Utformande av "intresselista"
Eftersom diskussionstråden blivit så väldigt lång så startar jag en ny tråd om detta ämne- utformandet av "intresselistan" som diskuterades i den andra tråden.
Syftet med denna lista är att de som vill ta hand om marsvin i nöd- antingen tillfälligtvis eller permanent- skriver upp sig och får tips angående dessa djur via PM här på iFokus eller via andra kontaktmöjligheter som de anger (exempelvis mail och telefon).
Frågon jag har till er är hur ni vill/ tycker att denna lista ska utformas.
Min tanke är att jag gör listan i en artikel eftersom det finns lite mer finesser med det samt att man kan lägga in en länkt i den lilla "läsvärt-rutan" till höger på startsidan.
Jag skulle dock vilja ha en mall för de uppgifter som ska finnas med så att det blir lså lika som möjligt för alla.
Tanken är att artikeln inte är till att föra några diskussioner i utan är man intresserad av att var amed på listan så kopierar man mallen, klistrar in den i ett inlägg och fyller i den.
Därefter kopierar en administratör det och klistrar in i själva artikeln samt tar bort det inlagda inlägget.
Vill även passa på att påminna om att det finns en liknande lista inne på Djurhem.iFokus och de som skriver upp sig på MiF's "marsvinslista" kan kanske skriva upp sig att de kan ta hand om marsvin även på deras lista.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Jag tänkte att bland annat detta borde finnas med:
- Användarnamn på iFokus
- Eventuellt riktigt namn
- Eventuellt andra kontaktuppgifter som mail/telefonnummer.
- Var man bor samt hur långt iväg man kan åka för att hämta djur
- Om man har några krav på djuret, exempelvis honor/hanar etc..
Om tillbehör som bur måste medförlja osv. - Om manställer upp som "övernattningshem"/ jourhem/ permanent hem etc.
Kom med era förslag och idéer på detta nu :-)
**SMF 237 Sweet Dream's
- Användarnamn på iFokus
Lyan
- Eventuellt riktigt namn
Emmy Stenvall
- Eventuellt andra kontaktuppgifter som mail/telefonnummer.
- Var man bor samt hur långt iväg man kan åka för att hämta djur
Sölvesborg/blekinge. Kan åka upp till 7-8mil
- Om man har några krav på djuret, exempelvis honor/hanar etc..
Om tillbehör som bur måste medförlja osv.
Kan ta 1-2 honor, ej dräktiga. Hanar kan tas emot några dagar, tills de får transport till någon som kan ha dem, om de har egen bur.
- Om man ställer upp som "övernattningshem"/ jourhem/ permanent hem etc.
Kan vara övernattningshem/akuthem/jourhem
VIKTIGT: Jag klarar själv inte att ta kontakt med ägarna, men om någon hjälper mig med det kan jag hämta marsvinen.

Jag tänkte inte att man skulle "fylla i" listan här utan att det skulle komma in idéer på utformandet- vad som ska vara med på listan och så.
Sen startar jag en artikel där man fyller i det och så.:-)
**SMF 237 Sweet Dream's
#3 Ok, då missuppfattade jag :-)

Jag tycker att det du har tagit upp är det mest visentliga!
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
Jag håller med #5, fast jag kan tycka att det behövs en enklare lista och ett visst krav att man skriver så mycket som möjligt så kort som möjligt. Är det någon som förstår vad jag menar? Alltså t ex:
* Användarnamn på Ifokus:
* Riktiga namn:
* Kontaktuppgifter:
* Bor:
* Kan åka till dessa platser/med såhär lång omnejd:
* Kan ta emot: (alltså, "endast hanar", "honor, ej dräktiga", "honor, även dräktiga", "honor och kastreter" osv)
* Krav på medföljande tillbehör: ("ja", "sällan", "nej", "beror på antal" osv)
* Kan agera: (jourhem, permanent hem, övernattningshem, transporthjälp ect)
*Övrigt: (exempelvis som Lyan skrev om kontakt)
Alltså så kortfattat som möjligt, annars kan det bli svårt/jobbigt/långdraget att leta reda på någon lämplig att mejla när man hittar ett marsvin i behov av nytt hem, fort. Nu kanske det var meningen att det ska sluta så, men i alla fall… tycker inte det verkar fattas något.
Dessutom antar jag att det går att skriva ett inlägg om man vill ha sina uppgifter ändrade? Kanske man flyttar, eller har angett "permanent hem" men fått fullt. Eller ska man då PM:a medarbetare/sajtvärd ist för att skriva direkt under artikeln?
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Självklart kan man skriva i tråden om det blir ändrade förhållande efter att man skrivit upp sig- som du säger om man flyttar, skrivit upp sig som permanent hem och fått fullt etc- inga problem alls :-)
**SMF 237 Sweet Dream's
Jag tycker att Binajis förslag verkar bra :-)
Ser inget som saknas i det just nu iaf.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Jaha. Hur vore det om någon tog tag i det här nu då?, Så det blir något av det här iaf. Man skulle annars kunna ha en tråd,där folk fick skriva att dom tex hittat en ensam honoa i stockholm. Sen får den som vill gå in på blocket och leta efter annonsen. På så sätt hjälper man ju varandra att hålla koll. Annars kan ni fixa som ni har sagt. Bara det blir något!
#9 Majoriteten var ju överens om att en kontaktlista lät bra, så en annonstråd är inte aktuell.
Vi har avvaktat med att skapa kontaktlistan eftersom vi behöver se om någon har några fler idéer/kommentarer till hur den ska vara utformad.
Ska kanske vänta ytterligare någon/-ra dagar innan planen sätts i verket.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Kanske dags att sätta igång denna intresselista? =) Verkar som att det inte finns någon som vill skjuta till något!
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

Vi håller på att jobba med den- tar lite tid att få rätt på det som vi vill ha det bara :-)
**SMF 237 Sweet Dream's