Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 874 ggr
Lyan
0

En hel skolklass hos mig :-)

Igår var det en gymnasieklass, årskurs 2, hos mig och grisarna. De skulle ha ett praktiskt prov på hälsokontroll och sedan skriva upp fördelar/nackdelar om hur djuren bodde och hur arbetsmiljön såg ut.

Jag vet inte hur det gick med betyg och så men själv var jag inte jättenöjd…

De missade alla tre kastrater, visserligen hade de aldrig träffat på ett kastrerat marsvin men de saknas ju en hel del "massa" där nere.

Fiffe hade fortfarande en liten böld kvar, den missades.

Bobbo hade en liten böld på läppen, missades.

Mys hade en liten skada på hornhinnan, missades

Rema och Rosa har ju sina svullna ögon, missades

Betty är muskelfattig och smal (troligen äggstockcsystor), den tjejen läste fel på vågen och sa att hon var tjock för att vågen sa det. (Fött upp marsvin själv)

Udo slog ut sina framtänder förra veckan och de är varken fullt utväxta eller jämna, missades

Lovika hade ett litet sår i mungipan, missades

Fast några var jätteduktiga även om de missade en del småsaker, men det var pyttesaker som torra tassar/öron och sånt. Men jag tycker ändå inte man kan klandra dem, är man inte så van eller inte så intresserad av just marsvin är det ju inte så lätt. Jag är dessutom extremt pedantisk (inte för att skryta men mina djur är alltid uppe på BIS i pet :-D)

Om rummet sa de att det var stökigt(jag och ordning kommer inte överens, av någon anledning smiter alla saker och lägger sig överallt när jag vänder ryggen till, jag är fuullstäändigt oskyldig ;-P), och tungjobbat då det är golvburar. Hade fixat en del fällor men tex den trasiga armaturen är sån. Ingen såg sladdarna som fåglarna kunde komma åt, den trasiga lysrörsarmaturen eller att Magic bara kunde kliva rakt in till tjejerna, inte heller tänkte de på att värmefläkten stod väldigt nära höet, flugfångaren som fåglarna kunde fastna i eller att det inte finns ett enda fönster och därför inget uv-ljus… (Håller på och letar efter uv-rör som passar mina armaturer)

Fast det var väldigt roligt och alla blev mäkta imponerade av burarna och hur marsvinen bodde :-)

De fick också en lektion hur man känner igen en satin och om OD, vilka besvär som kan följa med en del hårlag (som tex päls i snoppen på långhår och tät päls på strävhår), skinny och hur man förebygger ballong och Roan/Dalmatiner

Fridaaaa
0

haha ^^ låter roligt det:P ^^

Jag kan hålla med det med färger, jag har svårt att lära mig färgerna XD  Men att missa sår, bölder och att säga att ett smalt marsvin är tjock är lite.. hhmmm knäppt? Lite illa XD

(Frida Åkesson)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mari
0

Vad var det för gymnasieklass, en med inriktning djurvård? Lite tokigt att de missade så mycket men då lär de sig nog till nästa gång :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

FeliciaS
0

Hjälp vad skoj om min klass gjort samma sak (visserligen går jag ett "vanligt" teoretiskt program så det skulle aldrig hända, men…)! :) Kändes som om de missade en del nödvändigt.

Hade du ställt ordning vissa saker som de skulle kunna hitta som "fel" (ex. fläkten för nära höet, att Magic kan kliva in till tjejerna etc.)?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Lyan
0

#1 Hej Frida! Kul att du hittat hit :-D Vilka färger menar du? Roan/Dalmatiner? Det är de som är stickelhåriga och prickiga, tog upp det med dem eftersom det kan bli missbildade ungar om bägge föräldrarna är det.

#2 Ja, naturbruk inriktning smådjur. Både jag och Frida har gått där :-)

#3 Ja, bölder, sår och utslagna tänder är lite illa att missa :-S

Ja, det var menat att det skulle vara fel men det var ingen som såg det. Fast Magic sitter alltid i den buren, det är en låg sarg och sedan höbal ner till tjejerna, men han är så ledbruten (OD Gråter) att han går inte ner (naturligtvis ingen garanti), fläkten står också alltid hos djuren men den får aldrig stå och blåsa mot hö eller skitsäckar, ej heller mot marsvinen. Fast sladdar, flugfångare och sådant ska absolut inte vara tillgängligt.

Men jag kan erkänna att min pojkvän (jobbar som säkerhetsombud) hela tiden skäller på mig för hur det ser ut där, tex armaturen som verkligen behöver bytas och att det alltid är massa skit ivägen om det skulle börja brinna.

elin85
0

Är det inte så att uv-ljus kan vara skadligt för djurens ögon? Har hört att det kan leda till gråstarr, iaf hos människor. Bara en liten parantes :) I övrigt låter det mycket speciellt att ha en skolklass som undersöker ens djur… :)

Lyan
0

#5 Det beror på vad för ljus det är, är man ute i stark sol i många år kan det leda till ögonsjukdomar. Får man inget uv-ljus kan man heller inte bilda D-vitamin, det är därför det är så viktigt. Har hittat speciella rör som de använder på dagis och kontor och så där de inte är ute så mycket, används även till ljusterapi. Nu ska jag bara hitta någon som säljer dem här :-S