten stund fick benen mer och mer styrka. Han var strax helt återställd och började äta hö. Han verkade bli väldigt trött efter anfallen.

Vad är det som händer med Theodore? Gråter

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

ellenbellen
0

Tyvärr vet jag inte vad det kan vara, men hoppas att han blir bra!

/Ellen (:

Linnet
0

Låter som epilepsianfall, fast jag vet inte om marsvin kan ha det.

elin85
0

#2 Jag har haft en kanin som fick epileptiskt anfall, så då kan säkert marsvin också få det.

Det låter då som ett epileptiskt anfall, men i så fall finns det nog inget att göra. Om jag vore du skulle jag ringa en veterinär och beskriva vad som händer och höra om de hört talas om något liknande. Gärna en klinik med smådjur som specialitet eller som har god vara av smådjur, var som helst i landet. Bara för att höra vad de säger om saken.

Men hur verkar han i övrigt då? Det låter ju hemsk otäckt. Verkar han påverkad mellan anfallen? Jag skulle också känna igenom honom så han inte har ont någonstans.

Lycka till!

Otterberg
0

Han har inte ont någon stans, det har jag kållat flera gånger.

när anfallen är över, så är han helt pigg och kry, han gör lite popcorn skutt här och där och busar med sin kompis arwin, som han alltid gör. men när anfallen väl kommer, så är det som om han drömmer en hemsk mardröm, det är i princip som om jag väcker han. jag tror det är epilepsi, då jag har haft en hund med det.

Det är för övrigt jag som äger Theo :)

/ Joakim Otterberg

godisgrisen
0

Jag tror också att det är epilepsi. Man kan nog inte göra så mycket åt det. Jag hade förut en Stina som gjorde precis som Theo. Då ringde jag till veterinären och de trodde att det var epilepsi. En stackars djurvakt till mig fick bevittna det första själv såg jag tre anfall men jag tror att det var fler. Hon var väldigt trött några timmar efter anfallen men hon repade sig och mådde helt bra mellan dem. Hon var också strax över fem då det började. Tyvärr dog hon i ett anfall som inte ville gå över men det var ca ett halvår efter första, riktigt otäckt var det.

Ett av marsvinen vi hade när jag var liten hade anfall då och då under hela sitt sista år. Han blev nio år. Jag hade turen att slippa se det men på beskrivningen lät det som samma som Stina hade och även Theo då.

FeliciaS
0

Jag har en kompis som hade marsvin för många år sedan, hennes ena marsvin fick också epileptiska anfall. Vet tyvärr inte mer detaljerat, men jag hoppas verkligen att det löser sig för honom.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Caspia
0