Temperatur inne??
Hejsan.
Jag hämtar mitt första marsvin hos en kompis idag och undrar hur varmt som är lagom att ha i rummet där hon bor. Det är inget välanvänt rum så temperaturen är jämn.
Tacksam för svar snarast =)
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Vanlig rumstemperatur har jag till mina och det har fungerat bra. Bara det inte är dragit där buren kommer stå
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Jag håller med ovanståendepå den punkten, är det en tjej/kille? Ska du skaffa ett till marsvin till din som kommer idag, de måste ju bo minst 2 men det kanske du redan vet?=)
Det en en tjej på 4 år som jag tar över efter en kompis. Tror hon får det bättre hos mig än om hon hade bott kvar, även om hon inte får någon vän hos mig heller. Mamma vägrar ha fler djur, jag har fått tjata för att få Bonnie. Kanske kanske att jag kan säga till henne om några månader att det behövs sällskap.
/Karin
Inte för att jag vill verka gnällig men det är verkligen inte okej att ha bara ett marsvin. Det absolut viktigaste för att ett marsvin ska trivas och må bra är en kompis. Säg till din mamma att det inte är någon skillnad i utrymme och kostnader att ha två marsvin. Tala också om för henne att det är lag på att ha marsvin i grupp.
Temperaturen är det nog inga problem med det är inte alls så noga som att ha sällskap. Om hon ska bo i ett inte "välanvänt rum" tycker jag att det låter som hon riskerar att få det mycket ensamt om hon inte har en kompis.
Tips är att söka på blocket efter ensamma honor i samma ålder eller kontakta uppfödare i närheten som kanske har honor som är avelspensionärer och kan flytta ihop med din lilla tant.

Jag håller med #4 och det är ju faktiskt inte nästan nån skillnad i utrymme och kostad som #4 skrev:)
Nej jag får väl tala om det för mammsen också… =) JAG har inget emot ett till!
/Karin
Marsvin trivs bäst i rumstemperatur, det är inte så noga med exakta grader. Runt 18-20 grader är utmärkt.
Precis som #4 är det jätteviktigt att marsvin har burkompisar. De mår verkligen inte bra av att leva ensamma, de är flockdjur. Därför finns lagen som säger att marsvin inte får hållas utan artfrände. Oavsett om det är ett eller två marsvin ska de inte bo på en yta mindre än 100*50 cm och kostar mer gör det inte. Ett annat plus är ju att de har sällskap av varandra och du slipper vara med henne all din vakna tid för att hon inte ska få sitta ensam i buren och stirra in i väggen…
Lycka till :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#7 Ok, låter fint:)